Audi Pikes Peak: pouze další studie?

Audi Pikes Peak: pouze další studie?

 
 

Na letošním autosalonu v Detroitu představila německá automobilka studii luxusního vozu SUV - Audi Pikes Peak. Mnohé hlasy a celkové provedení tohoto konceptu pak naznačují, že zřejmě nejde o pouhou koncepční studii, ale o reálný přeobraz sériového vozu Audi této kategorie.

Dalším faktorem podporujícím tyto spekulace je fakt, že obě hlavní konkurenční automobilky Mercedes a BMW mají podobné modely ve své nabídce již delší dobu. Dalším impulsem pak může být nedávné představení vozů Porsche Cayenne a VW Touareg, které mají svým pojetím k Audi Pikes Peak nejblíže.

Atraktivní prototyp dostal své jméno podle 4300 m vysoké hory Pikes Peak (Colorado, USA), na jejímž úpatí se každoročně konají stejnojmenné automobilové závody v jízdě do vrchu. Značka Audi se díky pilotům Michele Moutonové, Bobby Unserovi a Walteru Röhrlovi zapsala v letech 1985 až 1987 třikrát do listiny vítězů tohoto slavného závodu.

Jako výše popsaní konkurenti také i Audi Pikes Peak nabízí vlastnosti hned několika automobilových kategorií: je vysoce komfortní jako nejluxusnější limuzíny, ale zároveň sportovně laděné. Jeho adaptivní pneumatické pérování a pohon všech kol quattro se zase odvolávají na třídu off-road automobilů, inovativně řešený interiér nabízí prostor a flexibilitu jako některé velkoprostorové modely.

Vůz je koncipován jako pětidveřový 4+2 sedadlový hatchback. Vyhlíží velice dynamickým dojmem, který podtrhuje především protáhlá dynamickým dojmem působící karoserie se vzhledem sportovního kombi. V silném kontrastu s celkovou linií pak působí mohutné lemy blatníků pod kterými se nachází rozměrná pětipaprsková litá kola rozměru 295/770 R 560 A (ekvivalent rozměru 20,6 palce) se speciálními pneumatikami PAX. Tato kola umožňují jízdu i při úplné ztrátě tlaku v pneumatice, a to rychlostí do 80 km/h na vzdálenost až 200 km. Přední část vozu definuje mohutná maska chladiče rozdělená podélným pruhem na dvě části. Jak naznačují některé další zveřejněné fotografie bude toto ztvárnění přídě zřejmě typické i pro další nové modely Audi. Zadní části potom dominují dva páry do nárazníku integrovaných koncovek výfuků. Samozřejmostí jsou přední xenonové světlomety a zadní diodové svítilny, které jsou pro Audi dosti netypicky tvarovány. Manipulaci se zavazadly usnadňují zadní vzhůru se vyklápěcí dveře, které jsou protažené až do boků vozu. Dveře se ovládají a zavírají elektricky dálkovým ovládáním. Drobnější předměty lze do zavazadlového prostoru ukládat samostatně vyklápěcím oknem zadních dveří. Zajímavostí jsou vnější kličky dveří, které jsou zcela zapuštěny v karosérii. V případě, že senzory detekují poblíž vozu "ty správné klíčky" dojde k nasvětlení a zároveň k vyklopení kliček dveří. Další zajímavostí jsou vnější zpětná zrcátka, která nejenže osvětlují nástupní prostor, ale navíc mají v pravém z nich zabudovanou kameru, která po aktivaci snímá a následně na obrazovce systému MMI (Multi Media Interface) zobrazuje prostor v oblasti pravého předního kola a usnadňuje tak průjezd některými obtížnými místy.

