20.1. 2017 Jan Mička Jan Mička

Audi A5 Sportback má fantastický podvozek! Vyzkoušeli jsme jej v Domově quattro

 

Národní tiskovou prezentaci modelu A5 Sportback pořádalo Audi v „Domově quattro“. Vůz jsme na sněhu nešetřili, přesto obstál na výbornou.

Audi A5 Sportback druhé generace je všestrannější než kdy dříve. Vedle benzinových a vznětových agregátů přináší také verzi na zemní plyn, na výběr je hned ze dvou pohonů všech kol a samozřejmě nechybí ani předokolka, ta bude ale spíše okrajovou záležitostí. Vždyť více než šedesát procent u nás loni prodaných vozů Audi mělo hnaná všechna kola, navíc aktuálně je přední pohon dostupný pouze v jediné kombinaci motoru a převodovky (2.0 TDI 140 kW, manuál).

Pohon všech kol quattro byl jedním z hlavních bodů mého zájmu v rámci národní prezentace A5 Sportback ve Špindlerově mlýně. Audi si tuto lokalitu nevybralo náhodou, zdejší lyžařský areál podporuje už od roku 2009, ve Svatém Petru má vlastní expozici, quattro bar a dokonce i svah Audi Line. V těsné blízkosti areálu Hromovka je navíc pro majitele vozů Audi vyhrazeno speciální parkoviště s deseti místy. Je to zkrátka „Home of quattro“!

Čtěte také: Audi Q5 - Jízdní dojmy z Mexika

K dispozici jsem dostal verzi 2.0 TDI/140 kW quattro S tronic, tedy takovou zlatou střední cestu z hlediska pořizovacích nákladů (vůz začíná na 1.212.900 Kč) a zároveň jedno z velkých překvapení v rámci modelu jako takového. Ono se sice řekne, že když už sportback nabízí i šestiválce (3.0 TDI 160 kW a 3.0 TFSI 260 kW), byl by hřích chtít pod kapotu něco jiného, jenže to je dost krátkozraké trvzení. Původně jsem od vozu nečekal převratnou dynamiku, vždyť v některých jiných koncernových vozech působí čtyřválec 2.0 TDI/140 kW dost udušeně, v reálu mi však další dva válce moc nechyběly. Chápete správně – ono to jede!

Už současná generace Audi A4, ze které A5 Sportback „přes koleno“ vychází (po A4 přišlo kupé A5 a teprve poté gran turismo Sportback), jezdí parádně, v Ingolstadtu by proto museli něco opravdu hodně zvrtat, aby tomu tak nebylo i u dalších karosářských variant. I když přiznám se, že v případě zkoušeného kousku jsem měl zprvu trochu obavy. S line sportovní paket s devatenáctipalcovými koly, to asi nebude nic pro české silnice devastované třeskutými mrazy. Jenže k tomu všemu byl k dispozici také adaptivní podvozek CDC (continuous damping control), jehož naladění dovede s jízdou dělat zázraky.

Audi A5 Coupé zná české ceny. Pod milion ho nepořídíte

Do Špindlerova mlýna jsme se audinami dopravovali po vlastní ose, provoz byl mírný a podobné přesuny jsou přece pro gran turisma jako dělané. Stejně jako předchozí generace sportbacku má i ta současná bezrámová okna, podle aerodynamického svistu a vůbec celkového odhlučnění kabiny byste to však nepoznali. Na palubě je až překvapivé ticho! Pohodlná sportovní sedadla S line s prodlužovatelnými sedáky perfektně obepínají tělo, ale nezpůsobují pocit stísněnosti, výhled z vozu je slušný i navzdory nízkému prosklení, v loktech i před koleny zůstává rezerva i člověku mých proporcí (190 centimetrů výšky a metrák hmotnosti). Dalo se to nicméně očekávat – hlavní rozměry interiéru totiž v podstatě odpovídají sedanu A4 a díky tomu se sedí příjemně i vzadu. Kvůli nižší linii střechy pouze musíte při nastupování a vystupování více sklonit hlavu, za sebe si však sednu s rezervou před koleny, a dokonce i nad hlavu. Paráda!

Dvoulitrový turbodiesel pod kapotou může působit jako motor pro klidnější řidiče, on ale ve skutečnosti docela klame tělem. Při běžné jízdě o něm z hlediska hlučnosti ani nevíte, převodovka jej do vysokých otáček moc nežene, stačí se však jenom zvolna opřít do plynu a sportback zrychluje s překvapivým elánem. Přitom 140 kW v rozmezí 3800-4200 otáček a točivý moment 400 N.m dostupný od 1750 otáček nejsou v tomto segmentu nikterak ojedinělé hodnoty, jenže zatímco například v superbu působí tento agregát přidušeně, v audi byste mu klidně tipovali daleko větší výkon. Sportback je pocitově živější v nižších otáčkách, které využíváte častěji.

