reklama


Audi A8 4,2 quattro - Jistě, pane ministře (01/2003)

Audi A8 4,2 quattro - Jistě, pane ministře (01/2003)

 
 

Fiktivní řidič, dotázaný na všechna vylepšení, která zhýčkaný člen vlády očekává od nového modelu, by skutečně vystačil s touto jedinou odpovědí. Audi A8 se totiž změnilo doslova všude a po krátkém testu můžeme dosvědčit, že k lepšímu.

Fiktivní řidič, dotázaný na všechna vylepšení, která zhýčkaný člen vlády očekává od nového modelu, by skutečně vystačil s touto jedinou odpovědí. Audi A8 se totiž změnilo doslova všude a po krátkém testu můžeme dosvědčit, že k lepšímu.

Zájemce o popis novinky uspokojíme obsáhlým představením, první jízdní dojmy pak naleznete zde. A jaké jsme získali zkušenosti z praktického provozu?

Pokud jde o vzhled, přesvědčili jsme se, že auto působí na okolí spíše svou mohutností. Dominantní úlohu atraktivity pak obstarávají příplatková devatenáctipalcová kola a také tradičně výrazná linie spodní a horní hrany oken. Příď působí stále velmi konzervativně, pozorné oko ale odhalí složitou optiku hlavních světlometů. Ze zádě pak budou mít radost hlavně zastánci bezpečnosti - koncová a brzdová světla zabírají při zachování elegance tolik místa, že je vzadu jedoucí řidič nemůže přehlédnout. Pětimetrová délka je u "krátké" verze A8 dána do značné míry objemem motorového prostoru krytého extrémně plochým víkem. Přitom cestující vpředu ani vzadu opticky nestrádají - zvláště linie střechy v oblasti C sloupku by si zasloužila jedničku za zdařilý kompromis mezi sportovním dojmem a prostorem pro hlavu...

Také v interiéru vládně velikost. VIP na zadním sedadle to má jednodušší - vnímá jen pohodlná sedadla (kterým by určitě slušel o trochu delší sedák), základní dvouzónovou klimatizaci, prostor pro nohy, sklopný stoleček před sebou a řidičova záda. Audi A8 ale pamatuje především na řidiče. Po prvním usednutí do pohodlné sedačky doporučujeme zachovat chladnou hlavu a řídit se logikou. Pokud napíšeme, že vše je na předvídatelných místech, znamená ovládání A8 skutečně orgie tohoto plurálu. Pod volantem jsou klasické páčky, klimatizace se ovládá tradiční soustavou spínačů, dokonce i audiosoustava má jeden klasický otočný knoflík Volume... Zkušenost s "všeumějícím" systémem iDrive u konkurenčního BMW je asi příliš rozporná a Audi je v tomto směru o krok blíže řidiči. Systém Multi Media Interface se totiž dá ovládat po paměti a obsluhuje také úplně všechny systémy - řada z nich se ale dá ovládat i samostatně a manuálně. Týká se to telefonu, audiosoustavy, klimatizace - prostě činností, které nastavujeme přece jen častěji než charakteristiku podvozku... Displej, zobrazující vše potřebné je navíc sklopný a společníkem posádky je pak už jen oku lahodící dřevěné obložení interiéru. Shrnuto: podpůrné i komfortní elektronické systémy jsou u A8 na vysoké úrovni a jejich obsluha posádku nijak zvlášť nezatěžuje. Příplatkový tříramenný volant padne dobře do ruky, lze na něm kromě tradičního ovládání audia a tempomatu navíc i řadit. Tradiční čtveřice kruhových přístrojů je dobře čitelná, odstupňování rychloměru jen do 270 km/h je daní za omezovač...

