Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi Q7 V12 TDI (367 kW): ingolstadtská tmavá dvanáctka

Ondřej Láník
Diskuze (123)
První velký dvanáctiválcový turbodiesel 21. století najde své první uplatnění ne v limuzíně A8, ale v sedmimístném SUV Q7. Nejvyšší výkon činí 367 kW, čili rovných 500 koňských sil...

Větší, rychlejší, silnější - takové platilo pravidlo při vývoji vznětových motorů v posledních 15 letech. Vrcholem se v roce 2006 stane nasazení motoru V12 spalujícího naftu do sériového automobilu. Dosavadní největší evropský mnohoválec na naftu - motor V10 TDI z dílen VW Group - ještě využíval končící techniku vstřikování čerpadlo-tryska, nový motor již sází na common-rail.

Novinka je po konstrukční stránce integrována do modulárního systému stavby koncernových motorů v rámci VW Group. Podobně jako další vidlicové šesti, osmi a desetiválce použité u Audi, má také nový dvanáctiválec rozteč válců 90 mm, ale místo V svírajícího úhel 90° je použito kompaktnější řešení s 60°, které má optimální vlastnosti i z hlediska vyvážení setrvačných sil a momentů. Zdvih 91,4 mm a vrtání 83 mm, to jsou známé parametry moderního šestiválce 3.0 TDI a stejná čísla jsou nyní i ve specifikaci motoru V12 TDI o zdvihovém objemu 5934 cm3. S délkou pouze 684 mm je tento V12 velmi kompaktní a pouze o 166 mm delší než motor V8 TDI.

Použitý systém vstřikování common-rail je v současnosti špičkové řešení s maximálními vstřikovacími tlaky 2000 bar (200 MPa), piezovstřikovači s osmiotvorovými tryskami a dvěma řídícími jednotkami vzájemně spolupracujícími na bázi master-slave. Přeplňování obstarávají turbodmychadla, která dávají plnící tlak až 2,5 bar. Dvanáctiválec bude údajně schopen již nyní plnit emisní normu Euro 5 i bez zachycovače NOx, což by znamenalo, že Audi předstihne Mercedes-Benz v uvedení prvního čistého dieselu. Definitivní termín uvedení nového motoru na trh Audi zatím nezveřejnilo.

Nejvýkonnější turbodiesel současné světové produkce dosahuje výkonu 367 kW (při nespecifikovaných otáčkách) a točivého momentu 1000 Nm mezi 1750 a 3000 ot./min. Audi Q7 s touto výbavou dokáže akcelerovat z 0 na 100 km/h za 5,5 s a nejvyšší rychlost je pochopitelně elektronicky omezena na 250 km/h. Kombinovaná spotřeba superdieselu s nově dimenzovanou šestistupňovou automatickou převodovkou Tiptronic má činit podle údajů výrobce 11,9 l/100 km.

Ondřej Láník
Diskuze (123)