reklama


Audi TT Roadster - Dobře kalkulované emoce

Audi TT Roadster - Dobře kalkulované emoce

 
 

Minulá generace z 20. století se stala extrémně populární mezi ženami i mladými vyznavači stylového života. Audi TT Roadster z roku 1999 se stalo ikonou, ač nenabízelo špičkovou techniku; použité mechanické celky odpovídaly tehdejšímu Golfu.

Klíčem k úspěchu se stal vyhraněný design v geometrickém stylu Bauhaus. Ten si našel desetitisíce movitých obdivovatelů a dodnes vypadá chic.

Nová generace

je v duchu dnešních trendů větší, prostornější a bezpečnější. Zatímco první Audi TT Roadster se v roce 1999 stalo zjevením a důkazem, že otevřená verze od designového artefaktu, jakým bezpochyby je o rok starší TT Coupé, může vypadat velmi sexy. Odstranění pevné střechy tentokrát doprovodila změna siluety; zatímco 2+2místné kupé obléklo svažující se vrchní část, výhradně dvoumístný kabriolet s nataženou střechou se vrací k nízké „baňce“, vyčnívající z podlouhlého loďkovitého tělesa zhruba uprostřed.

Koncepčně i designově se nové otevřené „tétéčko“ hlasí jednoznačně k předchůdci, jeho styl je ale nyní jemnější a rafinovanější. Novinkou je uplatnění konstrukce ASF (jen ve zkratce marketéři chytře nahradili slovo Aluminium přesnějším Audi) s nadpolovičním užitím hliníku a rozsáhlým použitím vysokopevnostní oceli. Nová je i čtyřprvková zadní náprava, stejně jako přímovstřikový benzinový motor pod kapotou.

TT Roadster

obrázek [300 x 179] samozřejmě opět v maximální míře vychází z Coupé, ovšem na místě zadních sedaček je nyní prostor pro složení plátěné střechy. Klasická tkanina dostala před módními skládacími kovovými konstrukcemi přednost hlavně kvůli hmotnosti a poloze těžiště. Základna karoserie, zabírající plné dvě třetiny celkové výšky, opět připomíná obrácený lodní trup, z nějž jakoby mimochodem ční mohutný rám čelního okna a dvojice ochranných oblouků, z půlky potažených hliníkovým dekorem. Dynamická silueta umně zakryla značný nárůst celkových rozměrů, nový Roadster narostl o 137 x 78 x 8 mm, celkové rozměry tedy činí 4.178 x 1.842 x 1.358 mm, rozvor se protáhl o 46 na konečných 2.468 mm. Audi TT se tedy půdorysem podobá kompaktnímu hatchbacku, což ovšem neplatí o proporcích.

Design

vychází z původního, velmi úspěšného konceptu přísné geometričnosti a jednoznačných křivek. Zejména řešení detailů je ale dospělejší, stejně tak si aerodynamičtí specialisté vynutili více práce s konkávními plochami; sladkým plodem je čelní odpor vzduchu základního čtyřválce při natažené střeše Cx – 0,32, tedy o dvě desetiny méně, než u předchůdce. Nový výraz dostala příď – odložila zlověstný výraz a nahradila jej lišáckým pohledem protažených světlometů. Pochopitelně došlo i na jednotící znak nových Audi – jednolitou pavézovou masku. Svalnatě působí mírně zdůrazněné menší boční náběry vzduchu, skrývající i standardně montované mlhovky. Zde také došlo na první rozlišení mezi základním čtyřválcem a dražší V6 – šestiválec má spodní polovinu nárazníku řešenou trochu jinak a velkou středovou lamelu, sloužící k uchycení SPZ, si potáhl lesklým černým povrchem. Standardem pro dražší model jsou bixenonové světlomety, za příplatek lze získat jejich adaptivní provedení a ostřikovače.

obrázek [300 x 151] Hlavním motivem bočnic je opět jejich mohutnost, ještě patřičně zdůrazněná. Přesto, zejména kvůli citelně delšímu rozvoru, došlo k optickému rozbití velké plochy stoupajícím prolisem, který staré TT nemělo. Zůstaly poznávací znaky, tedy velká zrcátka charakteristického tvaru a také hliníkové víčko nádrže, umístěné shora na pravém zadním blatníku.

Záď ztratila svou dřívější jednolitost a nyní je členěna elegantními křivkami a rozrušena lehkou odtokovou hranou. Jemněji působí i nová koncová světla s 3D-efektem, vytvářejícím zajímavé optické efekty. Čtyřválec zdobí červený podklad, V6 se odlišuje zatmavenými plochami uprostřed modulu (pro R4 k dispozici za příplatek). Dalším rozdělením jsou koncovky výfuku – zatímco dvoulitr lze poznat podle dvou kulatých vlevo, tři-dvojka se vymezuje s pomocí dvou rour většího průměru, umístěných na obou stranách.

