Audi A1: Mini z Ingolstadtu je kratší než Polo

Audi A1: Mini z Ingolstadtu je kratší než Polo

 
 

Audi se vrací do segmentu malých aut. A1 je kratší než Polo, ze kterého nové Audi čerpá technický základ. Luxusní interiér, nezaměnitelný design a třeba i nový motor 1,2 TSI (63 kW) jej ale od ostatních koncernových modelů odlišují více než dost.

Už docela velmi rychle rozjetý vlak s malými luxusními auty prozatím ovládalo BMW skrze svou britskou značku Mini. Konkurenční Daimler se zaměřil na mikroauta Smart a skok ke třídě A je přeci jen příliš velký. Oba modely byly navíc charakterově příliš daleko od tržní orientace legendárního Brita.

Teď je tady ale Audi, které dosud jen přihlíželo. Tedy s výjimkou hliníkové epizody s modelem A2 - konkurenrem třídy A. Ve skutečnosti není A1 prvním malým Audi. V 70. letech byl na trhu podobný model Audi 50, který stál u zrodu prvního Volkswagenu Polo. V roce 2010 je to přesně naopak. Polo pomohlo na svět nejmenšímu Audi.

Design
Co Audi v říjnu 2007 slíbilo, to v únoru 2010 plní. Nový sériový model je totiž velmi věrnou kopií studie Audi Metroproject quattro, představené na podzim 2007 v Tokiu.

Nezaměnitelný styling značky je vidět na první pohled a jen málokdo by po odstranění čtyř propletených kruhů z masky neuhodl, kdo že je výrobcem tohoto třídveřového hatchbacku.

Posledním evolučním krokem firemního designu je agresivnější pojetí předních světlometů, které jsme viděli už u nové limuzíny A8. Doplňují je nové hrany na oválu singleframe. Designovou i aerodynamikou čistotu vozu dodává kapota zasahující až nad blatníky. Zrcátka dostala stopkové uchycení na dveřích evokující kupé řady TT.

Boční silueta se prakticky neliší od 2,5 roku staré studie. Jen efektní karoserii bez B-sloupku vystřídalo konvenční řešení, zajišťující lepší tuhost a nižší hmotnost. Audi slibuje, že základní model bude vážit jen 1045 kg.

Zadní partie jsou maximálně jednoduché, zdobí je prostorově uspořádaná koncová světla, která jsou součástí rozměrné výklopné zádi, podobné té u SUV Q5 nebo Q7.

Audi A1 je 3,95 m dlouhé, 1,74 m široké a 1,42 m vysoké. Rozvor náprav měří 2,47 m. VW Polo přitom měří na délku 3,97 m, na šířku 1,682 m a na výšku 1,485 m, rozvor má stejný 2,47 m.

Karoserie vyrobená převážně z vysokopevnostních ocelí má hmotnost 221 kg, součinitel odporu vzduchu činí 0,32.

Interiér

Audi interiéry umí a tato oblast bude bezpochyby patřit k silným stránkám nové A1. Na prvních fotografiích vidíme špičkově vybavený vůz s vestavěnou navigací se samostatným výklopným displejem. Specialitou mini od Audi je využití světelných diod. Ty mohou být nejen ve vnějších světlech, ale taky v interiéru. S tzv. LED-paketem dostanete interiér, ve kterém se o osvětlení a luxusní noční atmosféru budou starat výhradně diody.

Přístrojový štít tvoří dva kruhové přístroje s vnořeným teploměrem chladicí kapaliny a palivoměrem. Mezi nimi je multifunkční displej. Výrazná černobílá grafika vychází z řešení, která značka aplikuje u větších modelů.

Zavazadelník má základní objem 267 l, po sklopení zadních sedadel je k dispozici 920 l.

Podvozek
Sdílený technický základ Audi A1, společný s malými vozy koncernu VW, nadiktoval nejmenšímu modelu značky ve třídě standardní uspořádání podvozkových komponent. Vpředu je v pomocném rámu uložená náprava se vzpěrami McPherson a spodními trojúhelníkovými rameny, vzadu jsou vlečená ramena spojená torzně poddajnou příčkou. Zadní náprava dostala oddělené pružiny a tlumiče, ale taky nová ložiska kol.

Audi slibuje přímé řízení (převod 14,8:1) s vyladěným elektrickým posilovačem a standardní ESP s elektronicky generovanou funkcí svorného diferenciálu.

Standardně budou Audi A1 jezdit na 15 nebo 16palcových kolech, za příplatek bude možno přejít na kola s pneumatikami 215/40 R17 nebo 225/35 R18.

Motory
Všechny čtyři motory, které Audi vyšle do své nejmenší modelové řady, dostanou přímé vstřikování paliva a přeplňování výfukovým turbodmychadlem. Všechny motory taky dostaly inteligentní alternátor, který dobíjí akumulátor intenzivně při brzdění a naopak při akceleraci spalovacímu motoru práci ulehčuje. Standardem napříč celou motorovou řadou (včetně sedmistupňové převodovky S Tronic) je i systém samočinného vypínání a startování motoru, není-li jeho chod při stání vozidla potřebný.

