Audi TT Roadster - Dobře kalkulované emoce

Audi TT Roadster - Dobře kalkulované emoce

 
 

Minulá generace z 20. století se stala extrémně populární mezi ženami i mladými vyznavači stylového života. Audi TT Roadster z roku 1999 se stalo ikonou, ač nenabízelo špičkovou techniku; použité mechanické celky odpovídaly tehdejšímu Golfu.

Klíčem k úspěchu se stal vyhraněný design v geometrickém stylu Bauhaus. Ten si našel desetitisíce movitých obdivovatelů a dodnes vypadá chic.

Nová generace

je v duchu dnešních trendů větší, prostornější a bezpečnější. Zatímco první Audi TT Roadster se v roce 1999 stalo zjevením a důkazem, že otevřená verze od designového artefaktu, jakým bezpochyby je o rok starší TT Coupé, může vypadat velmi sexy. Odstranění pevné střechy tentokrát doprovodila změna siluety; zatímco 2+2místné kupé obléklo svažující se vrchní část, výhradně dvoumístný kabriolet s nataženou střechou se vrací k nízké „baňce“, vyčnívající z podlouhlého loďkovitého tělesa zhruba uprostřed.

Koncepčně i designově se nové otevřené „tétéčko“ hlasí jednoznačně k předchůdci, jeho styl je ale nyní jemnější a rafinovanější. Novinkou je uplatnění konstrukce ASF (jen ve zkratce marketéři chytře nahradili slovo Aluminium přesnějším Audi) s nadpolovičním užitím hliníku a rozsáhlým použitím vysokopevnostní oceli. Nová je i čtyřprvková zadní náprava, stejně jako přímovstřikový benzinový motor pod kapotou.

TT Roadster

obrázek [300 x 179] samozřejmě opět v maximální míře vychází z Coupé, ovšem na místě zadních sedaček je nyní prostor pro složení plátěné střechy. Klasická tkanina dostala před módními skládacími kovovými konstrukcemi přednost hlavně kvůli hmotnosti a poloze těžiště. Základna karoserie, zabírající plné dvě třetiny celkové výšky, opět připomíná obrácený lodní trup, z nějž jakoby mimochodem ční mohutný rám čelního okna a dvojice ochranných oblouků, z půlky potažených hliníkovým dekorem. Dynamická silueta umně zakryla značný nárůst celkových rozměrů, nový Roadster narostl o 137 x 78 x 8 mm, celkové rozměry tedy činí 4.178 x 1.842 x 1.358 mm, rozvor se protáhl o 46 na konečných 2.468 mm. Audi TT se tedy půdorysem podobá kompaktnímu hatchbacku, což ovšem neplatí o proporcích.

Design

vychází z původního, velmi úspěšného konceptu přísné geometričnosti a jednoznačných křivek. Zejména řešení detailů je ale dospělejší, stejně tak si aerodynamičtí specialisté vynutili více práce s konkávními plochami; sladkým plodem je čelní odpor vzduchu základního čtyřválce při natažené střeše Cx – 0,32, tedy o dvě desetiny méně, než u předchůdce. Nový výraz dostala příď – odložila zlověstný výraz a nahradila jej lišáckým pohledem protažených světlometů. Pochopitelně došlo i na jednotící znak nových Audi – jednolitou pavézovou masku. Svalnatě působí mírně zdůrazněné menší boční náběry vzduchu, skrývající i standardně montované mlhovky. Zde také došlo na první rozlišení mezi základním čtyřválcem a dražší V6 – šestiválec má spodní polovinu nárazníku řešenou trochu jinak a velkou středovou lamelu, sloužící k uchycení SPZ, si potáhl lesklým černým povrchem. Standardem pro dražší model jsou bixenonové světlomety, za příplatek lze získat jejich adaptivní provedení a ostřikovače.

obrázek [300 x 151] Hlavním motivem bočnic je opět jejich mohutnost, ještě patřičně zdůrazněná. Přesto, zejména kvůli citelně delšímu rozvoru, došlo k optickému rozbití velké plochy stoupajícím prolisem, který staré TT nemělo. Zůstaly poznávací znaky, tedy velká zrcátka charakteristického tvaru a také hliníkové víčko nádrže, umístěné shora na pravém zadním blatníku.

