Audi A5/S5 - první jízdní dojmy

Audi A5/S5 - první jízdní dojmy

 
 
7.5. 2007 Ondřej Šuch

Útok Ingolstadtu na stuttgartská a především mnichovská kupé už nepovede jen tétéčko – na dálnicích a v horách okolo Verony jsme zkoušeli zbraň těžšího kalibru – Audi A5 a především nadupané S5.

Šílený útěk na ruzyňské letiště v pět ráno má něco do sebe – ve Veroně jsme první, takže z nabízených testovacích aut si lze vybrat bez omezení. Volba padá na A5 se zážehovým motorem 3.2 FSI o výkonu 195 kW a plynulou převodovkou Multitronic, kterou Audi pro marketingové účely prezentuje spíše jako osmistupňovou. První seznámení s vozem znamená plusové body za facelift ovladačů na palubní desce. Tlačítka konečně přestala vypadat jako obkreslený čtverečkový papír a decentní zmenšení a zaoblení jim vůbec neuškodilo. Zeštíhlovací kůrou prošla i středová konzola a posádka tak má hned víc místa na nohy.

Třílitr není příliš slyšet a počáteční průjezd předměstími Juliina rodiště oceňujeme spíše aparaturu Bang Olufsen. Za vytouženou tabulí „konec obce“ to už kolega nevydrží a v rámci rychlostních limitů vyráží do první horské prémie. Za normálních okolností bychom se soustředili spíše na převodovku, ta ale o sobě nedává moc znát – stačí jí solidní schopnost učit se a rychlé kickdowny. Aťsi má tahle převodovka pro mě za mě třeba dvanáct stupňů, dnes jsme tu kvůli celému autu. První dojem je velmi silný – jakkoli považujeme agilitu například trojkových kupé od BMW za příkladnou, Audi v naší konfiguraci s předním pohonem se této ikoně může směle postavit. Přední náprava posunutá dopředu a relativně dlouhý rozvor způsobily, že vůz je nejen skvěle ovladatelný, ale má jen minimální tendenci k nedotáčivému smyku. Zatáčky krouží Audi poslušně, výhradu máme ale jen k málo strmému převodu řízení. Pohled na palubní počítač v cíli ukazuje hodnotu 12,5 l/100 km, vzhledem k převodovce a dynamice naší jízdy nemáme výhrady.

Třílitrový turbodiesel v kombinaci s pohonem všech kol jsme ještě doma tipovali jako vítěze, praktická zkušenost nám ale mínění trochu upravila. Hodnoty 176 kW a 500 Nm jsou stejně jako v jiných modelech značky úchvatné a motor je i přiměřeně úsporný – přímé srovnání se zážehovým třílitrem ale zvýrazní vyšší hmotnost přídě a z toho plynoucí menší ochotu k zatáčení a větší tendenci k pokračování ven ze zatáčky po tečně. Quattro se stálým přenosem 60% výkonu na zadní a 40% na přední nápravu sice eliminuje mnohé, dynamickou jízdu jako se zážehovým motorem si ale neužijete. U manuálních převodovek A5 je příjemná také funkce „nápovědy“ volby dalšího převodového stupně, zobrazovaná na přístrojovém panelu.

Červené Audi S5, které si záměrně necháváme na konec, prozrazuje odlišnost v podstatě jen nápisem V8 na předních blatnících a logy S5 na grilu a víku zavazadelníku. Známý osmiválec 4.2 FSI výkonu 260 kW poskytuje největší točivý moment 440 Nm a zrychluje na stokilometrovou rychlost za 5,1 sekund.

Dynamické vlastnosti jsou očekávatelně velmi dobré a o10 mm snížené zavěšení karoserie se také příznivě podepsalo na náklonech. Zdaleka největším překvapením je ale u S5 zvuk motoru! Burácení, zvláště v nízkých otáčkách, je skutečně dechberoucí a když si uvědomíme, že 85 procent točivého momentu je k dispozici už ve 2000 otáčkách, můžeme válečným osmiválcovým rykem oblažovat sebe i okolí skutečně kdykoli – tedy pokud chceme.

Zajímavé a poněkud odvážné je u takto silného motoru využití klasické manuální převodovky – jízdu jsme si tak velmi užívali, ale doufáme, že konstruktéři mají zatížení spojky dobře spočítáno. Motor jde za plynem okamžitě a zrychlení ve vracečkách jsme si užívali stejně jako na dálnici. Výrobcem udávanou průměrnou spotřebu 12,4 litrů jsme neměli příležitost ověřit, protože možnosti nás nutily jet poněkud nelaboratorně – i tak jsme se ovšem vešli pod patnáctilitrový průměr.

Dojem z exteriéru obou vozů je extrémně závislý na barvě laku. Zatímco odstíny šedé či stříbrné působí spíše nenápadně a snadno si je lze splést se sedany, nejlepší volbou zůstávají tradiční červená a stále modernější bílá – zvláště S5 na dvacetipalcových kolech působí velmi atraktivně… Velmi působivé jsou zejména dvě sady po osmi bílých diodách pod hlavními světlomety – denní osvětlení bude v EU pravděpodobně za tři roky povinné a tohle řešení s dvanáctiwattovou spotřebou se nám zdá docela elegantní.

