Audi A5/S5 - první jízdní dojmy

Audi A5/S5 - první jízdní dojmy

 
 

Útok Ingolstadtu na stuttgartská a především mnichovská kupé už nepovede jen tétéčko – na dálnicích a v horách okolo Verony jsme zkoušeli zbraň těžšího kalibru – Audi A5 a především nadupané S5.

Šílený útěk na ruzyňské letiště v pět ráno má něco do sebe – ve Veroně jsme první, takže z nabízených testovacích aut si lze vybrat bez omezení. Volba padá na A5 se zážehovým motorem 3.2 FSI o výkonu 195 kW a plynulou převodovkou Multitronic, kterou Audi pro marketingové účely prezentuje spíše jako osmistupňovou. První seznámení s vozem znamená plusové body za facelift ovladačů na palubní desce. Tlačítka konečně přestala vypadat jako obkreslený čtverečkový papír a decentní zmenšení a zaoblení jim vůbec neuškodilo. Zeštíhlovací kůrou prošla i středová konzola a posádka tak má hned víc místa na nohy.

Třílitr není příliš slyšet a počáteční průjezd předměstími Juliina rodiště oceňujeme spíše aparaturu Bang Olufsen. Za vytouženou tabulí „konec obce“ to už kolega nevydrží a v rámci rychlostních limitů vyráží do první horské prémie. Za normálních okolností bychom se soustředili spíše na převodovku, ta ale o sobě nedává moc znát – stačí jí solidní schopnost učit se a rychlé kickdowny. Aťsi má tahle převodovka pro mě za mě třeba dvanáct stupňů, dnes jsme tu kvůli celému autu. První dojem je velmi silný – jakkoli považujeme agilitu například trojkových kupé od BMW za příkladnou, Audi v naší konfiguraci s předním pohonem se této ikoně může směle postavit. Přední náprava posunutá dopředu a relativně dlouhý rozvor způsobily, že vůz je nejen skvěle ovladatelný, ale má jen minimální tendenci k nedotáčivému smyku. Zatáčky krouží Audi poslušně, výhradu máme ale jen k málo strmému převodu řízení. Pohled na palubní počítač v cíli ukazuje hodnotu 12,5 l/100 km, vzhledem k převodovce a dynamice naší jízdy nemáme výhrady.

Třílitrový turbodiesel v kombinaci s pohonem všech kol jsme ještě doma tipovali jako vítěze, praktická zkušenost nám ale mínění trochu upravila. Hodnoty 176 kW a 500 Nm jsou stejně jako v jiných modelech značky úchvatné a motor je i přiměřeně úsporný – přímé srovnání se zážehovým třílitrem ale zvýrazní vyšší hmotnost přídě a z toho plynoucí menší ochotu k zatáčení a větší tendenci k pokračování ven ze zatáčky po tečně. Quattro se stálým přenosem 60% výkonu na zadní a 40% na přední nápravu sice eliminuje mnohé, dynamickou jízdu jako se zážehovým motorem si ale neužijete. U manuálních převodovek A5 je příjemná také funkce „nápovědy“ volby dalšího převodového stupně, zobrazovaná na přístrojovém panelu.

Červené Audi S5, které si záměrně necháváme na konec, prozrazuje odlišnost v podstatě jen nápisem V8 na předních blatnících a logy S5 na grilu a víku zavazadelníku. Známý osmiválec 4.2 FSI výkonu 260 kW poskytuje největší točivý moment 440 Nm a zrychluje na stokilometrovou rychlost za 5,1 sekund.

Dynamické vlastnosti jsou očekávatelně velmi dobré a o10 mm snížené zavěšení karoserie se také příznivě podepsalo na náklonech. Zdaleka největším překvapením je ale u S5 zvuk motoru! Burácení, zvláště v nízkých otáčkách, je skutečně dechberoucí a když si uvědomíme, že 85 procent točivého momentu je k dispozici už ve 2000 otáčkách, můžeme válečným osmiválcovým rykem oblažovat sebe i okolí skutečně kdykoli – tedy pokud chceme.

Zajímavé a poněkud odvážné je u takto silného motoru využití klasické manuální převodovky – jízdu jsme si tak velmi užívali, ale doufáme, že konstruktéři mají zatížení spojky dobře spočítáno. Motor jde za plynem okamžitě a zrychlení ve vracečkách jsme si užívali stejně jako na dálnici. Výrobcem udávanou průměrnou spotřebu 12,4 litrů jsme neměli příležitost ověřit, protože možnosti nás nutily jet poněkud nelaboratorně – i tak jsme se ovšem vešli pod patnáctilitrový průměr.