Záď ztratila svou dřívější jednolitost a nyní je členěna elegantními křivkami a rozrušena lehkou odtokovou hranou. Jemněji působí i nová koncová světla s 3D-efektem, vytvářejícím zajímavé optické efekty. Čtyřválec zdobí červený podklad, V6 se odlišuje zatmavenými plochami uprostřed modulu (pro R4 k dispozici za příplatek). Dalším rozdělením jsou koncovky výfuku – zatímco dvoulitr lze poznat podle dvou kulatých vlevo, tři-dvojka se vymezuje s pomocí dvou rour většího průměru, umístěných na obou stranách.

Interiér

prohlašují tvůrci za šitý na míru. Zachoval celkový technicistní styl svého předchůdce, avšak uplatnil nové ergonomické poznatky i prvky, společné novým modelům Audi. Že ovládá čtyři kruhy, nezapomene řidič ani na okamžik. Kruh je totiž leitmotivem celého vnitřku, počínaje novým, dole zploštělým volantem o průměru 360 mm, přes kruhové výdechy ventilace (na středové konzoli jeden přibyl), až po ovládací prvky, vesměs také kruhové či aspoň uspořádané do oblouku. Stejný tvar mají i knoflíky automatické klimatizace, standardně montované do V6. Dva velké i dva malé, tradičně rozložené přístroje, také ctí kruh, tvar kruhové výseče má i kaplička, kterou lze nechat potáhnout kůží.

Palubní deska odložila trochu strohosti, je opticky subtilnější a poněkud se zvlnila, přičemž středový panel natočila k řidiči. Zcela nová, civilněji působící je i středová konzola, která odložila nepraktické řešení s naznačenými vzpěrami. Zcivilizovala se i řadicí páka (pro V6 standardně kožená), v protažené hmotě se našlo místo pro dva stojánky na nápoje a loketní opěrku.

obrázek [555 x 292]

Základní tkaninu pro čtyřválec a kombinaci kůže/alcantara pro V6 lze nahradit celokoženým čalouněním valleta, jemná nappa či impulse v sedmi odstínech. Na výběr je i oblíbená světle hnědá, „mokasínová“ kůže chennai, obšitá kontrastní nití. Doplnit lze celkem tři kožené pakety a hliníkové doplňky na různá místa interiéru.

Hluboké sportovní sedačky lze doplnit dvanáctisměrným elektrickým nastavením s bederními opěrkami a vyhříváním (pro V6 standard), dvěstěpadesátilitrový zavazadelník pak doplnit průvlakem na dva páry lyží o délce až 190 cm a příplatkovými schránkami za sedadly. Standardem jsou fixační sítě a celkem čtyři schránky v prostoru pro zavazadla, jeho velikost neovlivňuje zatažená střecha.

Plátěná střecha

je plátěné konstrukce, vyztužené ocelí a hliníkem, a obsahuje velké skleněné okno s vyhříváním. Díky skládání do Z její přední část při složení překryje celý otvor, který pak není třeba dodatečně zakrývat. Na výběr bude v černém, nebo tmavě šedém provedení, na případné další barvy si budeme muset počkat. Zatímco čtyřválec si vystačí s ručním natahováním pomocí centrálního táhla, standardem pro V6 je elektrohydraulické ovládání, funkční do rychlosti 30 km/h (pro R4 za příplatek). Střecha v tom případě dostane další, vnitřní krycí vrstvu. Pro šestiválec je standardem elektricky výsuvný, síťový větrný deflektor.

Karoserie

koncepce ASF vznikla svařováním, lepením a nýtováním do přesně propočítané tuhé a bezpečné struktury. Podíl hliníku proti Coupé o něco poklesl (na 58 %), což má – spolu s většími požadavky na tuhost – na svědomí nárůst hmotnosti karoserie o 45 na celkových 251 kg. Přesto si základní model 2.0 TFSI uchoval nízkou pohotovostní hmotnost – pouhých 1.295 kg. Ve své době se původní TT Roadster chlubil vysokou torzní tuhostí, ten současný to dělá znovu; její nárůst totiž činí pěkných 120%. Základem prostorové konstrukce jsou masivní hliníkové podélné nosníky, které pro Roadster dostaly zesilující vnitřní žebrování a přes shodné vnější rozměry jsou daleko tužší. Přibyly výztužné příčné členy, zesíleno bylo i kritické místo – ukotvení A-sloupků. Ty jsou, spolu s celým okenním rámem, vyztuženy vloženou trubkou z vysokopevnostní oceli.

