Aurora Safety Car (1957): Toto byl jeden z průkopníků bezpečnosti. Hodně ošklivý...

 

Aurora nebyl jen ruský křižník a šampionát britské formule 1. Tohle jméno nesl i jeden americký automobil a rozhodně tím není myšlen Oldsmobile. Sice krásy příliš nepobral, ale to mu na zajímavosti neubírá...

Automobilové konstrukci v oblasti bezpečnosti se nevěnoval jen Béla Barényi, jehož patentů i zkušeností využíval dlouhá léta Daimler-Benz. Své následovníky měl i za oceánem. Poválečné „ameriky“ sice vypadaly na první pohled nezničitelně, ale při kontaktu s bariérou se více než pětimetrové koráby zhroutily jako domeček ze sirek.

Přítrž tomu se rozhodl učinit Alfred A. Juliano. Tento muž měl velmi atypické povolání – šlo totiž o katolického kněze! Nicméně před vysvěcením studoval umění a zajímal se o automobilový design. Údajně dokonce získal stipendium od General Motors, mohl tak pracovat pod vedením Harleye Earla, ale v tu dobu už se dal na kněžskou dráhu. Svou vášeň však neztratil a spojil ji s přesvědčením, že automobil může být bezpečnější... A svůj sen se mu podařilo zrealizovat.

Pět a půl metru

Věnoval mu pět let, dva roky strávil za rýsovacím prknem a tři jeho stavbou, i když původně neměl žádné technické znalosti. Celý vývoj a kompletace přišly na 30 tisíc dolarů, což byla ve druhé polovině 50. let hromada peněz. A zrodilo se... něco těžko uvěřitelného, 5486 mm dlouhá obluda, ovšem geniálně vymyšlená a skvěle zpracovaná. Pro co nejnižší hmotnost měla laminátovou karoserii a plastová okna, ta se otevírala směrem vzhůru samostatně. A panely ze skleněných vláken samozřejmě také nerezly... Také průhledná zabarvená střecha byla vyrobena z plastů, v případě potřeby se dala zevnitř zakrýt kovovými žaluziemi.

Vůz byl určen k provozu na předlouhých a rovných amerických dálnicích. Pokud praskla pneumatika, rezerva se hydraulicky uvolnila z přídě, kde byla umístěna vodorovně pod podlahou na plošině. K tomu sloužily páčky na přístrojové desce. Jinak dokázala absorbovat případný čelní náraz. V kabině bychom našli mnoho prvků, které už jsou dlouho součástí výbavy, ale před 60 lety tomu tak rozhodně nebylo. Kupříkladu bezpečnostní pásy, vestavěná ochranná klec, polstrovaná palubní deska, výztuhy ve dveřích a deformovatelný sloupek řízení. A teď jedna vychytávka, které jsme se nedočkali dodnes: pokud hrozila bezprostřední srážka, přední sedadla se samočinně otočila do protisměru o 180 stupňů. Aurora byla čtyřmístná, sedadlo řidiče bylo posunuto blíže ke středu a všechna dostala zvýšená a zesílená opěradla.

Patnáct poruch

Vypouklé čelní sklo bublinovitého tvaru, také z průhledné pryskyřice bylo navrženo tak, aby eliminovalo nebezpečí zranění hlav cestujících a vyhnulo se kontaktu s nimi. Stěrače chyběly, Juliano věřil tomu, že je tak aerodynamické, že dešťové kapky se prostě větrem jednoduše odfouknou. Vzduchové vaky byly již známy z letectví a Američan John W. Hetrick si je nechal patentovat pro automobil v roce 1953, v Auroře však přítomny nebyly. Přední vystouplá část vozu byla vyplněna pěnou a sloužila jako nárazník, při srážce s chodcem mu ublížila co nejméně, drobnějšího mohla i nabrat jako lopata a schovat... Dveře se otevíraly proti sobě.

