Auto na vzduch - je to budoucnost automobilu?

Auto na vzduch - je to budoucnost automobilu?

 

       V dnešním moderním světě se pro nás stal automobil téměř nepostradatelným společníkem. Ať už jej využíváme na dopravu zboží či osob, dojíždění do zaměstnání, za zábavou, na nákupy či na dovolenou - auto je naším nejoblíbenějším dopravním prostředkem. S ním se cítíme jaksi svobodní, můžeme jet kamkoliv a kdykoliv.

       Tento životní styl má však i svá úskalí. Benzín, stejně jako ostatní pohonné hmoty vyráběné z ropy jistě již levnější nebudou. Ačkoliv jsou náklady na dopravu v současné době ještě přijatelné, v následujících letech jistě porostou požadavky na jejich snížení. Alternativním palivům bude ještě nějakou dobu trvat, než se stanou konkurenceschopnými, a je otázkou, zda přinesou snížení těchto přímých nákladů. Ovzduší velkých měst znečištěné až na hrůznou úroveň zplodinami z aut pro změnu způsobuje zdravotní problémy jejich obyvatelům. Je snadné vymlouvat se na příliš velkou hustotu dopravy, se kterou se nedá nic dělat, nebo na špatný technický stav vozidel, případně příliš benevolentní normy. Ať už vaše auto produkuje jakékoliv množství škodlivých zplodin, i to nejmenší se při současné koncentraci provozu v centrech měst stává velmi nebezpečným. Přestože se současní výrobci spalovacích motorů snaží snížit spotřebu i emise na minimum, jediným možným řešením je začít ve velké míře používat AUTOMOBILY S NULOVÝMI ZPLODINAMI.

       Jaká by to měla být? A co tomu brání? Vždyť už kolik let se pokoušejí největší světoví výrobci automobilů najít nějakou životaschopnou alternativu k běžným spalovacím motorům. Elektromobily i hybridní pohony, auta spalující vodík plynný, kapalný i v pevné fázi, metan i auta s palivovými články používající tatáž paliva. Některé z nich dokonce splňují i kritérium nulových zplodin a ekologického provozu, ale kolik stojí vozy a kolik jejich provoz? Je vůbec možné, aby byl jejich provoz ekonomicky výhodný? Z dlouhodobé perspektivy i s ohledem na životní prostředí určitě ano, ale většina spotřebitelů požaduje návratnost vložených prostředků kratší než desetiletí. A tu přichází nové, geniální řešení již staršího konceptu: "Auto na vzduch".

       Ačkoliv je množství energie ukryté ve stlačeném vzduchu relativně malé, podařilo se francouzskému vynálezci a konstruktéru automobilových motorů ing. Guy Négre sestrojit pístový motor vhodný do automobilu, který tuto energii dokáže velmi efektivně přeměnit na energii mechanickou. Spojením tohoto motoru se standardními nádržemi na stlačený vzduch a speciálně pro tyto účely navrženou karosérií, převody apod. vznikl zcela nový typ vozu. Jeho výkonové parametry se blíží dnešním elektromobilům, v některých je i předčí. Oproti nim má však nemálo výhod. Především je to konstrukční cena. Žádné drahé a těžké akumulátory s omezeným počtem cyklů a dlouhou dobou nabíjení. Jednoduchý a levný motor. Není nutné používat žádné materiály, které by nebyly recyklovatelné, žádné těžké kovy. Výsledkem je vůz, formátu dodávky, levnější než 10.000 $! Za tuto cenu žádné jiné "ekologické" vozidlo nekoupíte.

       A kde natankujete vzduch, stlačený na 300 atmosfér? Třeba i doma. Součástí vozu je totiž zabudovaný elektrický kompresor o výkonu 5,5 kW, který po připojení na 230V síť zajistí natankování plné nádrže během 3 a půl hodiny. Zdá se vám to pomalé? Tak si zajeďte na tlakovací stanici, kde budou mít připravený zásobník. Nádrž lze naplnit za 3 minuty.

