Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Audi A3 3.2 DSG Sportback - čtyři kruhy, pět dveří a šest válců

Ondřej Láník
Luxusní vozy Audi se již v minulé dekádě dostaly do rozměrově lidovějších tříd novými modely A2 a A3. Ve skutečnosti šlo vlastně o návrat, protože v sedmdesátých letech, v době kdy bylo Audi teprve na cestě do prémiového...

Luxusní vozy Audi se již v minulé dekádě dostaly do rozměrově lidovějších tříd novými modely A2 a A3. Ve skutečnosti šlo vlastně o návrat, protože v sedmdesátých letech, v době kdy bylo Audi teprve na cestě do prémiového segmentu, bylo na trh uvedeno Audi 50, které vycházelo dokonce z Volkswagenu Polo!

Současnost malých Audi je jiná. Vedle nepříliš úspěšného hliníkového modelu A2, se na trhu v roce 1998 objevil derivát Volkswagenu Golf s názvem Audi A3. Nejdříve jen jako třídveřový hatchback, později i s pětidveřovou karosérií. Příslušnost ke značce byla zajištěna aplikací pro Audi typických designérských prvků, v interiéru již v roce 1998 vládly, na rozdíl od sesterské Octavie, prvotřídní materiály. Pod Audi-kabátem bylo hnací ústrojí, které dříve nebo později převzaly také další koncernové vozy. Značka proslavená pohonem všech kol quattro dokonce kvůli snížení nákladů připustila náhradu mezinápravového diferenciálu Torsen za levnější a jednodušší řešení s lamelovou spojkou Haldex.

V minulém roce představená druhá generace Audi A3 byla prvním vozem postaveným na nové koncernové platformě, kterou používá Volkswagen Golf V, nové Seaty Altea/Toledo/Leon a nová Škoda Octavia. Ostatně, podrobné představení těchto vozů jsme již dříve v magazínu Auto.cz zveřejnili. V prvním testu nového Audi A3 jsme hodnotili jeden z nejpopulárnějších motorů - dvoulitrové TDI se 103 kilowatty, druhé setkání – letos v září – se odehrálo na samém vrcholu nabídky, když jsme testovali Audi A3 3.2 quattro DSG. Stejnou motorizaci jsme nedávno převzali ve zbrusu novém pětidveřovém Audi A3 s novým přívlastkem Sportback. Jeho podrobné představení jsme přinesli před necelými dvěma měsíci.

Design-karosérie-interiér

Automobilka Audi odlišila pětidveřový hatchback, od toho třídveřového, nejen novým názvem. Sportback je jako jeden z prvních modelů značky nositelem nové tváře s velkým lichoběžníkovým oválem masky chladiče, zatím co třídveřové modely ještě nějaký ten měsíc ponesou dosud klasickou příď horizontálně rozdělenou nárazníkem. Dalším zajímavým prvkem karosérie je nová záď, která povyrostla o 68 mm, a celý vůz pak o 83 mm. Změny se nedotkly rozvoru, který si ponechává míru 2578 mm. Prostor pro cestující za zadních sedadlech se ve srovnání s minulou generací zvětšil o 40 mm v podélném směru. Zvětšila se také šířka interiéru, kde na předních sedadlech je o 35 mm více ve výšce ramen a na zadních je o 29 mm navíc ve stejném místě. Srovnání s třídveřovou verzí prakticky žádné rozměrové zisky ve vnitřním prostoru nepřináší. Subjektivně je ve voze těsno, díky mohutným sloupkům karosérie, mohutné přístrojové desce a členitému čalounění bočních výplní dveří. Golf v tomto směru nabízí rozhodně více.