Stejně jako dříve se hotová karoserie, sestavená z hliníkových a ocelových plechů, výlisků a protlačků, dováží vlakem do maďarského Györu, kde probíhá její konečná montáž. Součástí standardní výbavy je mj. čtveřice airbagů, ESP, sada předpínačů a omezovačů tahu bezpečnostních pásů a brzdový asistent.

Technika

obrázek [300 x 211] opět čerpá z koncernové studnice pro segment C. Přední nápravu tvoří závěsy McPherson s trojúhelníkovými spodními rameny, vzadu nahradilo původní jednoduchou klikovou nápravu čtyřprvkové řešení. Relativně měkce pracující podélná ramena doplňují dvě trojice pevně ukotvených příčných. Krátké pružiny a tlumiče jsou uloženy separátně. Standardem pro dvoulitr jsou šestnáctipalcová litá kola, šestiválec používá o palec větší. K dispozici jsou i osmnáctky, pro quattro ještě devatenáctky. 17 a 18“ lze obout do pláštů typu runflat. Obě nápravy spočívají na pomocných rámech; přední hliníkový je na šesti místech pevně spojen se skeletem a zapracován do deformačních zón, zadní je ocelový pro předokolku a hliníkový pro quattro. Za příplatek lze doplnit také dvoumódové tlumiče, naplněné magneticko-reologickou směsí. Ta umí na řidičův povel během zlomků sekundy změnit svou viskozitu s pomocí mikroskopických kovových částeček, které se v magnetickém poli postaví napříč směru proudění tlumičového oleje. Tlačítkem tak lze volit komfortní nebo tvrdě sportovní charakteristiku podvozku.

Napříč uložené motory doplňuje standardní šestistupňová převodovka, za příplatek sekvenční dvouspojková S tronic (DSG), zlepšující akceleraci a umožňující sekvenční řazení motýlky pod volantem. Ke standardně poháněným předním kolům se v případě šestiválce přidávají permanentně poháněná zadní s pomocí elektronicky řízené, vícelamelové spojky v olejové lázni, spínané dvěma radiálními čerpadly a umístěné kvůli lepšímu rozložení hmotnosti u zadní nápravy. Ta v základním stavu rozděluje sílu v poměru 85:15, v extrémech je během zlomků vteřiny schopná distribuovat vždy 100 % na jedinou nápravu. Minulá generace byla spolu s Lamborghini Diablo jediným kabrioletem s pohonem všech kol na světě, dnes už to neplatí. Dostalo se i na degresivní, elektromechanický posilovač řízení, který je v klidovém stavu (když jede vůz rovně) nečinný a šetří tím průměrně 0,2 l paliva na 100 km.

Nárůst a zejména modernizaci prodělaly brzdy, které nyní měří 312/286 mm (ventilované vpředu) u čtyř- a 340/310 mm (ventilované na všech kolech) u šestiválce a používají nové materiály brzdového obložení se zvýšeným koeficientem tření. Novinkou je spoiler, samočinně se vysouvací při dosažení 120 km/h a zvyšující přítlak na zadní nápravě. Když rychlost klesne pod 80 km/h, opět splyne se siluetou; vysunout jej lze i tlačítkem.

Motory

také vycházejí z koncernové nabídky. Nový základ tvoří známý přímovstřikový přeplňovaný šestnáctiventilový dvoulitr TFSI s plynule variabilním časováním sacích ventilů, vstřikující stoichiometrickou směs vysokooktanového benzínu přímo do válců. S pomocí výkonného mezichladiče stlačeného vzduchu nabízí 147 kW mezi 5.100 a 6.000 otáček a především 280 Nm/1.800 – 5.000 ot., díky čemuž zrychlí s převodovkou S tronic na stovku za 6,5 s a pak dále až na 237 km/h, to vše za průměrných 7,8 l vysokooktanového benzínu na 100 km. Výkonnější alternativou je známý čtyřventilový šestiválec 3,2 l s malým rozevřením válců (15º), variabilní délkou sacího potrubí a plynule variabilním časováním sacích i výfukových ventilů. Vyvíjí nyní 184 kW při 6.300 ot. a 320 Nm/2.500 – 3.000 ot. a zvládne stovku s pevným startem za 5,9 s (S tronic), nejvýše jede elektronicky omezených 250 km/h a za svoje služby žádá průměrně 9,5 l/100 km.

