TEST Audi Q3 2,0 TDI quattro: České jízdní dojmy
Audi představilo českým médiím své nejmenší SUV. Při té příležitosti jsme absolvovali první kilometry po českých silnicích.
Segment malých a kompaktních SUV je z pohledu mainstreamových značek vysoce konkurenční. Na českém trhu mají silnou pozici domácí Škoda Yeti, Dacia Duster, korejské duo Hyundai ix35 a Kia Sportage a VW Tiguan, sesterský model nového Audi.
Z prémiových značek ale najdeme zástupce jediného – BMW X1. Audi se netají tím, že mnichovský model je přímým konkurentem a prodejním cílem na českém trhu je předběhnout v počtu registrací právě X1. V praxi by to mělo znamenat přes 500 kusů ročně.
Na malý zájem si přitom import Audi stěžovat nemůže. V době uvedení na trh je totiž už vyprodána kvóta pro celý zbytek roku 2011. Objednávky je možné uzavírat už od srpna a všechny dostupné vozy našly své budoucí majitele ještě předtím, než do ČR fyzicky dorazily první kusy.
Motorový mix zahrnuje celkem čtyři varianty: benzinový 2,0 TFSI o výkonu 125 kW s pohonem všech kol a manuální převodovkou, silnější alternativu 2,0 TFSI se 155 kW a dvouspojkovou převodovkou S tronic, turbodiesel 2,0 TDI o výkonu 103 kW pohánějící přes manuální převodovku jen přední kola a 2,0 TDI s pohonem všech kol, který má 130 kW a dvouspojkovou převodovku.
Ačkoliv je na českém trhu tradičně vysoká obliba SUV s pohonem 4x4, Audi očekává, že prim v prodejích bude i tak hrát turbodiesel s pohonem předních kol. Důvodem je i to, že marketing model Q3 staví primárně jako SUV do města, kde potřeba dvojice hnaných náprav odpadá.
Audi Q3 - Ceny na českém trhu (srpen 2011) | ||||
Model | 2,0 TSI quattro | 2,0 TSI quattro | 2,0 TDI | 2,0 TDI quattro |
Převodovka | 6M | 7DSG | 6M | 7DSG |
Zdvihový objem [cm3] | 1984 | 1984 | 1968 | 1968 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 125/4300-6200 | 155/5000-6200 | 103/4200 | 130/4200 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 280/1700-4200 | 300/1800-4900 | 320/1750–2500 | 380/1750-2500 |
Max. rychlost [km/h] | 212 | 230 | 202 | 212 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 8,2 | 6,9 | 9,9 | 8,2 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 7,3 | 7,7 | 5,2 | 5,9 |
Cena [Kč] | 802.000,- | 894.900,- | 698.500,- | 869.900,- |
O jízdní dojmy u tří ze čtyř nabízených variant jsme se s vámi podělili už v létě u příležitosti mezinárodní prezentace. Oficiální představení Q3 v ČR jsme proto využili k vyzkoušení posledního ze čtveřice – turbodieselu s pohonem všech kol.
Motor 2,0 TDI od letoška ve vozech Audi umí 130 kW. Na rozhýbání kompaktní, ale relativně těžké (provozní hmotnost 1660 kg) Q3 to s rezervou stačí. S agregátem si dobře rozumí sedmero převodů dvouspojkové převodovky i režimy nastavení Audi drive select, které usnadňuje využívání potenciálu motoru pro úspornou nebo dynamickou jízdu.
V režimu efficiency je nově dostupná funkce volnoběžky – při jízdě bez plynu po rovině se v zájmu snížení spotřeby může odpojit motor od převodovky.
Silnými stránkami Q3 jsou odhlučnění interiéru, výhled směrem vpřed a do boku a především pocit řízení kompaktního auta. Interiér je útulný a ergonomicky dobře zvládnutý. Designéři si dokázali odpustit mnoho samoúčelných prvků jako vysoký středový tunel nebo mohutné výplně dveří, a proto se Q3 může pochlubit dobrým využitím obestavěného prostoru. K tomu patří i na SUV nečekaně nízká poloha ta volantem v případě, že je sedadlo nastaveno do nejnižší pozice.
Jízdní dojmy ze zbývajících motorizací naleznete ve starším článku Audi Q3: První jízdní dojmy
V následujících týdnech přineseme i plnohodnotný redakční test.