Autem po Evropě: Jedeme na prázdniny!
Koncem května jsme ke Světu motorů přidali tradiční přílohu Autem do Chorvatska, v minulém čísle Autem po Česku a nyní seriál zakončujeme tím nejlepším ze zbytku: cestováním po vlastní ose dalšími zeměmi Evropy.
Na následujících stránkách najdete rady a tipy ze států na všechny světové strany od Česka: od Skandinávie po Portugalsko, od Francie po Bulharsko.
Proč zvolit na cestu po Evropě auto? Přináší volnost, ušetří za předražené výlety či platby za autopůjčovny. V nich čeká dost nebezpečí, jak rozebíráme na straně 12. „Navíc pro auto mluví fakt, že v porovnání s naší D1 jsou na tom jiné státy převážně lépe,“ říká Jiří Machovec, ředitel dopravních informačních systémů Global Assistance. „Jen v Polsku je síť slabá, přestože úroveň rok od roku stoupá. Rakousko a Německo jsou kvalitou známy. Slovinsko, i když na něj nadáváme, je rovněž v hlavních tazích pokryté dobrou dálnicí, stejně jako Chorvatsko. Itálie je region od regionu různá, ale hlavní tahy na sebe navazují, a tak se do místa, kam jedeme, určitě dostaneme po dálnici.“
Tato kvalita s sebou nese také věci z Česka málo známé. „Španělsko má dálnice sledované kamerami a již při průjezdu hranic z Francie mají jasno, zda jste tam vy nebo auto, kterým jedete, náhodou v minulém roce nespáchali přestupek či neuhradili pokutu. Mohou vás pak zastavit a zabavit doklady i vůz. Tato praxe je běžná i v Chorvatsku či Slovinsku,“ srovnává Machovec.
Doklady každopádně ukazujte jen policii. „Pokud ve Španělsku a Itálii dáte po nehodě z ruky zelenou kartu druhému řidiči, přiznali jste rovnou vinu,“ varuje Machovec.
Rady Světa motorů
- Pokud se v zemi nemusí svítit, je lepší světla vypnout. Na dálku upozorňujete policisty, že se blíží cizinec a zdroj peněz.
- V peněžence si nechávejte pouze nejnutnější hotovost. I z toho důvodu, že když vás policista vybídne k pokutě, velice rychle si zkontroluje, kolik a jaké bankovky máte – a podle toho rozhodne o výši.
- U půjčeného vozu z Česka nezapomeňte na prohlášení potvrzené od majitele.
- Už i v Chorvatsku (jako v jiných zemích) se vyplatí krabičky na hrazení mýtného. Ty zaplatí samy a projedete téměř bez zastávky.
- Vedle dopravních informací a uzavírek se před cestou podívejte na data prázdnin. Kde začínají, budou zácpy.
- Zjistěte si, jaké předpisy platí při nocování na odpočívadlech a mimo silnici.
- Doklady mějte ofocené. Při krádeži máte alespoň něco v ruce.
- Při nehodě v EU vypište český protokol, jeho kolonky jsou shodné všude v Unii. Nepodepisujte nic, čemu nerozumíte. Vždy můžete předložit svou verzi. Případně napište „nerozumím textu napsanému výše“ na všechny kopie dokladů.
- Telefony na všechna důležitá místa a známé si napište i na papírek někde v kufru. Když ztratíte mobil, nevíte, kam volat.
K Jadranu jinak
Nejčastěji vyrážejí Češi trávit letní dovolenou do Chorvatska – proto jsme této letní destinaci věnovali samostatnou přílohu v čísle 22. Ani druhý, italský břeh Jadranu nám ale není cizí. Naopak. Velmi často tam české rodiny míří vlastním autem a nezdráhají se dojet až na atraktivní jižní ostrovy Sicílie a Sardinie.
Itálie
Nejčerstvější řidičský zážitek máme z vínem provoněného Toskánska, pětidenní putování jsme si protáhli až do hlavního města Říma. Střední Itálie člověka ohromí rázem krajiny, překrásnými historickými městy, gurmánskými zážitky i skvělou kávou. Z nastolené pohody vás ale vyvede řízení. To je ta správná Itálie. Rychlostní omezení místním řidičům moc neříkají, přitom policejních hlídek i stacionárních radarů jsme potkali víc než dost – kdo ví, kolik z nich je funkčních?
Připravte se na to, že temperamentní Ital nejde pro troubení ani nervózní gesta daleko, při hledání správné odbočky nebo ulice budete často cílem afektovaného výstupu.
V době naší návštěvy se konal v Římě obří sraz strojů Harley-Davidson, takže dálnice vypadala jako jedna velká motorkářská kolona. Chlapi v jedné stopě se s tím nepářou. Střihnou vám to při 130 km/h těsně před auto, jako by se nechumelilo.