Celkové koncepci vozu odpovídá i interiér. Uvnitř nalezneme snad téměř všechny prvky komfortní výbavy, které jsou dnes k dispozici. Exkluzivitu interiéru dokresluje dvoubarevné kožené čalounění sedadel, prvky z matného leštěného hliníku a jasanového dřeva. O luxusním zaměření vozu svědčí i koncepce uspořádání sedadel, která nepřipouští žádné kompromisy v podobě stísněného prostředního sedadla. Každé ze šesti sedadel, uspořádaných po dvou ve třech řadách, má vlastní elektrické nastavování. Pro snazší přístup k sedadlům ve třetí řadě jsou sedadla v druhé řadě vybavena elektricky ovládaným systémem "Easy Entry". Sedadla druhé a třetí řady lze samostatně sklápět, přičemž jejich překlopená opěradla vytvářejí ložnou plochu. Nákladový prostor má po sklopení dvou zadních párů sedadel objem 1950 l. Systém MMI je připraven nejen pro cestující na předních, ale i zadních sedadlech, kde jsou ve dvou příčných stropních lištách umístěny dva výklopné LCD monitory. Systém MMI pak zahrnuje například přehrávače DVD a MD, přístup na internet a možnost připojení dalších zařízení přes USB port a apod. Panaromatická prosklená střecha dodává cestujícím pocit prostoru a světla.

Audi Pikes Peak je poháněno zážehovým osmiválcem přeplňovaným dvojicí turbodmychadel, který technicky vychází ze známého agregátu V8 modelu Audi RS6. Hlavní rozdílem je použití systému přímého vstřikování benzinu FSI, který má hlavní zásluhu na dosažení vysokého výkonu 366 kW/500 k. Už při dvou tisících otáčkách dosahuje tento vidlicový osmiválec svého maximálního točivého momentu 630 Nm. Ve světle těchto parametrů není divu, že mohutný automobil se svojí dynamikou vyrovná nejlepším ryze sportovním modelům: z klidu na 100 km/h dokáže prototyp Audi Pikes Peak zrychlit během pouhých pěti sekund, jeho nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h.

Vysoký výkon motoru se přenáší na všechna čtyři kola prostřednictvím systému "quattro", který za normálních podmínek rozděluje hnací sílu mezi přední a zadní nápravu v poměru 50: 50. Pokud ovšem začne kterékoli z kol prokluzovat, začne se výkon okamžitě přenášet na kola s lepší trakcí.

Další z technických lahůdek prototypu Audi Pikes Peak je jeho adaptivní pneumatické pérování. To udržuje stálou světlou výšku vozu bez ohledu na jeho momentální zatížení. Pro jízdu terénem může řidič zvýšit světlou výšku až na 280 mm. Při jízdě vyššími rychlostmi se naopak světlá výška snižuje, takže těžiště vozu klesá a snižuje se i aerodynamický odpor vzduchu. Se vzrůstající rychlostí se vůz stále více "tiskne" k vozovce a automaticky se mění i tuhost tlumičů, což umožňuje dynamickou jízdu v zatáčkách.

Bezpečnostní výbava prototypu Audi Pikes Peak je mimořádně bohatá a nechybí v ní např. elektronický stabilizační systém ESP nebo adaptivní tempomat, který nejenom drží předem navolenou rychlost, ale dokáže i udržovat předem zvolený odstup od vpředu jedoucích vozidel. Mezi speciality pak lze zařadit optické senzory, které sledují silniční značení a ve spolupráci s palubním počítačem vyhodnocují dráhu vozu, a případě že vůz nechtěně vyjíždí ze svého jízdního pruhu prostřednictvím akustického výstražného systému a vibrací volantu na to upozorňují řidiče (!) Systém airbagů doplňuje dvojice miniaturních kamer zabudovaných do obložení interiéru, která neustále sleduje pozici pasažéra na předním sedadle vedle řidiče. Po jejím vyhodnocení palubním počítačem se pak upravuje program plnění airbagů při případné havárii tak, aby airbagy co nejefektivněji chránily pasažéra před poraněním.

Prototyp Audi Pikes Peak je rozhodně zajímavou studií. V případě jejího dotažení do sériové výroby lze očekávat, že některé z popsaných prvků se v "civilní" verzi neobjeví, ale i tak by se tak na trh dostal automobil, který posune pomyslnou laťku v kategorii SUV opět o kousek výše.