Juliano použil šasi z buicku modelu 1953, které doplnil dřevěnou a překližkovou konstrukcí. Teprve na ni byly připevněny lehké vnější panely. Experimentální prototyp nebyl řádně otestován, a tak se stalo, že cestou na veřejné odhalení a tiskovou konferenci v New Yorku v roce 1957 se porouchal celkem patnáctkrát! Během pouhých 160 kilometrů... Z toho sedmkrát musel navštívit servis, nefungovala mechanika, ucpával se palivový systém. Motor prostě čtyři roky stál netknutý, takže není divu. Veřejnost byla planá očekávání, ale Juliano se svým vozem dorazil logicky na místo až pozdě odpoledne... a diváky šokoval jeho vzhled a koneckonců i předpokládaná cena, o skromném výkonu nemluvě. Nenašel se žádný zájemce, který do takového stroje chtěl investovat...

Bankrot

Otec Juliano plánoval, že své vozy vybaví motory americké Velké trojky, konkrétně značek Chrysler, Cadillac a Lincoln. Jím založená společnost Aurora Motor Company, která sídlila v Branfordu ve státě Connecticut, však žádný další kus nevyrobila. Projekt prazvláštního vozidla částečně financovala Julianova kongregace. Prodejní verze měla stát 12 tisíc dolarů, pro srovnání nejluxusnější Cadillac Eldorado Brougham přišel o tisícovku dráž.

Do celé záležitosti se navíc vložila IRS (International Revenue Service), která začala vyšetřovat daňové pozadí celé záležitosti. Juliano tvrdil, že po něm šli lidé z General Motors, právě ti prý nařídili kontrolu, přirovnával se sám k Prestonu Tuckerovi. Finanční problémy se prohloubily, Julianova společnost vyhlásila v roce 1958 bankrot a vzácný prototyp propadl jedné z opraven kvůli nezaplaceným účtům.... Přišla další rána. Katolická církev obvinila kněze ze zneužívání darů farníků a na začátku šedesátých let byl nucen opustit Řád Ducha Svatého.

Saundersův objev

Auto později měnilo majitele jak na běžícím pásu a skončilo po pouhých deseti letech na pozemku jedné karosárny a opravny v Cheshire (ve státě Connecticut, ne v Anglii), kde úspěšně chátralo a hnilo za garáží... Juliano zemřel na krvácení do mozku v roce 1989, jeho vzkříšení se tak nedožil. Začalo se na něm pracovat vlastně už od roku 1993, kdy jej objevil v jedné knize Brit Andy Saunders. Ano, ten Andy Saunders, který si postavil třeba placatý Fiat 126, nebo Citroën 2 CV ve stylu Pabla Picassa.

„Vždycky jsem chtěl vlastnit auto snů,“ řekl Saunders před dekádou v telefonickém rozhovoru pro New York Times a myslel tím jakýkoli americký koncept z padesátých let. „Ale všechny už byly rozprodané. Vzpomínám si, že jsem jednou listoval knihou o takových vozech a našel jsem tam skicu něčeho, co se jmenovalo Aurora. I můj otec poznamenal, že to bylo neuvěřitelně škaredé, ale na druhou stranu až neskutečné. Okamžitě jsem si řekl, že ho musím mít.“

Renovace

Pátrání trvalo několik dalších let, ale zadařilo se díky staré fotce, která měla v pozadí billboard onoho servisu. Nadšenec tedy věděl, kde hledat a nakonec vrak koupil za 1.500 dolarů a nechal dovézt domů do Poole v hrabství Dorset. Auto přitom vůbec neviděl! Doprava stála další dva tisíce. Dřevo léty shnilo, ocel zrezla a laminát popraskal, vlastně toho moc nezbylo. Pár dobových fotek, minimum dokumentace a konstruktér už nežil. Chyběly díly... Přesto unikátní exot na počátku roku 2005 znovu vyjel a byl jednou z hvězd Festivalu rychlosti v Goodwoodu. Najdete jej v Národním automobilovém muzeu v Beaulieu, původně soukromé sbírce lorda Montagu.

