Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi v Ženevě 2010

Aleš Jungmann
Na stánku Audi byla letos opravdu pestrá nabídka. K vidění byla jak nová vlajková loď automobilky, A8 třetí generace, tak i čerstvý nejmenší přírůstek do portfolia, model A1.

Fandové hybridů si také díky dvojici „ekologických“ exponátů přišli na své, potěšeni ale byli i milovníci sportovních vozů, a to díky osmiválcovému RS5 Coupé. Jako by tím Audi chtělo říci „splníme přání opravdu každého“.

A1

Už docela velmi rychle rozjetý vlak s malými luxusními auty prozatím ovládalo BMW skrze svou britskou značku Mini. Teď je tady ale Audi, které dosud jen přihlíželo. Tedy s výjimkou hliníkové epizody s modelem A2 - konkurenrem stuttgartské třídy A. Ve skutečnosti není A1 prvním malým Audi. V 70. letech byl na trhu podobný model Audi 50, který stál u zrodu prvního Volkswagenu Polo. V roce 2010 je to přesně naopak. Polo pomohlo na svět nejmenšímu Audi.

Design

Nezaměnitelný styling značky je vidět na první pohled a jen málokdo by po odstranění čtyř propletených kruhů z masky neuhodl, kdo že je výrobcem tohoto třídveřového hatchbacku.

Posledním evolučním krokem firemního designu je agresivnější pojetí předních světlometů, které jsme viděli už u nové limuzíny A8. Doplňují je nové hrany na oválu singleframe. Designovou i aerodynamikou čistotu vozu dodává kapota zasahující až nad blatníky. Zrcátka dostala stopkové uchycení na dveřích evokující kupé řady TT.

Boční silueta se prakticky neliší od 2,5 roku staré studie. Jen efektní karoserii bez B-sloupku vystřídalo konvenční řešení, zajišťující lepší tuhost a nižší hmotnost. Audi slibuje, že základní model bude vážit jen 1045 kg.

Zadní partie jsou maximálně jednoduché, zdobí je prostorově uspořádaná koncová světla, která jsou součástí rozměrné výklopné zádi, podobné té u SUV Q5 nebo Q7.

Audi A1 je 3,95 m dlouhé, 1,74 m široké a 1,42 m vysoké. Rozvor náprav měří 2,47 m. VW Polo přitom měří na délku 3,97 m, na šířku 1,682 m a na výšku 1,485 m, rozvor má stejný 2,47 m.

Karoserie vyrobená převážně z vysokopevnostních ocelí má hmotnost 221 kg, součinitel odporu vzduchu činí 0,32.

Interiér

Audi interiéry umí a tato oblast bude bezpochyby patřit k silným stránkám nové A1. Na prvních fotografiích vidíme špičkově vybavený vůz s vestavěnou navigací se samostatným výklopným displejem. Specialitou mini od Audi je využití světelných diod. Ty mohou být nejen ve vnějších světlech, ale taky v interiéru. S tzv. LED-paketem dostanete interiér, ve kterém se o osvětlení a luxusní noční atmosféru budou starat výhradně diody.

Přístrojový štít tvoří dva kruhové přístroje s vnořeným teploměrem chladicí kapaliny a palivoměrem. Mezi nimi je multifunkční displej. Výrazná černobílá grafika vychází z řešení, která značka aplikuje u větších modelů.

Zavazadelník má základní objem 267 l, po sklopení zadních sedadel je k dispozici 920 l.

Podvozek

Sdílený technický základ Audi A1, společný s malými vozy koncernu VW, nadiktoval nejmenšímu modelu značky ve třídě standardní uspořádání podvozkových komponent. Vpředu je v pomocném rámu uložená náprava se vzpěrami McPherson a spodními trojúhelníkovými rameny, vzadu jsou vlečená ramena spojená torzně poddajnou příčkou. Zadní náprava dostala oddělené pružiny a tlumiče, ale taky nová ložiska kol.

Audi slibuje přímé řízení (převod 14,8:1) s vyladěným elektrickým posilovačem a standardní ESP s elektronicky generovanou funkcí svorného diferenciálu.

Standardně budou Audi A1 jezdit na 15 nebo 16palcových kolech, za příplatek bude možno přejít na kola s pneumatikami 215/40 R17 nebo 225/35 R18.

Motory

Všechny čtyři motory, které Audi vyšle do své nejmenší modelové řady, dostanou přímé vstřikování paliva a přeplňování výfukovým turbodmychadlem. Všechny motory taky dostaly inteligentní alternátor, který dobíjí akumulátor intenzivně při brzdění a naopak při akceleraci spalovacímu motoru práci ulehčuje. Standardem napříč celou motorovou řadou (včetně sedmistupňové převodovky S Tronic, jejíž hmotnost je přibližně 70 kilogramů) je i systém samočinného vypínání a startování motoru, není-li jeho chod při stání vozidla potřebný.