Základní ceny

v Euro byly stanoveny na 33.800 (2.0 TFSI) a 43.800 (3.2 V6 quattro), vč. 19% DPH. Zejména šestiválcový Roadster je tedy citelně dražší, než Coupé. V Evropě se začne prodávat na jaře 2007, němečtí dealeři již přijímají závazné objednávky. Audi TT Roadster by si – podobně jako Coupé - podle marketingových plánů měli pořizovat bohatí individualisté na začátku strmé kariéry mezi 30 a 45 lety, vyznávající moderní techniku a aktivní životní styl. A měli by také vybírat z dlouhého seznamu příplatkové výbavy, v němž figuruje několik nových položek – například adaptivní bi-xenonové světlomety s vnitřní parabolou, použitou pro denní svícení, audiosystém Bose s dvanácti reproduktory a výkonem 255 W, multimediální centrum MMI s navigačním systémem a Bluetooth konektivitou pro mobilní telefon. Dále je možné volit sportovní podvozek, až devatenáctipalcová kola a několik sportovních paketů, například S-line. Při současné špičkové popularitě značky Audi by měl o úspěch postaráno i horší vůz, nová Audi TT Roadster nemusí mít ty nejmenší obavy.

USA zařadily novou letadlovou loď do služby, výrazně se ale prodražila USA zařadily novou letadlovou loď do služby, výrazně se ale prodražila

Spojené státy po letech zpoždění a nečekaného prodražení…

Řím trápí sucha. Úřady možná zavedou vodu na příděl Řím trápí sucha. Úřady možná zavedou vodu na příděl

Italské úřady kvůli dlouhému období sucha nařídily…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit

Desátá generace Hondy Civic je pořádný kus auta.…

Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku? Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku?

Volkswagen Arteon do třídních škatulí nezapadá. Na trh…

 



V Audi TT je trocha Octavie Scout. Dostalo diesel se čtyřkolkou V Audi TT je trocha Octavie Scout. Dostalo diesel se čtyřkolkou

Dvoulitrový turbodiesel je u Audi TT klasika, stejně jako…

Řídili jsme nové Audi TT RS: Je to pětiválcová motokára! Řídili jsme nové Audi TT RS: Je to pětiválcová motokára!

Audi se snaží dále zdůraznit svoji sportovní image. Za…

 



 
Chevrolet Bolt EV míří vysoko. Značka jej srovnává s vozítkem pro jízdu na Měsíci!

Chevrolet Bolt EV míří vysoko. Značka jej srovnává s vozítkem pro jízdu na Měsíci!

Dnes 11:15

Před 46 lety se po souputníkovi naší planety poprvé proháněl elektromobil „Lunar Rover“. Jak dopadne srovnání mezi ním a novinkou Chevrolet Bolt EV?




Blesk.cz

Tragédie na festivalu: Zpěvák Mrkvička (†66) zemřel na pódiu!

Tragédie na festivalu: Zpěvák Mrkvička (†66) zemřel…

Už mu hrají Valčík na rozloučenou… Česká country hudba přišla o velkou osobnost, zpěváka a kytaristu Karla…

Řím je kvůli suchu bez vody: 1,5 milionu lidí ji zřejmě dostane na příděl

Řím je kvůli suchu bez vody: 1,5 milionu lidí ji…

Italské úřady kvůli dlouhému období sucha nařídily zastavit čerpání vody z jezera nedaleko Říma. Hlavní město…

 

iSport.cz

Přestupy NHL ONLINE: Rittich prodloužil s Calgary, Arvidsson má sedmiletý kontrakt

Přestupy NHL ONLINE: Rittich prodloužil s Calgary,…

Ročník 2016/17 je za námi a hokejový svět znovu viděl, jak hokejisté Pittsburghu ovládli ligu. Během okurkové…

Jágr už je v Česku! Na letišti se fotil s fanoušky, zamířil i na stadion

Jágr už je v Česku! Na letišti se fotil s fanoušky,…

Útočník Jaromír Jágr je zpět v Česku, kam přiletěl v pátek odpoledne. V sobotu se česká legenda objevila na…

 

Reflex.cz

Zbigniew Czendlik: Nuda všechno zabíjí, Češi jsou pro Poláky nejoblíbenější soused

Zbigniew Czendlik: Nuda všechno zabíjí, Češi jsou…

Asi nejpopulárnější představitel české katolické církve není ani Čech, ani úplně typický kněz. Lanškrounský…

Nepokoje v Jeruzalémě: Čistá palestinská provokace

Nepokoje v Jeruzalémě: Čistá palestinská provokace

Na Chrámové hoře, přesněji u ní, proběhly v pátek pacifistické demonstrace nebohých trýzněných Palestinců,…