Audi A5 Sportback: Sportovní liftback umí jezdit i na plyn

Teprve po sjezdu z téměř vyžehlené hradecké dálnice začala pro sportback ta pravá zkouška. Shodou špatných náhod (těžká dopravní nehoda před Jičínem a uzavřený hlavní tah) jsem byl nucen vydat se po silnicích, které místy nebyly ani prohrnuté, natož vysolené a se slušným povrchem, o to větším překvapením však bylo fungování podvozku a postoj vůči výtlukům, vybrzděným roletám a podobným „radostem“ zimního provozu. Podvozek se ani nezapotil a to mělo auto obuta pětatřicetiprocentní pneumatiky, uskakování kol v zatáčkách sportback vůbec nezná. I přilnavost přední nápravy je úžasná, vozovky se drží jako klíště!

Je až neuvěřitelné, jak velký posun podvozky Audi v posledních letech prodělaly, obzvláště když novinku srovnám s postarším modelem A6, který občas na nerovnostech zakopává. Správné naladění tlumičů je však jenom polovina úspěchu. Další věcí je hezky tuhá karoserie a hlavně souhra rychlého řízení a pohonu všech kol quattro. Na klikaté silnici auto reagovalo i na sebemenší natočení volantu, do oblouku se stáčelo s obrovskou vervou, ale zároveň nijak „vynuceně“. Byla to pro něj naprostá samozřejmost.

Volné silnice a „quattro“ podmínky mi umožnily se občas trochu rozšoupnout, na spotřebě to ale nebylo až tak znát. Auto mělo v době přebírání nejeto jenom něco málo přes 400 kilometrů, přesto jsem však do místa určení dorazil s kombinovanou spotřebou 7,6 l/100 km. Navíc naplněn příjemně sportovním pocitem, což bych ještě na začátku dne asi netipoval. Ani s naftovým gran turismem prostě nemusí být nuda, pokud má tak propracovaný podvozek jako právě A5 Sportback.

První jízdní dojmy: Nové Audi A5 jezdí s 2.0 TFSI opravdu parádně

Ta největší zkouška však na „náš“ naftový sportback teprve čekala. V okolí Špindlerova mlýna totiž probíhaly další testovací jízdy, a protože mrzlo a všude leželo minimálně půl metru sněhu, asi chápete, o co nám šlo především – o zkoušku pohonu quattro v tvrdých horských podmínkách. Zvolil jsem výjezd ke Špindlerově boudě, která leží ve více než kilometrové nadmořské výšce, zapnul manuální režim automatické sedmistupňové převodovky, stabilizační systém přepnul do módu Sport a vyrazil.

Sněhem a ledem pokrytou silnici tu a tam děrovaly obrovské výtluky, dokonce ani na 19palcových kolech však nebyl cítit o moc větší diskomfort než na průměrné okresce. S volantem a plynem musíte zacházet opravdu necitlivě, abyste probudili stabilizační systém, právě na sněhu a ledu je ale klíčové neřídit křečovitě a provádět co nejelegantnější pohyby volantem.

Kde někteří řidiči čtyřkolek raději nasazovali sněhové řetězy, jelo audi bez škobrtnutí. Navíc není naladěno pouze na čistou stopu, ono dokáže také velmi snadno pohodit zadkem a nepotřebujete k tomu mít nějaké zvláštní řidičské schopnosti. Ve srovnání s minulou generací je to jako nebe a dudy, žádná nadotáčivost, ale hbitost sportovního hatchbacku! Jinými slovy jde o docela silnou nálož zábavy zabalenou do velmi elegantní, mezigeneračně spíše evolučně modifikované karoserie. Pravda, spotřeba v horách už tak solidní nebyla, vyhoupla se ke dvanácti litrům na sto kilometrů, vzhledem k jízdním podmínkám je ale stále akceptovatelná.

Audi A5 Sportback a S5 Sportback - technická data české ceny
Motor2.0 TDI2.0 TDI quattro3.0 TDI quattro2.0 TFSI S tronic (quattro)**S5 3.0 TFSI quattro
Zdvihový objem [cm3]19681968296719842995
Válce/ventily4/44/46/44/46/4
Převodovka6M(7A)*7A7A7A8A
Největší výkon [kW/min-1]140/3800-4200140/3800-4200160/4000-5000185/5000-6000260/5400-6400
Největší toč. mom. [N.m/min-1]400/1750-3000400/1750-3000400/1250-3750370/1600-4500500/1370-4500
Max. rychlost [km/h]235235250250250
Zrychlení 0-100 km/h [s]7,97,96,46,5(6,0)4,7
Komb. spotřeba [l/100 km]4,4(4,2)4,54,65,97,3
Základní cena [Kč]1.084.9001.212.9001.305.9001.188.9001.727.900
Cena Sport [Kč]1.148.9001.276.9001.396.9001.252.900-
Cena Design [Kč]1.148.9001.276.9001.396.9001.252.900-
*příplatek za S tronic činí 60.000 Kč, ** údaj v závorce platí pro quattro