Jedna místní specialita – často jedou auta po čáře a zabírají dva pruhy. To známe i ze Sicílie – čím víc na jih, tím menší kázeň. Že si chodec tlačítkem na přechodu stopne dopravu, aby mohl přejít, nikoho nezajímá. Sicilan frčí dál i na červenou, a když jsme semafor respektovali, ostatní nás vytroubili. Samotnou kapitolou je centrum Říma. Jestli tam nemusíte, nejezděte. Nechte auto na okraji a kochejte se překrásným historickým městem bez něj. Beztak najít místo k parkování třeba v okolí Vatikánu je očistec. Pokud do centra přece jen potřebujete, mějte oči na stopkách. Motorky a hlavně skútry útočí jako kobylky ze všech stran. Mistrně se proplétají kolonami, využívají sebemenší mezírku. Na větších křižovatkách
a kruhových objezdech chybějí pruhy, proudy se chaoticky prolínají. Chce to pekelné soustředění, nezpůsobit ještě větší zmatky. Ve skutečnosti má ale tenhle neuspořádaný mumraj vlastní pravidla, bourá se minimálně a člověk rychle pochopí, že stačí nezmatkovat, dívat se kolem sebe – a ono to jde tak nějak samo.
Rada z praxe: Řada čerpacích stanic zavírá velmi brzy, pak jsou k dispozici jen samoobslužné stojany. Vyplatí se základní znalost angličtiny, jinak můžete mít problémy se zaplacením či vytisknutím účtenky.
Země | Dálniční poplatky, známka | Pokuta za rychlost (v obci do 20km/h) | Reflexní vesta | Alkohol povolen do (‰) | Max. rychlost mimo obec |
Italie | mýtné 145 Kč/100 km | 3900 Kč | všichni | 0,5 | 90 km/h |
Dálniční pohlazení Západu
Za společného jmenovatele všech „zápaďáckých“ zemí můžeme považovat hustou síť dálnic, zadarmo se po nich svezete jen v Německu. A i tam se o zavedení mýta žhavě diskutuje. Velmi kvalitní jízda vás čeká i na silnicích nižších tříd, všeobecně ale dejte pozor na stacionární radary a časté policejní kontroly.
Německo
Dálniční síť našeho západního souseda patří mezi nejhustší na světě. Vzhledem k obrovskému množství uživatelů ale stačí den státního svátku nebo lavina turistů chtivých moře a kolem velkých měst doprava rychle zkolabuje. Kvalita povrchu je vyhlášená, výjimkou jsou ale staré tahy, nejčastěji v bývalé východní části. Ty nemají daleko k českým drncákům. Oblíbenou pohádku o neomezené rychlosti berte s rezervou. Plošný limit zavedený skutečně není, ale místní úprava velmi často nařizuje maximum jen 120 km/h. A bývá to na úsecích dlouhých desítky kilometrů.
Rakousko
Zatímco v zimě bývá náš jižní soused vyhledávanou destinací, v letních měsících přes něj většinou jen míříme k moři. Tedy pokud někdo nepreferuje před slanou vodou křišťálově čistá jezera Solnohradska. Krásné alpské scenérie komplikují stavbu dopravních tepen, často tedy narazíte na dlouhé tunely – většinou bývají zpoplatněné. Porušování předepsaných rychlostí opravdu nedoporučujeme, policisté jsou neoblomní profesionálové.
Švýcarsko
Země, která vás dokonale uklidní. Brutální pokuty nahánějí strach, všichni jezdí tak ukázněně, že to umravní i nejdivočejší povahy. Takže se pěkně zařadit do davu a ploužit se po dálnici povolenou stodvacítkou. Na druhou stranu musíme ocenit, že všichni jedou stejně, nikdo si nenechává zbytečnou rezervu, aby brzdil provoz, jak to známe z českých dálnic. Jednoznačné minus píšeme Švýcarsku za výhradně roční dálniční známku.
Francie
Podobně jako v Německu se po Francii klikatí neskutečné množství silnic a dálnic, zácpy jsou tu na denním pořádku a parkování ve městech také není žádný med. Pokuty bývají vysoké a s policisty, kteří často odmítají mluvit jinak než francouzsky, toho bez znalosti jazyka moc nevyřešíte.
Španělsko a Portugalsko
Na západní cíp Evropy je to sice dálka, přesto takový výlet spoustu z nás láká. A nejde jen o novodobý fenomén – vzpomeňte si, jak se do Portugalska vydali filmoví manželé Pavel Zedníček a Dáša Veškrnová v Chobotnicích z II. patra. Slunečné počasí a velmi kvalitní silnice jsou důvodem, proč právě v těchto zemích absolvujeme většinu jízdních prezentací nových automobilů. A také tu najdeme vývojová centra výrobců, takže na jihu Španělska můžete nachytat nejeden maskovaný prototyp. Důkazem efektivního využívání evropských dotací budiž nové úseky dálnic vedoucích často odnikud nikam s minimálním vytížením. Ale stojí a jsou poseté kamerami. Policisté nejsou zrovna mírumilovní, angličtina jim moc neříká a kontakt s nimi může patřit k nejslabším zážitkům z dovolené.
