Automobilka Audi představila poměrně rozmanitou trojici novinek: koncept nejmenšího modelu A1 Sportback byl na výstavní ploše mimo jiné doplněn modelem S4/S4 Avant a úsporným A4 TDI Concept e.

S4/S4 Avant

Audi A4 se na pařížském autosalonu představilo ve své sportovní verzi nazvané tradičně S4 jakož i ve verzi S4 Avant. Atmosférický osmiválec pod kapotou vystřídal přeplňovaný V6, který se do S4 vrací po sedmi letech. Tentokrát ale půjde o nový motor 3,0 TFSI s mechanicky poháněným kompresorem.

Název Audi S4 je od roku 1997 spojen s výkonnou verzí modelu A4. Zatímco první generace byla poháněna motorem 2,7 V6 (195 kW) se dvěma turbodmychadly a pěti ventily na válec, ve druhé a třetí generaci (B6, resp. B7) se objevil atmosférický osmiválec 4,2 o výkonu 253 kW. Novinka bude návratem k vidlicovému šestiválci, tentokrát však bude přeplňování mechanické.

Nový motor 3,0 TFSI je osazen přímým vstřikováním paliva a Rootsovým kompresorem. Označení tak může být poněkud matoucí, T ve zkratce TFSI totiž neznačí turbodmychadlo, ale prostý fakt, že motor má přeplňování. Podle Audi je zvolené řešení s ohledem na výkon a odezvu motoru výrazně lepší než instalace dvojice turbodmychadel.

Kompresor je kompaktní, což umožnilo jeho umístění mezi řady válců, které svírají úhel 90°. Navíc se netradičně nachází až za škrtící klapkou. Dvojice protiběžně se otáčejících čtyřkřídlových členů rotuje rychlostí až 23000 ot/min. Rotory dokáží za hodinu stlačit 1000 kilogramů vzduchu, který do spalovacích prostorů proudí pod plnicím tlakem až 0,8 bar.

Do pouzdra dmychadla je integrována soustava dvou hliníkových mezichladičů voda-vzduch a vzduch-vzduch, která je napojená na samostatný okruh chladicí kapaliny. V mezichladičích se ohřátý stlačený vzduch opět zchlazuje, aby se zvýšilo množství vzduchu dodávaného do válců. Rozsáhlá soustava protihlukových opatření tlumí typický zvuk kompresoru na minimum.

Výkon motoru je 245 kW (333 koní) v rozmezí 5500 až 7000 ot./min. Točivý moment vrcholí 440 Nm mezi 2500 a 4850 ot./min. V relativním srovnání s předchozím osmiválcem tak vychází, že nový mechanicky přeplňovaný motor má při o 28 % menším objemu jen o 3 % nižší výkon (o 8 kW, resp. 11 koní). Přitom se kombinovaná spotřeba dostala pod desetilitrovou hranici – v případě sedanu je 9,7 l/100 km a u kombi Avant 9,9 l/100 km. To znamená snížení o 3,4 l, tedy o 26 %.

Maximální rychlost bude stejně jako v minulé generaci elektronicky omezena na 250 km/h, čas potřebný pro zrychlení z klidu na 100 km/h se zkrátí o půl sekundy na 5,1 s (Avant 5,2 s). Díky plynulému průběhu točivého momentu bude trvat pružné zrychlení z 80 na 120 km/h při zařazeném čtvrtém rychlostním stupni jen 4,4 s.

Motor pohání všechna čtyři kola skrze stálý pohon všech kol quattro a šestistupňovou manuální převodovku nebo sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku S tronic, která nahradí automat tiptronic. Výchozí rozdělení momentu mezi nápravy je 40:60 ve prospěch zadní – tato mírná preference zadní nápravy zaručuje lehký sklon k přetáčivosti a sportovnější pocit z řízení. V praxi se ale rozložení plynule mění v závislosti na momentálních jízdních podmínkách.

Novinkou bude aktivní zadní diferenciál, který zvýrazňuje výhody stálého pohonu všech kol. Při přidání plynu v zatáčce se přesune část momentu na vnější zadní kolo, což usnadní projetí oblouku. Aktivní diferenciál je řízen počítačem a k přesunu momentu potřebuje méně než 0,1 s. Podobné řešení je relativně vzácné, dnes nabízí kombinaci aktivního diferenciálu a pohonu všech kol například Honda Legend, Mitsubishi Lancer Evolution nebo Saab 9-3 XWD.

