TEST Audi A4 Avant vs. Mercedes-Benz C kombi – První liga
Dojem, prostor, pohodlí
Střední třída nabízí zajímavý mix vozidel pro širší masy i modely, o kterých většina motoristů jen tiše sní – tedy pokud nejste úspěšný manažer, podnikatel, právník nebo lékař. A právě pro ně je určena prémiová část, kterou reprezentuje i Audi se svým modelem A4 nebo Mercedes-Benz třídou
C. My jsme proti sobě postavili praktické verze kombi se vznětovými motory a automatickými převodovkami. Které nás zaujalo víc?
DOJEM
Ztraceni v davu
Jdeme si vyzvednout aktuální generaci Audi A4 a hned zažíváme drobné dilema. Tohle že je novinka? Vždyť vypadá jako předchozí model. Poznat rozdíly nám dělá celkem problémy – silueta vozu nebo design karoserie se vlastně nezměnily. Musíme se zaměřit na detaily a potom zjišťujeme, že maska má jiné žebrování a vnější zrcátka jsou ukotvena do dveří. Audi se drží zdrženlivého postoje k radikálním vzhledovým změnám a její zákazníci to od něj očekávají.
Mercedes naopak ukázal svou odvahu a generační obměnu vzal od podlahy. Předchozí ostré hrany nahradily plynulé křivky a „céčko“ nyní působí noblesně a harmonicky. Určitě se nám zvenku líbí víc. Přitažlivější je také jeho interiér. Uvnitř mercedesu si připadáme jako v nějakém luxusním hotelu nebo doma v obývacím pokoji. Své kouzlo má ale i technokraticky pojaté audi s jednoduchými křivkami a nízkou palubní deskou, která zabírá minimum prostoru.
U obou vozidel ovšem máme jeden zásadní problém. Ctí firemní filozofii tak dokonale, že naprosto přišla o svou identitu. V běžném provozu si je lehce spletete s jinými modely. Ke kvalitě zpracování nebo použitým materiálům žádné připomínky nemáme. Vše je na nejvyšší úrovni, přesně jak očekáváme.
PROSTOR A POHODLÍ
Na míru řidiči
Mezi kombíky střední třídy patří audi i mercedes k těm menším zástupcům. Mohou si to dovolit. Nesnaží se totiž zákazníka nalákat na obří přepravní kapacitu, ale důležitější je pro ně styl a reprezentativnost. To se samozřejmě projevilo na velikosti interiérů. Konkurovat superbu nebo passatu nemají šanci. Jedinou oblastí, kde oba vynikají, je výška kabiny. A to nejen na předních sedadlech, ale i vzadu. Šířkou už za nejlepšími ve třídě lehce zaostávají a totéž můžeme říct také o místě v podélném směru. Rozhodně ale nechceme tvrdit, že jsou oba vozy uvnitř malé. Řidič a spolujezdec mají kolem sebe životního prostoru dostatek a příjemným překvapením bylo i zvětšení místa vzadu u mercedesu – minulá generace byla v této oblasti hodně stísněná. Je zajímavé, že námi naměřené údaje se liší naprosto minimálně, a proto by si oba zasloužily stejnou známku. Jenže u mercedesu jsme museli zhoršovat. Široký středový panel totiž znatelně omezuje prostor pro pravou nohu řidiče. Hůře se u něj nastupuje dozadu, protože podběhy zadních kol výrazně zasahují do dveří. Pozice za volantem je v „céčku“ překvapivě sportovnější a řidič sedí těsně nad zemí. Jenže potom mezi přední sedačkou a podlahou nezbývá žádné místo, kam by si cestující ve druhé řadě zasunuli nohy.
U sedadel hodně záleží, jakou si zvolíte výbavu. Audi v testovaném provedení Sport sází na tužší čalounění a příkladnou boční oporu. Proto má také přední opěradla výrazně užší, což by více narostlým řidičům mohlo dělat obtíže. Křesla mercedesu nabízejí více pohodlí, ale při hbitější jízdě se v nich necítíme tak jistě. Pomyslné jazýčky vah při hodnocení sedadel převáží na svou stranu audi, protože má delší sedáky ve druhé řadě.
