Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Auta nestačí, Norsko chce mít na elektřinu i letadla

redakce AUTO.CZ
Diskuze (17)
Norské aerolinky se hodlají jako první na světě vzdát spalovacího motoru. Do roku 2040 chtějí nasazovat na všechny krátké lety elektrická letadla. Týkalo by se to všech vnitrostátních letů a letů do sousedních hlavních měst skandinávských států.

"Domníváme se, že všechny lety kratší než 1,5 hodiny mohou létat plně elektrizované stroje," citoval státní leteckou společnost Avinor polský list Gazeta Wyborcza. Firma se chystá otestovat komerční trasu, na kterou by nasadila malé elektrické letadélko s 19 sedadly. Testy mají začít v roce 2025.

Vnitrostátní lety se podílejí na norských emisích skleníkových plynů 2,4 procenta. To je více než dvojnásobek, než kolik jich vzniká mezistátními lety, uvedl list s odvoláním na oficiální statistiky. Elektrický pohon také sníží nejméně o polovinu hladinu hluku a provozní náklady letadel, napsala Gazeta Wyborcza.

Norsko je největším producentem ropy a plynu v západní Evropě. Paradoxně je také lídrem na poli elektromobility, podíl elektromobilů je na zdejším trhu větší než v jakékoli jiné zemi na světě. Loni tvořily elektrické a hybridní vozy více než polovinu všech nově registrovaných automobilů.

Cesta k úplné elektrifikaci ale bude ještě dlouhá. Přechodně bude nutné vzít za vděk technologiemi na půli cesty, jako jsou biopaliva a hybridní řešení kombinace palivového motoru a elektromotoru, uzavírá polský list.

Svůj záměr společně pracovat na sestrojení prvního hybridního letadla částečně poháněného elektřinou ohlásily loni v listopadu firmy Airbus, Rolls-Royce a Siemens. Vzniknout by mělo do roku 2020.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (17)
27. 1. 2018 12:39
Re: Elektricka neletadla
Je vidět, že nelétáš. Hlukové limity jsou dávno. A ne zrovna nevýznamné. Ta akrobacie, co člověk musí provádět, aby se vyhl kdejaké vesničce. Poplatky na letišti dle hlučnosti také nepotěší. I na emise škodlivin jsou (to se však týká jen větších letadel). Problém je to hlavně pro starší proudová letadla. I jen takový hush kit nestojí zrovna málo, o výměně motorů nemluvě.
Avatar - Barrichello
26. 1. 2018 14:39
Re: Elektricka neletadla
FCA žije z pikapů a suv a z toho že do severoamerické divizie investuje naprosté minimum. otázka jak dlouho jim to vydrží, prodje jim třeba u značky Chrysler loni padly asi na 30 letý minimum >:D >:D >:D
Avatar - Barrichello
26. 1. 2018 14:38
Re: Elektricka neletadla
A že sou to všechno velká dopraví letadla na zaoceánské lety vid, hned zítra to nahradí Jumbo.

Klasické pohádky za 5-10-20 let >:D >:D >:D To říkali ti v 50. letech taky

navíc začínaj brutálně stoupat ceny mědi, lithia, olova atd díky vašim elektrickým vyfikundacím >:D
25. 1. 2018 20:11
Re: Elektricka neletadla
No jasně trolle, v Airbusu čekají na tvůj názor že něco nejde.
A tyhle letadla taky neexistují a země je placatá:
udalosti/elektricke-letadlo-z-brna-obs… />[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]

Avatar - Hammunasakra
25. 1. 2018 19:02
Re: Elektricka neletadla
Nojo Tesla a FCA [odkaz] :-)