Auto Bild TÜV Report 2008 (vozy stáří 2-3 roky): lidové Mazdy momentálně vládnou
Přes 7 milionů zdokumentovaných technických prohlídek v Německu vytvořilo databázi stavu aut, které se pohybují po silnicích sousedního státu. Unikátní statistika sice není dokonalým nástrojem pro posouzení nejméně rizikové ojetiny, ale trendy, které naznačuje, zpochybnit nelze.
Jak vznikla statistika Auto Bild TÜV Report 2008?
Německé technické kontroly prováděné organizací TÜV v jednotlivých spolkových zemích jsou každoročně cenným zdrojem informací o kvalitě vozového parku, který se pohybuje na německých silnicích. Letošní žebříček čerpá z údajů sebraných v období 12 měsíců začínajícím v polovině roku 2006 a končícím červencem 2007. Statistika obsahuje jen ty modely, u nichž bylo provedeno dostatečné množství kontrol (více než 10.000) a mohou tak být srovnávány s ostatními (jde o statistickou významnost a srovnatelnost dat).
Celkem bylo provedeno přes 7 milionů kontrol. Výsledkem každé z nich je protokol, obsahující lehké, vážné a nebezpečné závady. Jejich význam je obdobný jako u české STK. Vozidlo s lehkou závadou (to je ta, která neohrožuje bezpečnost provozu) dostává známku stvrzující způsobilost k provozu, vozidlo s vážnou závadou dostane známku až po odstranění závady a pokud máte automobil na kterém technici naleznou nebezpečnou závadu, po vlastní ose neodjedete.
Auto Bild TÜV Report 2008 hodnotí automobily pěti věkových kategorií. První z nich - automobily staré 2-3 roky - uvádíme v dnešním článku, další naleznete na news.auto.cz během následujících dnů.
Auto Bild TÜV Report 2008: kategorie vozů starých 2 až 3 roky
Výsadní postavení v TÜV Reportu má právě skupina nejmladších vozů. Právě zde se nejméně projevuje vliv pečlivosti údržby a celkové péče majitelů automobilů. Vychází se z předpokladu, že v prvních letech provozu se o nový automobil jeho majitelé starají právě tak, jak jim předepisuje výrobce, velké návštěvy servisů očekává málokdo z majitelů. Počet ujetých kilometrů se jistě liší, ale v rámci jednotlivých tříd aut není vzhledem k statistickému objemu dat důvod předpokládat, že by jeden typ automobilu měl být využíván více než jiný. V Německu jezdí ke kontrole nová auta poprvé po třech letech, ale existují i výjimky , které mají zákonem stanoven přísnější (častější, časnější) dohled.
První dvacítka dvou až tříletých vozů obsahuje pouze vozy japonských a německých značek. K nejúspěšnějším modelům v hodnocení TÜV se letos řadí Mazda3 a Mazda2, které obsadily první místa s výrazným náskokem před Volkswageny Golf/Bora a Fordem Fusion na třetím místě. V první dvacítce je 5 Mazd (!), 3 Porsche, 3 Toyoty, 3 Fordy nebo 2 Audi.
Prvním modelem, který nemá svůj původ v Německu nebo Japonsku je Saab 9-3 na 19. místě (spolu s Mazdou6 a Audi A4). Jak ukazuje Toyota se svým Yarisem, výsledek není závislý na místě výroby ale zřejmě na mnoha jiných faktorech. Ačkoli se Yaris pro Evropu vyrábí ve Francii, první model francouzské značky najdeme až na 42. místě (Citroën Xsara).
Nejvýše umístěnou Škodou je Octavia na 35. místě, mírně nad průměrem (4,8 % vozů s vážnou závadou) je i Škoda Fabia na 49. místě. Škoda Superb je s 5 % už lehce pod průměrem této věkové kategorie.
K propadákům na německých STK patří Kia Carnival, Chrysler PT Cruiser, Renault Espace, Renault Laguna, Nissan Primera nebo Renault Kangoo. Na chvostu tohoto žebříčku ale najdeme prémiové modely Mercedes-Benz M nebo Mini Cooper.