Údaje o testovaných vozidlech | Audi A4 Avant | Mercedes-Benz C kombi |
Místo podélné/na kolena ideál (cm) | 175/13 | 174/12 |
Vertikální prostornost P/Z, místo nad hlavou P/Z (cm) | 93-102/96, 7-16/10 | 92-103/96, 6-17/10 |
Šířka interiéru P/Z, šířka v loktech P/Z (cm) | 149/146, 132/128 | 148/146, 132/130 |
Délka x šířka sedáku u řidiče/zadniho pasažera vlevo (cm) | 50-54 x 49/50 x 51 | 49-55 x 50/46 x 52 |
Rozměry opěradla řidiče (delka x šiřka) (cm) | 64 x 47 | 64 x 50 |
Průchodnost zavazadloveho prostoru (vyška x šiřka) (cm) | 84 x 101 | 78 x 106 |
Vyška dolni hrany kufru/průchozi vyška pod 5. dveřmi (cm) | 61/184 | 61/183 |
Jiné určení
Audi také lépe vyhoví požadavkům na přepravní kapacitu. S kufrem o objemu 505 litrů sice patří ve střední třídě do horšího průměru, ale oceňujeme u něj pravidelné tvary, a tudíž výbornou využitelnost. Pod podlahou se navíc skrývá standardní dojezdová rezerva, což také kvitujeme s povděkem. Mercedes v základní konfiguraci nabídne jen 490 litrů, a to máme podezření, že je do tohoto čísla započítána i rozměrná schránka pod podlahou, kde je schována i sada na rychlou opravu pneumatik. Po sečtení naměřených rozměrů nám totiž nějaké ty litry chybějí. Zejména výška pod plato pouhých 41 cm je opravdu málo.
Vyzdvihnout naopak musíme i kompletní čalounění zavazadelníků. U obou vozů oceňujeme, že po sklopení zadních opěradel vznikne rovná ložná plocha navazující na nakládací hranu, umístěnou shodně do výšky 61 cm. Nevíme, kdo od koho opisoval, ale maximální přepravní objem je u obou 1510 litrů a páté dveře se zdvíhají u audi do výšky 184, u mercedesu do 183 cm – tedy téměř shodně.
Oba vozy budou své majitele hlavně reprezentovat, na stěhování jsou tu jiní adepti. Hlavně aby se do kufru vešel oblek nebo golfový bag. Jen pro představu, Škoda Fabia Combi se pyšní hodnotou 530 l a z pohledu velikosti kufru strčí oba vozy do kapsy.
Cena, výbava
CENA A VÝBAVA
Račte si přát?
Prémiové vozy svým majitelům dodávají Etalon prestiž a určité společenské postavení, jenže rozhodně ne zadarmo. V porovnání s běžnou konkurencí jsou audi i mercedes přibližně o dvě stě až tři sta tisíc dražší. Přitom základním vybavením se příliš neliší od „méně“ ceněných značek. Pokud se však porozhlédnete po českých silnicích, standardních provedení uvidíte poskrovnu. A tady přichází jejich kouzlo. Seznam příplatkových prvků obou vozů je nabitý všemi technickými a bezpečnostními novinkami, luxusní výbavou nebo vytříbenými materiály. Stačí jen zaškrtávat, vytvořit si
originál, který nebude mít nikdo jiný na světě, a utrácet další statisíce. Rozdíl v pořizovací ceně 31.214 Kč je tak malý, že na rozhodnutí zákazníka nebude mít vůbec žádný vliv. Pro mercedes bychom se rozhodli jenom proto, že šest let nebo do ujetí 125.000 km nám budou v tamním servisu dělat prohlídky a údržbu zdarma.