Základní benzinový čtyřválec je absolutní novinkou. Známé označení 1,2 TSI totiž Audi nabízí nově ve slabší verzi s výkonem 63 kW s pětistupňovou ručně řazenou převodovkou. Základní motor umí nabídnout 160 Nm mezi 1500 a 3500 min-1, což je hodnota srovnatelná s atmosférickými motory o objemu kolem 1,6 l. Nejvyšší rychlost činí 179 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h trvá 12,1 s a kombinovaná spotřeba je dle Audi jen 5,1 l/100 km.

Druhým motorem v portfoliu je 1,4 TSI (90 kW, 200 Nm), dodávaný se šestistupňovou manuální nebo sedmistupňovou automatickou převodovkou S tronic. V prvním případě vůz zrychluje na 100 km/h za 9,2 s, ve druhém pak za 9,1 s, kombinovaná spotřeba činí 5,4 l/100 km resp. 5,1 l/100 km.

Naftová paleta využívá prozatím jen dva čtyřválce 1,6 TDI. Základní se 66 kW a 230 Nm mezi 1500 a 2500 min-1 zrychluje na 100 km/h za 12,2 s, nejvíce jede 179 km/h a spotřebuje 3,8 l/100 km.

Silnější se 77 kW a 250 Nm (ve stejném rozsahu jako u 66 kW) zvládá sprint za 10,8 s, jede až 187 km/h a spotřebuje v kombinovaném cyklu 3,9 l/100 km. Oba turbodiesely jsou dodávány s pětistupňovou ručně řazenou převodovkou.

Na trh v létě 2010

Světová premiéra se uskuteční na začátku března v Ženevě. První automobily mají na trh přijít v létě 2010. Základní cena se na německém trhu bude pohybovat kolem 16 tisíc Euro, což má být asi o 1000 Euro vyšší suma, než jakou VW na německém trhu žádá za srovnatelně vybavené Polo.

A1 e-tron

Po dvou konceptech elektrických kupé e-tron, představených loni ve Frankfurtu a letos v Detroitu, přichází Audi s výrazně odlišným elektromobilem postaveným na bázi nového modelu A1.

Synchronní elektromotor je v A1 e-tron instalován vpředu napříč, podobně jako běžné spalovací motory. Jeho nízké uložení v karoserii snižuje těžiště vozidla, což pozitivně ovlivňuje jízdní dynamiku. Trvalý výkon 45 kW se může změnit krátkodobě až na 75 kW při akceleraci. Podobně lze místo trvale nabízeného točivého momentu 150 Nm krátkodobě využít až 240 Nm. Elektromotor posílá hnací moment na přední kola přes jednostupňovou převodovku, a tak elegantní volič na středovém tunelu v interiéru slouží jen pro volbu jízdy vpřed, vzad nebo pro neutrál.

Výkonovou elektroniku umístili technici nad motor. Je zde pulsně řízený měnič (rozhraní mezi akumulátorovou sadou a elektromotorem), DC měnič, který převádí vysoké napětí na 14V palubní síť, nebo nabíjecí modul. Akumulátory lze dobíjet standardní zásuvkou (zástrčka je za kruhy na masce). Zcela vybité akumulátory se z 380V zásuvky nabijí za 3 hodiny.

Elektrifikovány jsou hlavní pomocné funkce jako kompresor klimatizace, posilovač řízení a částečně taky brzdový okruh. Zatímco vpředu jsou klasické hydraulicky ovládané brzdy, vzadu jsou elektricky ovládané plovoucí třmeny. Jejich výhodou je eliminace třecích ztrát v brzdách, nejsou-li aktivovány. Elektrifikována je taky vývěva produkující podtlak pro posilovač brzd. Systém klimatizace může pracovat jako tepelné čerpadlo v okruhu interiér-prostor kolem akumulátorů.

Trakční elektromotor A1 E-tron může pracovat i v generátorovém režimu, když převádí kinetickou energii automobilu při brzdění na elektrickou, kterou ukládá do akumulátorů. Akumulátorová sada našla své místo pod podlahou. Jednotlivé články jsou uspořádány do celku s tvarem T, jehož podélná část vyplňuje středový tunel podlahy a příčná pak prostor před zadní nápravou, kde obvykle bývá palivová nádrž. 380V Li-Ion sada má kapacitu 12 kWh, tvoří ji 96 článků, které celkem váží 150 kg.

