Auto Bild TÜV Report 2009 (vozy stáří 8-9 let): Mezi 15 nejlepšími pouze 4 německé modely
Na předních místech se nic mimořádného neděje. Porsche Boxster pouze v této kategorii střídá model 911, rozdíl je však pouhá desetina procenta. Zajímavé je i to, že s těmito podíly vozů s vážnou závadou by oba modely uspěly i v mladší kategorii.
Mezi osmi a devítiletými vozy jsou exempláře uvedené do provozu v letech 1998 a 1999. Většinou tedy jde o předchozí generace aut, které se dnes prodávají a v některých případech byl model vystřídán dokonce již dvakrát.
Nejúspěšnější značkou v této kategorii je asi Toyota, jejíž 4 masově prodávané modely skončily v TOP10. Špatně na tom není ani Mazda a tradičně vysoko se drží Subaru Forester. První lidový automobil z Německa je už na 14. místě (VW Polo). V těsném závěsu za ním je Mercedes-Benz třídy S z opačného spektra nabídky. Zajímavým výsledkem je jeho průměrný počet najetých kilometrů (133 tisíc) ve srovnání s Audi A8 (158 tisíc km) a BMW 7 (153 tisíc km) - oba pod průměrem kategorie, který činí 18,3 % vadných vozů.
Několik modelů z konce žebříčků mladších kategorií zmizelo kvůli malému počtu provedených kontrol daného typu nebo proto, že se v té době ještě neprodávaly. Naopak, objevují se jiné, které byly před rokem 2000 obchodně úspěšné. Na samotném chvostu je stylový Ford Ka (jen 62 tisíc km najeto v průměru) a Alfa Romeo 145/146. Na třetím místě od konce je Škoda Felicia z posledních let výroby.
Auto Bild TÜV Report 2009, kategorie 8-9letých automobilů | |||
Pořadí | Model | podíl aut s vážnou závadou | počet tisíc ujetých km |
1. | Porsche Boxster | 5,2% | 77 |
2. | Porsche 911 | 5,3% | 84 |
3. | Toyota RAV4 | 6,7% | 100 |
4. | Mercedes SLK | 8,3% | 82 |
5. | Mazda Demio | 8,4% | 97 |
6. | Subaru Forester | 5,6% | 119 |
7. | Toyota Yaris | 9,6% | 95 |
8. | Mazda MX-5 | 9,9% | 90 |
9. | Toyota Avensis | 10,3% | 118 |
10. | Toyota Corolla | 10,4% | 102 |
11. | Suzuki Grand Vitara | 11,5% | 100 |
12. | Suzuki Jimny | 12,4% | 82 |
12. | Mazda Premacy | 12,4% | 112 |
14. | VW Polo | 12,7% | 96 |
14. | Nissan Almera | 12,7% | 106 |
16. | Mercedes S-Klasse | 12,8% | 133 |
17. | Audi TT | 13,3% | 103 |
18. | Honda Accord | 13,4% | 109 |
19. | Citroen Xantia | 14,3% | 133 |
19. | Saab 9-3 | 14,3% | 128 |
21. | Misubishi Space Wagon | 14,4% | 118 |
22. | VW Golf/Bora | 14,5% | 112 |
23. | Smart Fortwo | 14,6% | 76 |
24. | Audi A3 | 14,7% | 124 |
25. | Mitsubishi Pajero | 14,8% | 128 |
26. | Honda Civic | 15,4% | 109 |
27. | Ford Focus | 15,6% | 114 |
28. | VW Lupo | 15,8% | 97 |
28. | Mercedes C-Klasse | 15,8% | 119 |
30. | Nissan Primera | 16,2% | 120 |
31. | Mitsubishi Colt/Lancer | 16,7% | 105 |
32. | BMW Z3 | 16,8% | 84 |
32. | Opel Corsa | 16,8% | 92 |
32. | VW New Beetle | 16,8% | 106 |
35. | Renault Mégane | 16,9% | 103 |
35. | Suzuki Swift | 16,9% | 60 |
35. | Mazda 323 | 16,9% | 100 |
35. | Seat Arosa | 16,9% | 105 |
39. | Škoda Octavia | 17,0% | 140 |
40. | Daihatsu Cuore | 17,1% | 86 |
40. | Mitsubishi Carisma | 17,1% | 117 |
