Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi v Ženevě 2006

Libor Zezulka
Ženevská prezentace automobilky Audi působila ve srovnání s frankfurtskou prezentací chudším dojmem, bylo to ale dáno hlavně tím, že Audi v domácím prostředí uspořádalo velkolepou uvítací show novému SUV Q7.

V Ženevě světelné efekty, dramatické video a živý zpěv chyběly, i tak ale stánek velmi úspěšné značky koncernu Volkswagen praskal ve švech. Na ploše se konečně objevil nástupce populárního Allroadu, téměř supersportovní limuzína S8 a stejně dravé Audi S6 a Audi RS4 Avant a Cabriolet.

Audi A6 Allroad Quattro

Na nástupce Allroadu čekaly s napětím tisíce fanoušků. Na rozdíl od rozporuplně přijatého sedanu si veřejnost „obrněné“ kombi okamžitě zamilovala a katapultovala Allroad mezi nejúspěšnější modely čtyř spojených kruhů. Přestože novou generaci postavila automobilka podle osvědčeného konceptu, obalila prahy a lemy blatníků černým plastem, použila černé nárazníky, pod které zasunula ochranné pláty z masivní oceli, vypadá nový Allroad méně drsně než předchůdce.

Jeho schopnosti v terénu budou podle všeho stejně dobré, ale vzhled ukazuje na cestovnější povahu. Ze studie novinka zdědila bohatě chromovanou mřížku chladiče, ostatní prvky vycházejí ze sériové A6. Nový Allroad měří na délku 4934 mm, na šířku 1862 mm a na výšku v závislosti na nastavení vzduchového podvozku od 1459 od 1519 mm. Ve srovnání s odcházející generací Allroadu je novinka o 124 mm delší, 10 mm širší a má o 76 mm větší rozvor.

Zavazadlový prostor nabídne v základním uspořádání 565 litrů, sklopením sedadel vykouzlíte až 1660 litrů. V interiéru se Allroad od základní A6 odlišuje především úrovní výbavy, cena vozu zřejmě znovu docela výrazně překročí milion korun, takže cenovce musí odpovídat výbava. Vše začíná větším podílem luxusních materiálů (hliník, chrom a kůže), pokračuje multimediálním rozhraním MMI, komfortní automatickou klimatizací či elektricky nastavitelnými předními sedadly a končí vzduchovým odpružením či stabilizačním systémem ESP.

Vzduchové odpružení pracuje v pěti módech – dynamic, automatic, comfort, allroad a lift. Dynamický mód, jenž přitvrdí podvozek na úroveň sportovních vozů, znamená snížení světlé výšky na 125 mm, automatický mód světlou výšku zvýší na 140 mm, ale překročíte-li rychlost 120 km/h, aktivuje se automaticky mód dynamic a světlá výška se opět sníží na 125 mm. Mód allroad umožňuje díky světlé výšce 175 mm zdolávat mírný terén, manuální mód lift dovolí světlou výšku zvýšit ještě o dalších 10 mm na 185 mm.

Motorovou paletu Audi sestavilo ze dvou zážehových a dvou vznětových motorů. Základní vidlicový zážehový šestiválec 3.2 FSI poskytuje maximální výkon 188 kW a točivý moment 330 Nm při 3250 otáčkách. Se šestistupňovou manuální převodovkou zrychluje A6 Allroad s tímto motorem na 100 km/h za 7,2 sekundy a dosahuje maximální rychlosti 242 km/h. Se šestistupňovým Tiptronicem trvá zrychlení na stovku 7,7 sekund, maximální rychlosti činí 240 km/h.

Zážehový osmiválec 4.2 FSI vyvine maximální výkon 257 kW a točivý moment 440 Nm dostupný při 3500 otáčkách. Za doprovodu líbezného zpěvu motoru a výfuku zrychlí kombi na 100 km/h za 6,3 sekund, v rozletu zastaví ručičku rychloměru na hodnotě 250 km/h omezovač rychlosti. Dva vznětové motory nemají méně než šest válců a 130 kW. Slabší 2.7 TDI se svými 132 kW a 380 Nm umožňuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,3 sekundy a dosažení maximální rychlosti 215 km/h.

Kombinovaná spotřeba podle Audi činí 8,7 litrů na 100 km jízdy. Druhý vznětový šestiválec do party – 3.0 TDI – poskytuje maximální výkon 171 kW a točivý moment 450 Nm dostupný mezi 1400 - 3250 otáčkami. Sprint z 0 na 100 km/h trvá v tomto případě 7,5 sekund a maximální rychlost dosahuje 231 km/h (s Tiptronicem 230 km/h). Elektronika pohonu Quattro rozděluje točivý moment v poměru 50:50 na přední a zadní nápravu, přičemž v případě potřeby může proudit na jednu nápravu až 75 procent kroutícího momentu.