Malý Wankelův motor, který slouží jako tzv. prodlužovač dojezdu na jedno natankování, je umístěn pod podlahou zavazadlového prostoru. Jednotka s komorou o objemu 254 cm3 pracuje při konstantních otáčkách 5000 min-1 s maximální účinností. Palubní systém hospodaření s energií využívá i navigační systém k optimálnímu okamžiku využití energie v akumulátorech i začátku dobíjení pomocí spalovací jednotky. Aktivaci dobíjení může provést i sám řidič stiskem tlačítka. Palivová nádrž na 12 l benzinu vystačí na dalších 200 km jízdy.

Výhodou Wankelova motoru je v tomto případě tichý chod prostý vibrací, malé rozměry a extrémně nízká hmotnost. Celá jednotka (spalovací motor + 15kW generátor) váží přibližně 70 kg, včetně chladicího systému, výkonové elektroniky, pomocného rámu a izolačních materiálů.

Audi A1 e-tron má být velmi tiché v provozu, sotva slyšitelný je i chod Wankelu v zádi. Automobil určený především pro provoz ve městě dokonale využije momentové charakteristiky elektromotoru s vysokým momentem v nízkých otáčkách. Z 0 na 100 km/h akceleruje 1190 kg vážící studie za 10,2 s a nejvíce jede přes 130 km/h. Vůz stojí na osmnáctipalcových litých kolech s pneumatikami o rozměru 215/35.

Při využití obou zdrojů energie vypočetli technici Audi kombinovanou spotřebu na 1,9 l/100 km a emise CO2 na 45 g/km.

A8

S novou, již třetí generací modelu A8 předvedli u Audi rovnoměrný růst do všech stran. V segmentu pětimetrových sedanů je dnes ve skutečnosti běžná délka 5,1 metru, a proto k největšímu nárůstu došlo v tomto směru, a to téměř o devět centimetrů. S délkou 5137 mm se tak Audi A8 stává nejdelším z elitní prémiové konkurence. Tento posun se odráží i v prodloužení rozvoru o 48 mm, zůstává jen pár milimetrů pod třímetrovou hranicí. S rozšířením karoserie o 55 mm A8 také poskočila na post nejširšího z konkurentů, růst do výšky je nejstřídmější – o 16 mm.

Designéři nedostali za úkol pouštět se do zbytečných experimentů, místo toho na nové A8 rozvinuli známý designový jazyk charakteristický pro všechna Audi, počínaje právě předchozí generací A8.

Nová generace má více trojrozměrné designové ztvárnění, v souladu se současnými trendy dostala linii střechy ve stylu kupé a přiostřila hrany. Střízlivé tvary se pozitivně odrážejí v součiniteli aerodynamického odporu s hodnotou 0,26. Dominantou exteriéru je samozřejmě lichoběžníková maska chladiče single frame. Po jejich stranách se nacházejí i u nové generace horizontálně tvarované nasávací otvory, tentokrát ale s dynamičtějšími tvary. Agresivnější vyznění přídě doplňuje nový tvar předních světlometů a zvýrazněné hrany na nárazníku.

Kapota motoru se roztáhla do šířky a zasahuje více do blatníků. Dříve téměř hladké boky narušuje ostrý prolis pod bočními okny, který se táhne od předních až ke koncovým světlům. Ve spodní části ho doplňuje stoupající prolis nad prahy, volně prodloužený do tvarů obou nárazníků. Boční zrcátka mají oblejší a kompaktnější tvar a lemy blatníků jsou v souladu se současnou módou více vytaženy do šířky. Pro kliky dveří je zvoleno také modernější tažné řešení.

Profil střechy byl upraven jen jemně a A8 si uchovává typické třetí boční okénko v C sloupku. Díky plastičtějšímu přechodu zadních sloupků do blatníků působí záď vyšším a dynamičtějším dojmem. Dříve decentní odtrhovou hranu zavazadlového prostoru nahradil výrazný oblouk, prakticky se jedná o integrované křídlo. Koncová světla složená ze 72 diod i samotný tvar celé zádi jsou syntézou předchozí generace s pojetím uplatňovaným od příchodu modelu A5.