42. | Renault Espace | 17,2% | 134 |
43. | Opel Astra | 17,4% | 110 |
44. | Opel Vectra | 17,5% | 119 |
45. | Mazda 626 | 17,7% | 120 |
46. | Seat Ibiza/Cordoba | 17,9% | 107 |
46. | Volvo S40/V40 | 17,9% | 142 |
48. | Mercedes A-Klasse | 18,2% | 101 |
49. | Opel Zafira | 18,3% | 120 |
49. | Seat Leon/Toledo | 18,3% | 121 |
51. | Peugeot 406 | 18,6% | 127 |
52. | Audi A4 | 18,8% | 136 |
53. | Mercedes M-Klasse | 19,0% | 122 |
54. | Audi A8 | 19,4% | 128 |
55. | Mercedes E-Klasse | 19,5% | 155 |
55. | Jeep Grand Cherokee | 19,5% | 116 |
57. | Nissan Micra | 19,6% | 87 |
58. | BMW 5 | 19,8% | 147 |
59. | Renault Scénic | 19,9% | 119 |
60. | BMW 7 | 20,2% | 153 |
60. | Opel Omega | 20,2% | 128 |
62. | Audi A6 | 20,5% | 154 |
63. | BMW 3 | 21,0% | 115 |
64. | VW Passat | 21,2% | 154 |
65. | Citroen Saxo | 21,3% | 97 |
65. | Renault Laguna | 21,3% | 125 |
67. | Peugeot 106 | 21,5% | 96 |
68. | Peugeot 306 | 21,6% | 112 |
69. | Seat Alhambra | 21,7% | 156 |
70. | VW Sharan | 21,8% | 152 |
71. | Ford Fiesta | 21,9% | 70 |
72. | Opel Frontera | 22,0% | 99 |
73. | Renault Clio | 22,1% | 97 |
74. | Ford Galaxy | 22,6% | 144 |
74. | Volvo S70/V70 | 22,6% | 182 |
76. | Citroen Xsara | 23,1% | 113 |
77. | Fiat Bravo/Brava | 23,2% | 108 |
78. | Ford Mondeo | 23,9% | 135 |
79. | Citroen Berlingo | 24,4% | 129 |
79. | Alfa Romeo 156 | 24,4% | 122 |
79. | Daewoo Lanos | 24,4% | 99 |
82. | Suzuki Wagon R+ | 24,5% | 95 |
83. | Fiat Punto | 24,9% | 95 |
84. | Renault Twingo | 25,5% | 94 |
85. | Škoda Felicia | 27,5% | 95 |
86. | Ford Ka | 28,7% | 62 |
87. | Alfa Romeo 145/146 | 30,0% | 116 |
Jak vznikla statistika Auto Bild TÜV Report 2009?
Německé technické kontroly prováděné organizací TÜV v jednotlivých spolkových zemích jsou každoročně cenným zdrojem informací o kvalitě vozového parku, který se pohybuje na německých silnicích. Letošní žebříček čerpá z údajů sebraných v období 12 měsíců začínajícím v červnu roku 2007 a končícím červencem 2008. Statistika obsahuje jen ty modely, u nichž bylo provedeno dostatečné množství kontrol (více než 10.000) a mohou tak být srovnávány s ostatními (jde o statistickou významnost a srovnatelnost dat).
Celkem bylo do šetření zahrnuto 7,7 milionů kontrol. Výsledkem každé z nich je protokol, obsahující lehké, vážné a nebezpečné závady. Jejich význam je obdobný jako u české STK. Vozidlo s lehkou závadou (to je ta, která neohrožuje bezpečnost provozu) dostává známku stvrzující způsobilost k provozu, vozidlo s vážnou závadou dostane známku až po odstranění závady a pokud máte automobil na kterém technici naleznou nebezpečnou závadu, po vlastní ose neodjedete.
Novinkou letošního žebříčku jsou průměrné počty najetých kilometrů daného modelu v dané věkové kategorii. Pochopitelně s rostoucím věkem kilometry přibývají a tím se také zvětšuje opotřebení a nutnost důkladnější údržby. Na druhou stranu výsledky podle TÜVu nenaznačují, že by byl počet ujetých kilometrů statisticky významným parametrem ovlivňujícím výsledky v rámci jedné věkové kategorie.