Audi A8 - první jízdní dojmy!

Audi A8 - první jízdní dojmy!

 
 
18.11. 2002 Ondřej Šuch

První desítky kilometrů se "státnickým" A8 ukázaly: jednoduché ovládání složitých funkcí, komfort pro všechny, tuhý podvozek a úspěšně vylepšený motor.

Do prvních exemplářů, které český dovozce připravil pro novináře, jsme usedali s čerstvou mediální zkušeností - A8 je pro člověka bezpečné, ale ve 240km/h se s ním odbočovat z dálnice prostě nedá... (To by možná zasluhovalo poznámku: Myslete si, co chcete, ale dotyčný profesionální řidič může mluvit o štěstí, protože chybu udělal zjevně on a auto jej zachovalo při životě). Přiznám, že první desítky testovacích kilometrů jsme absolvovali s o poznání lehčí nohou, než bývá při těchto příležitostech mezi novináři zvykem. Na hloubku dojmů z vozu to doufám podstatný vliv nemělo.

K více než pětimetrové limuzíně jsme přistupovali se směsí zvědavosti a respektu. Respekt vzbuzuje už vzhled vozu, kdy relativně dlouhé převisy a mohutná kola ukrývají ještě téměř třímetrový rozvor. Zvědavi jsme byli kromě jízdních vlastností především na ovládání doplňkových funkcí vozu přes Multi Media Interface. Koneckonců, podstatná část diskuse o BMW sedmičkové řady se (kromě vzhledu) vede kolem složitosti ovládání systému I-Drive.

Ale popořadě: Po nástupu do vskutku komfortních sedadel (lhostejno zda vpředu či vzadu) obklopí pasažéra luxus a světlo. Zatímco VIP vpravo vzadu si může užívat jen těchto dvou atributů (doplněných ještě čtyřzónovou klimatizací, špičkovým audiem, elektrickou zadní sluneční clonou a podobnými příjemnostmi), řidič musí celý ten komplex uvést do pohybu.

Existují dva způsoby. Buď vsunete klíček do zapalování a tradičním postupem nastartujete. Pokud chcete být sexy a neodírat si nohavici o přívěšek na klíčku, stačí jen dvakrát stisknout snímač otisku prstu na středové konzole a i s klíči v kapse nastartujete také. Je ale důležité vědět, že jakkoli sofistikovaně je systém snímání otisku prstu navržen, nelze jej považovat za bezpečnostní ochranu, ale jen za jakési paměťové rozhraní. Výhoda je ta, že skrze bříško vašeho prstu si A8 zapamatuje nejen polohu sedadel, bezpečnostních pásů volantu a zrcátek, ale třeba i nastavení audia, oblíbené stanice, styl jízdy a trasy v navigátoru.

Vše se dá ovládat pomocí již zmíněného systému Multi Media Interface. Výstupy systému se zobrazují jednak na malém displeji mezi kruhovými přístroji, jednak na výsuvné devítipalcové obrazovce na palubní desce. Ovládání všech funkcí mají na starost kromě otočného spínače naštěstí také stálá a kontextová tlačítka a v menu se dá celkem pohodlně vyznat. Systém je chráněn proti extrémům a nedovolí například nastavení nejnižší světlé výšky v kombinaci s nejměkčím pérováním. Z jízdy se MMI dá ovládat vcelku pohodlně, díky existenci stálých kláves je možno nacvičit ruku a řadů úkonů lze absolvovat bez ztráty pozornosti při řízení.

I když, řízení jde v podstatě samo. Mohutný čtyřramenný volant padne skvěle do ruky, levá ruka bez problémů zapíná na velmi velmi velmi tradičním ovladači potkávací světla, masivní volič je přesunut na D a můžeme vyrazit.

Mohutný zátah osmiválce 4.2 je dobře utlumen, k uším posádky doléhá pouze lehký šum, odvalování pneumatik a asi občas i siréna doprovodného policejního vozu... Přes rozměry a hmotnost je řízení bezproblémové, quattro propůjčuje vozu neutralitu i při extrémních manévrech. Ve chvíli, kdy se kolegovi daří v ostré mokré a lehce zablácené serpentině přivést brutálním manuálním podřazením a sešlápnutím plynu vůz do lehounkého náznaku přetáčivého smyku, zabere ESP a pokračujeme dál, jako by se nic nestalo. Nastavitelné vzduchové odpružení se chová předvídatelně a při překročení určitých rychlostí se samo mění - jako například v Allroadu Quattro. Šestistupňový Tiptronic spolupracuje vzorně a vzhledem k výkonu motoru zvládá i ostrá zrychlení často i bez kick-downu.