Z technologických novinek se sluší zmínit například světlomety, které nad 120 km/h prodlužují dosvit, vzadu pomáhá jinak ostudně malému výhledu parkovací kamera. Ve výbavě je například i třízónová klimatizace a zavazadlový prostor má objem 455 litrů.

Podrobněji jsme Audi A5 i Audi S5 představili nedávno, ceny prvních motorizací už jsou také známé.

Spolupracujeme s TipCars.com
Valachová: Vláda ČSSD s Babišem by musela mít pojistky nepřehlasování Valachová: Vláda ČSSD s Babišem by musela mít pojistky nepřehlasování

Sociální demokraté obnoví jednání o vládní spolupráci s…

Košťata, sudy i pivo. Přečtěte si, co Česko vyváží do Severní Koreje Košťata, sudy i pivo. Přečtěte si, co Česko vyváží do Severní Koreje

Ačkoliv Severní Korea platí za nejizolovanější stát…

ArcelorMittal zřejmě získá svolení k převzetí konkurenční společnosti ArcelorMittal zřejmě získá svolení k převzetí konkurenční společnosti

Největší světový výrobce oceli ArcelorMittal zřejmě získá…

Arabista Pelikán: Spojencům věřit musíme, i kdyby pravdu o chemickém útoku měly Sýrie a Rusko Arabista Pelikán: Spojencům věřit musíme, i kdyby pravdu o chemickém útoku měly Sýrie a Rusko

Na Blízký východ se specializuje, tamní aktuálnímu dění…

 
 

Přidat názorDiskuse: Audi A5/S5 - první jízdní dojmy







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
V garáži Elona Muska zůstala jen dvě klasická auta. E-Type a lidový vůz V garáži Elona Muska zůstala jen dvě klasická auta. E-Type a lidový vůz

V losangeleském domě Elona Muska za v přepočtu 350…

Příběh, jak Mercedes na zlatém podnosu přinesl Audi Volkswagenu Příběh, jak Mercedes na zlatém podnosu přinesl Audi Volkswagenu

Audi vám tuto část své historie nejspíše připomínat…

 



Audi A5 Cabriolet nemá daleko k dokonalosti. S5 jede skvěle, ale co diesel? (+videa) Audi A5 Cabriolet nemá daleko k dokonalosti. S5 jede skvěle, ale co diesel? (+videa)

Nová generace oblíbeného kabrioletu od audi vstoupila…

Audi A5 Sportback má fantastický podvozek! Vyzkoušeli jsme jej v Domově quattro Audi A5 Sportback má fantastický podvozek! Vyzkoušeli jsme jej v Domově quattro

Národní tiskovou prezentaci modelu A5 Sportback pořádalo…

 



 
Nissan Boga (1989): Do města v pohodlí

Nissan Boga (1989): Do města v pohodlí

Včera

Sedan, do kterého se vejde pět dospělých, přitom je vlastně mini. S digitálními budíky, dotykovým otevíráním dveří a klimatizaci i audiem poháněnými sluneční energií. Budoucnost? Kdepak...




Blesk.cz

Chat s odborníky z ČSSZ: Všechno, co chcete vědět o důchodech

Chat s odborníky z ČSSZ: Všechno, co chcete vědět o…

V čem je nevýhodný předčasný starobní důchod? Kdy a jak je omezený přivýdělek k důchodu? Co dělat, když chybí…

Naučte se snídat: 5 zlozvyků, které kradou energii a brání zhubnout

Naučte se snídat: 5 zlozvyků, které kradou energii a…

Chcete zhubnout? Tak rozhodněte nehladovte! Snížení váhy je totiž o pravidelné a vyvážené stravě. Poradíme vám,…

 

iSport.cz

Český tým na MS v hokeji 2018: mladíci z NHL a farem, ale i mazáci

Český tým na MS v hokeji 2018: mladíci z NHL a…

Sotva skončil jeden velký turnaj, prakticky hned je tu další. Na ZOH v Pchjongčchangu se umístil český tým pod…

SESTŘIH: Sparta - Jablonec 2:0. Letenští jsou třetí, pálil i Stanciu

SESTŘIH: Sparta - Jablonec 2:0. Letenští jsou třetí,…

Fotbalisté Sparty v 25. kole první ligy doma porazili Jablonec 2:0 a minimálně do soboty se posunuli na třetí…

 

Reflex.cz

1000 Filipínců míří na práci do Česka. Pro firmy je to laciný doping, pro modernizaci ekonomiky spíš brzda

1000 Filipínců míří na práci do Česka. Pro firmy je…

Do České republiky má v letošním roce prostřednictvím vládního programu na zaměstnávání cizinců přijet zhruba…

Zakázat komunisty? Jak lze rozpustit politickou stranu a proč by to v případě KSČM bylo složité

Zakázat komunisty? Jak lze rozpustit politickou…

V sobotu se v Nymburce koná další sjezd Komunistické strany Čech a Moravy, která je následnickou organizací…