Audi R8 V12 TDI: Audi to s TDI ve sportovních autech myslí vážně
Audi R8 V12 TDI, které je v podobě studie připraveno pro letošní autosalon v Detroitu má před svou zadní nápravou uložen vznětový dvanáctiválec. Ten pochází z konceptu Audi Q7 V12 TDI, který se představil na loňském autosalonu v Detroitu a jehož sériová výroba již byla schválena, což dokazuje interní dokument, o němž jsme psali v článku Audi v roce 2008: termíny pro Q5, A4 Avant, TTS a Q7 6.0 TDI již přislíbeny.
Pohonná jednotka V12 TDI použitá v konceptu Q7 má podobně jako další vidlicové šesti, osmi a desetiválce použité u Audi rozteč válců 90 mm, ale místo V svírajícího úhel 90° je použito kompaktnější řešení s 60°, které má optimální vlastnosti i z hlediska vyvážení setrvačných sil a momentů. Zdvih 91,4 mm a vrtání 83 mm, to jsou známé parametry šestiválce 3.0 TDI a stejná čísla jsou nyní i ve specifikaci motoru V12 TDI o zdvihovém objemu 5934 cm3. S délkou pouze 684 mm je tento V12 velmi kompaktní a pouze o 166 mm delší než motor V8 TDI.
Použitý systém vstřikování common-rail je v současnosti špičkové řešení s maximálními vstřikovacími tlaky 2000 bar (200 MPa), piezovstřikovači s osmiotvorovými tryskami a dvěma řídícími jednotkami vzájemně spolupracujícími na bázi master-slave. Přeplňování obstarávají turbodmychadla, která dávají plnící tlak až 2,5 bar. Dvanáctiválcový turbodiesel dosahuje výkonu 367 kW (499 k) a točivého momentu 1000 Nm mezi 1750 až 3000 ot./min.
Podle údajů uvedených na serveru worldcarfans.com je výkon dvanáctiválce v modelu R8 stejný jako u Q7. Supersport se vznětovým motorem má dosahovat maximální rychlosti přes 300 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,2 s a kombinované spotřeby paliva okolo 10 litrů nafty na 100 km.