Audi RS 3 Sportback: Hot-hatch se čtyřmi kruhy v modré Sepang
Audi uvolnilo první informace o ostrém hatchbacku RS 3 v první polovině prosince 2014. Teď nám nabízí další várku firemních fotek v modré barvě, na původních byl rudý.
Série firemních snímků je kromě těch interiérových efektně zimní, pochází z firemního Winter Driving Experience. Audi říká modrému odstínu Sepang podle závodního okruhu v Malajsii, na kterém se jezdí formule 1. Ostatně i pro v titulku červenou vybrala název Catalunya, což je trať pro změnu nedaleko Barcelony. Šedobílé auto v továrních barvách s logy RS 3 a nápisy Audi Sport zase pilotuje Švéd Mattias Ekström, bývalý dvojnásobný šampion DTM a současný jezdec MS rallyekrosu s ostrou A1 RX. Má na něm koneckonců jmenovku...
Ingolstadt naštěstí u nejvýkonnějšího Sportbacku nižší střední třídy odolal modernímu trendu downsizingu. V útrobách tak hřmí i nadále benzinový pětiválec s turbem o objemu 2,5 l, který dává 270 kW výkonu a 465 N.m točivého momentu. RS 3 je čtyřkolkou s permanentním pohonem quattro, newtonmetry na obě nápravy posílá sedmistupňový dvouspojkový S tronic. Na zadek minimálně půlku, maximálně celou porci, v režimu Dynamic ještě navíc rychleji. Podvozek klesl blíže k asfaltu oproti sérii o 25 mm a komfort mohou přece jen trochu vylepšit adaptivní tlumiče. Rozchod kol byl rozšířen na 1559, respektive 1514 mm. Posilovač řízení má progresivní účinek.
Tento „hardware“ pětidveřové RS 3 plně dostačuje ke sprintu z klidu na stovku během 4,3 s a elektronika zasáhne při obligátní dvěstěpadesátce na tachometru. Komu by to nestačilo, může si nechat omezovač za eura navíc posunout až na 280 km/h. Mezigeneračně auto zhublo půl metráku, ale pořád váží 1520 kg. Je to hodně? Vlastně ani ne, protože elektronická stabilizace se dá úplně vypnout... Spotřeba benzinu asi není důležitá, ale Audi uvádí normovaných minimálně 8,1 l/100 km. Tak možná s hodně lehkou nohou na plynu, na kterou tenhle hot-hatch ovšem není stavěný. Sílu motoru krotí standardní ocelové kotouče, vpředu s průměrem 370, vzadu 310 mm. Je možné připlatit si za sadu karbonových, výhradně větší velikosti.
Z obou pořádně velkých koncovek výfuku decentně ospoilerované audinky se přece musí linout ten správný zvuk. Vzadu v difuzoru vypadají výhrůžně, možnosti vozu dávají decentně najevo i přední nárazník s lízátkem a svalnatější prahy. Modrá RS 3 ale není vybavena chromovanými střešními nosiči jako starší rudý kousek. V interiéru se kromě karbonových doplňků a sportovních anatomických předních skořepinových sedaček vystavuje na odiv ve spodní části zploštělý volant a pod ním nové, pro tuto verzi specifické přístroje.
Sportback RS 3 přišel skoro tři roky po premiéře třetí A3 typu 8V v Ženevě 2012 a začne se nabízet v březnu. Německých 56.600 eur (v přepočtu 1,57 milionu korun) berme jako neoficiálních, ještě před Vánoci Audi tahle částka unikla na web. První zákazníci se svých nových aut dočkají nejdříve v létě.