Audi S4: Návrat k přeplňování – nový motor 3,0 TFSI s kompresorem (245 kW)

Audi S4: Návrat k přeplňování – nový motor 3,0 TFSI s kompresorem (245 kW)

 
 

Šest válců místo osmi, přeplňování místo atmosférického plnění, nižší špičkový výkon, ale lepší dynamika a radikálně snížená normovaná spotřeba. Tak se mění Audi S4.

Audi A4 se na pařížském autosalonu představí ve své sportovní verzi nazvané tradičně S4. Atmosférický osmiválec pod kapotou vystřídá přeplňovaný V6, který se do S4 vrátí po sedmi letech. Tentokrát ale půjde o nový motor 3,0 TFSI s mechanicky poháněným kompresorem.

Název Audi S4 je od roku 1997 spojen s výkonnou verzí modelu A4. Zatímco první generace byla poháněna motorem 2,7 V6 (195 kW) se dvěma turbodmychadly a pěti ventily na válec, ve druhé a třetí generaci (B6, resp. B7) se objevil atmosférický osmiválec 4,2 o výkonu 253 kW. Novinka bude návratem k vidlicovému šestiválci, tentokrát však bude přeplňování mechanické.

TFSI, ale s kompresorem
Nový motor 3,0 TFSI je osazen přímým vstřikováním paliva a Rootsovým kompresorem. Označení tak může být poněkud matoucí, T ve zkratce TFSI totiž neznačí turbodmychadlo, ale prostý fakt, že motor má přeplňování. Podle Audi je zvolené řešení s ohledem na výkon a odezvu motoru výrazně lepší než instalace dvojice turbodmychadel.

Kompresor je kompaktní, což umožnilo jeho umístění mezi řady válců, které svírají úhel 90°. Navíc se netradičně nachází až za škrtící klapkou. Dvojice protiběžně se otáčejících čtyřkřídlových členů rotuje rychlostí až 23000 ot/min. Rotory dokáží za hodinu stlačit 1000 kilogramů vzduchu, který do spalovacích prostorů proudí pod plnicím tlakem až 0,8 bar.

Do pouzdra dmychadla je integrována soustava dvou hliníkových mezichladičů voda-vzduch a vzduch-vzduch, která je napojená na samostatný okruh chladicí kapaliny. V mezichladičích se ohřátý stlačený vzduch opět zchlazuje, aby se zvýšilo množství vzduchu dodávaného do válců. Rozsáhlá soustava protihlukových opatření tlumí typický zvuk kompresoru na minimum.

Výkon motoru je 245 kW (333 koní) v rozmezí 5500 až 7000 ot./min. Točivý moment vrcholí 440 Nm mezi 2500 a 4850 ot./min. V relativním srovnání s předchozím osmiválcem tak vychází, že nový mechanicky přeplňovaný motor má při o 28 % menším objemu jen o 3 % nižší výkon (o 8 kW, resp. 11 koní). Přitom se kombinovaná spotřeba dostala pod desetilitrovou hranici – v případě sedanu je 9,7 l/100 km a u kombi Avant 9,9 l/100 km. To znamená snížení o 3,4 l, tedy o 26 %.

Maximální rychlost bude stejně jako v minulé generaci elektronicky omezena na 250 km/h, čas potřebný pro zrychlení z klidu na 100 km/h se zkrátí o půl sekundy na 5,1 s (Avant 5,2 s). Díky plynulému průběhu točivého momentu bude trvat pružné zrychlení z 80 na 120 km/h při zařazeném čtvrtém rychlostním stupni jen 4,4 s.

Quattro, převodovka S tronic a aktivní diferenciál
Motor pohání všechna čtyři kola skrze stálý pohon všech kol quattro a šestistupňovou manuální převodovku nebo sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku S tronic, která nahradí automat tiptronic. Výchozí rozdělení momentu mezi nápravy je 40:60 ve prospěch zadní – tato mírná preference zadní nápravy zaručuje lehký sklon k přetáčivosti a sportovnější pocit z řízení. V praxi se ale rozložení plynule mění v závislosti na momentálních jízdních podmínkách.

Novinkou bude aktivní zadní diferenciál, který zvýrazňuje výhody stálého pohonu všech kol. Při přidání plynu v zatáčce se přesune část momentu na vnější zadní kolo, což usnadní projetí oblouku. Aktivní diferenciál je řízen počítačem a k přesunu momentu potřebuje méně než 0,1 s. Podobné řešení je relativně vzácné, dnes nabízí kombinaci aktivního diferenciálu a pohonu všech kol například Honda Legend, Mitsubishi Lancer Evolution nebo Saab 9-3 XWD.