Vše o autosalonu Ženeva 2018 čtěte zde

Spolupracujeme s TipCars.com
První taxi bez řidiče na světě může vyjet v americkém Phoenixu První taxi bez řidiče na světě může vyjet v americkém Phoenixu

Autonomní taxi sveze své první zákazníky ještě letos.…

Babiš může získat ústavní většinu, říká Bohumil Pečinka Babiš může získat ústavní většinu, říká Bohumil Pečinka

Říjnové senátní volby jako klíčový moment pro tuzemskou…

Napětí na Blízkém východě žene cenu ropy vzhůru Napětí na Blízkém východě žene cenu ropy vzhůru

Ceny ropy zahájily týden růstem, ke kterému přispělo…

Dřevo jako budoucnost mrakodrapů. Podívejte se, co postaví v Tokiu a Londýně Dřevo jako budoucnost mrakodrapů. Podívejte se, co postaví v Tokiu a Londýně

Tradiční stavební materiály se ke slovu dostávají stále…

 

Štítky Audi Jízdní dojmy

 

Přidat názorDiskuse: Audi A5 Sportback má fantastický podvozek!…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Škoda Kodiaq ukázala novou vychytávku. Může být vaše za 8900 Kč Škoda Kodiaq ukázala novou vychytávku. Může být vaše za 8900 Kč

Digitální přístrojový štít se už dostal i do Škodovek.…

Potvrzeno: Další Škodovka přišla o naftové motory. „Za pár“ to má i 1.4 TSI Potvrzeno: Další Škodovka přišla o naftové motory. „Za pár“ to má i 1.4 TSI

Že nedávají vznětové motory zase takový smysl v malých…

 



Audi A5 Cabriolet nemá daleko k dokonalosti. S5 jede skvěle, ale co diesel? (+videa) Audi A5 Cabriolet nemá daleko k dokonalosti. S5 jede skvěle, ale co diesel? (+videa)

Nová generace oblíbeného kabrioletu od audi vstoupila…

Audi A5 Coupé zná české ceny. Pod milion ho nepořídíte Audi A5 Coupé zná české ceny. Pod milion ho nepořídíte

Nová generace kupé střední třídy od Audi je dostupná se…

 



 
Kanaďané mají nové policejní Tesly. Lidem se taková investice nelíbí

Kanaďané mají nové policejní Tesly. Lidem se taková investice nelíbí

Dnes 19:50

Elektromobily se stávají součástí policejních flotil po celém světě. Ne všude ale nákup poměrně drahého zboží vítají s nadšením.




Blesk.cz

Zimola nasadil růžové brýle a říká: Vláda s podporou KSČM? Rozhodneme v referendu

Zimola nasadil růžové brýle a říká: Vláda s podporou…

Čtyři měsíce uplynou za pár dní od voleb do Poslanecké sněmovny. Česko má sice vládu, ale ta nezískala důvěru, a…

Drtí vás rýma a nachlazení? 4 zázračné rady našich babiček na uzdravení

Drtí vás rýma a nachlazení? 4 zázračné rady našich…

Oči pálí, plný nos a největším kamarádem je vám kapesník? Nejvyšší čas dát rýmě sbohem. Poradíme, osvědčené babské rady.

 

iSport.cz

Program hokeje na ZOH 2018: rozpis turnaje, hrací systém

Program hokeje na ZOH 2018: rozpis turnaje, hrací systém

Čeští hokejisté na zimních olympijských hrách 2018 v Pchjongčchangu postoupili přímo do čtvrtfinále, když bez…

Totální fotbal? Hvězdná juniorka Slavie dostala výprask 4:8 od Dukly

Totální fotbal? Hvězdná juniorka Slavie dostala…

Fotbalová Slavia nevstoupila do jarní části sezony vůbec dobře. Áčko si v sobotu přivezlo prohru 0:1 ze…

 

Reflex.cz

Šílené video: Adriana Krnáčová a Eliška Kaplicky-Fuchsová jedou MHD a mudrují, jak zachrání Prahu

Šílené video: Adriana Krnáčová a Eliška…

Praha kolabuje. Na to, aby se zastavilo celé město, stačí v nadsázce dva pomalu jedoucí taxíky. Jen tak spadla…

Porody pod vlivem zombie drogy. Sen amerických feministek, který se změnil v noční můru

Porody pod vlivem zombie drogy. Sen amerických…

„Možná se dítě narodí už zítra,“ říkala si Charlotte Carmodyová. V příštím okamžiku si uvědomila, že se cítí…