Rada z praxe: Jedete-li vypůjčeným vozem, zjistěte si o jeho minulosti co nejvíc. Jakmile policisté odhalí podle registrační značky starší, ale dosud nezaplacený přestupek, můžete mít zbytečné komplikace kvůli chybě někoho jiného.
Země | Dálniční poplatky, známka | Pokuta za rychlost (v obci do 20km/h) | Reflexní vesta | Alkohol povolen do (‰) | Max. rychlost mimo obec |
Německo | zdarma | 1820 Kč | řidič služebního vozu | 0,5 | 100 km/h |
Rakousko | známka 216 Kč/10 dní | 1300 Kč | všichni | 0,5 | 100 km/h |
Švýcarsko | známka 840 Kč/ rok | 10 400 Kč | řidič | 0,5 | 80 km/h |
Francie | mýtné 235 Kč/100 km | 3510 Kč | řidič | 0,5 | 90 km/h |
Španělsko | mýtné 235–260 Kč/100 km | od 2340 Kč | všichni | 0,5 | 90 km/h |
Portugalsko | mýtné 106–208 Kč/100 km | 1560 Kč | řidič | 0,5 | 90 km/h |
Divoký Balkán
Na chorvatské pobřeží jezdíme lavinově. Ostatní země bývalé Jugoslávie i další balkánské státy však stojí v postraní našeho zájmu. Přitom i ony mají co nabídnout. Občas to chce dobrodružnější náturu, ale vyplatí se.
Řecko
Do Řecka můžete vyrazit dvěma štrekami. Jedna vede přes Rakousko do Itálie a poté trajektem z Brindisi a Bari na Korfu, do Patrasu či Igoumenitsy. Druhá míří přes Slovensko, Maďarsko, Srbsko a Makedonii. V obou případech počítejte s tím, že urazíte zhruba dva tisíce kilometrů.
My jsme si z Řecka přivezli samé pozitivní dojmy. Zejména ostrovy v Egejském moři vás dostanou nedotčenou krajinou. Navštívili jsme Samos, Kos i Rhodos a pokaždé se setkali jen s třemi druhy silnic – magistrálami (v Čechách silnice I. třídy), úzkými, ale kvalitními komunikacemi a prašnými polními cestami. Nic mezi tím. Řidič zde najde nepřeberné množství vraceček, šikan i rovných úseků podél pobřeží. Za zmínku stojí křivolaké silničky k horským vesnicím. Na řádění v autě vhodné nejsou, ale pokud si půjčíte čtyřkolku nebo skútr, zaručujeme skvělou zábavu. Do skutečně odlehlých koutů ostrovů se ale s běžným vozem nepouštějte. Prašné a kamenité silnice by mohly vašemu motorovému společníkovi hodně uškodit. Minimálně hrozí proražení pneumatiky nebo olejové vany. V horách navíc nečekejte ani svodidla. Ta jsou podle Řeků i na hlavních tazích zbytečným luxusem. Se vší bohorovností přistupují místní také k řízení a na silnicích je to znát. Na ostrovech se jezdí maximálně sedmdesátkou, občas je potřeba obalit nervy zdejšími specialitami, míst pro předjíždění není moc.
Bulharsko
Chystáte se do Bulharska jen k moři? Pak doporučujeme usednout do letadla a ušetřit dobrých 1800 km jízdy. Pokud je pro vás cílem i samotná
cesta přes ostatní balkánské země, můžete se v jejím závěru těšit na kvalitní bulharské silnice a bezproblémový pohyb po nich.
Bosna a Hercegovina
Kdo spěchá na jih, ať se této zemi vyhne. Dálnice prakticky chybí, doprava se plazí po okreskách. Milovníci krásných pohledů na řeky, jezera a hory
si však přijdou na své. Za vidění stojí vodopády přímo v centru historického města Jajce, kde je i obrovský a dostupný kemp.