Interiér

prohlašují tvůrci za šitý na míru. Zachoval celkový technicistní styl svého předchůdce, avšak uplatnil nové ergonomické poznatky i prvky, společné novým modelům Audi. Že ovládá čtyři kruhy, nezapomene řidič ani na okamžik. Kruh je totiž leitmotivem celého vnitřku, počínaje novým, dole zploštělým volantem o průměru 360 mm, přes kruhové výdechy ventilace (na středové konzoli jeden přibyl), až po ovládací prvky, vesměs také kruhové či aspoň uspořádané do oblouku. Stejný tvar mají i knoflíky automatické klimatizace, standardně montované do V6. Dva velké i dva malé, tradičně rozložené přístroje, také ctí kruh, tvar kruhové výseče má i kaplička, kterou lze nechat potáhnout kůží.

Palubní deska odložila trochu strohosti, je opticky subtilnější a poněkud se zvlnila, přičemž středový panel natočila k řidiči. Zcela nová, civilněji působící je i středová konzola, která odložila nepraktické řešení s naznačenými vzpěrami. Zcivilizovala se i řadicí páka (pro V6 standardně kožená), v protažené hmotě se našlo místo pro dva stojánky na nápoje a loketní opěrku.

obrázek [555 x 292]

Základní tkaninu pro čtyřválec a kombinaci kůže/alcantara pro V6 lze nahradit celokoženým čalouněním valleta, jemná nappa či impulse v sedmi odstínech. Na výběr je i oblíbená světle hnědá, „mokasínová“ kůže chennai, obšitá kontrastní nití. Doplnit lze celkem tři kožené pakety a hliníkové doplňky na různá místa interiéru.

Hluboké sportovní sedačky lze doplnit dvanáctisměrným elektrickým nastavením s bederními opěrkami a vyhříváním (pro V6 standard), dvěstěpadesátilitrový zavazadelník pak doplnit průvlakem na dva páry lyží o délce až 190 cm a příplatkovými schránkami za sedadly. Standardem jsou fixační sítě a celkem čtyři schránky v prostoru pro zavazadla, jeho velikost neovlivňuje zatažená střecha.

Plátěná střecha

je plátěné konstrukce, vyztužené ocelí a hliníkem, a obsahuje velké skleněné okno s vyhříváním. Díky skládání do Z její přední část při složení překryje celý otvor, který pak není třeba dodatečně zakrývat. Na výběr bude v černém, nebo tmavě šedém provedení, na případné další barvy si budeme muset počkat. Zatímco čtyřválec si vystačí s ručním natahováním pomocí centrálního táhla, standardem pro V6 je elektrohydraulické ovládání, funkční do rychlosti 30 km/h (pro R4 za příplatek). Střecha v tom případě dostane další, vnitřní krycí vrstvu. Pro šestiválec je standardem elektricky výsuvný, síťový větrný deflektor.

Karoserie

koncepce ASF vznikla svařováním, lepením a nýtováním do přesně propočítané tuhé a bezpečné struktury. Podíl hliníku proti Coupé o něco poklesl (na 58 %), což má – spolu s většími požadavky na tuhost – na svědomí nárůst hmotnosti karoserie o 45 na celkových 251 kg. Přesto si základní model 2.0 TFSI uchoval nízkou pohotovostní hmotnost – pouhých 1.295 kg. Ve své době se původní TT Roadster chlubil vysokou torzní tuhostí, ten současný to dělá znovu; její nárůst totiž činí pěkných 120%. Základem prostorové konstrukce jsou masivní hliníkové podélné nosníky, které pro Roadster dostaly zesilující vnitřní žebrování a přes shodné vnější rozměry jsou daleko tužší. Přibyly výztužné příčné členy, zesíleno bylo i kritické místo – ukotvení A-sloupků. Ty jsou, spolu s celým okenním rámem, vyztuženy vloženou trubkou z vysokopevnostní oceli.

Stejně jako dříve se hotová karoserie, sestavená z hliníkových a ocelových plechů, výlisků a protlačků, dováží vlakem do maďarského Györu, kde probíhá její konečná montáž. Součástí standardní výbavy je mj. čtveřice airbagů, ESP, sada předpínačů a omezovačů tahu bezpečnostních pásů a brzdový asistent.