Audi pro novou S4 nabídne také systém Audi drive select, který má tři režimy – komfortní, automatický a dynamický. Volba se provádí tlačítkem a projevuje se změnou nastavení aktivního diferenciálu, adaptivních tlumičů a dynamického řízení. Pokud je S4 vybavena rozhraním MMI, je možné vytvořit také vlastní nastavení.

Audi S4 - srovnání generací
ModelS4 3,0 TFSI (od 2009)S4 4,2 V8 (2005-2008)
Zdvihový objem [cm3]29954163
Válce/ventily6/48/5
Vrtání x zdvih [mm]84,5 x 8984,5 x 92,8
Kompresní poměr10,5:111,0:1
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]245/5500-7000253/7000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]440/2500-4850410/3100
Max. rychlost [km/h]250250
Zrychlení 0-100 km/h [s]5,1 (5,2)5,6 (5,8)
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]9,7 (9,9)13,1 (13,3)

Údaje v závorkách platí pro karoserii Avant (kombi).

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Ryanair spustí novou linku z Prahy do Paříže Ryanair spustí novou linku z Prahy do Paříže

Nízkonákladový letecký dopravce Ryanair oznámil, že od…

České houslařství soutěží v tendru Šanghajské filharmonie České houslařství soutěží v tendru Šanghajské filharmonie

České hudební nástroje by mohly mít ve světě znovu velký…

Babiš připouští, že nemusí být premiérem Babiš připouští, že nemusí být premiérem

Šéf hnutí ANO připustil debatu o osobě příštího premiéra.…

Skanska chystá restrukturalizaci, propustí tisíce zaměstnanců Skanska chystá restrukturalizaci, propustí tisíce zaměstnanců

Největší skandinávská stavební společnost Skanska se v…

 
 

Přidat názorDiskuse: Audi S4: Návrat k přeplňování – nový motor…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč

Vstup Fordu do kategorie SUV se po stránce spolehlivosti…

Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě

Hyundai Kona je nyní se silnějším motorem levnější. Na…

 



Video: Audi S4 Avant – Sportovní kombi v pohybu i staticky Video: Audi S4 Avant – Sportovní kombi v pohybu i staticky

Audi S4 Avant se stejně jako sedan a sesterské modely…

Video: Audi S4 – Sportovní sedan s novou tváří Video: Audi S4 – Sportovní sedan s novou tváří

Audi v letošním roce modernizovalo modelovou řadu A4 a…

 



 
Audi A4 Avant 2.0 TFSI g-tron S tronic – Proč mě plyn zklamal. Trochu

TEST: Audi A4 Avant 2.0 TFSI g-tron S tronic – Proč mě plyn zklamal. Trochu

Dnes 15:52

Zemní plyn považuju za jednu z nejrozumnějších alternativních cest. Přesto u Audi A4 Avant g-tron nebylo všechno růžové. Tedy zelené.




Blesk.cz

Sněhová kalamita v Česku: 12 rad pro řidiče, jak neuvíznout v bílé pasti

Sněhová kalamita v Česku: 12 rad pro řidiče, jak…

V Česku bude ve středu chumelit, za hodinu mohou spadnout až tři centimetry sněhu. Další velmi silné sněžení se…

Ovál, čtverec nebo trojúhelník? 6 rad, jak tvarovat obočí podle typu obličeje

Ovál, čtverec nebo trojúhelník? 6 rad, jak tvarovat…

Změní váš obličej, pokud víte, jak ho správně natvarovat. Hranatý obličej zjemní, kulatý zeštíhlí, sníží příliš…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Březina vstup do ME nezvládl: Dolehla na mě tíže, že mám něco předvést

Březina vstup do ME nezvládl: Dolehla na mě tíže, že…

Českým krasobruslařům se krátký program na mistrovství Evropy nevydařil. Michal Březina zůstal patnáct bodů za…

 

Reflex.cz

Drahoš se musí bát. Voliči poražených kandidátů budou volit i Zemana. Hodně jich k volbám už vůbec nepůjde

Drahoš se musí bát. Voliči poražených kandidátů…

První průzkum po prvním kolem voleb není dobrá zpráva pro Jiřího Drahoše. Okolo 6 až 7 procent voličů, kteří o…

Tohle je důvod, proč se kurz bitcoinu propadl o polovinu. Nová revoluční technologie ho ale brzy vzkřísí

Tohle je důvod, proč se kurz bitcoinu propadl o…

Cena bitcoinu spadla za posledních šest týdnů skoro o polovinu. Z téměř 20 tisíc dolarů na méně než 11 tisíc. Po…