Pořizovací náklady | Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI/125 kW 6AT (etalon) | Audi A4 Avant 2.0 TDI/140 kW S tronic | Mercedes-Benz kombi C 220 d/125 kW 7AT |
Základní cena | 758 900 Kč (Edition) | 1 111 900 Kč | 1 080 686 Kč |
Cena verze Světa motorů | 758 900 Kč (Edition) | 1 111 900 Kč | 1 080 686 Kč |
Výbava verze Světa motorů | ABS, ESP, čelní + boční + hlavové airbagy, automatická klimatizace, rádio, dálkově ovládané centrální zamykání, výškově a podélně nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, elektricky ovládaná zrcátka a všechna okna, palubní počítač | ||
VÝBAVA NAD RÁMEC VERZE SVĚTA MOTORŮ | |||
Dvouzónová/třízónová klimatizace | 36 400 Kč */Ne | Ne/19 600 Kč | Ano/Ne |
Tempomat | S | 8600 Kč | 8592 Kč |
Vestavěná navigace | 41 600 Kč ** | 42 300 Kč | 27 050 Kč |
Bluetooth handsfree | 41 600 Kč ** | Ano | Ano |
Kožené čalounění | 36 700 Kč | 51 500 Kč | 52 190 Kč *** |
Vyhřívání předních sedadel | 6300 Kč | 10 400 Kč | 10 343 Kč |
Bezklíčový vstup/startování | 6200 Kč | 16 300 Kč | 20 685 Kč |
Kožený/multifunkční volant | Ano/41 600 Kč ** | 5500 Kč/Ano | Ano/Ano |
LED světlomety/denní svícení | Ne/36 400 Kč * | 34 100 Kč/Ano | 27 528 Kč/Ano |
Metalický lak | 16 400 Kč | 30 600 Kč | 24 822 Kč |
Litá kola | 36 400 Kč * | Ano | Ano |
Světelný/dešťový senzor | 5700 Kč | 3600 Kč | Ano/1909 Kč |
Přední/zadní parkovací senzory | 15 700 Kč | 22 300 Kč/12 900 Kč | 32 778 Kč **** |
Porovnání cen | 758 900 Kč (100 %) | 1 111 900 Kč (o 46 % horší) | 1 080 686 Kč (o 42 % horší) |
POŘADÍ | 2. | 1. | |
* Součástí sady Premium edition za 36.400 Kč, ** součástí sady IntelliLink RF 900 Navi za 41.600 Kč, *** pouze s interiérem Avantgarde za 27.050 Kč, **** součástí sady pro parkování za 32.778 Kč, |
Motor, jízda, závěr
MOTOR
Jedno, či dvě turba?
Pod kapotou audi pracuje vznětový dvoulitr s jedním turbodmychadlem, jehož výkon se vyšplhal na 140 kW a točivý moment na 400 N.m. U mercedesu jsme zvolili verzi, která z objemu 2143 cm3 generuje 125 kW a také 400 N.m. Vzhledem k dvojitému přeplňování ale vrchol obou hodnot přichází podstatně dříve – nejvyšší výkon při 3000 ot./min a maximální točivý moment dokonce od 1400 ot./min.
Jízda s oběma motory je velmi příjemná. Síly mají na rozdávání a nevadí jim poklidné plynulé cestování ani dravější styl. Mercedes má při volnoběhu hrubější chod a do interiéru proniká až rušivé chrčení. Při vyšších otáčkách a rychlostech se však zklidní a stejně jako v případě agregátu u audi ho prakticky nevnímáme. Z pohledu dynamiky by na tom mělo být lépe „céčko“, protože se podle technických údajů z klidu na stovku rozjede za 7,6 s. Jenže jeho dnešní soupeř uvádí zrychlení za 7,9 s, přičemž rozdíl běžný řidič ani nepostřehne.
