Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Audi A4 Avant 1,8 TFSI - Požírač kilometrů

Libor Zezulka
Už víme, co nové Audi A4 určitě není. Po testu verze kombi však i víme, co A4 Avant stoprocentně je.

Na mírné nesrovnalosti v rétorice Audi, týkající se nové generace sedanu a kombi střední třídy A4 jsme upozorňovali na několika místech Auto.cz, naposledy v testu vrcholné verze s benzinovým šestiválcem 3,2 litru a pohonem všech kol quattro. Nová A4 i kdyby se přetrhla a naplácala na sebe všechny sportovní doplňky a systémy včetně sportovního podvozku nebo aktivního řízení, nebude nikdy kontaktním sportovním sedanem, jehož řízení vyvolává na řidičově těle reakci běžně známou jako husí kůže.

Nová Audi A4, o čemž jsem v tuto chvíli skálopevně přesvědčen, navazuje na tradici vozů značky Audi, ze kterých si vypůjčila nejlepší vlastnosti, jež posunula o úroveň výš. Jinými slovy a hezky česky řečeno, nová Audi A4 není nic „menšího“ než luxusní auto střední třídy s docela konzervativním zevnějškem, příjemným prostorným interiérem, komfortním podvozkem (na 16palcových kolech) a několika technickými vymoženostmi, s jejichž pomocí projedete třemi státy, abyste v cílové destinaci absolvovali šestihodinové jednání, dali si malého šlofíka a následně urazili dalších 1000 km.

Nové Audi A4 je požírač kilometrů, dálniční expres, komfortní rodinné auto s nálepkou “my na to máme“, které potěší všechny řidiče orientované na pohodlnou jízdu a vyžadující maximální odtržení od vnějšího světa. K tomuto závěru spěl už minulý test a tento správnost úsudku potvrdil. Tak tím jsme si odbyli závěrečné hodnocení v úvodu testu, aby nebyla nuda, a můžeme se vrátit na začátek a vzít to hezky postupně. Design dnes pouze ve stručnosti.


 

Audi podle mě udělalo přesně to, co od něj klienti žádali. A sice vydalo se stejnou cestou, jako tolikrát předtím, tentokrát pouze s rozdílem, že zkusilo výsledek komunikovat tak, aby upoutalo pozornost svých věrných i těch na druhé straně barikády. Ať už se to podařilo nebo ne, výsledný produkt je 150procentní Audi se svým sympatickým kukučem (a nyní i se sportovní příchutí), jež vám bude buďto úplně ukradené, nebo jej budete milovat. Testované kombi proti svému předchůdci přidalo zase malinko na sportovnosti a řekl bych i eleganci. Že bych ovšem musel chodit každých 10 minut před dům, abych se na Avanta podíval, jak je krásný, to rozhodně ne.

Audi A4 Avant (B8) má jisté kouzlo, nicméně v testované stříbrné barvě a na nevýrazných 16palcových kolech mezi ostatními vozy úplně zmizí. Nebýt řady bílých diod v předních svítilnách, nikdo se snad za novou A4 neotočí. To může být dobrá i špatná zpráva, záleží na vašich pohnutkách, vkusu a povaze. Přestože kombi prémiové části střední třídy se většinou nekupují kvůli obrovskému zavazadelníku, objem kufru hraje důležitou roli. Tak se na něj podívejme.

Nepřehlédněte
TEST Audi A4 2.0 TDI – Nedejte na cizí rady (01/2008)
TEST Audi A4 3,2 FSI quattro - 100% Audi (03/2008)

Stejná písnička?

Oproti sedanu se základní objem zavazadlového prostoru kombi zvětšil o nepříliš zajímavých 10 litrů z 480 na 490 litrů. Situace uvnitř se ovšem podstatně zlepší, pokud zadní sedačky zamíří směrem dolů. V tom případě se délka ložná plochy zvětší na 1860 mm, objem naroste na 1430 litrů. Pro úplnost dodávám, že na šířku měří zavazadelník 1020 mm, vstupní otvor má výšku 860 mm a šířku 1010 mm. Dno kufru se nachází docela vysoko, čímž zřejmě utrpěl základní objem.

Interiér nové A4 si mě s každým dalším setkáním získává víc a víc. Počáteční skepsi postupně střídá dobrý pocit z robustních výplní dveří, mohutného středového tunelu, kvalitních a hezky tvarovaných měkčených plastů palubní desky a třeba i vynikajících sedaček s širokým rozsahem nastavení ve všech směrech. Asi nikdy Audi ale neodpustím laciné otočné ovladače audiosystému a klimatizace a skákat radostí do stropu nebudu ani z divokých tlačítek středové konzoly. Stále trvám na tom, že v Audi A6 nebo starší A4 vypadají tlačítka lépe.

