Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Audi A5 Sportback má fantastický podvozek! Vyzkoušeli jsme jej v Domově quattro

Jan Mička
Diskuze (92)
Národní tiskovou prezentaci modelu A5 Sportback pořádalo Audi v „Domově quattro“. Vůz jsme na sněhu nešetřili, přesto obstál na výbornou.

Audi A5 Sportback druhé generace je všestrannější než kdy dříve. Vedle benzinových a vznětových agregátů přináší také verzi na zemní plyn, na výběr je hned ze dvou pohonů všech kol a samozřejmě nechybí ani předokolka, ta bude ale spíše okrajovou záležitostí. Vždyť více než šedesát procent u nás loni prodaných vozů Audi mělo hnaná všechna kola, navíc aktuálně je přední pohon dostupný pouze v jediné kombinaci motoru a převodovky (2.0 TDI 140 kW, manuál).

Pohon všech kol quattro byl jedním z hlavních bodů mého zájmu v rámci národní prezentace A5 Sportback ve Špindlerově mlýně. Audi si tuto lokalitu nevybralo náhodou, zdejší lyžařský areál podporuje už od roku 2009, ve Svatém Petru má vlastní expozici, quattro bar a dokonce i svah Audi Line. V těsné blízkosti areálu Hromovka je navíc pro majitele vozů Audi vyhrazeno speciální parkoviště s deseti místy. Je to zkrátka „Home of quattro“!

K dispozici jsem dostal verzi 2.0 TDI/140 kW quattro S tronic, tedy takovou zlatou střední cestu z hlediska pořizovacích nákladů (vůz začíná na 1.212.900 Kč) a zároveň jedno z velkých překvapení v rámci modelu jako takového. Ono se sice řekne, že když už sportback nabízí i šestiválce (3.0 TDI 160 kW a 3.0 TFSI 260 kW), byl by hřích chtít pod kapotu něco jiného, jenže to je dost krátkozraké trvzení. Původně jsem od vozu nečekal převratnou dynamiku, vždyť v některých jiných koncernových vozech působí čtyřválec 2.0 TDI/140 kW dost udušeně, v reálu mi však další dva válce moc nechyběly. Chápete správně – ono to jede!

Už současná generace Audi A4, ze které A5 Sportback „přes koleno“ vychází (po A4 přišlo kupé A5 a teprve poté gran turismo Sportback), jezdí parádně, v Ingolstadtu by proto museli něco opravdu hodně zvrtat, aby tomu tak nebylo i u dalších karosářských variant. I když přiznám se, že v případě zkoušeného kousku jsem měl zprvu trochu obavy. S line sportovní paket s devatenáctipalcovými koly, to asi nebude nic pro české silnice devastované třeskutými mrazy. Jenže k tomu všemu byl k dispozici také adaptivní podvozek CDC (continuous damping control), jehož naladění dovede s jízdou dělat zázraky.

Do Špindlerova mlýna jsme se audinami dopravovali po vlastní ose, provoz byl mírný a podobné přesuny jsou přece pro gran turisma jako dělané. Stejně jako předchozí generace sportbacku má i ta současná bezrámová okna, podle aerodynamického svistu a vůbec celkového odhlučnění kabiny byste to však nepoznali. Na palubě je až překvapivé ticho! Pohodlná sportovní sedadla S line s prodlužovatelnými sedáky perfektně obepínají tělo, ale nezpůsobují pocit stísněnosti, výhled z vozu je slušný i navzdory nízkému prosklení, v loktech i před koleny zůstává rezerva i člověku mých proporcí (190 centimetrů výšky a metrák hmotnosti). Dalo se to nicméně očekávat – hlavní rozměry interiéru totiž v podstatě odpovídají sedanu A4 a díky tomu se sedí příjemně i vzadu. Kvůli nižší linii střechy pouze musíte při nastupování a vystupování více sklonit hlavu, za sebe si však sednu s rezervou před koleny, a dokonce i nad hlavu. Paráda!

Dvoulitrový turbodiesel pod kapotou může působit jako motor pro klidnější řidiče, on ale ve skutečnosti docela klame tělem. Při běžné jízdě o něm z hlediska hlučnosti ani nevíte, převodovka jej do vysokých otáček moc nežene, stačí se však jenom zvolna opřít do plynu a sportback zrychluje s překvapivým elánem. Přitom 140 kW v rozmezí 3800-4200 otáček a točivý moment 400 N.m dostupný od 1750 otáček nejsou v tomto segmentu nikterak ojedinělé hodnoty, jenže zatímco například v superbu působí tento agregát přidušeně, v audi byste mu klidně tipovali daleko větší výkon. Sportback je pocitově živější v nižších otáčkách, které využíváte častěji.

Teprve po sjezdu z téměř vyžehlené hradecké dálnice začala pro sportback ta pravá zkouška. Shodou špatných náhod (těžká dopravní nehoda před Jičínem a uzavřený hlavní tah) jsem byl nucen vydat se po silnicích, které místy nebyly ani prohrnuté, natož vysolené a se slušným povrchem, o to větším překvapením však bylo fungování podvozku a postoj vůči výtlukům, vybrzděným roletám a podobným „radostem“ zimního provozu. Podvozek se ani nezapotil a to mělo auto obuta pětatřicetiprocentní pneumatiky, uskakování kol v zatáčkách sportback vůbec nezná. I přilnavost přední nápravy je úžasná, vozovky se drží jako klíště!