       A co provozní náklady? Plnou nádrž pořídíte něco mezi 20-70 Kč, podle ceny za kWh elektrické energie. Pokud byste kupovali stlačený vzduch od velkododavatelů, přijde vás ještě levněji. A na plnou nádrž ujedete 200-300 km! Budeme-li počítat s průměrnými hodnotami, pak spotřeba tohoto vozu je jen 0,18 Kč/km! Tak nízké ceny na kilometr nedosáhne žádný motor na fosilní paliva. A zplodiny? ŽÁDNÉ. Automobil dokonce čistí vzduch, protože při svém provozu používá i okolní nestlačený vzduch, který je nutné před použitím filtrovat. Pro mazání motoru lze zase použít běžný stolní olej.

       "To je hezké, ale v čem je ten háček? ", začnou se mnozí z vás ptát. Dodávka, levnější než ty, co jsou běžně na trhu, s neuvěřitelně nízkou spotřebou - jak to, že jsme o ní ještě neslyšeli? Jak to, že na ni nejsou všude reklamy? Vždyť by si ji každý koupil! Ovšem každá myšlenka, stejně jako komerční záměr, potřebuje ke svému rozvinutí dvě věci - čas a peníze. "Auto na vzduch" zkonstruovala poměrně malá lucembursko-francouzská firma MDI -Moteur Developpement International a teprve na konci roku 2001 skončila v první továrně na "auta na vzduch" výroba prototypů a započala sériová výroba. Proces homologace, nezbytně nutný pro prodej v Evropské unii, bude dokončen v průběhu roku 2002. Další továrny se staví ve Španělsku, v Jihoafrické republice a v Brazílii. Stavba továrny poblíž New Yorku musela být po událostech z 11. září odložena. MDI nabízí prodej licencí a stavbu továren na klíč, cena továrny je pouze 5 milionů dolarů. Firma také vybízí všechny jednotlivce a organizace k podpoře tohoto projektu, formou článků v časopisech a osvěty se může zapojit každý, investoři s vážným zájmem jsou vřele vítáni. Licenční politika MDI podporuje především lokální, malosériovou výrobu vozů. Tím chce zajistit nezávislost výrobců a možnost rychle reagovat na požadavky zákazníků. Vzhledem k tomu, že energie potřebná pro výrobu stlačeného vzduchu pochází rovněž z místních zdrojů, má tento vůz šanci stát se PRVNÍM ANTIGLOBALIZAČNÍM AUTOMOBILEM.

       Perspektivy tohoto projektu se zdají být velmi přitažlivé. Na rozdíl od cen fosilních paliv bude cena stlačeného vzduchu vždy velmi nízká, ať už jej zajistíme jakoukoliv cestou. Podle informací zjištěných autorem článku jsou výrobci technických plynů připraveni dodávat i vzduch stlačený na 300 atmosfér (doposud to bylo jen 200 atmosfér). Existují projekty na výrobu stlačeného vzduchu pomocí hydraulické energie vody, elektřina nutná pro pohon kompresoru však také může být vyráběna ekologicky čistě. Podstatné přitom je, že i v případě výroby elektřiny pomocí fosilních paliv by nedocházelo ke znečišťování životního prostředí spalinami z výfukových plynů. Cena automobilu by při sériové výrobě měla ještě klesnout (10.000 $ je přibližná cena plně funkčního prototypu). Dojezd je zatím dostatečný a při dalších optimalizacích motoru a vozidla jistě vzroste. A nulové zplodiny - čistý, chladný vzduch odcházející z výfuku - zajišťují splnění jakkoliv přísných emisních norem. Nezbývá než pracovat na tom, aby se tato vozidla objevila mezi námi co nejdříve a v co největším množství.