Audi RS 4 Avant a Cabriolet

Rok od premiéry sedanu AUDI RS4 jsme se v Ženevě dočkali dalších dvou variant karosérie, do kterých v Ingolstadtu zabudovali vidlicový atmosférický osmiválec. První AUDI RS4 bylo vyráběno pouze jako kombi, protože to byla varianta, kterou AUDI vyhodnotilo jako nejvhodnější. Během roku a půl výroby tohoto modelu bylo prodáno přes šest tisíc automobilů, což byl velký úspěch a později také motivace pro dalších výkonový růst. Původní šestiválec 2.7 l se dvěma turbodmychadly se odporoučel a na jeho místo přichází další klasik pod kapotami AUDI – motor 4.2 V8.

Jeho parametry byly vylepšeny řadou inovací. Dostal například přímé vstřikování benzínu FSI, takže nejvyšší výkon činí 309 kW. Proti předchozí strategii přeplňování, pro kterou jsou typická maxima točivého momentu v nízkých otáčkách a plochá momentová křivka, jde nyní AUDI ve šlépějích konkurenčního BMW. Tato značka totiž dlouhodobě prosazuje cestu vysokootáčkových motorů plněných atmosféricky. Nejvyšší otáčky motoru AUDI o objemu 4163 cm3 dosahují hodnoty 8250 ot./min, maximum točivého momentu 430 Nm je k dispozici při 5500 ot./min, když 90 % této hodnoty je připraveno již mezi 2250 a 7600 ot./min.

Mohutný zvuk osmiválce bude nejblíže čtyřem cestujícím v novém AUDI RS4 Cabriolet. Elektrohydraulicky ovládaná střecha se otevírá samočinně za 21 sekund a k této proceduře přitom nemusíte zastavovat, stačí přibrzdit na 30 km/h. Loni představený sedan RS4 zrychluje na 100 km/h z klidu za 4,8 sekundy, nyní představené verze potřebují 4,9 s, 200 km/h se na rychloměru ukáže v sedanu nejdříve za 16,6 sekundy po rozjezdu, u kombi za 16,9 s a v případě kabrioletu trvá ďábelský sprint 17,5 s. Omezovač všech tří vozů zastavuje akceleraci na 250 km/h.

Výhodou AUDI proti ostatním silným konkurentům je stálý pohon všech kol se svorným mezinápravovým diferenciálem. Rozdělení hnací síly je za běžných podmínek provedeno v poměru 40:60 (přední/zadní). Náklony karoserie v zatáčkách omezuje systém Dynamic Ride Control (DRC). ESP poslední generace zasahuje později a rázněji než je obvyklé, lze jej však také dvoustupňově vypnout. V prvním kroku je deaktivován pouze protiprokluzový systém ASR, ve druhém i funkce dynamické stabilizace.

Audi S6

Modelová řada A6 má nového vládce. Říká si S6 a veřejnosti se poprvé ukázal na autoshow v Detroitu, v Ženevě si odkroutil evropskou premiéru. Nová S6 opět překypuje výkonem, jak se ostatně stalo u ingolstadtských sportovců zvykem. Design vozu vychází z osvědčeného konceptu vyjádřeného vzorcem S6 = SV + CH + S + LK (SV – sériový vůz, CH – chrom, S – spoilery a LK – litá kola), pod atraktivní skořápkou se ukrývá komfortní, avšak sportovně vyhlížející interiér vystlaný ušlechtilými materiály (kůže a Alcantara) a ozdobený hliníkovými prvky.

Pod kapotou bouří, stejně jako u většího sourozence S8, desetiválec převzatý ze supersportu Lamborghini Gallardo. Prakticky totožná jednotka s objemem 5.2 litru poskytuje v S6 výkon 309 kW při 6800 otáčkách a točivý moment 540 Nm v rozmezí 3000 – 4000 otáček za minutu, přičemž s 500 Nm může řidič počítat už od 2500 otáček. Samotná jednotka váží pouhých 220 kg, takže není pro S6 velkou přítěží, i proto zvládne sedan (celkově vážící pod dvě tuny) sprint z 0 na 100 km/h za 5,2 sekundy, kombi potřebuje na zrychlení na stovku o sekundu více.

Maximální rychlost technici omezili na 250 km/h. Výkon se přenáší skrze šestistupňový Tiptronic na všechna čtyři 19palcová kola, přičemž poslední generace pohonu všech kol Quattro rozdělí točivý moment asymetricky v poměru 40:60. Asi není potřeba připomínat, že sportovní úpravou prošel také podvozek. V prodeji se nová S6 objeví v létě tohoto roku.

Vznětový motor 2.0 TDI 125 kW pro A3 a A3 Sportback

Audi v Ženevě rovněž oznámilo rozšíření motorové nabídky modelů A3 a A3 Sportback o vznětový čtyřválec 2.0 s výkonem 125 kW. Druhá výkonová varianta tohoto vznětového dvoulitru umožňuje A3 zrychlit na 100 km/h za 7,8 sekund a uhánět maximální rychlostí 222 km/h, průměrná spotřeba přitom činí 5,8 litrů. Maximum točivého momentu 350 Nm je dostupné mezi 1750 – 2500 otáčkami.


Libor Zezulka