Je až neuvěřitelné, jak velký posun podvozky Audi v posledních letech prodělaly, obzvláště když novinku srovnám s postarším modelem A6, který občas na nerovnostech zakopává. Správné naladění tlumičů je však jenom polovina úspěchu. Další věcí je hezky tuhá karoserie a hlavně souhra rychlého řízení a pohonu všech kol quattro. Na klikaté silnici auto reagovalo i na sebemenší natočení volantu, do oblouku se stáčelo s obrovskou vervou, ale zároveň nijak „vynuceně“. Byla to pro něj naprostá samozřejmost.

Volné silnice a „quattro“ podmínky mi umožnily se občas trochu rozšoupnout, na spotřebě to ale nebylo až tak znát. Auto mělo v době přebírání nejeto jenom něco málo přes 400 kilometrů, přesto jsem však do místa určení dorazil s kombinovanou spotřebou 7,6 l/100 km. Navíc naplněn příjemně sportovním pocitem, což bych ještě na začátku dne asi netipoval. Ani s naftovým gran turismem prostě nemusí být nuda, pokud má tak propracovaný podvozek jako právě A5 Sportback.

Ta největší zkouška však na „náš“ naftový sportback teprve čekala. V okolí Špindlerova mlýna totiž probíhaly další testovací jízdy, a protože mrzlo a všude leželo minimálně půl metru sněhu, asi chápete, o co nám šlo především – o zkoušku pohonu quattro v tvrdých horských podmínkách. Zvolil jsem výjezd ke Špindlerově boudě, která leží ve více než kilometrové nadmořské výšce, zapnul manuální režim automatické sedmistupňové převodovky, stabilizační systém přepnul do módu Sport a vyrazil.

Sněhem a ledem pokrytou silnici tu a tam děrovaly obrovské výtluky, dokonce ani na 19palcových kolech však nebyl cítit o moc větší diskomfort než na průměrné okresce. S volantem a plynem musíte zacházet opravdu necitlivě, abyste probudili stabilizační systém, právě na sněhu a ledu je ale klíčové neřídit křečovitě a provádět co nejelegantnější pohyby volantem.

Kde někteří řidiči čtyřkolek raději nasazovali sněhové řetězy, jelo audi bez škobrtnutí. Navíc není naladěno pouze na čistou stopu, ono dokáže také velmi snadno pohodit zadkem a nepotřebujete k tomu mít nějaké zvláštní řidičské schopnosti. Ve srovnání s minulou generací je to jako nebe a dudy, žádná nadotáčivost, ale hbitost sportovního hatchbacku! Jinými slovy jde o docela silnou nálož zábavy zabalenou do velmi elegantní, mezigeneračně spíše evolučně modifikované karoserie. Pravda, spotřeba v horách už tak solidní nebyla, vyhoupla se ke dvanácti litrům na sto kilometrů, vzhledem k jízdním podmínkám je ale stále akceptovatelná.

Audi A5 Sportback a S5 Sportback - technická data české ceny
Motor 2.0 TDI 2.0 TDI quattro 3.0 TDI quattro 2.0 TFSI S tronic (quattro)** S5 3.0 TFSI quattro
Zdvihový objem [cm3] 1968 1968 2967 1984 2995
Válce/ventily 4/4 4/4 6/4 4/4 6/4
Převodovka 6M(7A)* 7A 7A 7A 8A
Největší výkon [kW/min-1] 140/3800-4200 140/3800-4200 160/4000-5000 185/5000-6000 260/5400-6400
Největší toč. mom. [N.m/min-1] 400/1750-3000 400/1750-3000 400/1250-3750 370/1600-4500 500/1370-4500
Max. rychlost [km/h] 235 235 250 250 250
Zrychlení 0-100 km/h [s] 7,9 7,9 6,4 6,5(6,0) 4,7
Komb. spotřeba [l/100 km] 4,4(4,2) 4,5 4,6 5,9 7,3
Základní cena [Kč] 1.084.900 1.212.900 1.305.900 1.188.900 1.727.900
Cena Sport [Kč] 1.148.900 1.276.900 1.396.900 1.252.900 -
Cena Design [Kč] 1.148.900 1.276.900 1.396.900 1.252.900 -
*příplatek za S tronic činí 60.000 Kč, ** údaj v závorce platí pro quattro
Jan Mička
Diskuze (92)
1. 2. 2017 15:08
Autor je asi retardovany
Zadna nedotacivost,pohodeni zadkem ? Autor by mel skoncit s recenzovanim protoze i simpanz by si vsiml vrcholne sterilniho krale nedotacivosti a5. Pohodit zadkem mohl jedine na latrine. S novou a4 2.0tdi quatttro mam najetych par sto km. A to nase firemne je asi teda uplne jine afto.
31. 1. 2017 22:41
schizofrenie recenzi
S5 je skvela a nudna, A5 sportback ma skvely podvozek a neni nudna? Recenze na A8 z r. 2010 - prumer, posledni z r. 2016 tam je zase A8 vynikajici... To je k prdu
Avatar - Hammunasakra
23. 1. 2017 08:34
Re: Quattro
Stejně jako tvrdit že diferenciál je zbytečnost = tohle se prostě Mičkovi nepovedlo
Avatar - _Karel_
22. 1. 2017 11:51
Re: Quattro
Šestiválec by měl mít jiný výfuky.
A nepoznat rozdíl mezi naftovým 4 a 6-ti válcem, to už by bylo moc.
22. 1. 2017 11:21
Re: Quattro
Neznám. A po pravdě je pro mne nepředstavitelné udělat něco takového (mimo program, bez svolení zvedat auto) a to i na placené akci, kde si přeci jen mohu myslet, že mám za své peníze na něco nárok.