Audi TTS: Vzhůru na Pikes Peak. Bez řidiče!
Kdo by čekal, že trať je jinak po zbytek roku prázdná, mýlil by se. Na vrchol totiž ještě letos vyrazí automobil zcela bez řidiče. Bude jím kupé Audi TTS. Za projektem stojí samotná automobilka, respektive Volkswagen Group Electronics Research Lab z kalifornského Palo Alto. Zainteresovány jsou také univerzita ve Stanfordu a společnost Oracle.
Audi TTS Pikes Peak bez řidiče je postavené na základě sériového vozu s převodovkou DSG, elektronickým pedálem plynu a pohonem všech kol. Řídí jej dva počítače umístěné v zavazadlovém prostoru. Jeden hlídá bezpečnost, druhý rychlost prototypu. Software je naprogramován na platformě Java RTS, kterou poskytl právě zmíněný Oracle. GPS navigace je schopna udržet automobil dva centimetry od pomyslné středové čáry trati.
Zaujme barevné provedení, které odkazuje na historii. Černo-šedo-červenou trikolórou se honosila soutěžní Quattra do konce roku 1983. Měl ji také vítězný vůz Waltera Röhrla z Pikes Peaku 1987, tehdy šlo o Quattro Sport S1. Na vrchol slavné hory tovární speciál vyvezl také například Bobby Unser, člen legendární závodnické rodiny. Neměli bychom zapomenout ani na první dámu světových rally, Francouzku Michele Mouton. Ostatně, podle její přezdívky Shelley byl pojmenován popisovaný prototyp TTS. Logo se čtyřmi kruhy na střeše pak používají speciály pro DTM v současnosti.
Vývojový exemplář byl testován již loni, tenkrát to bylo na solné pláni v Bonneville v Utahu. Ano, tam, kde bylo překonáno mnoho rychlostních rekordů včetně těch absolutních. Zkoušky na takřka dvacetikilometrové trati v Coloradu jsou naplánovány na letošní podzim. Budou rozděleny na části, ve kterých pojede zkušební vůz čím dál vyšší rychlostí.
Později se celý tým přesune do jižní Kalifornie na vyschlé jezero El Mirage, kde se pokusí o zápis do Guinnessovy knihy světových rekordů, samozřejmě v kategorii počítačem ovládaných vozidel. V té chce stanovit základní hodnotu, neboť se nikdo dosud o nic podobného nepokusil.