Údaje o testovaných vozidlech | Audi A4 Avant 2.0 TDI/140 kW S tronic | Mercedes-Benz kombi C 220 d/ 125 kW 7AT |
Motor, ventilový rozvod | R4, DOHC | R4, DOHC |
Uložení, poháněná náprava | Podélně, přední | Podélně, zadní |
Zdvihový objem (cm3) | 1968 | 2143 |
Největší výkon (kW/ot. za min) | 140/3800-4200 | 125/3000-4200 |
Největší točivý moment (N.m/ot. za min) | 400/1750-3000 | 400/1400-2800 |
Převodovka | 7st. automat | 7st. automat |
Délka x šířka x výška (mm) | 4725 x 1842 x 1434 | 4702 x 1810 x 1457 |
Rozvor naprav, rozchod kol P/Z (mm) | 2820, 1572/1555 | 2840, 1584/1566 |
Rozměr pneumatik | 245/40 R18 | 225/50 R17 |
Provozní/užitečná hmotnost (kg) | 1605/615 | 1615/650 |
Objem zavazadelníku (l) | 505/1510 | 490/1510 |
Objem nádrže paliva/dojezd (l/km) | 54/1286 | 48/1091 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 231 | 229 |
Emise CO2 (g/km) | 109 | 114 |
NAMĚŘENÉ HODNOTY | ||
Pružnost na 4. RS (60-100 km/h)/5.; 6. RS (80-120 km/h) (s) | 4,7/6,9; 12,7 | 5,7/8,9; 11,4 |
Otáčky na nejvyšší rychl. stupeň při 130 km/h (ot./min) | 1700 | 1900 |
Skutečna rychlost při 50/90/130 km/h (km/h) | 48,8/87,1/127,1 | 46,9/87,2/126,9 |
Naměřena kombinovaná spotřeba paliva (l/100 km) | 5,7 | 5,7 |
Zajímavé proto bylo naše měření pružného zrychlení, kdy na čtyřku a pětku audina jasně dominovala a naopak na šestku propadla. Za vše může rozdílné poskládání samočinných sedmikvaltů. Audi má krátký stálý převod 4,048 a delší jednotlivé stupně, mercedes naopak dlouhý stálý převod 2,47 a kratší rychlosti. Na čtyřku při rychlosti 60 km/h se audi rozjíždí z 2100 otáček a mercedes musí zrychlovat z 1650. Na pětku při osmdesátce točí audi 1950 a mercedes 1600, takže i tady má A4 náskok. Jenže na šestý převod se už poměry mění. Při 80 km/h ukazuje otáčkoměr audi 1350.
Mercedes při této rychlosti točí 1300 a díky výraznějšímu zátahu odspodu se rychleji dostane na 120 km/h. No a na sedmičku se charakteristika úplně otočí – při 130 km/h točí audi jen 1700, „céčko“ potom 1900 ot./min.
Který přístup je lepší? Těžko říct, protože obě převodovky ideálně využívají rozdílné vlastnosti agregátů. Zpřevodování nemá vliv ani na spotřebu paliva. Rozdíl normovaných údajů výrobců je jen 0,2 l, my jsme na testovacím okruhu jezdili s oběma vozy za shodných 5,7 l/100 km. Udávaná spotřeba je však výrazně níž, takže jsme oběma zhoršili známku o 0,25 bodu.
JÍZDA
Klasika vs. moderna
Prémiovost obou vozů nespočívá jen v bohaté výbavě a příslušnosti k ceněné značce, ale objevili jsme ji i v konstrukci šasi s víceprvkovým zavěšením předních i zadních kol. Líbilo se nám i odhlučnění podběhů a s ním spojená pohodová atmosféra v interiéru.
„Céčkový“ mercedes jsme poprvé vyzkoušeli v základní konfiguraci bez pneumatického pérování Airmatic. Jenže audi v provedení Sport dostalo dynamický podvozek s nastavitelnou tuhostí tlumičů. A při jízdě je tento rozdíl znát. Mercedes nám připadá i na 17palcových kolech s pneumatikami o rozměru 225/50 výrazně tvrdší. Hůře vstřebává nerovnosti na silnicích a nejednou propruží až na doraz. Na příčných spárách se nervózně chvěje a na hrbolech v zatáčce mu uskakuje záď. Tak to jsme opravdu nečekali. Kam se poděla plavnost mercedesů, která rozmazlovala naše předky? Jenže
audi nejenže filtruje lépe nerovnosti, ale s pohonem předních kol se jistěji proplétá i mezi kužely. Mercedes přitom zpočátku působí jistěji a díky přesnějšímu řízení se rychle vrhá z jednoho směru do druhého – tady ten pohon zadních kol nemá chybu. Jenže s přibývající rychlostí se najednou přihlásí ke slovu stabilizace. A to dost razantně a nečekaně. Audi přitom stále zrychluje, i když řízení nám připadá odtažitější. Výhoda nastavitelných tlumičů je naprosto zřetelná.