Při pohledu na seznam základní i příplatkové výbavy je asi zbytečné popisovat míru komfortu, která v autě působí. Potěšil nás například integrovaný GSM telefon s bezdrátovým přídavným sluchátkem, který po přečtení naší SIM karty zůstal na signálu i v místech, kde máme obvykle problémy i s "těžkou" hands-free sadou. Třešničkou na dortu je TV receiver, který se ale přenáší pouze na sklopný centrální displej vepředu, přičemž za jízdy obraz z bezpečnostních důvodů zmizí. Příplatkový audiosystém BOSE zaslouží absolutorium, i v kombinaci pražské dlažby a relativně vysoké rychlosti dokáže přenést velmi jemné tóny. Praktická je také elektrická parkovací brzda, jejíž "zakousnutí" do kotoučů je provázeno nezaměnitelným zvukem.

Zavazadlový prostor má objem rovných 500 litrů, je tedy papírově roven Octavii liftback. Přes relativně malou výšku (ukrývá plnohodnotné náhradní kolo) se do něj vejde opravdu hodně, absenci sklápění sedadel částečně kompenzuje tradiční otvor s vakem na lyže... Víko kufru má elektrické ovládání jen za příplatek, ale i v manuální verzi nelze mluvit o nepohodlí. Místo tradičního výstražného trojúhelníku je ve víku ukryta kompletní sada nářadí, za což lze výrobce jen pochválit.

Námi testovaný vůz byl vybaven silnějším ze dvou zatím nabízených pohonných jednotek, osmiválcem 4,2 litru. Opět zde můžeme odkázat na představení či jízdní dojmy, ale praktická zkušenost jen potvrzuje úvodní pozitivní dojmy. Agregát o výkonu 246 kW se do převodů opírá se zátahem, který se může směle porovnávat se špičkovými motory BMW. 6,5 sekundy potřebných k dosažení stokilometrové rychlosti lze brát vážně, díky stálému pohonu všech kol a pneumatickému pérování navíc posádka necítí tyto závody 1,8 tuny pohotovostní hmotnosti s časem jako nic nepříjemného. Doménou agregátu je kultivovanost ve všech režimech a tichý chod jak při volnoběhu, tak ve vysokých rychlostech. Šestistupňová automatická převodovka je natolik dobrá, že ruční řazení voličem či křidélky pod volantem ani není potřeba zkoušet - vše se dá vyřešit přidáním plynu. V převážně městském a dálničním provozu jsme za celý test dosáhli spotřeby 14,5 litru, což je hodnota odpovídající zatížení a dynamické jízdě, kterou jsme většinou volili.

Úctyhodná délka a šířka vozu pomáhají ke stabilitě při jízdě, naopak ve městě mohou být zdrojem drobných komplikací - tady pomáhá oboustranný parkovací asistent (je za příplatek, ale lze u něj zvolit výšku a hlasitost tónů) a vcelku rozměrná, vzhůru sklopná zpětná zrcátka Při běžném provozu se A8 chová díky vyspělému systému pohonu všech kol přísně neutrálně, pouze ve vyšších rychlostech jsme cítili sotva postřehnutelné chvění. Nechtěný nedotáčivý smyk, do kterého jsme se na zmrzlé vozovce dostali, stačilo vyřešit ubráním plynu a po pár metrech jsme auto dostali opět pod kontrolu. V zatáčkách se Audi naklání jen průměrně, příšerné kovové pražské zpomalovače přejíždí se sebezapřením, leč také plynule.

Ticho, elektronika, pohodlné ovládání, jisté jízdní vlastnosti a reprezentativní vzhled patří jistě k největším kladům modernizované A8. Zájemce o více prostoru vzadu lze odkázat na připravovanou verzi L, ostatní si mohou už nyní chystat šek. Jedinou výhradu lze mít k nutnosti příplatků i za systémy, které bychom ve voze této kategorie očekávali s větší samozřejmostí... Ale, řeší takové věci pan ministr?

