Audi A5/S5 - první jízdní dojmy

Audi A5/S5 - první jízdní dojmy

 
 

Útok Ingolstadtu na stuttgartská a především mnichovská kupé už nepovede jen tétéčko – na dálnicích a v horách okolo Verony jsme zkoušeli zbraň těžšího kalibru – Audi A5 a především nadupané S5.

Šílený útěk na ruzyňské letiště v pět ráno má něco do sebe – ve Veroně jsme první, takže z nabízených testovacích aut si lze vybrat bez omezení. Volba padá na A5 se zážehovým motorem 3.2 FSI o výkonu 195 kW a plynulou převodovkou Multitronic, kterou Audi pro marketingové účely prezentuje spíše jako osmistupňovou. První seznámení s vozem znamená plusové body za facelift ovladačů na palubní desce. Tlačítka konečně přestala vypadat jako obkreslený čtverečkový papír a decentní zmenšení a zaoblení jim vůbec neuškodilo. Zeštíhlovací kůrou prošla i středová konzola a posádka tak má hned víc místa na nohy.

Třílitr není příliš slyšet a počáteční průjezd předměstími Juliina rodiště oceňujeme spíše aparaturu Bang Olufsen. Za vytouženou tabulí „konec obce“ to už kolega nevydrží a v rámci rychlostních limitů vyráží do první horské prémie. Za normálních okolností bychom se soustředili spíše na převodovku, ta ale o sobě nedává moc znát – stačí jí solidní schopnost učit se a rychlé kickdowny. Aťsi má tahle převodovka pro mě za mě třeba dvanáct stupňů, dnes jsme tu kvůli celému autu. První dojem je velmi silný – jakkoli považujeme agilitu například trojkových kupé od BMW za příkladnou, Audi v naší konfiguraci s předním pohonem se této ikoně může směle postavit. Přední náprava posunutá dopředu a relativně dlouhý rozvor způsobily, že vůz je nejen skvěle ovladatelný, ale má jen minimální tendenci k nedotáčivému smyku. Zatáčky krouží Audi poslušně, výhradu máme ale jen k málo strmému převodu řízení. Pohled na palubní počítač v cíli ukazuje hodnotu 12,5 l/100 km, vzhledem k převodovce a dynamice naší jízdy nemáme výhrady.

Třílitrový turbodiesel v kombinaci s pohonem všech kol jsme ještě doma tipovali jako vítěze, praktická zkušenost nám ale mínění trochu upravila. Hodnoty 176 kW a 500 Nm jsou stejně jako v jiných modelech značky úchvatné a motor je i přiměřeně úsporný – přímé srovnání se zážehovým třílitrem ale zvýrazní vyšší hmotnost přídě a z toho plynoucí menší ochotu k zatáčení a větší tendenci k pokračování ven ze zatáčky po tečně. Quattro se stálým přenosem 60% výkonu na zadní a 40% na přední nápravu sice eliminuje mnohé, dynamickou jízdu jako se zážehovým motorem si ale neužijete. U manuálních převodovek A5 je příjemná také funkce „nápovědy“ volby dalšího převodového stupně, zobrazovaná na přístrojovém panelu.

Červené Audi S5, které si záměrně necháváme na konec, prozrazuje odlišnost v podstatě jen nápisem V8 na předních blatnících a logy S5 na grilu a víku zavazadelníku. Známý osmiválec 4.2 FSI výkonu 260 kW poskytuje největší točivý moment 440 Nm a zrychluje na stokilometrovou rychlost za 5,1 sekund.

Dynamické vlastnosti jsou očekávatelně velmi dobré a o10 mm snížené zavěšení karoserie se také příznivě podepsalo na náklonech. Zdaleka největším překvapením je ale u S5 zvuk motoru! Burácení, zvláště v nízkých otáčkách, je skutečně dechberoucí a když si uvědomíme, že 85 procent točivého momentu je k dispozici už ve 2000 otáčkách, můžeme válečným osmiválcovým rykem oblažovat sebe i okolí skutečně kdykoli – tedy pokud chceme.