Ani interiér nevybočuje z filozofie jemné evoluce a pilování detailů. Základní koncept je převzatý beze změny. Novou generaci prozradí atraktivnější tvary palubní desky, luxusnější vzhled a dynamičtější pojetí interiéru. Například ručičky otáčkoměru a rychloměru mají nyní po vzoru sportovních vozů výchozí pozici svisle dolů, palivoměr i teploměr jsou nově řešeny jako kruhové oblouky po stranách hlavních přístrojů. Dveřním výplním dodali designéři zajímavější a plastičtější tvary, na druhé straně je středový tunel bohatěji obložený dekorem. Základní rozmístění ovladačů se příliš nezměnilo, jen ovládací panel systému MMI (Multi Media Interface) se nyní nachází před voličem převodovky. Ten sám o sobě prošel výraznou změnou – je umístěn blíže řidiči a jeho rukojeť má tvar písmene T. Novinkou jsou také analogové hodiny uprostřed palubní desky, rozptýlené osvětlení interiéru a touchpad, na který může posádka zadávat cíl navigační soustavě psaním písmen.

Zákazníci mají možnost připlatit si za světlomety sestavené kompletně ze světelných diod. Potkávací světla jsou tvořena deseti jednotkami v chromovaném pásu, pod ním se nachází oblouk složený z 22 světelných diod (světla pro denní svícení) a 22 žlutých diod (přední směrovky). Dálková světla se nacházejí v horní části ovětrávané jednotky světlometu, tvoří je dvě výkonné čtyřčipové diody. Pro jízdu v zatáčkách a na dálnici slouží další výkonné diody. Přepínání mezi režimy osvětlení probíhá automaticky. Světlo má teplotu barvy 5500 Kelvinů, při jízdě na potkávací světla odebírají světlomety 40 W, což je méně než xenonová světla. Koncová světla vystačí s 9 Watty.

Karoserie má základ v hliníkovém prostorovém rámu ASF (Audi space frame), poprvé použitého před 15 lety u první generace A8. U té nejnovější je použita nová pevnější slitina hliníku s kompozitními příměsemi, která sama o sobě ušetří 6,5 kg hmotnosti. Skelet je tvořen extrudovanými a pod tlakem odlévanými komponenty, povrchové hliníkové díly, jako například střecha, jsou připevněny frikčními spoji.

Základní výbava osmiválcových modelů se skládá z adaptivního pneumatického odpružení, osmi airbagů, multimediálního systému MMI (měnič CD, DVD přehrávač, čtečka karet SDHC, 16GB disk), parkovacího asistentu Audi parking system plus, elektricky nastavitelných předních sedadel, tempomatu, xenonových světel Plus a dvouzónové klimatizace. Základní konfigurace znamená látkové čalounění sedadel, dekor v kombinaci kořenové dřevo ořech/černý lesklý dekor a 17palcová šestipaprsková kola. Turbodiesel 4,2 TDI dostane automaticky 18palcová sedmipaprsková kola a elektronicky řízený zadní sportovní diferenciál

Z příplatkové výbavy lze zvolit mimo jiné sportovní podvozek (24 tisíc Kč), navigaci MMI Touch (81 tisíc Kč), audiosystém Bose (34 tisíc Kč) nebo Bang&Olufsen (192 tisíc Kč), systémy Side assist a Lane assist (38 tisíc Kč) nebo diodové přední světlomety (53 tisíc Kč). V nabídce je také celá řada paketů pro interiér

Audi A8 - Ceny na českém trhu
Model 3,0 TDI 3,0 TDI
quattro
4,2 FSI
quattro
4,2 TDI
quattro
Převodovka - - 8A 8A
Zdvihový objem [cm3] 2697 2697 4163 4134
Válce/ventily 6/4 6/4 8/4 8/4
Největší výkon [kW/min-1] 150/- 184/- 273/6800 258/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1] - 550/1500-3000 445/3500 800/1750-2750
Max. rychlost [km/h] - 250 250 250
Zrychlení 0-100 km/h [s] - 6,6 5,7 5,5
Komb. spotřeba [l/100 km] 6,0 6,6 9,5 7,6
Cena [Kč] - - 2.354.500,- 2.466.900,-

Konfigurace pohonného ústrojí zůstává i u nové generace zachována. Motor uložený podélně před přední nápravou přenáší moment na všechna čtyři kola pomocí permanentního pohonu všech kol quattro. Novinkou u A8 i vůbec u značky Audi je osmistupňová automatická převodovka Tiptronic, převodový agregát používaný dosud jen Lexusem a BMW. Výhoda dvou dodatečných převodových stupňů spočívá jak ve snadnějším udržování motoru v optimálním pásmu otáček, tak v celkovém poměru převodů mezi nejvyšším a nejnižším 7,0:1. Spotřeba paliva má být díky tomu nižší o 6 %, motor navíc při provozu na dálnici točí méně otáček a naopak akcelerace je zásluhou menší vzdálenosti mezi jednotlivými převody rychlejší.