Konec demokracie v Polsku? Ve stovce měst lidé demonstrují proti soudní reformě Konec demokracie v Polsku? Ve stovce měst lidé demonstrují proti soudní reformě

Ve stovce polských měst se večer konají demonstrace proti…

Kellnerova PPF koupí plzeňskou Škodu Transportation, zaplatit má přes deset miliard Kellnerova PPF koupí plzeňskou Škodu Transportation, zaplatit má přes deset miliard

Plzeňskou strojírenskou skupinu Škoda Transportation…

Policie evakuovala stanici londýnského metra a vyzvala lidi k úkrytu Policie evakuovala stanici londýnského metra a vyzvala lidi k úkrytu

Rušná londýnská stanice metra Oxford Circus je…

 

Štítky Audi Představujeme

 

Tapety








Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Slováci vyvinuli unikátní zabezpečení aut. Nikdo jej dosud neprolomil Slováci vyvinuli unikátní zabezpečení aut. Nikdo jej dosud neprolomil

Automobilky se snaží všemi možnými způsoby zabezpečit své…

TEST Renault Mégane Grandtour GT dCi: Ekonomická nerovnice TEST Renault Mégane Grandtour GT dCi: Ekonomická nerovnice

Úsporných vozů s vizáží ostrých verzí se na českém trhu…

 



Video: Proč má Citroën CX nejlepší podvozek všech dob? Tady je odpověď! Video: Proč má Citroën CX nejlepší podvozek všech dob? Tady je odpověď!

V současnosti je vlastně jen těžko představitelné, že se…

Seriál: Evropské Automobily roku. Audi 100 C3 (1983): Už tehdy jako hybrid! Seriál: Evropské Automobily roku. Audi 100 C3 (1983): Už tehdy jako hybrid!

Osmdesátá léta minulého věku byla érou přísně hranatých…

 



 
Auto a mráz: Jak se připravit na teploty pod nulou?

Auto a mráz: Jak se připravit na teploty pod nulou?

Včera

Ježdění v zimě má svá specifika. Kromě přezutí vozidla na zimní pneumatiky bychom neměli zapomenout ani na některé další části automobilu.




Blesk.cz

Zášť v rodině Wabiho Daňka (†70) napravila až smrt! Stihl se zpěvák usmířit s dcerou?

Zášť v rodině Wabiho Daňka (†70) napravila až smrt!…

Léta mezi nimi panovaly napjaté vztahy, nakonec se ale Wabi Daněk (†70) stihl před smrtí smířit s dcerou…

Snad proto, že jsi na zámku... Podívejte se na zámek, kde se natáčeli »Básníci«!

Snad proto, že jsi na zámku... Podívejte se na…

Snad proto, že jsi na zámku... Tak začíná básnička, na niž Pavel Kříž ve filmu Jak básníkům chutná život balí…

 

iSport.cz

Jindřišek kopal trestňák skoro jako Panenka. Ten by gól dal, řekl

Jindřišek kopal trestňák skoro jako Panenka. Ten by…

Nesmazatelně se zařadil mezi významné osobnosti historie Bohemians 1905. Josef Jindřišek odehrál proti Liberci…

SESTŘIHY: Dukla smetla Boleslav, Zbrojovka opět slaví. Liberec bere bod

SESTŘIHY: Dukla smetla Boleslav, Zbrojovka opět…

Fotbalisté pražské Dukly odčinili debakl se Slavií, když v 15. kole HET ligy porazili na svém hřišti Mladou…

 

Reflex.cz

Teroristé zabili na Sinaji přes 150 lidí, jde o nejkrvavější útok na egyptské civilisty

Teroristé zabili na Sinaji přes 150 lidí, jde o…

Dnešní útok radikálů na mešitu na severu Sinajského poloostrova si vyžádal životy nejméně 155 lidí a zranění…

Tyhle mapy vám ukážou, kam v roce 2018 určitě nejezdit na dovolenou

Tyhle mapy vám ukážou, kam v roce 2018 určitě…

Bezpečnost je určitě jednou z nejdůležitějších podmínek, pokud jde o výběr místa, kde si chce člověk odpočinout…