ZÁVĚR
Nové Audi A4 se mercedesu nebojí. Není sice tak stylově vytříbené a přitažlivé, nenabídne obří kufr ani velkou kabinu, ale vlastně mu nemáme co
vytknout. Jezdí příjemně, a pokud budeme uvažovat výlučně prakticky, tak bychom si z této dvojice vybrali jeho. Ale mercedes je svým ladným stylem a osobitou aurou hned v závěsu.
Hodnocení | Za testované oblasti se uděluje známka od 1 do 5 ve vztahu ke konkurentům. | |
Audi A4 Avant 2.0 TDI/140 kW S tronic | Mercedes-Benz kombi C 220 d/125 kW 7AT | |
DOJEM | ||
Design | 1,75 | 1,25 |
Dílenské zpracování | 1,00 | 1,00 |
Průměr | 1,38 | 1,13 |
PROSTOR A POHODLÍ | ||
Prostornost | 1,75 | 2,00 |
Sedadla | 1,25 | 1,50 |
Zavazadelník a variabilita | 2,50 | 2,75 |
Ovládací prvky | 1,25 | 1,25 |
Průměr | 1,69 | 1,88 |
MOTOR A ZPŘEVODOVÁNÍ | ||
Dynamika | 1,50 | 1,25 |
Pružnost | 1,25 | 1,75 |
Spotřeba | 1,25 | 1,25 |
Průměr | 1,33 | 1,42 |
JÍZDA | ||
Řazení | 1,25 | 1,25 |
Řízení | 1,50 | 1,25 |
Brzdy | 1,50 | 1,50 |
Ovladatelnost | 1,50 | 1,75 |
Jízdní komfort | 1,25 | 2,00 |
Průměr | 1,40 | 1,55 |
CELKEM | ||
Průměr celkem | 1,45 | 1,49 |
Závěrečné pořadí | 1. | 2. |
Pořadí | 1. Audi A4 Avant 2.0 TDI/140 kW S tronic | 2. Mercedes-Benz kombi
C 220 d/125 kW 7AT |
Plusy | Kultivovanost motoru | Atraktivní design |
Vyvážené jízdní vlastnosti | Kvalitní materiály a zpracování | |
Pružné zrychlení | Dynamika zrychlování | |
Minusy | Nevýrazný vzhled | Malý kufr |
Pružnost na šestý stupeň | Nižší komfort pérování | |
Menší zavazadelník | Nastupování dozadu | |
Průměr celkem | 1,45 | 1,49 |
Jak známkujeme
Známky se odvíjejí od nejlepšího auta v dané kategorii a hodnoceném parametru. Měřitelné veličiny známkujeme podle odstupu od lídra, každých 5 % ztráty znamená čtvrt známky odstup. Příklad: Nejlevnějším kombíkem střední třídy se vznětovým motorem o objemu 2,0 litru, výkonem nad 125 kW, poháněnou jednou nápravou a požadovanou výbavou je Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI/125 kW Edition za 758.900 Kč. Dostává tedy jedničku, stejně jako auta s cenou do 796.845 Kč. Za cenu od 796.845 Kč do 834.790 Kč udělíme známku 1,25 a tak dále. Podobně postupujeme i při subjektivním hodnocení (vzhled, zpracování), vždy vyčíslujeme odstup od nejlepšího. Známku můžeme dále upravit, pokud chceme zohlednit například extrémně bohatou výbavu, nadstandardní záruku a podobně. Známka za oddíl Cena a výbava není součástí celkového hodnocení! Jedná se o samostatnou disciplínu.