Oznámkuj dealera
Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 2 460 000 Kč Cena v testované výbavě: 3 130 024 Kč

Základní výbava:adaptivní pneumatické pérování, airbag řidiče a spolujezdce, airbag pro hlavu sideguard včetně bočních airbagů vpředu a vzadu, alarm včetně kontroly vnitřního prostoru a nezávislého zdroje napětí (Back-up-Horn), automatická klimatizace s regulací pravé a levé strany, bezpečnostní sloupek řízení podélně i výškově nastavitelný, dálkové ovládání centrálního zamykání, dekorace - dvoudílné, nahoře velkoplošné z hnědého dřeva kořene ořechu, dole matné Palladium, držák na nápoje vpředu i vzadu, elektrické ovládání oken vpředu i vzadu, elektromechanická parkovací brzda, elektronický stabilizační program (ESP), včetně brzdového asistentu, imobilizér, informační systém řidiče, včetně Auto-Check-Control, kapota zavazadlového prostoru se servomechanickým dovíráním, kola hliníková litá s deseti otvory, velikost 8Jx17, s pneumatikami 235/55 R 17, komfortní střední loketní opěrka vpředu, dělená pro řidiče a spolujezdce, management napětí, mlhové světlomety, Multi-Media-Interface (MMI), multifunkční kožený volant, osvětlení vnitřního prostoru vpředu a vzadu, ozdobné vnější lišty, hliníkové, potahy sedadel - tkanina Verdi, přední sedadla - elektricky podélně a výškově nastavitelná; elektricky nastavitelný sklon sedáku a opěradla; opěrky hlavy a výška, bezpečnostních pásů jsou nastavitelné manuálně, rádio integrované do MMI včetně měniče CD, servotronic, síť na zavazadla, snímač kvality a vlhkosti vzduchu, tempomat, tlumicí bezpečnostní tónované sklo, vnější zpětná zrcátka elektricky nastavitelná a vyhřívaná, asférické na straně řidiče, vnitřní zpětné zrcátko automaticky zaclonitelné

Výbava testovaného vozu:základní + adaptivní světlo vč. xenonových světel Plus (+38.716,-), adaptivní pneumatické pérování sport (+26.917,-), akustický parkovací systém v předním a zadním nárazníku (+23.552-), alarm vč. kontroly vnitřního prostoru (+3.696,-), bezpečnostní sloupek řízení elektr. podélně i výškově nastavitelný (+13.790,-), Bose sound systém (+33.646,-), dálkové ovládání garážových vrat (+6.729,-), duální hands free autotelefon vč. sluchátka + hlasové ovládání (+45.114,-), hliníková litá kola s 12ti paprsky, leštěná, dvoubarevná, velikost 8,5x19 s pneumatikami 255/40 R19 (+87.479,-), kontrolní systém tlaku vzduchu v pneumatikách (+18.529,-), multifunkční sportovní kožený volant s funkcí řazení (+7 393,-) navigační systém s integrovanou mechanikou DVD (+70.656,-), ochranná roleta proti slunci, elektrická pro zadní okno (+13.458,-), one-touch memory vč. advanced key (+48.810,-), opěrka bederních obratlů vpředu, elektr. nastavitelná (+12.131,-), potahy sedadel - kůže Valcona (+77.385,-), příjem TV signálu (+35.352,-), rozšířená hliníková výbava vnitřního prostoru (+13.790,-), střešní okno solární elektrické (+55.539,-), vak na lyže (+10.425,-), vyhřívání sedadel vpředu a vzadu (+26.917,-)

Forejt zůstává zaměstnancem ministerstva zahraničí, má neplacené volno Forejt zůstává zaměstnancem ministerstva zahraničí, má neplacené volno

Ředitel protokolu prezidentské kanceláře Jindřich Forejt,…

Barnier: Dohoda o odchodu Británie z EU by mohla být v říjnu 2018 Barnier: Dohoda o odchodu Británie z EU by mohla být v říjnu 2018

Dohoda mezi Evropskou unií a Velkou Británií by mohla být…

Merkelová: Uprchlická situace z loňska se nesmí opakovat Merkelová: Uprchlická situace z loňska se nesmí opakovat

