Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi R18 TDI: Od základu nová aerodynamika

David Bureš
Diskuze (2)
Základem účinné aerodynamiky závodního speciálu Audi R18 TDI je uzavřená kabina.

Automobilka Audi představuje čtyři týdny před letošní čtyřiadvacetihodinovkou v Le Mans aerodynamiku svého závodního speciálu R18 TDI. Ten je ve třídě LMP1 prvním speciálem Audi s uzavřenou karoserií od roku 1999.

Le Mans je okruh s dlouhými rovinkami, kde závodní monoposty dosahují vysokých rychlostí. Kvůli tomu je uzavřená kabina aerodynamicky účinnější než otevřená. Uzavřenou kabinu má i hlavní soupeř Audi R18 TDI, Peugeot 908 HDi FAP.

Výhodou otevřených vozů byla především rychlejší výměna jezdců, díky změnám pravidel pro letošní ročník už ale tato vlastnost nebude rozhodující. Nové regule omezují počet mechaniků pracujících na autě během závodu, což zastávky v boxech značně prodlouží. Na výměnu pilotu tak bude více času.

S prouděním vzduchu kolem uzavřené kabiny se také jednodušeji pracuje. Konstruktéři můžou auto snáze nastavit, ať už pro vyšší maximální rychlost, nebo pro větší přítlak.

O pohon Audi R18 TDI se stará kompaktní jednotka V6 TDI, jejíž konstrukce byla podřízena lepšímu proudění vzduchu uvnitř vozu. Turbodmychadlo a výfukový systém byly přesunuty na vrchol vidlicového šestiválce, díky čemuž z motoru snadněji proudí horký vzduch.

Nad motorovým prostorem vystupuje z karoserie velká hřbetní ploutev, která končí až u zadního přítlačného spoileru. Použití této ploutve vyžadovaly bezpečnostní regule, tento aerodynamický prvek má totiž snížit rychlost auta, pokud se dostane do hodin. Audi ploutev navrhlo tak, aby rovněž zlepšovalo aerodynamiku závodního speciálu. Zvláštností je i koncovka výfuku, která vystupuje u paty této ploutve.

Audi kvalitu aerodynamiky R18 TDI dokazuje tím, že i přes nižší výkon dosáhne tento automobil takřka stejné maximální rychlosti jako jeho předchůdce, R15 TDI Plus.

Letošní čtyřiadvacetihodinovka v Le Mans se pojede 11. a 12. června. Závodu se zúčastní tři vozy R18 TDI pod taktovkou týmu Audi Sport Team Joest, který navíc nasadí dvě vozidla v poháru Intercontinental Le Mans Cup (ILMC) tvořeném celkem sedmi vytrvalostními závody na třech kontinentech včetně 24 h Le Mans.

Audi se bude snažit navázat na loňský trojnásobný triumf, ve kterém R15 TDI Plus obsadilo první tři místa. Z vítězství se radovala posádka ve složení Timo Bernhard, Romain Dumas, Mike Rockenfeller, která obkroužila 397 kol.

David Bureš
Diskuze (2)
Avatar - Ham.
14. 5. 2011 15:54
Re: 1984 alebo zatvoreny je doubleplusgood
Co tvrdí PR je nezajímavé. Podstatné je to kdo stojí resp. bude stát na bedně.