Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi A3 Sportback: Dlouhý hatchback nebo krátké kombi?

Ladislav Čermák
Diskuze (14)

Zaexperimentovat si v kompaktní třídě se rozhodla Audi a k již tak početnému zástupu uživatelů podvozkové skupiny B přidala pětidveřovou verzi A3.

Aby se nová Audi vyhnula zaškatulkování, potlačila charakteristické znaky jednotlivých druhů karoserií a stvořila hybrid mezi kupé, stylovým kombi a pětidveřovým hatchbackem, který údajně stvořil nový segment. Vůz je o 83 mm delší než třídveřový hatchback a má osm sloupků, tvar střechy a zejména zcela přepracovaná originální záď zase přisuzují novince spíše stylové hřiště. Oproti "běžné" A3 se také vymezuje pavézová chromovaná maska ve stylu nové A6 či A8 W12 spolu s volitelnými střešními lyžinami, jinak je přední polovina auta prakticky shodná. Sebevědomé ambice zase naznačují minimálně 16" kola.

Hlavní modifikací v interiéru je nový tří- a čtyřramenný volant á la A6 s pavézovým tvarem, premiérově u kompaktní Audi, ostatní změny jsou marginální a směřují k posílení individuality a exkluzivního pocitu. Stejně jako v "malé" A3 je kladen důraz na sportovní pocity posádky, počínaje nízkou sedací polohou a konče mnoha elektrizujícími detaily, např. kulatými ventilačními výdechy s hliníkovým lemováním. Cestující vzadu si nyní mohou užít vzušného dostatku prostoru pro hlavu a kolena a nastupování skrz velké druhé boční dveře jim půjde také mnohem snáze. Všichni se budou cítit lépe díky dvoudílnému velkoplošnému střešnímu oknu "open sky", dodávanému exkluzivně pro Sportback. Vysoce variabilní zavazadlový prostor byl přizpůsoben snadnému transportu nejrůznějších sportovních potřeb a potřebám běžné rodiny. Proti třídveřové A3 je však jen o 20 l objemnější (nyní 370 l), postupným sklápěním asymetricky děleného opěradla jej lze nafouknout až na 1120 l.

Technika se shoduje s rodinou Golf/Octavia/Altea/A3, nabídka motorů se také kryje a všechny agregáty nabídnou přes 100 koní. Základ tvoří osvědčená dvouventilová hliníková šestnáctistovka (75 kW) a poslední dvouventilové TDI PD 1,9 l (77 kW) v kombinaci s pětistupňovou převodovkou. O stupeň výš jsou čtyřventilové přímovstřikové čtyřválce 1,6 a 2,0 FSI (85 a 110 kW), dodávané s šestistupňovými mechanickými i automatickými převodovkami (Tiptronic) a 2,0 TDI (103 kW), zkombinovatelný spolu se špičkovým čtyřventilovým šestiválcem 3,2 l (184 kW) s pokročilou sekvenční převodovkou DSG.

Na konci seznamu figuruje zajímavost - zcela nový agregát 2,0 TFSI, verze již známého přímovstřikového zážehového dvoulitru, doplněná turbodmychadlem. Jedná se o vůbec první přeplňovaný benzínový agregát s přímým vstřikem v sériové výrobě po té, co se tato technologie důkladně osvědčila na závodních okruzích v prototypu R8. Kromě výborných parametrů - 147 kW, 280 Nm/1.800 - 5.000 ot., 0 - 100 km/h za 7,1 s a max. 234 km/h - se tento motor dle důvěryhodných zdrojů objeví i ve specifikaci příští Octavie RS! A není vyloučeno, že se stejně jako ve Sportbacku dočká i pohonu všech kol a převodovky DSG.

Úrovně výbavy Attraction, Ambition a Ambiente odpovídají standardní A3 a liší se mj. designem interiérových panelů, přičemž pro Ambition jsou standardem hliníková 17" kola se sportovním podvozkem, sníženým o 15 mm. Na výběr je 15 barev, z toho tři bez příplatku. Sáhodlouhý je i seznam extra výbavy, obsahující prvky, obvyklé o třídu výše, např. 18" disky z lehkých slitin.

Oficiální premiéry se dočkáme již během června, první vozy se dostanou do prodeje počátkem září. Ceny dosud nebyly oficiálně stanoveny, vzhledem k předpokládanému vysokému zájmu je uveřejníme co nejdříve.

Ladislav Čermák
Diskuze (14)