Lehký políček ergonomii zasadili hoši z Audi seskupením ovladačů klimatizace a audiosystému do shodných obrazců. Zpočátku lehce zmatený řidič tak místo ladění stanic usmaží spolujezdce, nebo naopak místo regulace intenzity foukání ventilátorů zastaví v polovině svou oblíbenou písničku, která zní zrovna éterem pro čtyřleté odmlce. Nehledě na to, že některé úkony se podle mého názoru dají provést i s polovinou tlačítek.


 

Hledisko vnitřního prostoru v Ingolstadtu sledovali dost pečlivě. Že bych se vzadu utápěl v přebytku místa se říct nedá, mezi prémiovými vozy střední třídy nicméně nová Audi A4 patří k největším. I v kombi se sedí poměrně nízko, ale rozhodně přirozeněji než v sedanu. Nad hlavou zůstává podstatně větší rezerva pasažérovi s výškou 185 cm a dokonce i výhled do boku se ve srovnání se sedanem velmi zlepšil.

Vynikající základ

Základní motorizace většinou nevyvolávají mnoho emocí, nejsou důvodem k neklidnému spaní a závistivým pohledům sousedů. Základní motorizace naopak škodolibé sousedy utěší, že jsou na tom stále dobře a nemusí se užírat tím, že se vám daří lépe. Základní motorizace nové Audi A4 nicméně není nic, co by vám měli škodolibí sousedé přát. Přeplňovaný benzinový čtyřválec 1,8 TFSI z koncernové rodiny Volkswagenu by vám rozhodně měli závidět.

Poprvé jsem tenhle motor vyzkoušel v Octavii a dlouho jsem na něj vzpomínal. Mnohokrát jsme na Auto.cz opěvovali čtyřválec 2,0 TFSI, takže když z tohoto agregátu motoráři Volkswagenu odvodili nástupce motoru 1,8 Turbo 20V o stejném zdvihovém objemu, bylo celkem jasné, že se budou pět ódy znovu. A také že ano. Lineární nárůst výkonu, žádné prodlevy a pískání turbodmychadla, žádné nakopnutí a dokonce ani žádné rychlé uvadání v blízkosti zásahu omezovače. Místo toho příjemný zvuk, točivá charakteristika a rozumná spotřeba.

A tohle všechno se opakovalo i v Audi A4 Avant. V nízkých a středních otáčkách díky hromadě tlumících materiálů o motoru téměř nevíte. Nevydává žádné rušivé zvuky, hezky si motorovém prostoru ševelí a odvádí dobrou práci. Když motor vytočíte, možná vás překvapí mírně mechanický projev vyvážený však melodickým zvonivým zvukem. Ručičku otáčkoměru můžete vyhnat až na 7000 otáček, efektivní rozmezí se ovšem nachází mezi 1700 a 6200 otáčkami.

Je důležité podotknout, že kvůli těžším převodům nepůsobí motor přehnaně silně, spíše se vám bude v prvních chvílích v hlavě honit myšlenka, zda se někde nestala chyba a místo objednané výkonnější verze jste nedostali slabší motor s výkonem 88 kW. Upřímně řečeno si A4 Avant s necelými 90 kW neumím a vlastně ani nechci představit. To bych asi raději překousl vyšší splátku nebo ještě chvíli šetřil.

Spotřeba se většinou pohybuje okolo devíti litrů benzinu na 100 km jízdy, ve městě s železnou pravidelností vystoupá nad 10 litrů, v meziměstském jízdním režimu ovšem může klesnout až na šest litrů. Na dálnici si v rychlostech okolo 130 km/h motor řekne o 8,5 l benzinu.

Klidně a rozvážně

Pokud stále nechcete věřit, že nové Audi A4 nemá zvláštní sportovní nadání a v přímém souboji s BMW 3, zřejmě dostane na frak, raději si rychle zvykněte. Nedávno testovaný vrcholný model 3,2 FSI quattro se dal svým způsobem za sportovní označit, ale kombi s pohonem předních kol postavené na 16palcových kolech mělo ke sportovnímu autu asi tak daleko jako buldozer k závodnímu monopostu.


 

Audi možná z části kvůli obavám z kritiky tuhého podvozku a z části kvůli snaze o dosažení maximálního komfortu jízdy postavilo testovací model na 16palcová kola, která na mohutném autě vypadají lehce komicky. Svůj účel nicméně splňují dokonale. Testovaná A4 Avant výborně tlumila většinu nerovností a jestliže se někde zdála trochu nejistá, pak jedině v místech s výraznými příčnými nerovnostmi. Utlumení podvozku a odtržení posádky od všech vnějších vlivů však dosahuje v rámci třídy absolutní špičky.

Patříte-li mezi řidiče, kteří se v autě chtějí cítit hlavně dobře, bezpečně a komfortně, nesejde-li vám příliš na tom, zda si s vámi auto v průběhu jízdy povídá a říká vám, co se děje pod koly, budete z nové Audi A4 Avant nadšení. Před domem se prostě nalodíte a po 500 kilometrech vylodíte, a to, považte, vám nehrozí mořská nemoc ani žádné jiné potíže. Audi A4 polyká kilometry s takovou chutí, že i otesánek je proti ní břídil.