Audi pro novou S4 nabídne také systém Audi drive select, který má tři režimy – komfortní, automatický a dynamický. Volba se provádí tlačítkem a projevuje se změnou nastavení aktivního diferenciálu, adaptivních tlumičů a dynamického řízení. Pokud je S4 vybavena rozhraním MMI, je možné vytvořit také vlastní nastavení.

A1 Sportback Concept

Nová studie automobilky Audi navazuje na předchozí třídveřové provedení. Tato dvojice tak předznamenává novou modelovou řadu, která by se měla začít vyrábět v automobilce VW Group v Bruselu na konci roku 2009.

Svou velikostí se nejmenší Sportback zařazuje na samotný začátek modelového portfolia, tedy pod model A3. Vnější rozměry konceptu A1 Sportback jsou 399 cm na délku, 175 cm na šířku a 140 cm na výšku, rozvor měří 246 cm. Na první pohled to vypadá, že půjde o převlečenou platformu, představenou u nové Ibizy, ale tak jednoduché to zase není.

Pokud by se automobil této velikosti dostal v této podobě do výroby, měl by poprvé v historii VW Group čtyřprvkovou zadní nápravu nebo dvouspojkovou převodovku.

Pod kapotou pracuje přeplňovaný zážehový agregát 1,4 TFSI s nejvyšším výkonem 110 kW při 5500 ot./min. Točivý moment 240 Nm je k dispozici mezi 1600 a 4000 ot./min. Spolu s ním se o pohon automobilu stará do pohonného ústrojí integrovaný elektromotor o výkonu 20 kW s maximálním točivým momentem 150 Nm. Od této dvojice se síla na přední kola přenáší pomocí automatické dvouspojkové převodovky S tronic. Pro lepší přenos výkonu na silnici je na přední nápravě přítomna systémem ESP řízená, elektronická uzávěra diferenciálu.

Elektromotor může také zcela převzít pohon vozu a ten tak pojede s nulovými emisemi škodlivin (a také spotřebou). Kapacita Li-ion baterií umístěných v zádi vozu by měla na plné nabití umožnit vozu urazit až 100 kilometrů, dobíjení je možno provádět také přímo z domácí rozvodné sítě. Spotřeba Audi A1 Sportback v kombinovaném provozu činí 3,9 litru prémiového benzinu na 100 km. Jízdní výkony jsou, stejně jako spotřeba, poměrně zajímavé. Vůz má udávanou nejvyšší rychlost 200 km/h a zrychlení z klidu na 100 km/h trvá jen 7,9 s.

Co se exteriéru týče, tam sází A1 Sportback na velmi svalnaté tvary a dynamické linky karoserie. Ale to si ostatně můžete prohlédnout v galerii. Zaměřme se tedy spíše na podvozek. Odpružení je řešeno vzadu víceprvkovou nápravou a vpředu klasicky pomocí vzpěr McPherson a trojúhelníkových ramen. Na osmnáctipalcových kolech z lehkých slitin jsou obuty nízkoprofilové pneumatiky o rozměru 225/35 o nichž automobilka tvrdí, že představují nejlepší mix radosti z jízdy a bezpečnosti. Přední brzdové kotouče jsou se svým průměrem 312 mm dimenzovány opravdu velkoryse.

Pro Audi typický technicistní interiér byl navrhován spíše účelně, a tak v něm nenalezneme žádná zbytečná „cinkrlátka“. Kombinace červené a bílé by měly v pasažérech vyvolávat pocit vzdušnosti. Sedadla s integrovanými opěrkami hlavy jsou od pohledu velmi sportovní, navíc kombinace průsvitné látky a skořepiny zvyšuje onen zmiňovaný pocit vzdušnosti v interiéru vozu. Zajímavě řešené jsou ventilátory, připomínající skutečné, velké ventilátory či dmychadlo dvouproudového motoru. Jejich funkce je možno ovládat pomocí tlačítka umístěného uprostřed ventilátoru („na hřídeli“).