Technika

obrázek [300 x 211] opět čerpá z koncernové studnice pro segment C. Přední nápravu tvoří závěsy McPherson s trojúhelníkovými spodními rameny, vzadu nahradilo původní jednoduchou klikovou nápravu čtyřprvkové řešení. Relativně měkce pracující podélná ramena doplňují dvě trojice pevně ukotvených příčných. Krátké pružiny a tlumiče jsou uloženy separátně. Standardem pro dvoulitr jsou šestnáctipalcová litá kola, šestiválec používá o palec větší. K dispozici jsou i osmnáctky, pro quattro ještě devatenáctky. 17 a 18“ lze obout do pláštů typu runflat. Obě nápravy spočívají na pomocných rámech; přední hliníkový je na šesti místech pevně spojen se skeletem a zapracován do deformačních zón, zadní je ocelový pro předokolku a hliníkový pro quattro. Za příplatek lze doplnit také dvoumódové tlumiče, naplněné magneticko-reologickou směsí. Ta umí na řidičův povel během zlomků sekundy změnit svou viskozitu s pomocí mikroskopických kovových částeček, které se v magnetickém poli postaví napříč směru proudění tlumičového oleje. Tlačítkem tak lze volit komfortní nebo tvrdě sportovní charakteristiku podvozku.

Napříč uložené motory doplňuje standardní šestistupňová převodovka, za příplatek sekvenční dvouspojková S tronic (DSG), zlepšující akceleraci a umožňující sekvenční řazení motýlky pod volantem. Ke standardně poháněným předním kolům se v případě šestiválce přidávají permanentně poháněná zadní s pomocí elektronicky řízené, vícelamelové spojky v olejové lázni, spínané dvěma radiálními čerpadly a umístěné kvůli lepšímu rozložení hmotnosti u zadní nápravy. Ta v základním stavu rozděluje sílu v poměru 85:15, v extrémech je během zlomků vteřiny schopná distribuovat vždy 100 % na jedinou nápravu. Minulá generace byla spolu s Lamborghini Diablo jediným kabrioletem s pohonem všech kol na světě, dnes už to neplatí. Dostalo se i na degresivní, elektromechanický posilovač řízení, který je v klidovém stavu (když jede vůz rovně) nečinný a šetří tím průměrně 0,2 l paliva na 100 km.

Nárůst a zejména modernizaci prodělaly brzdy, které nyní měří 312/286 mm (ventilované vpředu) u čtyř- a 340/310 mm (ventilované na všech kolech) u šestiválce a používají nové materiály brzdového obložení se zvýšeným koeficientem tření. Novinkou je spoiler, samočinně se vysouvací při dosažení 120 km/h a zvyšující přítlak na zadní nápravě. Když rychlost klesne pod 80 km/h, opět splyne se siluetou; vysunout jej lze i tlačítkem.

Motory

také vycházejí z koncernové nabídky. Nový základ tvoří známý přímovstřikový přeplňovaný šestnáctiventilový dvoulitr TFSI s plynule variabilním časováním sacích ventilů, vstřikující stoichiometrickou směs vysokooktanového benzínu přímo do válců. S pomocí výkonného mezichladiče stlačeného vzduchu nabízí 147 kW mezi 5.100 a 6.000 otáček a především 280 Nm/1.800 – 5.000 ot., díky čemuž zrychlí s převodovkou S tronic na stovku za 6,5 s a pak dále až na 237 km/h, to vše za průměrných 7,8 l vysokooktanového benzínu na 100 km. Výkonnější alternativou je známý čtyřventilový šestiválec 3,2 l s malým rozevřením válců (15º), variabilní délkou sacího potrubí a plynule variabilním časováním sacích i výfukových ventilů. Vyvíjí nyní 184 kW při 6.300 ot. a 320 Nm/2.500 – 3.000 ot. a zvládne stovku s pevným startem za 5,9 s (S tronic), nejvýše jede elektronicky omezených 250 km/h a za svoje služby žádá průměrně 9,5 l/100 km.

