Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi definitivně končí s bezestupňovou převodovkou Multitronic

Aleš Dragoun
Diskuze (65)
Průkopníkem bezestupňových převodných ústrojí v osobních automobilech byl kdysi DAF, využívá jej v hojné míře i Nissan a v poslední době třeba Subaru. U Audi se ho naopak vzdávají.

Ústrojí Multitronic odchází do důchodu. Za definitivní červenou dalším výdajům na jeho zdokonalení stojí problémy s ním spojené. Zákazníci si již dříve stěžovali na funkčnost zpátečky, kdy bylo třeba vytočit motor nad 1600 min-1, do té doby se jejich „prémiová“ auta směrem dozadu vůbec nehýbala. Jenže poté prudce zabrala. Zkuste tímhle stylem vyjet třeba z řady stojících vozů před supermarketem, prostě manévrovat na omezeném prostoru, nebo se snažit svého čtyřkolového miláčka se stejným počtem kruhů ve znaku zaparkovat v kopci. Okolí se vám bude smát, že neumíte jezdit ani s „automatem“ (Multitronic však není klasickou samočinnou převodovkou, nýbrž CVT).

Klienti, kteří byli právem nespokojeni a pro své známé i náhodné kolemjdoucí zároveň tak akorát terčem posměchu, se nedali. Koho by neštvalo, že vozidlo ovládá jako na první hodině v autoškole a není to jeho chyba? Značkoví dealeři je většinou odbyli s tím, že toto ústrojí má své konstrukční limity poplatné době svého vzniku a tím to haslo. A nespokojení zákazníci neuspěli dokonce ani u nejvyšších mužů v Ingolstadtu. To už je co říct, protože automobilka s image (a cenami) luxusního zboží by si měla své zákazníky hýčkat a rozmazlovat. Až se do problému vložil časopis Auto Motor und Sport, který poskytl Audi A4 Avant 3.0 TDI jednoho nešťastného klienta k testu firemním inženýrům. A ti loni v červnu objevili chybu v softwaru řídicí jednotky. Programátoři ji sice opravili, ale výrobce si je vědom průšvihu, který mu způsobila. Čelil dokonce hromadné žalobě, zmíněné problémy sužovaly zejména starší modely z let 2002-2006. Vyřešil ji také v loňském roce.

Audi uvedlo Multitronic s velkou pompou v samém závěru minulého století (1999) a postupně jej montovalo do řad A4, A6 a později i A5 a A7 Sportback, vždy výhradně s pohonem předních kol. Měl nabídnout komfort klasického automatu a spotřebu shodnou s přímo řazenými rychlostními skříněmi. Nyní však do něj nechce investovat už ani eurocent. Nahradí jej sedmistupňová „dvouspojka“, kterou koncern Volkswagen již používá. Dostane ji nová A4 generace B9, která bude odhalena ještě letos a o showroomů zamíří v první polovině příštího roku.

Ralph Riegger, který u Audi zodpovídá za jízdní vlastnosti vozů, podle australského serveru Motoring potvrdil, že automobilka kontroverzní plynulou převodovku už nevyvíjí a příští generace se bez ní rády obejdou. „Ne, dále ji nevyvíjíme. Sloužila svému účelu, protože byla velmi dobrá pro úsporu paliva. Nyní máme novou sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku, která je lepší,“ řekl doslova.

Aleš Dragoun
Diskuze (65)
Avatar - Dinar
25. 7. 2014 07:46
Re: CVT
>:D :yes:
Avatar - Dinar
25. 7. 2014 07:30
Re: Ked dvaja robia to iste....
Současný multitronic je podstatně lépe fungující převodovka než CVT v Subaru. To, že uživatelské standardy audi jsou nastaveny výše než u subaru a audi konečně došlo k tomu, že variátor je slepá ulička, to je věc jiná a nezbývá než audi pochválit. Oni k tomu dojdou i u toho subaru, ale vzhledem k obvyklé rychlosti jejich reakcí na technologické trendy to bude nejdřív za pět let. ;-)
25. 7. 2014 07:08
chyba software
V článku je zmínka o chybě v software řídící jednotky s tím, že byla opravena.
Nevíte o tomto něco blíž? Případně alespoň jak se to projevovalo.
24. 7. 2014 23:32
Re: CVT
no stare MB Bcko vs. nove Bcko.
2 spojkovy automat v novom skace ako koza. CVTcka v starom je spica.

Avatar - Jenik3
24. 7. 2014 22:33
opravdu byla ta prevodovka tak spatna?
Mel jsem tu sanci ridit 7 st. automat v A5. Nevim, jaky presne to byl typ prevodovky, zato ale vim jiste, ze prevody plynule skakaly az na 7 a motor si vrnel na dalnici kolem 2000 rpm. Nemelo to chybu.