Audi má nový motor 3.0 TFSI: T jako kompresor

Audi má nový motor 3.0 TFSI: T jako kompresor

 
 

Odborný svět nedávno překvapila zpráva o tom, že nový zážehový šestiválec z dílen skupiny Volkswagen nebude přeplňován tak jako dosud turbodmychadly, ale mechanickým kompresorem.

Zdálo se, že turbodmychadla mají definitivně vyhráno. Získávání vysokého točivého momentu z malých objemů a relativně snadná regulace se zalíbila mnoha výrobcům motorů a u velkosériového nasazení kompresorů už zůstával jen Mercedes-Benz a v podstatně menším měřítku i Jaguar. Nevýhoda kompresoru spočívající v přímé spotřebě části výkonu spalovacího motoru motorářům Audi přestala vadit, resp. ji vyvážily jiné vítané vlastnosti. Jaké?

Jde zejména o dynamiku, jakou kompresor dokáže už v nízkých otáčkách motoru nabízet. Účinnost mechanického přeplňování je v nízkých otáčkách a také ve vysokých, při velkých zatíženích, nižší než u turbodmychadel, ale schopnost rychlé a plynulé dodávky stlačeného vzduchu, rostoucí lineárně s otáčkami motoru, to je to, co může dnes značce Audi pomoci ke kýžené sportovní image.

Kompresorový modul uprostřed
Nové mechanické dmychadlo je tak kompaktní, že jej bylo možné umístit bez problémů mezi obě řady válců do V svírajícího úhel 90°. Protože je poháněno řemenem od motoru, poskytuje již od volnoběhu svůj plný plnicí tlak. Řidič má tedy k dispozici enormní hnací sílu od samotného rozjezdu. Už při 2500 otáčkách za minutu poskytuje jednotka 3.0 TFSI řidiči maximální hodnotu točivého momentu 420 Nm a zůstává na ní až do 4850 min-1.

Cesta vzduchu z dmychadla do válců je velmi krátká. Točivý moment proto narůstá při sešlápnutí pedálu plynu extrémně rychle, dynamičtěji než u atmosférického motoru stejného objemu. Motor 3.0 TFSI reaguje na plyn agilně a dynamicky. A hravě se vytáčí až k hranici maximálních otáček 6500 min-1, přičemž svého největšího výkonu 213 kW dosahuje již těsně pod 5000 min-1.Očekává se příchod také dalších výkonových verzí včetně vrcholné s výkonem přes 240 kW.

Mechanické dmychadlo nového motoru 3.0 TFSI principu Roots pracuje se dvěma protiběžně se otáčejícími čtyřkřídlovými členy, které rotují rychlostí až 23 000 min-1 – mezi nimi je mezera o velikosti jen několik tisícin milimetru. Rotory dokáží za hodinu stlačit 1000 kilogramů vzduchu, který do spalovacích prostorů proudí pod plnicím tlakem až 0,8 bar.

Do pouzdra dmychadla je integrována soustava dvou hliníkových mezichladičů voda-vzduch a vzduch-vzduch, která je napojená na samostatný okruh chladicí kapaliny. V mezichladičích se ohřátý stlačený vzduch opět zchlazuje, aby se zvýšilo množství vzduchu dodávaného do válců. Rozsáhlá soustava protihlukových opatření tlumí typický zvuk kompresoru na minimum.

Na rozdíl od běžných řešení bylo možné umístit kompresor za škrticí klapku. Díky malé hustotě nasávaného vzduchu pod hranicí přeplňování a při jízdě bez stlačeného pedálu plynu se rotory dmychadla otáčejí s menšími ztrátami, čímž se v těchto režimech snižuje množství odebíraného výkonu od motoru. Regulaci plnícího tlaku zajišťuje obtokový ventil.

Motor 3.0 TFSI
Samotný motor je členem rodiny velmi moderních vidlicových agregátů od Audi. Kromě jednotného úhlu 90°, svíraného oběma řadami válců, patří k jejich charakteristickým znakům důsledně odlehčená konstrukce – kliková skříň třílitru, odlévaná ze slitiny hliníku a křemíku, váží jen 33 kilogramů. Kompletní motor včetně mechanického dmychadla má hmotnost 189 kilogramů. Vrtání má 84,5 milimetrů a zdvih 89,0 milimetrů, z čehož plyne velikost zdvihového objemu 2995 cm3.

Také ve spotřebě dosáhne jednotka 3.0 TFSI podle Audi přesvědčivých výsledků. Její pružnost umožňuje zvolit delší zpřevodování, čímž se posunuje pracovní pásmo motoru do nižší otáček, kde je také možné dosahovat nižší spotřeby paliva. Nový motor 3.0 TFSI zůstane v téměř všech modelech Audi s podélně uloženým motorem, pro něž je určený, výrazně pod hranicí kombinované spotřeby paliva 10 l/100 km. Nový motor již dnes splňuje emisní normu Euro 5. Jeho příchod na trh se očekává ještě v tomto roce.

Kliková skříň byla přizpůsobena vyšším tlakům a všechny pohyblivé díly jsou upravené tak, aby měly co nejmenší tření. Oba sací vačkové hřídele lze natáčet v rozsahu 42° natočení klikového hřídele. V sacím kanálu ovlivňují proudění nasávaného vzduchu tzv. vířicí klapky a podporují tak optimální tvorbu směsi.