Dojem z exteriéru obou vozů je extrémně závislý na barvě laku. Zatímco odstíny šedé či stříbrné působí spíše nenápadně a snadno si je lze splést se sedany, nejlepší volbou zůstávají tradiční červená a stále modernější bílá – zvláště S5 na dvacetipalcových kolech působí velmi atraktivně… Velmi působivé jsou zejména dvě sady po osmi bílých diodách pod hlavními světlomety – denní osvětlení bude v EU pravděpodobně za tři roky povinné a tohle řešení s dvanáctiwattovou spotřebou se nám zdá docela elegantní.

Z technologických novinek se sluší zmínit například světlomety, které nad 120 km/h prodlužují dosvit, vzadu pomáhá jinak ostudně malému výhledu parkovací kamera. Ve výbavě je například i třízónová klimatizace a zavazadlový prostor má objem 455 litrů.

Podrobněji jsme Audi A5 i Audi S5 představili nedávno, ceny prvních motorizací už jsou také známé.

Spolupracujeme s TipCars.com
V nošovické Hyundai si zaměstnanci polepší o 12 procent V nošovické Hyundai si zaměstnanci polepší o 12 procent

Zaměstnancům nošovické automobilky Hyundai vzrostou s…

V bývalých továrnách v pražských Vysočanech má vzniknout muzeum Pragy V bývalých továrnách v pražských Vysočanech má vzniknout muzeum Pragy

V areálu bývalé tovární haly firmy Praga má vzniknout…

Luděk Niedermayer: Růst Česka narazil na skleněný strop Luděk Niedermayer: Růst Česka narazil na skleněný strop

Česká ekonomika je historicky nejlépe připravená…

 
 

Přidat názorDiskuse: Audi A5/S5 - první jízdní dojmy







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní

V ČR vyráběný Hyundai ix20 se nabízí od roku 2010.…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 




Audi A5 Cabriolet nemá daleko k dokonalosti. S5 jede skvěle, ale co diesel? (+videa) Audi A5 Cabriolet nemá daleko k dokonalosti. S5 jede skvěle, ale co diesel? (+videa)

Nová generace oblíbeného kabrioletu od audi vstoupila…

Audi A5 Sportback má fantastický podvozek! Vyzkoušeli jsme jej v Domově quattro Audi A5 Sportback má fantastický podvozek! Vyzkoušeli jsme jej v Domově quattro

Národní tiskovou prezentaci modelu A5 Sportback pořádalo…

 



 
Turbodmychadla VGT: Naklápění lopatek čtyřikrát jinak (+videa)

Turbodmychadla VGT: Naklápění lopatek čtyřikrát jinak

Dnes 08:00

Turbodmychadla s proměnnou geometrií rozváděcích lopatek statoru turbíny jsou nedílnou součástí vznětových motorů už od 90. let a emisní normy Euro 2. Dnes koncepce existuje už ve čtyřech různých provedeních. Víte, čím se jednotlivá řešení liší?




Blesk.cz

Gábina Bártová definitivně ukončila manželství s Noidem! Rozvod a drsný vzkaz

Gábina Bártová definitivně ukončila manželství s…

Ani druhé manželství mu dlouho nevydrželo. Muzikant Vašek Noid Bárta (36) definitivně přišel o manželku Gabrielu…

Aerolinky American Airlines pronikly do Číny. Koupí tu podíl v jedničce na trhu

Aerolinky American Airlines pronikly do Číny. Koupí…

Americká letecká společnost American Airlines Group koupí podíl v největších čínských…

 

iSport.cz

Divoké africké derby v Paříži. Divák složil hráče, sudí ukončil zápas

Divoké africké derby v Paříži. Divák složil hráče,…

Přípravné fotbalové utkání v Paříži mezi africkými rivaly Senegalem a Pobřežím slonoviny zůstalo v pondělí…

Ostuda, jsem trapná! Strýcová se při prohře s Plíškovou hádala s koučem

Ostuda, jsem trapná! Strýcová se při prohře s…

Pikantní české osmifinále nabídl prestižní turnaj v Miami. Nasazená dvojka Karolína Plíšková v něm porazila…

 

Reflex.cz

Pohádkový luxus v královském apartmá v Burdž al-Arab, nejslavnějším hotelu Dubaje

Pohádkový luxus v královském apartmá v Burdž…

Hotel Burdž al-Arab patří nejenom k nejluxusnějším hotelům světa, ale stal se i ikonou překotně se rozvíjející…

Z berlínského muzea ukradli vzácnou stokilogramovou zlatou minci, má cenu 112 milionů korun

Z berlínského muzea ukradli vzácnou stokilogramovou…

Jednu z největších a nevzácnějších zlatých mincí světa, které se říká „Big Maple Leaf“, ukradli v pondělí…