Auto Bild TÜV Report 2008 (vozy stáří 4-5 let): v čele s 911, Jazzem a Legacy
Přes 7 milionů zdokumentovaných technických prohlídek v Německu vytvořilo databázi stavu aut, které se pohybují po silnicích sousedního státu. Unikátní statistika sice není dokonalým nástrojem pro posouzení nejméně rizikové ojetiny, ale trendy, které naznačuje, zpochybnit nelze.
Jak vznikla statistika Auto Bild TÜV Report 2008?
Německé technické kontroly prováděné organizací TÜV v jednotlivých spolkových zemích jsou každoročně cenným zdrojem informací o kvalitě vozového parku, který se pohybuje na německých silnicích. Letošní žebříček čerpá z údajů sebraných v období 12 měsíců začínajícím v polovině roku 2006 a končícím červencem 2007. Statistika obsahuje jen ty modely, u nichž bylo provedeno dostatečné množství kontrol (více než 10.000) a mohou tak být srovnávány s ostatními (jde o statistickou významnost a srovnatelnost dat).
Celkem bylo provedeno přes 7 milionů kontrol. Výsledkem každé z nich je protokol, obsahující lehké, vážné a nebezpečné závady. Jejich význam je obdobný jako u české STK. Vozidlo s lehkou závadou (to je ta, která neohrožuje bezpečnost provozu) dostává známku stvrzující způsobilost k provozu, vozidlo s vážnou závadou dostane známku až po odstranění závady a pokud máte automobil na kterém technici naleznou nebezpečnou závadu, po vlastní ose neodjedete.
Auto Bild TÜV Report 2008 hodnotí automobily pěti věkových kategorií. První z nich - automobily staré 2-3 roky - jsme zveřejnili o víkendu, další naleznete na news.auto.cz během následujících dnů.
Auto Bild TÜV Report 2008: kategorie vozů starých 4 až 5 let
Pětileté automobily v letošním Auto Bild TÜV Reportu pocházejí z let 2001 a 2002. Mezi domácí miláčky značky Porsche, kteří ročně v průměru mnoho kilometrů nenajedou, se v této kategorii dostaly japonské modely. Dobré vysvědčení dostala Honda za pozici Jazze i SUV CRV, které rozhodně není typickým autem, které stále čeká na projížďku v garáži. Stejný výrok platí i pro třetí Subaru Legacy. BMW prokázalo vysokou spolehlivost aktuální generace řady 7 z počátku výroby hlavně vzhledem k množství elektroniky na palubě a vzhledem ke konkurentům, kteří se umístili daleko za hranicemi první desítky této kategorie.
Překvapivý výsledek si odvezl i Citroën za dobrý technický stav malých hatchbacků C3 (20. místo, 6,1 % závad). Naopak podprůměrné 96. místo Mercedesu třídy E z počátku našeho milenia je nepříjemným překvapením příznivců třícípé hvězdy.
Chvost tabulky obsazuje známá pětka Kia Rio, Peugeot 106, Chrysler Voyager, Renault Laguna a Kia Carnival.