A4 TDI Concept e

Písmenko „e“ v názvu konceptu znamená „efficiency“, tedy jednoduše řečeno vyšší efektivnost při spalování paliva. V případě tohoto vznětového vozu to znamená kombinovanou spotřebu pouze 3,99 l paliva na 100 kilometrů (t.j. 105 g CO2 na 1 km). Pod kapotou je ukryt vznětový dvoulitr TDI se systémem common-rail o výkonu 88 kW a nejvyšším točivém momentu 290 Nm. S ním dokáže koncept zrychlit z 0 na 100 km/h za 10,7 sekund a jet nejvyšší rychlostí 206 km/h.

Aby mohl mít koncept takto příznivou spotřebu byly potřeba poměrně rozsáhlé změny. V motoru se jedná například o měkčí pružiny v systému nasávacích ventilů či jinou mapu řídící jednotky. Dále bylo například modifikováno palivové čerpadlo či kompresor klimatizační jednotky. Jiné (těžší) jsou vyšší převody u manuální šestistupňové převodovky a vůz je doplněn o klasický start-stop systém, který snižuje spotřebu paliva zejména ve městském provozu. Součástí konceptu je i systém rekuperace elektrické energie při brzdění. Elektrický posilovač řízení nahradil klasický elektrohydraulický. Celý podvozek je snížen a jsou provedeny i další aerodynamické úpravy jako je zacelení nádechů vzduchu na předku vozu, což vede k velmi dobrému koeficientu odporu cx 0,25. To je o celé dvě desetiny méně než u sériového vozu. Také pneumatiky o rozměru 225/50, obuté na sedmnáctipalcových kolech z lehkých slitin přispívají svým nízkým valivým odporem ke snížení spotřeby paliva.

Klíčový prvek ovšem sedí za volantem. Pokud řidič nebude jezdit efektivně, veškerá opatření přijdou vniveč. A proto se Concept e zaměřuje i na řidiče. Navigace vždy nabízí jako alternativu nejekonomičtější cestu a na přístrojovém panelu jsou indikovány nejlepší momenty pro přeřazení na vyšší či nižší převodový stupeň. Audi plánuje Concept e v blízké budoucnosti uvést na trh a počítá s tím, že v roce 2012 bude moci zákazníkům nabídnout kompletní paletu „efektivnějších“ modelů.

Q5

Audi vstupuje do nového tržního segmentu. Mezi kompaktními SUV evropských značek dlouho osamoceně vládlo BMW X3 a jedinou alternativou byl více terénní Land Rover Freelander. Jenže to se teď rychle mění – Mercedes představil svoji novou třídou GLK a téměř současně přichází srovnatelně velké auto od Audi. Více o tomto modelu si můžete přečíst v podrobném článku Audi Q5: Víc sportovní než užitkové.


Fotogalerie z výstaviště
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno

Akcie společnosti Plug Power vyrábějící vodíkové palivové…

Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA

Přestože je největším producentem rýže na světě, nestačí…

Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem

Ministr financí Ivan Pilný (ANO) mluvil v Lánech s…

 
Zdroj: redakce

Štítky Audi Paříž 2008

 












Blesk.cz

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť: Daly jsme našemu životu sbohem!

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť:…

Opustily děti i partnery, práci, domov, koníčky i povinnosti, aby se vydaly na cestu, která jim změní život. Dvě…

Jurečka chce dát ČT 4,5 milionu na dokument s Vágnerem. Probere to vláda

Jurečka chce dát ČT 4,5 milionu na dokument s…

Ministerstvo zemědělství chce zaplatit 4,5 milionu korun České televizi, aby natočila a odvysílala tři díly…

 

iSport.cz

Šťastný Froome po čtvrté výhře: Tahle Tour pro mě byla nejtěžší

Šťastný Froome po čtvrté výhře: Tahle Tour pro mě…

Dokázal to. Britský cyklista Chris Froome potvrdil roli favorita a v letošním ročníku Tour de France udržel…

Generace, která měla na víc. Kde jsou hvězdy stříbrné dvacítky 10 let poté

Generace, která měla na víc. Kde jsou hvězdy…

Fenin, Suchý, Kalouda, Petr, Šimůnek... Do Kanady vyráželi jako parta neznámých zelenáčů, za měsíc se domů…

 

Reflex.cz

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým kulturním bohatstvím se otevírá turistům

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým…

Kdysi nepřístupný Írán se po normalizaci vztahů se západními zeměmi postupně vrací na turistickou mapu světa.…

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Uspořádal jsem ve své sociální bublině na Facebooku malý průzkum dodržování elementární hygieny mezi pražskými…