       Zájemci o tuto zajímavou koncepci ekologického pohonu mohou navštívit následující stránky:

www.autonavzduch.cz (mnoho informací v češtině)
www.theaircar.com (informace v angličtině, najdete zde například i videa - ono to opravdu jezdí)
www.mdi.lu

nebo se obrátit se svými dotazy na autora tohoto článku:

ing. Martin Palča Kolařík

Spolupracujeme s TipCars.com
Bitcoin brzy předežene Česko, už dnes spotřebovává stejně elektřiny jako Dánsko Bitcoin brzy předežene Česko, už dnes spotřebovává stejně elektřiny jako Dánsko

Zvýšený zájem o kryptoměny letos na podzim přirozeně…

Tejc se vrací, má se stát náměstkem Pelikána na ministerstvu spravedlnosti Tejc se vrací, má se stát náměstkem Pelikána na ministerstvu spravedlnosti

Politickým náměstkem ministra spravedlnosti Roberta…

Kreml: Díky varování od CIA jsme zmařili atentát v Petrohradu Kreml: Díky varování od CIA jsme zmařili atentát v Petrohradu

Teroristé plánovali útok na katedrálu Panny Marie…

Auta na diesel nejsou na odpis. Češi se podílí na unikátní výrobě syntetické nafty Auta na diesel nejsou na odpis. Češi se podílí na unikátní výrobě syntetické nafty

Doba, kdy auta "z donucení" musela jezdit na dřevoplyn,…

 
 






Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Sháníte čtyřkolku? Máme 5 tipů na spolehlivé ojetiny do 150 tisíc Kč Sháníte čtyřkolku? Máme 5 tipů na spolehlivé ojetiny do 150 tisíc Kč

Díváte se po maximálně desetiletém voze s cenou do 150…

VW Arteon dostane třílitr VR6 Turbo! Bude mít 400 koní, porazí i Panameru VW Arteon dostane třílitr VR6 Turbo! Bude mít 400 koní, porazí i Panameru

Nový šestiválec vůz posune na úplně novou úroveň.…

 





 
Hamilton vs. Marquez vs. Ogier: Čím se liší velikáni?

Hamilton vs. Marquez vs. Ogier: Čím se liší velikáni?

Včera

Hvězda F1 Lewis Hamilton, motocyklový fenomén Marc Marquez a rallyeové eso Sebastien Ogier mají dohromady patnáct titulů mistrů světa. V čem jsou si podobní?




Blesk.cz

Plochu vzdáleného počítače můžete ovládat přes web, Google k tomu spustil nový nástroj

Plochu vzdáleného počítače můžete ovládat přes web,…

Společně s oznámením ukončení podpory aplikací pro Chrome přichází Google s náhradou vzdálené plochy, která byla…

Australané zatkli Kimova špióna. Pro KLDR sháněl zbraně hromadného ničení

Australané zatkli Kimova špióna. Pro KLDR sháněl…

Australští policisté zatkli muže ze Sydney, kterého viní z domlouvání obchodů pro Severní Koreu, včetně prodeje…

 

iSport.cz

Kapitán národního týmu Erat: Dokázali jsme, že můžeme hrát s kýmkoliv

Kapitán národního týmu Erat: Dokázali jsme, že…

Dobrá práce! Kapitán Martin Erat dovedl reprezentaci ke třem výhrám a potvrdil, že právě on je tím správným…

Džeko a Schick: místo gólů srážka. Není to pár, jen spolu hrají, říká kouč

Džeko a Schick: místo gólů srážka. Není to pár, jen…

Skřípe to. Místo, aby ofenzivní opory táhly AS Řím za titulem, spíš si zatím na hřišti překáží. V sobotním…

 

Reflex.cz

V Česku je 3542 mostů v žalostném až havarijním stavu. Kolik malérů se bude muset ještě přihodit, aby se s tím začalo něco dělat?

V Česku je 3542 mostů v žalostném až havarijním…

Nedávný pád pěší lávky (a čtyři zraněné osoby) u Trojského zámku v Praze po čase opět vyprovokoval debatu nad…

Volby v Katalánsku mohou podle průzkumů vyhrát separatistické strany, ale nemusí mít většinu

Volby v Katalánsku mohou podle průzkumů vyhrát…

Předvolební průzkumy se v mnoha zemích světa mýlily, proto je potřebné brát i poslední výsledky v ostře…