Albánie
Hlavní tahy zdaleka nejsou tak špatné, jak bychom tipovali. A na nich samý mercedes – starý, nový, takovou přesilu nemají ani v Německu. Kolem silnic vojenské bunkry a pasoucí se osli, celkově docela zajímavá atmosféra podpořená nápisy v azbuce – kdo neumí, trochu se občas zapotí. Anglicky se domluvíte spíš ve větších městech, na venkově jsme ale měli problém i s objednáním jídla. Překvapí hustá síť moderních čerpaček a také zlodějské sklony zmatených a pomalých celníků na hranicích – nezdráhali se vyžadovat podstatně větší poplatek, než nařizuje zákon. Lhali vám do očí, nadávali, a když začalo být opravdu dusno, raději jsme pustili pár korun navíc, než abychom riskovali problém. Zažili jsme jak naprosto pohodový provoz, tak chaos a agresivní bezohledné chování – hlavně projíždějící Italy. Připravte se zkrátka na cokoli, o umění řidičů svědčí desítky pomníčků podél cest.
Černá Hora
Pláže podél pobřeží dlouhého jen asi 100 km jsou v sezoně celkem plné a jet sem vyloženě kvůli koupání bychom ani nedoporučili. Kdo ale miluje přírodu, najde v pohoří Durmitor na severu země hotový ráj. Zdejší klikatá silnice do města Žabljak vede překrásnými scenériemi, cestu vám zpestří třeba stáda divokých koní a dobytka přímo před autem. Zcela na jihu u hranic s Albánií vytváří delta řeky Bojana kouzelný ostrov s příjemným kempem a klidnými písčitými plážemi. Že jsou striktně nudistické, to jsme zjistili až po zaplacení ubytování…
Makedonie
Země, které jsme nikdy nevěnovali větší pozornost, nás překvapila špičkovou kvalitou dálnic s minimem placených úseků, řídkým provozem, příjemnými cenami a sympatickými lidmi. Spousta krásné přírody určitě stojí za návštěvu.
Rada z praxe: Nezapomeňte si doma zelenou kartu jako důkaz zaplaceného zákonného pojištění! Bez ní prakticky nemáte šanci přejet jediné balkánské hranice.
Země | Dálniční poplatky, známka | Pokuta za rychlost (v obci do 20 km/h) | Reflexní vesta | Alkohol povolen do (‰) | Max. rychlost mimo obec |
Řecko | mýtné 130-182 Kč/100 km | 1300 Kč | nepovinná | 0,5 | 90 km/h |
Rumunsko | známka 78 Kč/182 Kč (týden/měsíc) | 2500 Kč | řidič | 0,0 | 80 km/h |
Bulharsko | známka 130 Kč/338 Kč (týden/měsíc) | od 520 Kč | nepovinná | 0,5 | 90 km/h |
Klidný Sever
Podle posledních průzkumů nás sever Evropy láká. Češi vyrážejí čím dál častěji poznávat specifickou přírodu – fjordy, soustavy jezer, nekonečné lesy…
Veřejná doprava vyjde draho, proto se dá často dohromady větší parta, vytíží auto, sdílí náklady a spojí rovnou všechny země dohromady – Švédsko, Norsko i Finsko.
Sever je synonymem řádu, pravý opak jižanského temperamentu a chaosu. Auta se tu sunou striktně podle předpisů, nikdo nikam nespěchá, řidiči jsou ohleduplní, klidní a na nějakou ztracenou minutu nekoukají. Člověku to podvědomě nedá šlápnout na plyn a vyčnívat z ukázněného davu. Navíc hrozba nezdravě vysokých pokut nad našincem visí jako vykřičník.
Na rovinu ale říkáme, že je to kolikrát nuda. Směrem na sever řídne osídlení krajiny a vzdálenosti mezi městy se rapidně natahují. Jedete klidně sto kilometrů monotónní lesní krajinou, už máte chuť přidat nad rámec zákona a vtom zničehonic cedule upozorňující na radar – samozřejmě funkční. Stejně tak můžete potkat policisty na místě, kde byste je úplně nečekali. Takže pěkně klídek.
Rada z praxe: Nevěřte slepě navigacím. Nepodařilo se nám zjistit proč, ale opakovaně nás na severu přístroje GPS zklamaly. Dokonce i ten zabudovaný v domácím volvu ukazoval hlouposti a táhl nás navzdory všemožnému přenastavování šílenou obklikou, která při tamních vzdálenostech znamená i stovky kilometrů. Vyplatí se věřit ukazatelům, případně se zeptat na cestu – lidé jsou ochotní a v drtivé většině mluví dobře anglicky.
Země | Dálniční poplatky, známka | Pokuta za rychlost (v obci do 20km/h) | Reflexní vesta | Alkohol povolen do (‰) | Max. rychlost mimo obec |
Švédsko | zdarma | 7500 Kč | řidič | 0,02 | 70 km/h |
Dánsko | zdarma (Storebaltský most – 754 Kč) | 1820 Kč | řidič | 0,5 | 80 km/h |
Norsko | zdarma (most Öresund – 1118 Kč) | od 650 Kč | nepovinná | 0,2 | 80 km/h |
Finsko | zdarma | 2210 Kč | řidič | 0,2 | 80 km/h |