Základní ceny

v Euro byly stanoveny na 33.800 (2.0 TFSI) a 43.800 (3.2 V6 quattro), vč. 19% DPH. Zejména šestiválcový Roadster je tedy citelně dražší, než Coupé. V Evropě se začne prodávat na jaře 2007, němečtí dealeři již přijímají závazné objednávky. Audi TT Roadster by si – podobně jako Coupé - podle marketingových plánů měli pořizovat bohatí individualisté na začátku strmé kariéry mezi 30 a 45 lety, vyznávající moderní techniku a aktivní životní styl. A měli by také vybírat z dlouhého seznamu příplatkové výbavy, v němž figuruje několik nových položek – například adaptivní bi-xenonové světlomety s vnitřní parabolou, použitou pro denní svícení, audiosystém Bose s dvanácti reproduktory a výkonem 255 W, multimediální centrum MMI s navigačním systémem a Bluetooth konektivitou pro mobilní telefon. Dále je možné volit sportovní podvozek, až devatenáctipalcová kola a několik sportovních paketů, například S-line. Při současné špičkové popularitě značky Audi by měl o úspěch postaráno i horší vůz, nová Audi TT Roadster nemusí mít ty nejmenší obavy.

Rallye Dakar 2017
Ekospol je na pranýři developerů za neetické chování Ekospol je na pranýři developerů za neetické chování

Vzali si zálohu na byty v projektech bez platného…

Zbourejme ty vily, vyzývá Prahu 6 developer, který chce na Letné stavět kanceláře Zbourejme ty vily, vyzývá Prahu 6 developer, který chce na Letné stavět kanceláře

Britský developer Lordship v otevřeném dopise vyzval…

Dopravní podnik chce na Zahradním městě stavět novou tramvajovou smyčku Dopravní podnik chce na Zahradním městě stavět novou tramvajovou smyčku

Pražský dopravní podnik (DPP) zamýšlí vybudovat na…

 
 

Tapety




reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Zapomenuté koncepty: Toto bylo první elektrické BMW. Je mu už 44 let Zapomenuté koncepty: Toto bylo první elektrické BMW. Je mu už 44 let

Na olympiádě v Mnichově překvapil v roce 1973 kromě…

Airbag zachraňuje životy již 45 let. Víte, jaké druhy existují? Airbag zachraňuje životy již 45 let. Víte, jaké druhy existují?

Tlumí náraz, usměrňuje naše tělo při nehodě, ale také nám…

 




V Audi TT je trocha Octavie Scout. Dostalo diesel se čtyřkolkou V Audi TT je trocha Octavie Scout. Dostalo diesel se čtyřkolkou

Dvoulitrový turbodiesel je u Audi TT klasika, stejně jako…

Řídili jsme nové Audi TT RS: Je to pětiválcová motokára! Řídili jsme nové Audi TT RS: Je to pětiválcová motokára!

Audi se snaží dále zdůraznit svoji sportovní image. Za…

 



 
Už brzy na našich silnicích: Modernizovaná Škoda Octavia RS v tuningu…

Už brzy na našich silnicích: Modernizovaná Škoda Octavia RS v tuningu…

Dnes 12:50

Škoda Octavia RS je častým terčem zájmu tuningových úpravců. Něco takového bychom mohli zanedlouho potkávat i na našich silnicích…




Blesk.cz

Režisér Juraj Herz (82) se raduje z miminka! Dali mu jméno akčního hrdiny

Režisér Juraj Herz (82) se raduje z miminka! Dali mu…

Režisér Juraj Herz (82) se stal už potřetí stal dědečkem! Dcera Annelie Paurová Herz (28), kterou má s bývalou…

Lyžování na Slovensku: Velký přehled nejlepších sjezdovek a cen skipasů

Lyžování na Slovensku: Velký přehled nejlepších…

Zima je v plném proudu a s ní přichází i období zimních radovánek! Sousední Slovensko hlásí dobré sněhové…

 

iSport.cz

Za 23 minut vydělal milion a vzdal. Nejde mi o peníze, hájí se Španěl

Za 23 minut vydělal milion a vzdal. Nejde mi o…

Po krátkém vystoupení na Australian Open se španělský tenista Nicolás Almagro hájil, že si nepřijel na…

Klopp a Mourinho se chytili! Na konci nehráli fotbal, řekl kouč Liverpoolu

Klopp a Mourinho se chytili! Na konci nehráli…

Dobrý zápas, hodně na pokoukání, drama až do finiše. V závěru ještě vyšperkovaný hádkou Josého Mourinha s…

 

Reflex.cz

Poslední video Jana Palacha: Člověk musí bojovat proti tomu zlu, na který právě stačí!

Poslední video Jana Palacha: Člověk musí bojovat…

Praha 16. ledna roku 1969. Kolem půl druhé odpoledne se mladý muž před budovou Národního muzea v Praze polévá…

Historická majetková nerovnost: Osm miliardářů je stejně bohatých jako polovina lidstva

Historická majetková nerovnost: Osm miliardářů je…

Osm nejbohatších lidí vlastní stejný majetek jako chudší polovina světové populace, tedy 3,6 miliardy lidí.…

 
 
reklama