Audi A1: Mini z Ingolstadtu je kratší než Polo

Audi A1: Mini z Ingolstadtu je kratší než Polo

 
 

Audi se vrací do segmentu malých aut. A1 je kratší než Polo, ze kterého nové Audi čerpá technický základ. Luxusní interiér, nezaměnitelný design a třeba i nový motor 1,2 TSI (63 kW) jej ale od ostatních koncernových modelů odlišují více než dost.

Už docela velmi rychle rozjetý vlak s malými luxusními auty prozatím ovládalo BMW skrze svou britskou značku Mini. Konkurenční Daimler se zaměřil na mikroauta Smart a skok ke třídě A je přeci jen příliš velký. Oba modely byly navíc charakterově příliš daleko od tržní orientace legendárního Brita.

Teď je tady ale Audi, které dosud jen přihlíželo. Tedy s výjimkou hliníkové epizody s modelem A2 - konkurenrem třídy A. Ve skutečnosti není A1 prvním malým Audi. V 70. letech byl na trhu podobný model Audi 50, který stál u zrodu prvního Volkswagenu Polo. V roce 2010 je to přesně naopak. Polo pomohlo na svět nejmenšímu Audi.

Design
Co Audi v říjnu 2007 slíbilo, to v únoru 2010 plní. Nový sériový model je totiž velmi věrnou kopií studie Audi Metroproject quattro, představené na podzim 2007 v Tokiu.

Nezaměnitelný styling značky je vidět na první pohled a jen málokdo by po odstranění čtyř propletených kruhů z masky neuhodl, kdo že je výrobcem tohoto třídveřového hatchbacku.

Posledním evolučním krokem firemního designu je agresivnější pojetí předních světlometů, které jsme viděli už u nové limuzíny A8. Doplňují je nové hrany na oválu singleframe. Designovou i aerodynamikou čistotu vozu dodává kapota zasahující až nad blatníky. Zrcátka dostala stopkové uchycení na dveřích evokující kupé řady TT.

Boční silueta se prakticky neliší od 2,5 roku staré studie. Jen efektní karoserii bez B-sloupku vystřídalo konvenční řešení, zajišťující lepší tuhost a nižší hmotnost. Audi slibuje, že základní model bude vážit jen 1045 kg.

Zadní partie jsou maximálně jednoduché, zdobí je prostorově uspořádaná koncová světla, která jsou součástí rozměrné výklopné zádi, podobné té u SUV Q5 nebo Q7.

Audi A1 je 3,95 m dlouhé, 1,74 m široké a 1,42 m vysoké. Rozvor náprav měří 2,47 m. VW Polo přitom měří na délku 3,97 m, na šířku 1,682 m a na výšku 1,485 m, rozvor má stejný 2,47 m.

Karoserie vyrobená převážně z vysokopevnostních ocelí má hmotnost 221 kg, součinitel odporu vzduchu činí 0,32.

Interiér

Audi interiéry umí a tato oblast bude bezpochyby patřit k silným stránkám nové A1. Na prvních fotografiích vidíme špičkově vybavený vůz s vestavěnou navigací se samostatným výklopným displejem. Specialitou mini od Audi je využití světelných diod. Ty mohou být nejen ve vnějších světlech, ale taky v interiéru. S tzv. LED-paketem dostanete interiér, ve kterém se o osvětlení a luxusní noční atmosféru budou starat výhradně diody.

Přístrojový štít tvoří dva kruhové přístroje s vnořeným teploměrem chladicí kapaliny a palivoměrem. Mezi nimi je multifunkční displej. Výrazná černobílá grafika vychází z řešení, která značka aplikuje u větších modelů.

Zavazadelník má základní objem 267 l, po sklopení zadních sedadel je k dispozici 920 l.

Podvozek
Sdílený technický základ Audi A1, společný s malými vozy koncernu VW, nadiktoval nejmenšímu modelu značky ve třídě standardní uspořádání podvozkových komponent. Vpředu je v pomocném rámu uložená náprava se vzpěrami McPherson a spodními trojúhelníkovými rameny, vzadu jsou vlečená ramena spojená torzně poddajnou příčkou. Zadní náprava dostala oddělené pružiny a tlumiče, ale taky nová ložiska kol.

Audi slibuje přímé řízení (převod 14,8:1) s vyladěným elektrickým posilovačem a standardní ESP s elektronicky generovanou funkcí svorného diferenciálu.

Standardně budou Audi A1 jezdit na 15 nebo 16palcových kolech, za příplatek bude možno přejít na kola s pneumatikami 215/40 R17 nebo 225/35 R18.

Motory
Všechny čtyři motory, které Audi vyšle do své nejmenší modelové řady, dostanou přímé vstřikování paliva a přeplňování výfukovým turbodmychadlem. Všechny motory taky dostaly inteligentní alternátor, který dobíjí akumulátor intenzivně při brzdění a naopak při akceleraci spalovacímu motoru práci ulehčuje. Standardem napříč celou motorovou řadou (včetně sedmistupňové převodovky S Tronic) je i systém samočinného vypínání a startování motoru, není-li jeho chod při stání vozidla potřebný.

Základní benzinový čtyřválec je absolutní novinkou. Známé označení 1,2 TSI totiž Audi nabízí nově ve slabší verzi s výkonem 63 kW s pětistupňovou ručně řazenou převodovkou, což by mohlo být předzvěstí k výměně velmi rozšířeného čtyřválce 1,4 16V (63 kW) v malých lidových modelech VW Group. Základní motor umí nabídnout 160 Nm mezi 1500 a 3500 min-1, což je hodnota srovnatelná s atmosférickými motory o objemu kolem 1,6 l. Nejvyšší rychlost činí 179 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h trvá 12,1 s a kombinovaná spotřeba je dle Audi jen 5,1 l/100 km.