Vstřikovací systém je od základu nově vyvinutý. Soustava common rail s šestiotvorovými tryskami vstřikuje palivo přímo do spalovacích prostorů pod tlakem až 150 barů, ochlazuje intenzivně rozvířené palivo spalovací prostory, a tím snižuje pravděpodobnost klepání. Vysoká dynamika vstřikovačů umožňuje v širokém rozsahu víceparametrového řízení motoru až tři vstřiky během jednoho pracovního cyklu. Motor 3.0 TFSI bude schopen spalovat 95oktanový i 98oktanový benzin.

TFSI: Ani turbo, ani vrstvení směsi
Představením motoru 3.0 TFSI se Audi dostalo do nezáviděníhodné situace. Ten kdo bude chtít rozklíčovat techniku za zkratkou TFSI, bude v případě tohoto motoru dokonale zmaten. Písmeno T, které dříve značilo přeplňování turbodmychadlem, teď kvůli zavedení mechanického kompresoru ztratilo svůj význam. Zkratka FSI (Fuel Stratified Injection) už není v provozu řadu let, neboť skupina VW Group v tichosti už dávno opustila vrstvení směsi ve prospěch z provozního hlediska komfortnějšího homogenního složení.

Motor Audi 3.0 TFSI - základní technická data
Motor3.0 TFSI
Válce/ventily6/4
Uspořádání válcůV 90°
Zdvihový objem [cm3]2995
Příprava směsipřímé vstřikování
Přeplňovánímechanicky poháněný kompresor
Mezichladičano
Rozvod2 x DOHC
Pohon vačkových hřídelůřetěz
Kompresní poměr10,5:1
Vrtání [mm]84,5
Zdvih [mm]89
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]213/4850
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]420/2500-4850
Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Automobilky ukázaly podobu svých speciálů pro rally, podívejte se Automobilky ukázaly podobu svých speciálů pro rally, podívejte se

Tovární týmy odtajnily design svých vozů na letošní rok.

Českého výrobce baterií Číňané nepoložili, expanduje do Spojených států Českého výrobce baterií Číňané nepoložili, expanduje do Spojených států

Společnost HE3DA zabývající se aplikovaným výzkumem a…

Komentář Heleny Horské: Rok 2018 - párty vrcholí, je čas myslet na zítřek Komentář Heleny Horské: Rok 2018 - párty vrcholí, je čas myslet na zítřek

Začátek roku je dobrou příležitostí podívat se do…

Americký Senát neodvrátil platební neschopnost. Vláda nemá na běžný provoz Americký Senát neodvrátil platební neschopnost. Vláda nemá na běžný provoz

Americký Senát se navzdory horečným vyjednáváním…

 
 

Přidat názorDiskuse: Audi má nový motor 3.0 TFSI: T jako kompresor







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla? Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla?

Korejské gran turismo Stinger GT absolvoval zajímavé…

Apollo IE při nočním testování v Hongkongu. Je vůbec z této planety? Apollo IE při nočním testování v Hongkongu. Je vůbec z této planety?

Automobilka Apollo své nejnovější superauto Intensa…

 



Audi A6 3.0 TDI V6 na brzdě: Teorie kontra skutečnost Audi A6 3.0 TDI V6 na brzdě: Teorie kontra skutečnost

Vzali jsme Audi A6 předchozí generace (rok výroby 2005) a…

Audi A6 Allroad startuje na českém trhu na 1.429.200 Kč Audi A6 Allroad startuje na českém trhu na 1.429.200 Kč

Audi A6 Avant s vyšší světlostí a oplastováním je…

 



 
Jízdní dojmy s Renaultem Mégane R.S.: Tradice dodrženy?

Jízdní dojmy s Renaultem Mégane R.S.: Tradice dodrženy?

Dnes 15:55

Vypadá sice civilněji než dramatický předchůdce, ale pořád má nápravu s oddělenou těhlicí a výkon 205 kW. A taky manuální převodovku. Jak to ale jezdí?




Blesk.cz

Prodávají ateliér malíře Jana Zrzavého a dům režiséra Ivo Nováka: Bydlení ve stínu Hradu?...Za 51 milionů!

Prodávají ateliér malíře Jana Zrzavého a dům…

V prominentní lokalitě Nový Svět ve stínu Pražského hradu se neprodávajínemovitosti často. Teď jsou k dispozici…

Ornella přiznala: Peněz nemáme nazbyt! Další dítě s jiným tatínkem, radí jí Pepa

Ornella přiznala: Peněz nemáme nazbyt! Další dítě s…

V lednu to byly dva roky, co Ornella (24) řekla ANO Josefu Koktovi (60), s nímž má čtyřlletého syna Quentina. I…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Berdych v Melbourne smetl Del Potra. Plíšková jde po postupu na Strýcovou

Berdych v Melbourne smetl Del Potra. Plíšková jde po…

Tenistka Karolína Plíšková vyhrála český souboj v třetím kole Australian Open. Turnajová šestka neztratila v…

 

Reflex.cz

Fenomén Adam Ondra a další česká lezecká esa

Fenomén Adam Ondra a další česká lezecká esa

Sportovní lezení ve všech podobách spojuje výkonnostní sport, vysoké nároky na psychiku a kontakt s přírodou.…

Kus duše v trávícím ústrojí: Jak spolu souvisí mozek a střevo?

Kus duše v trávícím ústrojí: Jak spolu souvisí mozek…

Je neuvěřitelné, jak úzká souvislost existuje mezi složením střevní mikroflóry a naším zdravím. A to nejen…