Při jízdě za kolegy oceňujeme také skvělou viditelnost diodového systému zadních svítilen - kromě významně zkrácené reakční doby je jejich výhodou především neoslňující jas. Palubní počítač nám po hodinové jízdě kombinací 30% dálnice / 70% okresní silnice ukázal průměrnou spotřebu 13,8 litru. Ale zajímá tahle hodnota ještě v této kategorii někoho?

Klasický redakční test plánujeme až na příští rok. Státníci odjedou, hlavy po Silvestru vychladnou a co by to bylo za limuzínu, která by se neuměla chovat i v únorových kalamitách :-)

Spolupracujeme s TipCars.com
Turecko prudce zvýšilo dovozní clo na některé americké zboží Turecko prudce zvýšilo dovozní clo na některé americké zboží

Turecko prudce zvýšilo cla na dovoz některého amerického…

Royal Bank of Scotland zaplatí rekordní pokutu kvůli hypotečním cenným papírům Royal Bank of Scotland zaplatí rekordní pokutu kvůli hypotečním cenným papírům

Britská Royal Bank of Scotland zaplatí ve Spojených…

Kdy zase budou lidi? Čtěte, jak vnímají zpomalení české ekonomiky personalisté Kdy zase budou lidi? Čtěte, jak vnímají zpomalení české ekonomiky personalisté

Růst české ekonomiky meziročně zpomalil o téměř dva…

Zápasník Zápisník Vladana Gallistla: Komunisté mocí opilí Zápasník Zápisník Vladana Gallistla: Komunisté mocí opilí

KSČM si po desetiletích teprve přičichla k moci, a už se…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Co skrývá záslepka u voliče převodovky? V nouzi vás může zachránit Co skrývá záslepka u voliče převodovky? V nouzi vás může zachránit

U některých aut je záslepka pro odjištění pojistky…

Škoda Karoq dostala výbavu Active. Takto vypadá základ za 484.900 Kč Škoda Karoq dostala výbavu Active. Takto vypadá základ za 484.900 Kč

Konfigurátor Škody Karoq se rozšířil směrem dolů. Příchod…

 



To je ta, co méně drncala! Audi A8 prezidenta Václava Klause může být vaše. A nestojí moc To je ta, co méně drncala! Audi A8 prezidenta Václava Klause může být vaše. A nestojí moc

Snili jste někdy o tom, že se budete vozit v prezidentské…

Řidič cholerik: jak z problému udělat ještě větší problém Řidič cholerik: jak z problému udělat ještě větší problém

Ťuknout trochu auto je vdycky nemilé, to co však…

 



 
Enzo Ferrari své automobilce i světu chybí již 30 let. Připomeňte si legendu

Enzo Ferrari své automobilce i světu chybí již 30 let. Připomeňte si legendu

Včera

Enzo Anselmo Giuseppe Maria Ferrari, výrazná osobnost dějin motorismu a zakladatel jedné z nejslavnějších automobilek, zemřel před 30 lety.




Blesk.cz

Smutný Krampol v bolestech: Zdrtil ho verdikt lékařů! Co mu zakázali?

Smutný Krampol v bolestech: Zdrtil ho verdikt…

Jiří Krampol (80) už delší dobu bojuje s velkými bolestmi v kolenou, kvůli kterým nemůže skoro už ani chodit.…

Práce snů pro milovníky zvířat: V Řecku hledají někoho, kdo se postará o 55 koček!

Práce snů pro milovníky zvířat: V Řecku hledají…

Máte rádi kočky a rádi byste bydleli v odlehlém ostrovním ráji? Tak toto zaměstnání je pro vás jako dělané!…

 

iSport.cz

Trnava v Lize mistrů končí, vypadl i Celtic. Přemožitel Slavie narazí na Ajax

Trnava v Lize mistrů končí, vypadl i Celtic.…

Český trenér Radoslav Látal si s fotbalisty Trnavy ve skupině Ligy mistrů nezahraje. Po úvodní remíze 1:1 ze…

Dynamo Kyjev – Slavia 2:0. Sen o Lize mistrů uťal i gól z ofsajdu

Dynamo Kyjev – Slavia 2:0. Sen o Lize mistrů uťal i…

Fotbalisté Slavie na postup do základní skupiny Ligy mistrů nedosáhnou ani letos. Rozhodla o tom, po domácí…

 

Reflex.cz

Turecko jako vyděrač Západu a Evropa jako starověký Řím

Turecko jako vyděrač Západu a Evropa jako starověký Řím

Když byl na tomto webu zveřejněn příspěvek o nebezpečnosti stávajícího Turecka pro Evropu, svým způsobem mě to…

Na návštěvě u kmene Koma aneb Za zvuky starého světa do kamerunského pohoří Alantika

Na návštěvě u kmene Koma aneb Za zvuky starého světa…

Před pár lety jsem na několik dnů vyšplhal do kamerunských hor. Muž středního věku Issa, průvodce z kmene Koma,…