Druhým motorem v portfoliu je 1,4 TSI (90 kW, 200 Nm), dodávaný se šestistupňovou manuální nebo sedmistupňovou automatickou převodovkou S tronic. V prvním případě vůz zrychluje na 100 km/h za 9,2 s, ve druhém pak za 9,1 s, kombinovaná spotřeba činí 5,4 l/100 km resp. 5,1 l/100 km.

Naftová paleta využívá prozatím jen dva čtyřválce 1,6 TDI. Základní se 66 kW a 230 Nm mezi 1500 a 2500 min-1 zrychluje na 100 km/h za 12,2 s, nejvíce jede 179 km/h a spotřebuje 3,8 l/100 km.

Silnější se 77 kW a 250 Nm (ve stejném rozsahu jako u 66 kW) zvládá sprint za 10,8 s, jede až 187 km/h a spotřebuje v kombinovaném cyklu 3,9 l/100 km. Oba turbodiesely jsou dodávány s pětistupňovou ručně řazenou převodovkou.

Na trh v létě 2010

Světová premiéra se uskuteční na začátku března v Ženevě. První automobily mají na trh přijít v létě 2010. Základní cena se na německém trhu bude pohybovat kolem 16 tisíc Euro, což má být asi o 1000 Euro vyšší suma, než jakou VW na německém trhu žádá za srovnatelně vybavené Polo.

Anketa

Ohodnoťte design Audi A1 jako ve škole.
Spolupracujeme s TipCars.com
Flixbus expanduje na východ, bude jezdit na Ukrajinu Flixbus expanduje na východ, bude jezdit na Ukrajinu

Německý autobusový dopravce Flixbus rozšíří od 27.…

Polovinu Strnadovy opravny letadel ovládnou slovenští miliardáři Polovinu Strnadovy opravny letadel ovládnou slovenští miliardáři

Poloviční podíl v opravně letadel Job Air Technic, která…

Komentář Bohumila Doležala: Polská justice a české trafiky Komentář Bohumila Doležala: Polská justice a české trafiky

V okurkové sezoně se před Obvodním soudem pro Prahu 1…

Zrušení Obamacare Trumpovi neprošlo. Proti byli i někteří republikáni Zrušení Obamacare Trumpovi neprošlo. Proti byli i někteří republikáni

Republikáni v americkém Senátu prozatím zrušení zdravotní…

 
 

Tapety


Přidat názorDiskuse: Audi A1: Mini z Ingolstadtu je kratší než Polo







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody? Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody?

Místo velkých pák ručních brzd dnes automobilky dávají…

Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů

Móda SUV se začíná podepisovat i na šíři nabídky v Česku…

 



Audi RS1 nakonec bude! Nabídne až 280 koní a pohon všech kol quattro Audi RS1 nakonec bude! Nabídne až 280 koní a pohon všech kol quattro

Automobilka z Ingolstadtu zavrhlo vrcholnou verzi modelu…

Audi se chystá na příchod elektromobilu, převede výrobu stávajících modelů Audi se chystá na příchod elektromobilu, převede výrobu stávajících modelů

Čtyři kruhy budou vyrábět elektrické SUV od roku 2018 v…

 



 
Audi A8: Čtyři generace luxusu v hliníkovém hávu

Audi A8: Čtyři generace luxusu v hliníkovém hávu

Dnes 08:00

Audi A8 přineslo čtyřem propojeným kruhům patřičnou prestiž mezi luxusními limuzínami, dodnes soupeří o klienty s BMW a Mercedesem. I v nedávno představené čtvrté generaci...




Blesk.cz

Starší lékaři hrozí, že okamžitě skončí. Vadí jim povinné e-recepty

Starší lékaři hrozí, že okamžitě skončí. Vadí jim…

Počet lékařů, kteří se už zapojili do systému elektronických receptů, se od podzimu loňského roku zdvojnásobil.…

Klíšťata útočí: Jak se nejlépe bránit

Klíšťata útočí: Jak se nejlépe bránit

Sezóna klíšťat je v plném proudu. Přinést si je můžete nejen z lesa, ale i z procházky městským parkem nebo…

 

iSport.cz

Závadové na postup nestačil ani rekord, Baumrtová je na MS v semifinále

Závadové na postup nestačil ani rekord, Baumrtová je…

Simona Baumrtová postoupila na plaveckém mistrovství světa do semifinále také na nejkratší znakařské trati.…

Na Jágra se chystají v šatně Třince. Už máš místo, vzkázal brankář

Na Jágra se chystají v šatně Třince. Už máš místo,…

Zatím žert? Nebo brzy už realita? Legendární útočník Jaromír Jágr po konci na Floridě sice ještě touží…

 

Reflex.cz

Zapomenuté oběti srebrenického masakru: Ženy, které jej přežily, žijí v chudobě na okraji společnosti

Zapomenuté oběti srebrenického masakru: Ženy, které…

Nedaleko průmyslového města Tuzla, které se nachází v severovýchodní části Bosny a Hercegoviny, se nachází osada…

Zemanovo zdraví je veřejná věc. Prezident začíná být dementní, obává se neurolog Stránský

Zemanovo zdraví je veřejná věc. Prezident začíná být…

Neurolog Martin Jan Stránský má vážné pochyby o psychické kondici prezidenta Miloše Zemana. Sleduje u něj…