Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi A4 Avant živě: Evoluce v designu, revoluce v prostoru

Jan Mička
Diskuze (80)
Na frankfurtském stánku Audi jsme si detailněji prohlédli nové Audi A4 Avant. Vůz překvapuje bohatým vnitřním prostorem a velmi čistým ztvárněním přístrojové desky.

První dojmy z nového Audi A4 jsme na Auto.cz publikovali už začátkem července, tehdy se však jednalo o statickou předpremiéru pořádanou pro omezený počet novinářů. Osobně jsem se s vozem setkal poprvé až na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem a hned si mě získal překvapivým vnitřním prostorem. Ale nepředbíhejme…

Po stránce designu karoserie není u Audi tradičně co řešit. Hlavní linie se s každou novou generací stávajících modelů mění pouze zvolna, spíše evolučně, síla je především v detailech. V případě modelu A4 se bavíme o ostrých liniích přední části s doplňkovými světlomety Matrix LED a decentní lince táhnoucí se po celém boku karoserie. Vůz působí seriózně a atleticky zároveň, notabene v provedení Avant s rudým lakováním. Jeden by řekl, že sportovnější provedení S line ani není potřeba…

S vozy Audi jsem toho v posledních měsících najezdil poměrně dost kilometrů, nová A4 Avant je však vůbec první, u které jsem se při nastupování nepraštil kolenem do přepínače světlometů. Umístěn je tradičně nalevo od volantu, ale naštěstí v dostatečné výšce. Přístrojová deska vzbuzuje největší rozruch, avšak pouze minimum emocí. K jejímu návrhu byste si vystačili snad jenom s pravítkem a tužkou, celek by se dal použít jako učebnice ergonomie.

K panelu klimatizace s displeji v otočných ovladačích pro nastavení teploty nelze mít výhrady, stejně jako ke středovému tunelu. Volič automatické převodovky se samotnou skříní poprvé komunikuje „po drátech“ (podobně jako u A8 a Q7) a překvapením je umístění sdruženého ovladače MMI do popředí. Na ovládání si zvyknete během chvíle, naopak na tradiční cvakání prakticky všech kruhových ovladačů nepřijdu na chuť snad nikdy.

Kdyby mi někdo před nastupováním zavázal oči, dal bych ruku do ohně za to, že usedám do větší Audi A6. Nástupní prostor je totiž překvapivě velký, díky tenčím předním sloupkům máte perfektní rozhled okolo automobilu a přestože se sedí relativně nízko nad zemí, při vystupování neutrpí vaše důstojnost (nízký posaz v tomto ohledu obvykle znamená menší obtíže). Prostor nechybí v loktech, ramenou, ani před koleny, a to hlavně na zadních sedadlech, která jsou však dimenzovaná maximálně pro dva dospělé cestující. Ani ne proto, že by byl sedák úzký, ale především kvůli výraznému středovému tunelu s výdechem klimatizace a tlačítky vyhřívání sedadel.

Vedle prostoru pro posádku je u verze Avant důležitý také zavazadelník. Ten vyniká nízkou nákladovou hranou, skvělým přístupem díky dostatečné výšce pod otevřeným víkem (ani se svými 190 centimetry jsem se nemusel hrbit) a přehlednou ložnou plochou. Základní objem 515 litrů decimuje konkurenci od BMW a Mercedesu (nabízejí 495 a 490 litrů), potěší i takřka rovná ložná plocha po sklopení zadních opěradel (objem se zvětší na 1510 litrů). Rezervní kolo jsem ale pod podlážkou hledal marně – místo zde totiž našel obrovský akumulátor.

Nové Audi A4 (B9) dorazí k českým dealerům v průběhu listopadu. Nabízeny budou rovnou obě karosářské varianty, na ceník si však musíme počkat až do konce září.

Jan Mička
Diskuze (80)
17. 9. 2015 15:28
Re: Fetujete?
To se liší stát od státu, v ČR to bylo myslím přes 60 %. Ale už je to pár let, co jsem koukal. BMW na tom bylo podobně. V celé EU to myslím bylo spíš kolem 40-45 %. Také šestiválce měly v ČR podíl nadprůměrný (v rámci EU), pokud si dobře pamatuji. V ČR nejsou tak rozšířené jako auta pro zaměstnance, ani daně a poplatky nejsou na úrovni řekněme Nizozemska.
17. 9. 2015 15:12
Re: Fetujete?
Případným argumentem přeci není pohon zadních kol, ale podélné uložení motoru a snaha motor posunout víc dozadu kvůli lepšímu rozložení. A4 má to první, ale u Audi motory tak dozadu necpou jako u BMW - mají prostě jiné priority.

Vzhledem k prodejům se nezdá, že by trpěli nouzí kvůli malé prostornosti. Ostatně v nabídce mají větší modely.
17. 9. 2015 15:08
Re: Fetujete?
Ano. To jen autor zřejmě nemá představu, jak malinkatý rozdíl 20 litrů je. To prakticky lovíš milimetry.
17. 9. 2015 14:51
Re: Prístrojovka
A co bys tedy dal pod volant, když má být tempomat na volantu? Ovládání displaye v přístrojové kapličce? Nebo snad HF/ telefonu? Tempomat je velmi jednoduchý na ovládání, skoro jako směrovky/ dálková světla, jen je tam komplikace nastavování vzdálenosti u adaptivního. Stačí tempomat trochu používat. Nebo ti snad přijde náročné (/ nevhodné/ špatné/ ...) ovládat světla páčkou? Horší je, když pak přesedneš do auta, které má tu páčku udělanou jinak - jako se vším, co ovládáš primárně po paměti.

Tenhle koncept jde z A8 a předpokládám, že lepší bude provedení s automatem. U A8 nemuseli řešit manuální převodovku. U Q7 také ne. U A4 ano a asi jim přijde lepší tohle, než kroucení ruky kolem páky převodovky. Pokud to bude u manuální problém, tak je to špatně, ale to se teprve uvidí.

Ten držák podle mne nebude tak pod palubkou, jak si myslíš (ta řada tlačítek pod panelem klimatizace by měla být před držákem). Půllitrová lahev se tam musí vejít bez problémů. A prostor pro telefon je v loketní opěrce, s bezdrátovým nabíjením a anténami.
17. 9. 2015 14:10
Re: Prístrojovka
MMI před voličem má A8 už dlouho a nově to má i Q7, tohle rozvržení tedy zřejmě jen tak nezmizí. A pro mne funguje; tedy doufám, že to tak bude i v A4.

U držáků nápojů bude záležet, co v nich člověk bude mít. Něco by se do nich mohlo vejít. Není to první auto, které je má takhle vepředu. A pořád lepší, než když jsou před opěrkou a do obsahu držáku vrážíš při řazení loktem (u auta s manuální převodovkou). Nebo když jsou pod opěrkou a opěrku musíš mít otevřenou - nemůžeš ji tedy používat.