Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi Quattro: Klasická čtyřkolka na videu od Petrolicious

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
Pánové od Petrolicious vytáhli další perlu. Tentokrát pochází z Německa a převrátila naruby svět automobilových soutěží. Ano, řeč je o Audi Quattro.

Civilní verze legendárního soutěžáku vznikla, jak je v koncernu Volkswagen dodnes obvyklé, z toho, co „dům dal“. Karoserie kupé řady 80 série B2 byla řádně rozšířena, dokonce ani stálý pohon všech kol nemuseli u Audi vymýšlet na čistém papíře. Daroval jim ho totiž terénní Volkswagen Iltis, který byl sice určen hlavně pro armádu, ale kromě toho také třeba později vyhrál Dakar... V přídi se usadil pětiválec 2,14 l/147 kW dopovaný turbodmychadlem a bylo vlastně hotovo... Aniž by to kdo v Ženevě 1980 tušil, éra atmosféricky plněných motorů a zadokolek byla v mistrovství světa v automobilových soutěžích prakticky u konce...

FIA také povolila start vozů se znakem náprav 4x4 novými předpisy pro sezónu 1979 a v Ingolstadtu se jich chytli. Ve startovních listinách se sice objevovaly už dříve hlavně na africké Safari a v zámořských podnicích, šlo ovšem většinou o terénní auta národních skupin, na které se pařížské regule nevztahovaly. Ur-Quattro (originální, původní Quattro) bývá považováno za speciál skupiny B, ale není tomu tak, původní vozy byly homologovány ve třídách A1 a A2. Čistokrevným „béčkem“ bylo vlastně až zkrácené Quattro Sport, o bestii S1 nemluvě.

Manuel Leon Minassian sice vyrůstal v libanonském Bejrútu, ale to mu nebránilo sledovat dění v rallye v 80. letech. Obdivoval Hannu Mikkolu, Stiga Blomqvista a hlavně Waltera Röhrla za volanty těch správných aut! Mikkola získal titul světového šampiona v roce 1983, Blomqvist o rok později a Audi se radovalo v osmdesátém druhém a čtvrtém mezi značkami. Minassian nyní žije v USA a má v garáži poklad. Bílé Quattro ročníku 1983 se zvláštní registrační značkou ROHRL. Ač tento slavný Bavor získal své největší úspěchy za volantem vozů jiných značek, vítězství na Pikes Peaku 1987 i obdiv pana Minassiana už mu nikdo neodpáře.

Popisované Quattro je však zajímavým exemplářem i pro nás Čechy. Jeho prvním majitelem byl totiž Vasek Polak (ano, psáno bez háčku a čárky). Jeho životopis by vydal na knihu, takže jen stručně... Václav Polák (1914-1997) sám závodil už ve své domovině, ale po politických změnách v únoru 1948 se rozhodl z Československa odejít. Nejprve k našim západním sousedům, později za oceán, do Kalifornie. Prodával hlavně vozy značky Porsche, které nasazoval také do závodů. Za tým Vasek Polak Racing jezdili třeba Jean Behra, Brian Redman, Roger Penske, Joakim Bonnier, Ken Miles, George Follmer, Hurley Haywood, Jody Scheckter nebo Danny Ongais. Právě s ním se vrátil v roce 1986 na Intersérii do Mostu. Zemřel o jedenáct let později na americké půdě, podlehl následkům nehody v běžném provozu v Německu. Havaroval samozřejmě s Porsche 911, takže mu se mu tato značka stala nejen osudovou, ale vlastně i osudnou. Kromě produkce jiných výrobců jeho dealerství nabízela také Volkswageny a samozřejmě Audi...

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
24. 9. 2014 23:56
jo doba kdy bylo audi audi
a ne priblblej folcvagn