Audi už vyrábí ekologické palivo e-diesel
Audi se u roky zajímá o alternativní paliva a po e-ethanol a e-gas tyto aktivity prozatím završuje spuštěním vlastní "rafinerie" na ekologicky šetrný e-diesel, určený ke "konzumaci" v klasických vznětových motorech. Produkt e-diesel je jednou z možností, jak využít "surovinu" Blue Crude, které vzniká v závodě v Drážďanech z pouhých tří "čistých" složek - vody, elektřiny získané z obnovitelných zdrojů (konkrétně z "větrníků" v Severním moři a oxidu uhličitého, zachycovaného ze vzduchu.
Výhodou paliva e-diesel je, že jeho spalování nejen že je čistší, než v případě tradiční nafty, protože neobsahuje žádnou síru a aromatické uhlovodíky, což znamená mimo jiné i to, že ve výfukových plynech chybí oxidy síry a výrazně nižší je též produkce pevných částic. Navíc si ze seznamu emisí můžete zcela vyškrtnout i "děsivý" plyn CO2. Při spalování vzniklé množství oxidu uhličitého totiž odpovídá tomu, které bylo k jeho výrobě předtím použito.
Po zhruba půlročním provozu v experimentálním režimu tak výrobní závod v Drážďanech začal vyrábět e-diesel "naostro" a prvních pět vyrobených litrů skončilo v nádrži vládní limuzíny Audi A8 3.0 TDI spolkové ministryně pro vývoj a vzdělání Johanny Wanka. Možná se ptáte, jaký smysl má tak komplikovaná a energeticky náročná výroba, v níž je mezičlánkem vodík, jemuž je vytýkána právě velká energetická náročnost - je třeba říci, že jde stále víceméně o experiment a výhodou tohoto paliva je oproti vodíku alespoň snazší skladovatelnost a využitelnost v existující infrastruktuře a aktuálním vozovém parku.
Další plány s e-diesel v tuto chvíli navíc ani nebyly oznámeny,dříve se spekulovalo o vytvoření "minisítě" čerpacích stanic, není však známo, v jakém množství jsou Drážďany schopny e-diesel vyrábět, ani jako cenu by potenciální zájemci za benzin museli platit, reálnější se tedy zdají být stojany v areálech výrobních závodů zejména pro potřeby samotné automobilky. Nicméně uvidíme, jaké další kroky Audi v této oblasti podnikne. Kdo si hraje, nezlobí...