Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi e-tron Spyder: Do Le Mans v rudém

David Bureš
Diskuze (1)
Koncept plug-in roadsteru z loňského pařížského autosalonu zavítal na okruh v Le Mans.

Audi je další automobilkou, která letošní 79. ročník čtyřiadvacetihodinového závodu v Le Mans využila k prezentaci své hybridní techniky. Na přehlídce Le Mans vers le Futur představil německý výrobce koncept e-tron Spyder, poprvé představený na loňském autosalonu v Paříži.

Studie ke svému pohonu využívá hybridní systém, který spojuje turbodiesel s dvojicí elektromotorů. Před zadní nápravou je podélně uložen přeplňovaný vznětový šestiválec 3,0 TDI, který v sériové výrobě poprvé použilo aktuální A6 Avant. Šestiválec je v e-tron Spyder naladěn na výkon 221 kW (300 k) a disponuje nejvyšším točivým momentem 650 Nm.

Turbodiesel pohání kola zadní nápravy prostřednictvím sedmistupňové dvouspojkové převodovky S tronic. Vpředu jsou dva asynchronní elektromotory s celkovým výkonem 64 kW (87 k) a maximálním točivým momentem 352 Nm. Elektromotory čerpají svou energii z vpředu umístěných lithium-ionových bateriích s kapacitou 9,1 kWh.

Automobil zrychlí z 0-100 km/h za 4,4 s, nejvyšší rychlost je omezena na 250 km/h. V kombinovaném režimu koncept spotřebuje 2,2 litru nafty na 100 km, což odpovídá emisím CO2 59 g/km. Audi tvrdí, že díky 50litrové nádrži vůz ujede na jedno natankování více než 1.000 km.

Při běžné jízdě je přenášeno 75 % točivého momentu na zadní nápravu a 25 % na přední. Během akcelerace a při prokluzu kol jedné nápravy se tento poměr dynamicky mění na základě povelů centrální řídicí jednotky, která spolupracuje se stabilizačním systémem ESP.

Díky hliníkové karoserii vycházející z koncepce ASF (Audi Space Frame) a dílům z karbonem vyztužených plastů (CFRP) vůz váží 1450 kg.

Jedinou změnou oproti pařížskému konceptu je barva karoserie. Zatímco v Paříži byl e-tron Spyder stříbrný, v Le Mans se ukázal v rudém laku.

Audi letošní ročník závodu v Le Mans vyhrálo, nevyhnulo se však potížím. Dvě ze tří Audi R18 TDI totiž ze závodu odstoupila, paradoxně obě po střetu s pomaleji jedoucím Ferrari 458. Asi hodinu po startu závodu zavadil o Ferrari Allan McNish, v noci se to samé stalo Mikeu Rockenfellerovi na rovince Mulsanne.

Z vítězství se nakonec radovala posádka Marcel Fässler/André Lotterer/Benoit Tréluyer na Audi R18 TDI, která loni skončila stříbrná. Tato trojice do závodu vyjížděla z pole position.

Le Mans vers le Futur je přehlídka budoucích sporťáků, předcházejí čtyřiadvacetihodinovému závodu v Le Mans. Automobily v Le Mans nebyly jen vystaveny, ale vydaly se i na závodní trať.

Na druhém ročníku této akce se po boku Audi e-tron Spyder ukázaly další hybridní a elektrické vozy se závodními ambicemi, například hybridní Honda CR-Z Hybrid Racer či elektromobil Nissan Leaf Nismo RC.

David Bureš
Diskuze (1)