Audi S4: Návrat k přeplňování – nový motor 3,0 TFSI s kompresorem (245 kW)

Audi S4: Návrat k přeplňování – nový motor 3,0 TFSI s kompresorem (245 kW)

 
 

Šest válců místo osmi, přeplňování místo atmosférického plnění, nižší špičkový výkon, ale lepší dynamika a radikálně snížená normovaná spotřeba. Tak se mění Audi S4.

Audi A4 se na pařížském autosalonu představí ve své sportovní verzi nazvané tradičně S4. Atmosférický osmiválec pod kapotou vystřídá přeplňovaný V6, který se do S4 vrátí po sedmi letech. Tentokrát ale půjde o nový motor 3,0 TFSI s mechanicky poháněným kompresorem.

Název Audi S4 je od roku 1997 spojen s výkonnou verzí modelu A4. Zatímco první generace byla poháněna motorem 2,7 V6 (195 kW) se dvěma turbodmychadly a pěti ventily na válec, ve druhé a třetí generaci (B6, resp. B7) se objevil atmosférický osmiválec 4,2 o výkonu 253 kW. Novinka bude návratem k vidlicovému šestiválci, tentokrát však bude přeplňování mechanické.

TFSI, ale s kompresorem
Nový motor 3,0 TFSI je osazen přímým vstřikováním paliva a Rootsovým kompresorem. Označení tak může být poněkud matoucí, T ve zkratce TFSI totiž neznačí turbodmychadlo, ale prostý fakt, že motor má přeplňování. Podle Audi je zvolené řešení s ohledem na výkon a odezvu motoru výrazně lepší než instalace dvojice turbodmychadel.

Kompresor je kompaktní, což umožnilo jeho umístění mezi řady válců, které svírají úhel 90°. Navíc se netradičně nachází až za škrtící klapkou. Dvojice protiběžně se otáčejících čtyřkřídlových členů rotuje rychlostí až 23000 ot/min. Rotory dokáží za hodinu stlačit 1000 kilogramů vzduchu, který do spalovacích prostorů proudí pod plnicím tlakem až 0,8 bar.

Do pouzdra dmychadla je integrována soustava dvou hliníkových mezichladičů voda-vzduch a vzduch-vzduch, která je napojená na samostatný okruh chladicí kapaliny. V mezichladičích se ohřátý stlačený vzduch opět zchlazuje, aby se zvýšilo množství vzduchu dodávaného do válců. Rozsáhlá soustava protihlukových opatření tlumí typický zvuk kompresoru na minimum.

Výkon motoru je 245 kW (333 koní) v rozmezí 5500 až 7000 ot./min. Točivý moment vrcholí 440 Nm mezi 2500 a 4850 ot./min. V relativním srovnání s předchozím osmiválcem tak vychází, že nový mechanicky přeplňovaný motor má při o 28 % menším objemu jen o 3 % nižší výkon (o 8 kW, resp. 11 koní). Přitom se kombinovaná spotřeba dostala pod desetilitrovou hranici – v případě sedanu je 9,7 l/100 km a u kombi Avant 9,9 l/100 km. To znamená snížení o 3,4 l, tedy o 26 %.

Maximální rychlost bude stejně jako v minulé generaci elektronicky omezena na 250 km/h, čas potřebný pro zrychlení z klidu na 100 km/h se zkrátí o půl sekundy na 5,1 s (Avant 5,2 s). Díky plynulému průběhu točivého momentu bude trvat pružné zrychlení z 80 na 120 km/h při zařazeném čtvrtém rychlostním stupni jen 4,4 s.

Quattro, převodovka S tronic a aktivní diferenciál
Motor pohání všechna čtyři kola skrze stálý pohon všech kol quattro a šestistupňovou manuální převodovku nebo sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku S tronic, která nahradí automat tiptronic. Výchozí rozdělení momentu mezi nápravy je 40:60 ve prospěch zadní – tato mírná preference zadní nápravy zaručuje lehký sklon k přetáčivosti a sportovnější pocit z řízení. V praxi se ale rozložení plynule mění v závislosti na momentálních jízdních podmínkách.

Novinkou bude aktivní zadní diferenciál, který zvýrazňuje výhody stálého pohonu všech kol. Při přidání plynu v zatáčce se přesune část momentu na vnější zadní kolo, což usnadní projetí oblouku. Aktivní diferenciál je řízen počítačem a k přesunu momentu potřebuje méně než 0,1 s. Podobné řešení je relativně vzácné, dnes nabízí kombinaci aktivního diferenciálu a pohonu všech kol například Honda Legend, Mitsubishi Lancer Evolution nebo Saab 9-3 XWD.