Uprchlická situace z loňského léta se podle německé…

Kreativu ve Wundermanu vede Humpl Kreativu ve Wundermanu vede Humpl

Filip Humpl se stal kreativním ředitelem pražského…

 
Technické údaje
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 8 / 5
Zdvihový objem (ccm): 4172
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 246 / 6500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 430 / 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.3
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 17.5 / 8.7 / 11.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 500 / -
Objem nádrže (l):90
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1780 / 600
Rozměr pneu:235/55 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5051
b) šířka (mm): 1894
c) výška (mm): 1444
d) rozvor (mm): 2944
e) rozchod vpředu (mm): 1629
f) rozchod vzadu (mm): 1615
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 950 / 1160
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 770 / 980
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):980
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 515
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 680
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 10
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 10
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 10
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 10
Hlučnost v nižších otáčkách: 10
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 10
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 9,00
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Volkswagen v novém kabátu Volkswagen v novém kabátu

Z důvodu zvětšení výstavní plochy pro neustále se…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Škoda Trekka bylo SUV, které uvezlo osm lidí. Vzniklo před 50 lety Škoda Trekka bylo SUV, které uvezlo osm lidí. Vzniklo před 50 lety

Už před padesáti lety měla Škoda svoje SUV. Jezdilo ovšem…

Tohle není pluh ve smyku, takto se uklízí sníh v Missouri! Tohle není pluh ve smyku, takto se uklízí sníh v Missouri!

Každá časová úspora se hodí. Prohlédněte si zajímavý…

 




Řidič cholerik: jak z problému udělat ještě větší problém Řidič cholerik: jak z problému udělat ještě větší problém

Ťuknout trochu auto je vdycky nemilé, to co však…

Vládní Audi A8 ve Vltavě Vládní Audi A8 ve Vltavě

Řidič vládního Audi, které v sobotu v podvečer skončilo…

 



 
Noční můra ruských gangsterů: Stovka luxusních BMW zničena kvůli nehodě vlaku

Noční můra ruských gangů: Stovka luxusních BMW zničena kvůli nehodě vlaku

Dnes 12:07

K vykolejení vlaku došlo v neděli odpoledne. Nikdo nebyl zraněn, úplně nové bavoráky jsou však nyní na odpis.




Blesk.cz

Fotky, co vám zvednou náladu: 37 nešťastníků, kteří měli rozhodně horší den než vy

Fotky, co vám zvednou náladu: 37 nešťastníků, kteří…

Nemáte svůj den a máte pocit, že zkazíte doslova všechno, na co sáhnete? Špatné známky ve škole, pozdní příchod…

Malého syna nechal zemřít v rozpáleném autě. Justin se už z vězení nedostane

Malého syna nechal zemřít v rozpáleném autě. Justin…

Svého vlastního syna nechal dlouhé hodiny zamčeného v rozpáleném autě. Podle názoru poroty a soudkyně v americké…

 

iSport.cz

Ödegaardovi pomůže plnoletost! Hostování z Realu už nejspíš klapne

Ödegaardovi pomůže plnoletost! Hostování z Realu už…

Nejmladší norský reprezentant, velká naděje Realu Madrid. Martin Ödegaard si sice minulý týden poprvé v této…

Inventura od Plzně k Příbrami: co se týmům (ne)povedlo a co musí zlepšit

Inventura od Plzně k Příbrami: co se týmům…

Po sto dvacet šesti zápasech skončila podzimní část ePojisteni.cz ligy. Dva odložené duely se přesouvají do…

 

Reflex.cz

Vědci objasnili záhadu smogu, který v roce 1952 zabil 12 tisíc lidí

Vědci objasnili záhadu smogu, který v roce 1952…

Vědecký internetový deník Alphr zveřejnil včera výsledky studie, která po dlouhých 64 letech odhalila, co…

Pekelné ohně na Čertovce. Podívejte se na mikulášské video z pražské Kampy

Pekelné ohně na Čertovce. Podívejte se na mikulášské…

Už samotné jméno kanálu, který se táhne pražskou Malou Stranou, vybízí k tomu, aby se tu každoročně odehrával…

 
 
reklama