Pravidelně se objevuje v žebříčcích nejošklivějších aut v dějinách, někteří jeho tvary považují za hrůzné až děsivé. A na rozdíl od jiných, o kterých můžeme polemizovat, plným právem. Jenže idea vzniku tohoto skutečně bizarního stroje byla snad ta nejušlechtilejší možná...

Foto: 95octane, Aurora Motor Company, archiv

Spolupracujeme s TipCars.com
Novináři nejsou „nepřátelé lidu“. Americký Senát podpořil svobodný tisk Novináři nejsou „nepřátelé lidu“. Americký Senát podpořil svobodný tisk

Americký Senát dnes jednomyslně schválil rezoluci na…

Záplavy na jihu Indie si už vyžádaly více než 100 lidských životů Záplavy na jihu Indie si už vyžádaly více než 100 lidských životů

Při záplavách na jihu Indie způsobených monzunovými dešti…

Moskva vyslala strategické bombardéry na Čukotku, budou jen 700 kilometrů od Aljašky Moskva vyslala strategické bombardéry na Čukotku, budou jen 700 kilometrů od Aljašky

Ruská armáda poprvé vyslala své strategické bombardéry na…

 
Zdroj: Motor1, Wiki, 95octabe, NYT

Štítky Buick

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Co skrývá záslepka u voliče převodovky? V nouzi vás může zachránit Co skrývá záslepka u voliče převodovky? V nouzi vás může zachránit

U některých aut je záslepka pro odjištění pojistky…

Italové si ve 30. letech nenechali poradit. Stvořili obrovský omyl motorsportu Italové si ve 30. letech nenechali poradit. Stvořili obrovský omyl motorsportu

Historie motorsportu je plná prapodivných a netradičních…

 





 
Tohle jsou ta nejprodávanější auta světa. Vládnou kompakty a SUV

Tohle jsou ta nejprodávanější auta světa. Vládnou kompakty a SUV

Dnes 18:46

V žebříčku nejprodávanějších aut světa došlo k mírným změnám. Nejprodávanějším SUV je nově Toyota RAV4, nahoru se pak dere Nissan Qashqai.




Blesk.cz

Zemřela Aretha Franklin (†76): Královna soulu prohrála boj s rakovinou slinivky

Zemřela Aretha Franklin (†76): Královna soulu…

Zemřela Aretha Franklin (†76), slavná americká soulová zpěvačka, skladatelka a pianistka. Podlehla rakovině…

»Férovka« před diskotékou v Praze: Čtyři cizinci zkopali ležícího mladíka. Pátrá po nich policie

»Férovka« před diskotékou v Praze: Čtyři cizinci…

Z noční návštěvy diskotéky 22. dubna si odnesl několikatýdenní neschopenku. Nejprve ho vyvedl vyhazovač z baru a…

 

iSport.cz

Ohrožoval Jágra s nožem, trestu unikne! Fanoušek Charlie může opět vyvádět

Ohrožoval Jágra s nožem, trestu unikne! Fanoušek…

Je to blázen! Šílený fanoušek, který se v březnu s nožem dobýval za Jaromírem Jágrem, byl prohlášen za trestně…

Průvodce ke startu Bundesligy a Serie A ve Sport Magazínu

Průvodce ke startu Bundesligy a Serie A ve Sport Magazínu

Kdo má největší šanci zastavit dominantní Juventus a Bayern? V Serii A i bundeslize touží fanoušci po…

 

Reflex.cz

Zemřela zpěvačka Aretha Franklinová. Královna soulu podlehla rakovině slinivky

Zemřela zpěvačka Aretha Franklinová. Královna soulu…

Ve věku 76 let zemřela dnes americká zpěvačka Aretha Franklinová. Informovala o tom s odvoláním na rodinu…

Od špinavých klecí po „luxusní hotel“. Neuvěříte, jak také může vypadat kriminál

Od špinavých klecí po „luxusní hotel“. Neuvěříte,…

Po celém světě je v nápravných zařízeních vězněno přes 10 miliónů lidí. Od roku 2000 vzrostl počet uvězněných…