Audi pro novou S4 nabídne také systém Audi drive select, který má tři režimy – komfortní, automatický a dynamický. Volba se provádí tlačítkem a projevuje se změnou nastavení aktivního diferenciálu, adaptivních tlumičů a dynamického řízení. Pokud je S4 vybavena rozhraním MMI, je možné vytvořit také vlastní nastavení.

Audi S4 - srovnání generací
ModelS4 3,0 TFSI (od 2009)S4 4,2 V8 (2005-2008)
Zdvihový objem [cm3]29954163
Válce/ventily6/48/5
Vrtání x zdvih [mm]84,5 x 8984,5 x 92,8
Kompresní poměr10,5:111,0:1
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]245/5500-7000253/7000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]440/2500-4850410/3100
Max. rychlost [km/h]250250
Zrychlení 0-100 km/h [s]5,1 (5,2)5,6 (5,8)
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]9,7 (9,9)13,1 (13,3)

Údaje v závorkách platí pro karoserii Avant (kombi).

Spolupracujeme s TipCars.com
Průměrná sazba hypoték v září stoupla na 2,04 procenta Průměrná sazba hypoték v září stoupla na 2,04 procenta

Průměrná úroková sazba hypoték v září mírně stoupla na…

Zápisník Jana Stuchlíka: Co se šunty Zápisník Jana Stuchlíka: Co se šunty

České a slovenské potravinové fňukání pokračuje. Další…

Havajský soud zablokoval Trumpův protiimigrační dekret, považuje ho za diskriminační Havajský soud zablokoval Trumpův protiimigrační dekret, považuje ho za diskriminační

Federální soud v Honolulu dnes zablokoval zářijový…

Hrozba terorismu v Británii vzrostla alarmujícím tempem, řekl šéf MI5 Hrozba terorismu v Británii vzrostla alarmujícím tempem, řekl šéf MI5

Šéf britské tajné služby MI5 Andrew Parker dnes řekl, že…

 
 

Přidat názorDiskuse: Audi S4: Návrat k přeplňování – nový motor…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné

Vůz s designově velmi komplikovanou přídí se stává…

Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví

Vždy si dobře rozmyslete, kde zaparkujete svůj vůz.…

 



Video: Audi S4 Avant – Sportovní kombi v pohybu i staticky Video: Audi S4 Avant – Sportovní kombi v pohybu i staticky

Audi S4 Avant se stejně jako sedan a sesterské modely…

Video: Audi S4 – Sportovní sedan s novou tváří Video: Audi S4 – Sportovní sedan s novou tváří

Audi v letošním roce modernizovalo modelovou řadu A4 a…

 



 
Autozam AZ-1 (1992-1995): Maličké japonské autíčko s křídly byl totální propadák

Autozam AZ-1 (1992-1995): Maličké japonské autíčko s křídly byl totální propadák

Včera

Japonští zákazníci si v první polovině 90. let mohli pořídit zvláštní maličké kupé od Mazdy a Suzuki s křídlovými dveřmi. Dnes jde o skutečnou raritu...




Blesk.cz

Syn Karla Svobody šokuje: Nemohu přestat myslet na číču Hany Gregorové! Proboha, proč to napsal?

Syn Karla Svobody šokuje: Nemohu přestat myslet na…

Pornobásničky, které skrz Facebook posílal zhrzený milenec Ondřej Koptík (34) své bývalé partnerce Haně…

Vysíláme živě od 14 hodin: Superdebata Blesku! 7 lídrů proti sobě, všichni v horkém křesle

Vysíláme živě od 14 hodin: Superdebata Blesku! 7…

Zatím jediná debata, kam přijdou všichni lídři sedmi velkých stran. Blesk Volební souboj s podtitulem BITVA O…

 

iSport.cz

Lev skolil Zlín hattrickem, za oslavu ale dostal trest. Asi byla moc, uznal

Lev skolil Zlín hattrickem, za oslavu ale dostal…

V neděli slavil na zlínském ledě hattrick plzeňský Tomáš Mertl. O pouhé dva dny později ho následoval Jakub Lev,…

Stramaccioni o nás mluvil jako kretén, zuřil starosta v Itálii. Kouč se omluvil

Stramaccioni o nás mluvil jako kretén, zuřil…

Věty z tiskové konference po nedělním šlágru mezi Spartou a Plzní (0:1) vyvolaly poprask až v Itálii. Letenský…

 

Reflex.cz

Babiš zaútočil na Sobotku silou estébáka, ale pobili se navzájem

Babiš zaútočil na Sobotku silou estébáka, ale pobili…

Ještě žádná z našich nepovedených koalic (což byly všechny) se dobrovolně nepředvedla v tak ošklivém světle jako…

Obvoďáci budou stávkovat. Mají pravdu!

Obvoďáci budou stávkovat. Mají pravdu!

Je málo profesí, jejichž služeb užívám opakovaně a dlouhá léta. Na prvním z míst asi — kromě řidičů tramvají —…