Přidáním druhého páru dveří se usnadnilo nastupování do interiéru a dokonce i zavazadlový prostor je nyní přístupnější, protože nově zpracovaná záď s nízkými a sportovně vyhlížejícími koncovými světlomety, má víko, se širším vstupním otvorem ve srovnání s třídveřovým A3. Audi vytvořilo hatchback, který na člověka z některých úhlů působí jako krátké kombi. Asi proto přišel i nový název. Ten omlouvá prostor pro zavazadla (základní objem 370 l), který přeci u sportovního kombi velký nebývá. Považujeme-li Sportback za konkurenta klasickým hatchbackům nižší střední třídy, jsou nabízené rozměry zavazadelníku lehce nad průměrem. Ze 370 resp. 1120 l zůstane jen 302 resp. 1052 litrů v případě, že se rozhodnete pro pohon všech kol.

Variabilita - dnes tolik populární měřítko použitelnosti automobilu – není právě silnou stránkou Sportbacku. Konstruktéři se vlastně příliš neodchýlili od klasické nabídky průměru této třídy. Zadní opěradla je samozřejmě možno sklopit, ale pokud jste majiteli Sportbacku s pohonem jediné nápravy, vznikne na dně tohoto prostoru schod. Ani s quattrem není tvar rozšířeného prostoru ideální, protože sedáky jsou pevně uchyceny a tak sklopená opěradla tvoří mírně nakloněnou rovinu. Základní kufr má nejmenší šířku mezi podběhy 970 mm, délku o dna 780 mm a výšku pod plato 450 mm. Sklopením opěradel se délka kufru zvětší na 1520 mm.

Sportback dostal nový volant se středovým dílem upomínajícím na novou tvář značky. Kvalita materiálů i jejich zpracování tvoří i po příchodu nových konkurentů od BMW a Mercedesu špičku třídy. V našem případě (v rámci paketu Ambition) cestování zpříjemňovala výborná sportovní sedadla a čalounění v kombinaci kůže/alcantara (+27.503,-Kč).

Motor – převodovka - jízda

Testovaný exemplář vybavený šestiválcem o objemu 3189 cm3 tvoří motorický vrchol nabídky celé řady A3. Jeho nejvyšší výkon 184 kW při 6300 ot./min i točivý moment 320 Nm od 2500 do 3000 ot./min patří v nižší střední třídě k ojedinělým hodnotám, stejně jako pořizovací cena přesahující milionovou hranici. Silný hatchback umí náležitě rozproudit krev v žilách. Už po prvních kilometrech oceníte jeho ochotu odvádět práci při prakticky jakýchkoliv otáčkách. Jeho zvukový projev je laděn dostatečně sportovně, ale například stejně výkonná šestiválcová Alfa 147 GTA je ještě o kus syrovější. Tady asi hraje roli skutečnost, že Audi zatím herecky neobsadilo post nástupce sportovního modelu S3. Přenos síly na vozovku nebyl problém u vznětového Audi A3 2.0 TDI se stejným nejvyšším točivým momentem a poháněnou jedinou nápravou a tak lze bez obav popustit uzdu 250 koním pod kapotou našeho Sportbacku s pohonem všech kol quattro. Také druhá generace A3 využívá koncernový „vynález“ od švédské firmy Haldex, který nahrazuje klasický mezinápravový diferenciál Torsen a pojem quattro tak zůstává jen marketingovým nástrojem.

Výborný podvozek zvládá komfortně nerovnosti (i když třeba v Golfu vypadá stejná situace o řád lépe), ale hlavně poskytuje dostatek jistoty při vysokých rychlostech i na klikatých tratích. Radost z jízdy, je i s přední poháněnou nápravou, silnou stránkou tohoto auta. Problémy se dostavují teprve za mokra, kdy už přední kola ne vždy zvládají všechny úkoly, které jim řidič dává (řízení, pohon vozu). Pak přichází na řadu přerozdělení točivého momentu na zadní nápravu resp. zásah citlivě naladěného ESP. Za sucha se vám pravděpodobně na běžné silnici ESP vůbec nepodaří aktivovat, nám se nejčastěji ozývalo ve chvíli, kdy jsme projížděli po nerovných površích, kde byl kontakt zimních pneumatik Pirelli Snowsport 255/45 R17 s vozovkou nedokonalý.