Auto Bild TÜV Report 2008, kategorie 4-5letých automobilů | ||
Poř. | Model | podíl aut s vážnou závadou |
1. | Porsche 911 | 2,8% |
2. | Honda Jazz | 2,9% |
3. | Subaru Legacy | 3,4% |
4. | Porsche Boxster | 3,6% |
5. | BMW 7 | 3,9% |
6. | Toyota RAV4 | 4,0% |
7. | Subaru Forester | 4,2% |
8. | Honda CRV | 4,5% |
9. | Audi A4 | 4,6% |
10. | Mazda MX-5 | 4,7% |
11. | Mercedes SLK | 4,8% |
12. | Toyota Corolla | 4,9% |
13. | Toyota Yaris | 5,1% |
14. | Mazda Demio | 5,3% |
15. | Nissan X-Trail | 5,8% |
16. | Honda Accord | 5,9% |
16. | Mitsubishi Pajero | 5,9% |
18. | Audi TT | 6,0% |
18. | Mercedes-Benz C | 6,0% |
20. | Citroen C3 | 6,1% |
21. | Suzuki Grand Vitara | 6,2% |
22. | Honda Civic | 6,3% |
22. | Mercedes-Benz S | 6,3% |
22. | Mercedes-Benz SL | 6,3% |
25. | Toyota Avensis | 6,4% |
26. | Audi A3 | 6,6% |
26. | VW Golf/Bora/Vento | 6,6% |
28. | Mercedes-Benz A | 6,7% |
29. | Audi A2 | 6,8% |
30. | Nissan Primera | 7,1% |
31. | Mitsubishi Space Wagon | 7,1% |
31. | Nissan Almera | 7,1% |
31. | VW Polo | 7,1% |
31. | Volvo S60 | 7,1% |
35. | VW New Beetle | 7,3% |
36. | Suzuki Jimny | 7,4% |
37. | Mitsubishi Carisma | 7,5% |
37. | Saab 9-3 | 7,5% |
39. | Ford Focus | 7,7% |
39. | Opel Corsa | 7,7% |
39. | Škoda Octavia | 7,7% |
39. | Smart ForTwo | 7,7% |
43. | Ford Fiest | 7,8% |
43. | Mazda Premacy | 7,8% |
43. | VW Lupo | 7,8% |
46. | Hyundai Matrix | 8,0% |
46. | Opel Agila | 8,0% |
48. | Volvo S40/V40 | 8,1% |
49. | BMW 5 | 8,2% |
50. | Audi A6 | 8,3% |
50. | Citroen C5 | 8,3% |
52. | Suzuki Wagon R+ | 8,4% |
52. | VW Passat | 8,4% |
54. | Audi A8 | 8,5% |
54. | Citroen Xsara | 8,5% |
54. | Ford Mondeo | 8,5% |
54. | Mercedes-Benz M | 8,5% |
58. | Škoda Fabia | 8,7% |
59. | Renault Mégane | 9,0% |
60. | Citroen Berlingo | 9,1% |
60. | Mazda 323 | 9,1% |
62. | BMW X5 | 9,3% |
62. | BMW Z3 | 9,3% |
62. | Seat Cordoba | 9,3% |
62. | Volvo S70/V70 | 9,3% |
66. | Land Rover Freelander | 9,4% |
66. | Škoda Superb | 9,4% |
68. | Mazda 626 | 9,8% |
68. | Opel Astra | 9,8% |
70. | Seat Toledo | 10,0% |
71. | Jeep Grand Cherokee | 10,1% |
71. | Peugeot 206 | 10,1% |
73. | Alfa Romeo 156 | 10,2% |
74. | Nissan Micra | 10,3% |
75. | Hyundai Elantra | 10,4% |
75. | Mitsubishi Colt/Lancer | 10,4% |
77. | BMW 3 | 10,8% |
78. | Opel Frontera | 10,9% |
78. | Suzuki Swift | 10,9% |
80. | Alfa Romeo 147 | 11,1% |
80. | Renault Espace | 11,1% |
82. | Opel Vectra | 11,2% |
83. | Daihatsu Cuore | 11,3% |
83. | Peugeot 307 | 11,3% |
83. | Peugeot 406 | 11,3% |
83. | Renault Twingo | 11,3% |
87. | Seat Arosa | 11,6% |
88. | Fiat Punto | 11,7% |
88. | Fiat Dobló | 11,7% |
88. | Renault Scénic | 11,7% |
91. | Opel Omega | 12,0% |
92. | Ford Galaxy | 12,1% |
93. | Renault Clio | 12,2% |
94. | Fiat Seicento | 12,6% |
95. | VW Sharan | 12,8% |
96. | Mercedes-Benz E | 13,6% |
96. | Renault Kangoo | 13,6% |
98. | Fiat Stilo | 13,7% |
99. | Ford Ka | 13,8% |
99. | Lancia Y | 13,8% |
101. | Hyundai Santa Fe | 13,9% |
102. | Seat Alhambra | 14,0% |
103. | Mini Cooper | 14,1% |
104. | Opel Zafira | 14,6% |
105. | Citroen Saxo | 14,9% |
106. | Chrysler PT Cruiser | 15,1% |
107. | Kia Rio | 15,3% |
108. | Peugeot 106 | 16,7% |
109. | Chrysler Voyager | 18,8% |
110. | Renault Laguna | 22,3% |
111. | Kia Carnival | 27,6% |
Auto Bild TÜV Report 2008 (vozy stáří 2-3 roky): lidové Mazdy momentálně vládnou.