Auto Bild TÜV Report 2008, kategorie 2-3 letých automobilů | ||
Poř. | Model | podíl aut s vážnou závadou |
1. | Mazda3 | 1,2% |
2. | Mazda2 | 1,4% |
3. | VW Golf/Bora | 2,2% |
3. | Ford Fusion | 2,2% |
5. | Honda Jazz | 2,3% |
6. | Mazda MX-5 | 2,4% |
6. | Porsche Boxster | 2,4% |
6. | Porsche Cayenne | 2,4% |
9. | Ford C-MAX | 2,5% |
9. | Mercedes-Benz A | 2,5% |
9. | Opel Meriva | 2,5% |
9. | Toyota RAV4 | 2,5% |
13. | Ford Fiesta | 2,6% |
13. | Porsche 911 | 2,6% |
13. | Toyota Yaris | 2,6% |
16. | Audi A8 | 2,8% |
16. | Mazda Premacy | 2,8% |
16. | Toyota Avensis | 2,8% |
19. | Audi A4 | 2,9% |
19. | Mazda6 | 2,9% |
19. | Saab 9-3 | 2,9% |
22. | Suzuki Grand Vitara | 3,0% |
22. | Subaru Forester | 3,0% |
22. | Toyota Corolla | 3,0% |
25. | Land Rover Freelander | 3,1% |
25. | Lancia Ypsilon | 3,1% |
27. | Audi A3 | 3,3% |
27. | Mercedes-Benz SL | 3,3% |
27. | Nissan Almera | 3,3% |
30. | VW Touran | 3,4% |
31. | Honda CRV | 3,5% |
31. | Hyundai Matrix | 3,5% |
33. | Mitsubishi Space Wagon | 3,6% |
33. | Nissan X-Trail | 3,6% |
35. | Audi TT | 3,8% |
35. | Škoda Octavia | 3,8% |
35. | Smart ForTwo | 3,8% |
38. | Audi A2 | 3,9% |
38. | Hyundai Getz | 3,9% |
38. | Nissan Micra | 3,9% |
38. | SEAT Cordoba | 3,9% |
42. | BMW X3 | 4,0% |
42. | Citroen Xsara | 4,0% |
44. | Ford Focus | 4,1% |
45. | Honda Civic | 4,2% |
45. | Opel Agila | 4,2% |
45. | Opel Corsa | 4,2% |
45. | Suzuki Wagon R+ | 4,2% |
49. | BMW 5 | 4,3% |
49. | Mercedes-Benz SLK | 4,3% |
49. | Škoda Fabia | 4,3% |
52. | Kia Sorento | 4,4% |
52. | Volvo S40/V40 | 4,4% |
54. | Renault Scénic | 4,5% |
55. | BMW 3 | 4,6% |
55. | BMW 7 | 4,6% |
55. | Mitsubishi Pajero | 4,6% |
55. | VW Lupo | 4,6% |
59. | Opel Vectra | 4,7% |
59. | Volvo S70/V70 | 4,7% |
61. | Audi A6 | 4,8% |
61. | Citroën Berlingo | 4,8% |
61. | VW Polo | 4,8% |
64. | Ford Mondeo | 4,9% |
64. | Honda Accord | 4,9% |
64. | VW New Beetle | 4,9% |
64. | VW Passat | 4,9% |
68. | Jeep Grand Cherokee | 5,0% |
68. | Mercedes-Benz S | 5,0% |
68. | Mitsubishi Carisma | 5,0% |
68. | Škoda Superb | 5,0% |
72. | VW Sharan | 5,2% |
73. | Opel Astra | 5,3% |
74. | Hyundai Santa Fe | 5,4% |
75. | Renault Twingo | 5,5% |
76. | Mercedes-Benz E | 5,6% |
76. | SEAT Toledo | 5,6% |
76. | Volvo S60 | 5,6% |
79. | Ford Galaxy | 5,7% |
79. | Ford Ka | 5,7% |
79. | SEAT Alhambra | 5,7% |
79. | Suzuki Jimny | 5,7% |
83. | BMW Z4 | 6,1% |
83. | Fiat Punto | 6,1% |
83. | Renault Megane | 6,1% |
86. | Opel Zafira | 6,2% |
86. | Peugeot 206 | 6,2% |
88. | BMW X5 | 6,4% |
89. | Citroën C5 | 6,5% |
90. | Citroën C2 | 6,6% |
90. | Fiat Doblo | 6,6% |
92. | Citroën C3 | 6,7% |
92. | Opel Frontera | 6,7% |
92. | Suzuki Swift | 6,7% |
95. | Kia Rio | 6,8% |
95. | Mercedes-Benz C | 6,8% |
97. | Renault Clio | 6,9% |
98. | Peugeot 406 | 7,0% |
98. | Fiat Panda | 7,0% |
100. | Fiat Seicento | 7,1% |
101. | Chrysler Voyager | 7,3% |
102. | Alfa Romeo 156 | 7,4% |
103. | Mini Cooper | 7,5% |
104. | Alfa Romeo 147 | 7,6% |
104. | Peugeot 307 | 7,6% |
106. | Mercedes-Benz M | 8,1% |
106. | Mitsubishi Colt/Lancer | 8,1% |
108. | Fiat Stilo/Bravo/Brava | 8,4% |
108. | Opel Omega | 8,4% |
108. | SEAT Arosa | 8,4% |
111. | Renault Kangoo | 8,6% |
112. | Nissan Primera | 9,2% |
113. | Renault Laguna | 12,6% |
114. | Renault Espace | 12,7% |
115. | Chrysler PT Cruiser | 13,5% |
116. | Kia Carnival | 19,7% |