Jízdu nám i tentokrát zpříjemňoval nejlepší sportovní automat na trhu, označovaný zkratkou DSG. První zkušenostitechnický popis máme již za sebou, takže se pojďme podívat na praktické použití. Dvoupedálové ovládání auta i kulisa voliče připomíná klasický automat se sekvenční alternativou k automatickému řazení.

Při přechodu z automobilu s manuální převodovkou doporučujeme postupně objevovat krásy tohoto převodového ústrojí. Začít můžeme klidně s automatickým režimem (poloha voliče D), který se uplatní v hustém městském provozu. Tady se ukáže jedna z mála nectností DSG, která nemá hydrodynamický měnič. Ten se u klasických automatů stará o měkký záběr při rozjezdech a parkovacích manévrech. Audi s DSG občas sepnulo spojku rychleji než by to udělal řidič, takže bylo cítit škubnutí, se kterým by jste se u automatu nikdy nesetkali.

Následují již jen pozitiva a jistoty. Přesun voliče do sekvenčního režimu umožňuje řazení rychlostí podle řidičovy vůle, přičemž převodovka přemýšlí dopředu nad tím, který bude asi další požadovaný rychlostní stupeň a ten pak připraví pro použití (je vlastně již zařazen a čeká se jen na sepnutí druhé spojky - více viz technický popis). Zaváhání by mělo být teoreticky znát při náhlé změně smyslu podélného zrychlení, kdy DSG připravila vyšší rychlostní stupeň, ale vy řadíte níže. Nám se zdálo, že ani v těchto situacích automat nezklamal (přeřazení trvá jen o chvilku déle).

Dalším stupněm k dokonalému řidičskému vyžití je objevení páček volby rychlostních stupňů pod volantem. Pravým nahoru, levým dolů. Reakce jsou bleskurychlé. Zpočátku sledujete právě zařazenou rychlost na displeji mezi kruhovými přístroji, ale stále rychleji ubíhající dění na vozovce vás brzy začne bavit více. Problém se občas objeví když zapomenete dostatečně podřadit ještě před zatáčkou, protože páčky se pohybují s volantem, takže v zatáčce jsou jinde než vy máte ruce. Nejsyrovější a nemilosrdný sportovní režim S vytáčí motor až tam kam to jde, nekompromisně podřazuje tak aby se motor držel v poslední třetině otáčkového rozsahu a přitom jsou všechny řadící procesy ještě o něco rychlejší a také drsnější. Pak už zbývá odnaučit se z manuálních převodovek vypěstovaný reflex odlehčovat motor při přeřazování, protože s DSG můžete držet plyn stále na podlaze aniž by se cokoli poškodilo. To platí vlastně i při používání DSG. Tam kde by řidič rád řadil nebezpečně nízko nebo vysoko, zasahuje počítač a danou volbu zkrátka pozdrží.

Jedině v režimu S lze aplikovat tzv. Launch control, tedy efektní rozjezd s nejvyšším zrychlením. Před rozjezdem je nutno vypnout ESP, levou nohou zašlápnout brzdu a pravou vytočit motor do oblasti nejvyššího točivého momentu (pustí vás do cca 3200 ot./min). Po uvolnění brzdy auto vyráží z klidu o něco rychleji než při běžném rozjezdu (nečeká se na nárůst momentu s otáčkami, je povolen určitý prokluz kol).

Převodovka DSG umí podle výrobce uspořit jak čas při zrychlování (0-100 km/h za 6,3 s místo 6,4 se 6 st. manuální převodovkou), tak kombinovanou spotřebu (9,9 l/100 km místo 10,6 l/100 km) ve srovnání s klasicky řazenou šestistupňovou převodovkou. My jsme ochutnávali Sportback plnými doušky, takže jsme dosáhli spotřeby přes 14 l/100 km, ale vyzkoušenu máme i klidnou jízdu po dálnici při které se spotřeba pohybovala pod osmilitrovou hranicí.

