Český trh v listopadu 2010: Audi v čele vyšší střední
Trh v této kategorii oproti jedenáctému měsíci roku 2009 stoupl. Zatímco loni našlo nové majitele 167 aut, letos 199 (+32 kusů, +19,2 %).
Vítězství Audi A6 je kromě jiného ovlivněno i sloučením modelů. Spojili jsme A6 a Allroad, stejně jsme postupovali také u tří příbuzných Volv, která jsou nyní v žebříčcích vedena jako jedna řada S80/V70/XC70.
A6 spolu s Allroadem dosáhlo na 56 přírůstků, samotné jich má 42, o tři méně než BMW 5. Pětka tedy obsadila v celkovém pořadí stříbrnou příčku (45), třetí skončil Mercedes-Benz E s 36 novými přírůstky. Minulá novinka Audi A7 to s 29 exempláři dotáhla na pomyslnou bramborovou medaili, na pátém místě najdeme již zmiňovanou velkou řadu švédského Volva 70 a 80 s 12 kusy.
Úhlavní konkurenti do lehčího terénu Audi Allroad a Volvo XC70 tedy z pořadí samostatně zmizeli, v listopadu mělo navrch Audi v poměru 14:5. Aktuální hitparáda čítá pouze devítku modelů, kterou doplňují taktéž novotou vonící Infiniti M, Honda Legend, která z Evropy odchází, druhá generace Saabu 9-5 a Jaguar XF. Saabu se s novou originální devět-pětkou na platformě Opelu Insignia možná blýská na lepší časy, i když určitě zůstane libůstkou pro fajnšmekry a ortodoxní obdivovatele značky.
Audi A6 v meziročním srovnání získalo, před rokem si zákazníci koupili 39 vozů, letos o 17 více (+43,6 %). Samozřejmě tohoto čísla je dosaženo po sloučení základní řady s Allroadem i za loňský rok, kdy byly ještě obě verze vedeny samostatně. BMW pětkové řady zaznamenalo oproti listopadu 2009 nárůst také o 17 aut, v jeho případě to značí +60,7 % a titul Skokana roku, byť je v žebříčku ještě jeden model, který si polepšil více. Mercedes-Benz E má zápornou hodnotu -41 % (-25 kusů z 61). Volvo 70/80 má v porovnání s jedenáctým měsícem předchozího roku o 60 %, respektive 18 exemplářů méně.
Šplhouna jsme si již odbyli, zmiňme se jen o tom procentuálně největším, je jím odcházející Honda Legend se stoprocentním nárůstem. Jenže vyskočila ze tří na šest vozů, což je sice úspěch, ale nikoli relevantní výsledek. Pojďme se tedy rychle podívat na losery. Vzhledem k tomu, že se v pořadí vyskytují jen dva, máme jednoduchou volbu: Volvo S80/V70/XC70, jehož procentní pád už jsme zmiňovali výše. Ostatní modely buď neměly ani jednu registraci letos, nebo loni, případně se jedná o horké novinky (Audi A7, Infiniti M). (-71,4 %).
Vyšší střední třída, registrace na českém trhu v listopadu 2010 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 11/2010 | 1-11/2010 | 11/2010 | 1-11/2010 |
1. | Audi A6/Allroad | 56 | 466 | 28,1% | 24,1% |
2. | BMW 5 | 45 | 506 | 22,6% | 26,2% |
3. | Mercedes-Benz E | 36 | 556 | 18,1% | 28,8% |
4. | Audi A7 | 29 | 31 | 14,6% | 1,6% |
5. | Volvo S80/Volvo V70/Volvo XC70 | 12 | 256 | 6,0% | 13,3% |
6. | Infiniti M | 7 | 8 | 3,5% | 0,4% |
7. | Honda LEGEND | 6 | 22 | 3,0% | 1,1% |
8. | Saab 9-5 | 5 | 8 | 2,5% | 0,4% |
9. | Jaguar XF | 3 | 21 | 1,5% | 1,1% |
- | Ostatní modely | 0 | 56 | 0,0% | 2,9% |
- | CELKEM | 199 | 1930 | 100,0% | 100,0% |
Objem českého trhu ve vyšší střední třídě se oproti jedenácti měsícům loňského roku zvýšil o 17,9 %, z 1.637 na 1.930 kusů (+293).
Celkové pořadí od ledna je následující: vede Mercedes E (556 aut, podíl přesně 28,8 %), BMW 5 je na druhé příčce (506 registrací, 26,2 %) a třetí místo okupuje Audi A6 (466, 24,1 %). Čtvrté je Volvo S80/V70/XC70 (256, 13,3 %) a pouhé dva měsíce stačily Sportbacku A7, aby se dostal na nejspodnější příčku Top 5. Má však velkou ztrátu (31, 1,6 %). Pochopitelně také zde se projevily poslední korektury, ale již avizované spojení modelů u Audi a Volva je vzhledem k příbuznosti logické a již bylo v minulosti zvažováno.
V porovnání s rokem 2009 se u nás prodalo Mercedesů E o 199 více (+55,7 %). BMW 5 si polepšilo o 280 vozů, hodnotou větší než +123,9 % se nikdo jiný pochlubit nemůže. A6 naopak ztratila 121 kusů (-20,6 %), největší osobní Volvo je rovněž v záporných číslech (-12,3 %, loni 292, letos -36). Na srovnání u Audi A7 si budeme muset počkat až do závěru příštího roku.
V listopadu si noví majitelé odvezli rovnou padesátku Audi A6 s motory TDI (podíl 89,3 %), BMW 5 s malým d na zádi bylo 37 (82,2 %), Mercedes-E dosáhl na 35 aut s agregáty CDI, benzinové bylo tedy pouze jedno éčko(97,2 %). To platí i v případě Volva 70/80, to má ale podíl turbodieselů o něco menší: 91,7 % (11 z celkových 12). Audi A7 má na kontě 27 kusů s přeplňovanými vznětovými pohonnými jednotkami (93,1 %), zážehové byly dvě.