Zajímavé a poněkud odvážné je u takto silného motoru využití klasické manuální převodovky – jízdu jsme si tak velmi užívali, ale doufáme, že konstruktéři mají zatížení spojky dobře spočítáno. Motor jde za plynem okamžitě a zrychlení ve vracečkách jsme si užívali stejně jako na dálnici. Výrobcem udávanou průměrnou spotřebu 12,4 litrů jsme neměli příležitost ověřit, protože možnosti nás nutily jet poněkud nelaboratorně – i tak jsme se ovšem vešli pod patnáctilitrový průměr.

Dojem z exteriéru obou vozů je extrémně závislý na barvě laku. Zatímco odstíny šedé či stříbrné působí spíše nenápadně a snadno si je lze splést se sedany, nejlepší volbou zůstávají tradiční červená a stále modernější bílá – zvláště S5 na dvacetipalcových kolech působí velmi atraktivně… Velmi působivé jsou zejména dvě sady po osmi bílých diodách pod hlavními světlomety – denní osvětlení bude v EU pravděpodobně za tři roky povinné a tohle řešení s dvanáctiwattovou spotřebou se nám zdá docela elegantní.

Z technologických novinek se sluší zmínit například světlomety, které nad 120 km/h prodlužují dosvit, vzadu pomáhá jinak ostudně malému výhledu parkovací kamera. Ve výbavě je například i třízónová klimatizace a zavazadlový prostor má objem 455 litrů.

Podrobněji jsme Audi A5 i Audi S5 představili nedávno, ceny prvních motorizací už jsou také známé.

Spolupracujeme s TipCars.com
Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu

Šest ze sedmi zemí skupiny nejvyspělejších ekonomik světa…

Další Trumpův obrat. Připojil se k dohodě o nutnosti boje proti protekcionismu Další Trumpův obrat. Připojil se k dohodě o nutnosti boje proti protekcionismu

Státy sedmi nejvyspělejších ekonomik světa (G7) se na…

 
 

Přidat názorDiskuse: Audi A5/S5 - první jízdní dojmy







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 




Audi A5 Cabriolet nemá daleko k dokonalosti. S5 jede skvěle, ale co diesel? (+videa) Audi A5 Cabriolet nemá daleko k dokonalosti. S5 jede skvěle, ale co diesel? (+videa)

Nová generace oblíbeného kabrioletu od audi vstoupila…

Audi A5 Sportback má fantastický podvozek! Vyzkoušeli jsme jej v Domově quattro Audi A5 Sportback má fantastický podvozek! Vyzkoušeli jsme jej v Domově quattro

Národní tiskovou prezentaci modelu A5 Sportback pořádalo…

 



 
Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Dnes 16:50

Jenom málokterý sportovní hatchback má tak velkou skupinu zastánců, jako Volkswagen Golf GTI. Nový Up! GTI se vrací ke kořenům a vzpomíná na dobu před jednačtyřiceti lety.




Blesk.cz

ONLINE: Bělobrádek smetl Čunka, lidovci kývli Starostům a mají klip Renče

ONLINE: Bělobrádek smetl Čunka, lidovci kývli…

Vicepremiér Pavel Bělobrádek s přehledem zvítězil v souboji o křeslo předsedy lidovců, když získal 84 procent…

ISIS se přihlásil k teroru, při kterém v Egyptě zemřelo 29 křesťanů

ISIS se přihlásil k teroru, při kterém v Egyptě…

Radikální organizace Islámský stát (ISIS) se v sobotu přihlásila k pátečnímu útoku na koptské křesťany v…

 

iSport.cz

Trenérská rošáda v Jihlavě. Jinoch končí, ve hře je i zlínský Páník

Trenérská rošáda v Jihlavě. Jinoch končí, ve hře je…

Na další trenérskou rošádu se chystá Jihlava. Klub sice v lize zachránil Josef Jinoch, ale jeho krátká mise dnes…

Straka o MS: Že přijel Pastrňák bez smlouvy? Zbytečný humbuk

Straka o MS: Že přijel Pastrňák bez smlouvy? Zbytečný humbuk

Ve zlaté éře českého hokeje patřil mezi nejvýraznější osobnosti. Majitel Plzně a její trenér Martin Straka proto…

 

Reflex.cz

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Výhodou rozvíjejícího se komiksového trhu v České republice – ano, stále jsme rozvojová země – není jen zvýšení…

Dojede trutnovský festival na chaos?

Dojede trutnovský festival na chaos?

Trutnovský festival, nazývaný často „český Woodstock“, byl a snad dosud i je symbolem svobody. Vždyť za…