Tím jsme se dostali k tomu na kolik vás nový Sportback přijde. V této kapitole platí vlastně totéž, co jsme uvedli již v minulém testu tohoto šestiválce. Cenu třídveřového hatchbacku zvyšuje další dvojice dveří jen málo (+21.600,-Kč). Převodovka DSG patří ještě také k rozumným investicím (+62.000,-Kč), ale horší už to je s absencí mnoha prvků výbavy, které by člověk u vozu za milión očekával ve standardu. Majitele Audi potěší, že pokud s vozem mnoho nenajede, stačí jeho vozu výměna oleje každé dva roky.

Prvotřídní technika, kterou v případě převodovky DSG u konkurence nenajdete, také něco stojí. Sportback samotný se u nás prodává v cenách začínající od 581.600,- Kč, což je podle nás výhodnější investice než koupě o necelých 22 tisíc levnější třídveřové verze.

Ondřej Láník
Audi A3 3.2 DSG Sportback
Cena základní sestavy 1 103 600 Kč
Výbava základní sestavy airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy vpředu, ABS, elektronický rozdělovač brzdné síly EBV, dálkové ovládání centrálního zamykání, elektronická uzávěrka diferenciálu EDS, ASR, elektrické ovládání oken vpředu a vzadu, imobilizér, rádio Chorus s 8 reproduktory, servotronic (posilovač řízení s účinkem závislým na rychlosti jízdy), sklo s tepelnou ochranou (zeleně tónované), sportovní kožený tříramenný volant s funkcí řazení, vnější zpětná zrcátka elektricky nastavitelná, zadní opěradlo dělené a sklopné dekorace z vysoce leštěné imitace hliníku, elektronický stabilizační systém s brzdovým asistentem, palubní počítač, kola hliníková litá s pěti rameny (velikost 7,5 Jx17,s pneumatikami 225/45 R 17), mlhové světlomety, nástupní lišty s hliníkovými dekoracemi, potahy sedadel – látka Matrix, přední sedadla – manuálně podélně a výškově nastavitelná, nastavitelný sklon opěradla, sluneční clona pro zadní okno (manuální), sportovní podvozek, sportovní sedadla vpředu Kč
Cena testované sestavy 1 393 205 Kč
Výbava testované sestavy aekorace hliník Medial (+2.914,-), hliníková kola v šestnáctipaprskovém designu (7,5Jx17, pneu 225/45R17) (+20.225,-), komfortní automatická klimatizace (+44.942,-), měnič CD (+11.975,-), multifunkční kožený volant (+10.370,-), navigační systém PLUS vč. reproduktorů Bose a ovládací logiky MMI a DVD (+84.739,-), paket vnitřního osvětlení (3.552,-Kč), zavazadlového prostoru a paket odkládacích přihrádek (+5.965,-), světelný a dešťový senzor (+7.762,-), loketní opěrka (+3.870,-), potahy Alcantara/kůže (+27.503,-), sideguard – hlavové airbagy a aktivní opěrky hlavy (+14.207,-), vnější zpětná zrcátka vyhřívaná vč. vyhřívaných ostřikovačů čelního skla (+3.870,-), xenonové světlomety (+24.270,-), vyhřívaná sedadla vpředu (+10.336,-Kč), úprava pro přepravu dlouhých předmětů (+5.009,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 3189
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 184 / 6300
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 2500 - 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 13.9 / 7.6 / 9.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 302 / 1052
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1565 / 560
Rozměr pneu: 225/45 R17
Audi A3 3.2 DSG Sportback
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4286
b) šířka (mm): 1765
c) výška (mm): 1423
d) rozvor (mm): 2578
e) rozchod vpředu (mm): 1535
f) rozchod vzadu (mm): 1515
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 690 / 910
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: ano