Základní benzinový čtyřválec je absolutní novinkou. Známé označení 1,2 TSI totiž Audi nabízí nově ve slabší verzi s výkonem 63 kW s pětistupňovou ručně řazenou převodovkou, což by mohlo být předzvěstí k výměně velmi rozšířeného čtyřválce 1,4 16V (63 kW) v malých lidových modelech VW Group. Základní motor umí nabídnout 160 Nm mezi 1500 a 3500 min-1, což je hodnota srovnatelná s atmosférickými motory o objemu kolem 1,6 l. Nejvyšší rychlost činí 179 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h trvá 12,1 s a kombinovaná spotřeba je dle Audi jen 5,1 l/100 km.

Druhým motorem v portfoliu je 1,4 TSI (90 kW, 200 Nm), dodávaný se šestistupňovou manuální nebo sedmistupňovou automatickou převodovkou S tronic. V prvním případě vůz zrychluje na 100 km/h za 9,2 s, ve druhém pak za 9,1 s, kombinovaná spotřeba činí 5,4 l/100 km resp. 5,1 l/100 km.

Naftová paleta využívá prozatím jen dva čtyřválce 1,6 TDI. Základní se 66 kW a 230 Nm mezi 1500 a 2500 min-1 zrychluje na 100 km/h za 12,2 s, nejvíce jede 179 km/h a spotřebuje 3,8 l/100 km.

Silnější se 77 kW a 250 Nm (ve stejném rozsahu jako u 66 kW) zvládá sprint za 10,8 s, jede až 187 km/h a spotřebuje v kombinovaném cyklu 3,9 l/100 km. Oba turbodiesely jsou dodávány s pětistupňovou ručně řazenou převodovkou.

Na trh v létě 2010

Světová premiéra se uskuteční na začátku března v Ženevě. První automobily mají na trh přijít v létě 2010. Základní cena se na německém trhu bude pohybovat kolem 16 tisíc Euro, což má být asi o 1000 Euro vyšší suma, než jakou VW na německém trhu žádá za srovnatelně vybavené Polo.

Anketa

Ohodnoťte design Audi A1 jako ve škole.
Spolupracujeme s TipCars.com
Turecko možná uspořádá referendum o členství v Evropské unii Turecko možná uspořádá referendum o členství v Evropské unii

Po dubnovém referendu o posílení prezidentských pravomocí…

Teplárenská skupina MVV Energie chystá investice za půl miliardy korun Teplárenská skupina MVV Energie chystá investice za půl miliardy korun

Od loňského října do letošního února zvedly teplárny,…

 
 

Tapety


Přidat názorDiskuse: Audi A1: Mini z Ingolstadtu je kratší než Polo







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou.. Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou..

Volba barvy laku našeho vozu prý do jisté míry souvisí s…

SUV vládnou světu automobilů. Zde je aktuální žebříček 12 nejrychlejších! SUV vládnou světu automobilů. Zde je aktuální žebříček 12 nejrychlejších!

Kategorie SUV zažívá celosvětově obrovský boom, takže…

 




Audi RS1 nakonec bude! Nabídne až 280 koní a pohon všech kol quattro Audi RS1 nakonec bude! Nabídne až 280 koní a pohon všech kol quattro

Automobilka z Ingolstadtu zavrhlo vrcholnou verzi modelu…

Audi se chystá na příchod elektromobilu, převede výrobu stávajících modelů Audi se chystá na příchod elektromobilu, převede výrobu stávajících modelů

Čtyři kruhy budou vyrábět elektrické SUV od roku 2018 v…

 



 
Audi nezajímají driftovací režimy

Audi nezajímají driftovací režimy

Včera

Audi Sport odmítá "driftovací" módy svých sportovních modelů. Považuje je za naprosto zbytečné.




Blesk.cz

Odklepnuto. STAN do voleb půjdou s lidovci. Potřebují získat 10 procent

Odklepnuto. STAN do voleb půjdou s lidovci.…

Hnutí Starostů a nezávislých se sešlo v sobotu už na 9. volebním sněmu. Necelé dvě stovky delegátů si zde volily…

Tělo kardinála Vlka bylo uloženo do hrobky. Loučit se přišly davy lidí i cizinci

Tělo kardinála Vlka bylo uloženo do hrobky. Loučit…

Sobotní dopoledne bylo zasvěcené poslednímu rozloučení s kardinálem Miloslavem Vlkem, jenž skonal před týdnem na…

 

iSport.cz

Tenisový génius letí žebříčkem: Od narození je hluchý, porazil už i Rosola

Tenisový génius letí žebříčkem: Od narození je…

Nikdy neuslyší potlesk fanoušků, jejich povzbuzování ani uznalá slova po vyhraném zápase. Jihokorejský mladík…

Jarolím varuje: Nepodceňujte San Marino. I trpaslíci vás mohou zaskočit!

Jarolím varuje: Nepodceňujte San Marino. I trpaslíci…

PŘÍMO ZE SAN MARINA | Jednu ostudu už si Karel Jarolím v roli trenéra uřízl. Slávisté pamatují, na podzim 2007…

 

Reflex.cz

Madona z Veveří: Čí by tak sakra mohl ten obraz asi být?

Madona z Veveří: Čí by tak sakra mohl ten obraz asi být?

Soud rozhodl zcela bizarní spor, který byl podle zdravého rozumu řešitelný za dvě vteřiny. Rozumnou myšlenku…

Trump utrpěl brutální debakl v boji u zrušení Obamacare

Trump utrpěl brutální debakl v boji u zrušení Obamacare

Tábor republikánů v americkém Kongresu se dnes vzpamatovává z šoku po páteční prohře ve Sněmovně reprezentantů,…