Přední diferenciál je, tak jako u modelů A4, A5 a Q5, umístěný před měničem převodovky. Díky tomu je přední náprava posunuta více dopředu, a tím je prodloužen rozvor a zkrácen přední převis. V konečném důsledku tak má auto lepší rozložení hmotnosti mezi nápravami. Mezinápravový diferenciál rozděluje moment standardně v poměru 40:60 ve prospěch zadní nápravy, v případě prokluzu kol je na nápravu s lepší trakci směřováno momentu více. Pro příznivce sportovnějšího charakteru jízdy nabídne Audi aktivní sportovní diferenciál pro zadní nápravu, který plynule rozděluje moment mezi kola. Diferenciál je propojen se systémem změny nastavení podvozku, i on tedy funguje v automatickém, komfortním nebo sportovním režimu. Pro motor 4,2 TDI je tento diferenciál standardem.

A8 hybrid

Druhá studie hybridního vozu na stánku Audi vychází z nové A8. Jeho pohon zajišťuje čtyřválec 2,0 TFSI (155 kW) kombinovaný s elektromotorem. Celkový výkon tohoto ústrojí činí 180 kW, točivý moment vrcholí hodnotou 480 Nm, což jsou hodnoty blízké šestiválcům. Spotřeba paliva 6,2 l/100 km naopak připomíná spíše malý čtyřválec. Zrychlení z klidu na 100 km/h přesto zabere vozu těžkému 1885 kilogramů jen 7,6 sekundy, nejvyšší rychlost má hodnotu 235 km/h. Velmi zajímavé je také pružné zrychlení – na pátý převodový stupeň dokáže A8 hybrid zrychlit z 60 na 120 km/h za 7,5 sekundy.

Audi A8 hybrid je full-hybrid s paralelně uspořádaným hnacím ústrojím. Mezi čtyřválcem 2,0 TFSI a osmistupňovou automatickou převodovkou je integrovaný synchronní elektromotor s 33 kW a 211 Nm. Elektrická část je schopna s vozidlem pohybovat rychlostí až 65 km/h na vzdálenost přibližně 2 km. I přes sadu lithium-ion baterií v zádi vozu nabízí zavazadlový prostor slušných 400 litrů. A8 hybrid stojí na 21 palců velkých litých kolech s pneumatikami o rozměru 265/35.

RS5 Coupé

Ne, že by byl osmiválec 4,2 l o výkonu 363 koní a s točivým momentem 440 Nm pro kupé S5 zrovna slabou motorizací, ale o příchodu ještě silnější RS5 se přece jen dost dlouho potichu spekulovalo.

Audi si dalo s ještě ostřejší sportovní verzí kupé A5 dost načas, vždyť výchozí model existuje už tři roky. Ale rozhodně se nedá říct, že by v Ingolstadtu propásli příležitost, bestsellerem je stejně 3.0 TDI.

Audi RS5 Coupé je poháněno vysokootáčkovým motorem V8 o objemu 4163 cm3 o výkonu 331 kW při 8250 (!) min-1, jenž disponuje ve spektru 4000–6000 min-1 nejvyšším točivým momentem 430 Nm. Kupé, vážící 1725 kg, s ním vystřelí na stovku za 4,6 s, maximální rychlost činí 250, respektive příplatkových 280 km/h.

RS5 má mít kombinovanou spotřebu 10,8 l na 100 km, sedmistupňová dvouspojková převodovka bude bohužel jednou možností volby. Pohon všech kol quattro má nový mezinápravový diferenciál, zatímco na zadních kolech lze mít „sportovní“ diferenciál, distribuující točivý moment mezi koly zadní nápravy. Ten je i u RS5 překvapivě za příplatek.

Nejostřejší provedení z řady A5 má modifikovaný podvozek – silentbloky, stabilizátory i pružiny a tlumiče, o 20 mm sníženou světlost, a standardem jsou 19" kola s pneumatikami 265/35. Na přání lze mít dvacítky s obutím 275/30. Vpředu jsou k zásahu připraveny osmipístkové třmeny s kotouči o průměru 365 mm, v dlouhém seznamu příplatkových prvků najdete ale i 380mm karbon-keramiku. Systém jízdní stability má sportovní režim a lze ho také zcela vypnout. Křidélko na zádi se vysouvá při rychlosti 120 km/h a schovává se při osmdesátce. V případě zájmu lze pořídit i aktivní řízení s variabilním převodem.

Audi plánuje zahájení prodeje v průběhu jara, a to s cenovkou oscilující kolem 77 700 euro.


Aleš Jungmann