Ale pozor. Koketujete-li s myšlenkou, že byste s „kombíkem“ poháněným přeplňovaným čtyřválcem proháněli na klikatých okreskách chlapíky v hothatchích a sportovních sedanech, běžte si dát raději studenou sprchu. U modelu s pohonem všech kol jsem identifikoval výrazný posun směrem k neutrální limuzíně (i když na limitu stále hrozí nedotáčivost), kombi jakoby ovšem bylo na svou nedotáčivost hrdé.

Stržení volantu v rychlosti okolo 90 km/h mělo za následek jízdu rovně a také v zatáčce kombi mířilo po tečně ven. Jistě velmi pomůžou 17palcová či dokonce 18palcová kola, ovšem zřejmě jen na úkor komfortu jízdy. K řazení mohu říct pouze tolik, že je přesné, hladké a vůbec příjemné a brzdy ostré a neúnavné.

Žrout kilometrů

Tedy znovu a naposled. Audi A4 není sportovní náčiní, ale vynikající limuzína střední třídy, ve které se cítíte jako někdo. Audi A4 Avant 1,8 TFSI si může nechat říkat polykač kilometrů, protože po 500 ujetých kilometrech poznáte rozdíl jenom tak, že místo historických budov obdivujete štíty Rakouských Alp.

První cena vozu 834.000,-Kč (A 4 Avant 1.8 TFSI, 88 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 912.800,-Kč (A 4 Avant 1.8 TFSI, 118 kW)
Základní cena testovaného vozu 912.800,-Kč (A 4 Avant 1.8 TFSI, 118 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 1.006.148,-Kč (A 4 Avant 1.8 TFSI, 118 kW)

Plusy

  • Kvalitně zpracovaný a prostorný interiér
  • Kultivovaný a silný motor
  • Vynikající tlumení nerovností
  • Přesné řazení
  • Účinné brzdy
  • Komfortní sedačky
  • Velká vnější zpětná zrcátka

Minusy

  • Komplikované ovládání palubních přístrojů
  • Odtažité řízení
Libor Zezulka
Audi A4 Avant 1,8 TFSI
Cena základní sestavy 912 800 Kč
Výbava základní sestavy Airbag řidiče a spolujezdce, airbagy pro hlavu vpředu a vzadu SIDEGUARD, včetně bočních airbagů vpředu, ESP – elektronický stabilizační program včetně brzdového asistentu, ABS, EDS, TOL, komfortní automatická jednozónová klimatizace, bezpečnostní sloupek řízení podélně i výškově nastavitelný, držák nápojů na středové konzole, dálkové ovládání centrálního zamykání, dekorace hliník micrometallic platin, determální skla – zeleně tónovaná, čtecí lampičky vpředu, elektrické ovládání oken vpředu a vzadu, elektromechanická parkovací brzda, halogenové světlomety, imobilizér, inteligentní klíč včetně paměti pro servisní data vozu, kola hliníková litá v 6ramenném designu, velikost 7 J x 16, s pneumatikami 225/55 R 16, kryty vnějších zpětných zrcátek v barvě vozu, s ukazateli směru z LED diod, kapota zavazadlového prostoru automaticky otvíratelná, mlhové světlomety, nástupní lišty v hliníkové optice, osvětlení interiéru vpředu a vzadu, potahy sedadel tkanina Cosinus, posilovač řízení hydraulický, rádio Chorus s 6,5" monochromatickým displejem, přehráváčem CD a 6 reproduktory, sedadlo řidiče výškově nastavitelné, servotronic, světla pro denní svícení, středová loketní opěrka vpředu, ukazatel vnější teploty, velurové rohožky vpředu a vzadu vnější zpětná zrcátka elektricky nastavitelná a vyhřívaná, asférické na straně řidiče, volant kožený 4ramenný, zadní opěradlo dělené a sklopné. Kč
Cena testované sestavy 1 006 148 Kč
Výbava testované sestavy Informační systém řidiče s barevným displejem (+ 10.026,-), elektricky nastavitelné sedadlo řidiče (+ 20.025,-), světelný a dešťový senzor (+ 3.858,-), automaticky zaclonitelné vnitřní zpětné zrcátko (+ 7.542,-), multifunkční kožený volant (+ 11.400,-), příprava pro mobilní telefon (+ 15.561,-), automatická klimatizace (+ 15.704,-), litá 16palcová kola v sedmiramenném designu (+ 9.232,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1798
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 118 / 4500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 1500 - 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 218
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.7 / 5.8 / 7.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 490 / 1430
Objem nádrže (l): 65
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1470 / 610
Rozměr pneu: 225/55 R16
Audi A4 Avant 1,8 TFSI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4703
b) šířka (mm): 1826
c) výška (mm): 1436
d) rozvor (mm): 2808
e) rozchod vpředu (mm): 1564
f) rozchod vzadu (mm): 1551
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 990 / 1230
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 510 / 760
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 970
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1450
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 660
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: ano