Audi Quattro: Myšlenka na návrat ještě nezemřela
Klasické Audi Quattro způsobilo revoluci v automobilových soutěžích díky stálému pohonu všech kol. Když se však zamyslíme, čtyři kruhy využily při jeho vzniku do značné míry stávající techniku. Použily upravenou karoserii kupé na bázi řady 80 série B2, jen s rozšířenými blatníky a křídlem na zádi. Stálý systém pohonu všech kol pak daroval terénní Volkswagen Iltis.
Audi se seriózně zabývalo myšlenkou vzkříšení Quattra. Jenže od představení novodobé studie tohoto jména už uplynuly dlouhé čtyř roky. Pod kapotou měla přeplňovaný benzinový pětiválec. Žlutý plug-in hybrid Sport Quattro pak slavil premiéru loni na autosalonu ve Frankfurtu, v útrobách mu řval čtyřlitrový vidlicový osmiválec se 412 kW a elektromotor o 110 kW. A v neposlední řadě využíval modifikované platformy MLB doplněné o uhlíkové kompozity. V obou případech se vlastně jednalo o takové dárky k výročí. Letos v lednu na CES v Las Vegas se k nim přidala verze s laserovými světly, tentokrát červená. Už to nejsou ostrá kupé vyloženě na bázi velkosériových modelů, tato auta rozhodně mířila výš, i když o případné sériové výrobě nepadlo tehdy ani slovo, naposledy se o ní mluvilo v říjnu 2010 krátce po debutu stříbřitého vozu.
Co se děje nyní? Podle britského Autocaru současný šéfdesignér Marc Lichte na autosalonu v Los Angeles oficiálně potvrdil, že idea rozhodně nezemřela. „Na Quattru pracujeme, stále žije,“ řekl doslova. Věří však, že jeho sériová podoba bude v mnohém jiná než koncepty. „Dvě studie, které jsme udělali, měly základní potenciál. Projekt byl odstartován znovu a chceme vyrobit něco mnohem extrémnějšího. Je to stále tajemstvím, i když... budete překvapeni!“
Už se těšíme! Čekáme tedy ještě radikálnější produkční verzi. Ostatně, s designem nebyl už loni spokojen ani ingolstadtský šéf vývoje Ulrich Hackenberg, který si však přál větší retro. A tím ani jedna ze studií bohužel nebyla. Vyznávaly základní linky, ale jinak nic. Marc Lichte ovšem v současné funkci zároveň ještě nepracoval. V samém závěru roku 2013 prosákly ven spekulace, že se skutečně dočkáme pětiválce s 2,5 l s 231-268 kW a hmotnosti pod 1,3 tuny. Naděje je stále živá a jak známo, ta přece umírá poslední!