Auto a zima: Nezávislé topení usnadní život i provoz auta

Auto a zima: Nezávislé topení usnadní život i provoz auta

 

Chcete přijít v zimě k vyhřátému autu, které nebude pokryté sněhem a ledem ? Řešení je jednoduché: nezávislé topení.

Jeho instalací odpadá nepříjemné pobíhání se škrabkou a smetáčkem kolem auta, spouštění motoru, aby se vůz zahřál a s tím související oblaka dýmu z výfuku. Navíc všechny zmiňované činnosti stojí čas, který tímto neztrácíme. Studené starty navíc agregátům vadí, volnoběžné otáčky jsou vyšší a spotřeba paliva letí nahoru.

Pomocné agregáty určené k vytápění pocházejí z nákladních a obytných aut. Nezávislé topení s palivovými hořáky je nejčastěji teplovodní. To zvládá ohřát nejen motor, ale i interiér. V předchozím odstavci zmíněné studené starty jsou tak minulostí. Vůz také díky tomu vypouští do ovzduší méně exhalací a motor má po startu nižší spotřebu (o zhruba 30 %) než v případě studeného startu. Srdcem systému je spalovací komora vyrobená z ušlechtilé oceli. Do té se ventilátorem vhání vzduch, který se míchá s palivem (benzin, nafta, záleží pochopitelně na tom, co spaluje Vaše auto) přiváděným čerpadlem z nádrže. Spotřeba běžícího systému je kolem 0,5 litru paliva za hodinu.

Zařízení je napojeno na chladicí okruh motoru a ohřívá v něm kapalinu. Teplý vzduch tedy proudí přes stávající systém vytápění a dá se bez problémů regulovat jeho intenzita. Systém může být díky vodotěsné konstrukci umístěn prakticky kdekoliv v automobilu.

Mimochodem, pokud si myslíte, že v létě bude zahálet, jste na omylu. Má totiž také funkci nezávislého větrání. Při stání na slunci můžete pomocí topení zapnout ventilátor vozu a vyfoukat horký vzduch pryč z interiéru.

Jednodušší variantou je teplovzdušné topení rozšířené zejména u kamionů. Na rozdíl od teplovodního je vyrobeno z hliníkové slitiny, funkčnost je ale obdobná. Jeho montáž je poměrně rychlá, umístit lze ale pouze do kabiny. Je vhodné pro delší dobu topení, proto jej využijí právě dálkoví řidiči při přestávkách. Vzduch lze rozvádět po vnitřním prostoru individuálně, ohřátý začne proudit ihned po startu.

Oba systémy se dají regulovat předvolbovými hodinami, čas spuštění tedy lze naprogramovat. Dálkové ovládání až na 1 kilometr nebo pomocí mobilního telefonu je rovněž samozřejmostí. Jejich nespornou výhodou je i to, že můžeme v zimě s vozem i delší dobu stát, aniž bychom zapínali motor.

Nezávislé topení vyrábějí například firmy Eberspächer, Webasto, Truma či Ateso. V současnosti se levnější varianty pohybují nejčastěji kolem 18 tisíc korun, pro majitele starších automobilů nejsou tedy předmětem zájmu, byť se dnes dají instalovat prakticky do každého. Několikahodinová montáž přijde minimálně na dalších 3.000 korun. Nabízejí je také někteří výrobci jako příplatkovou výbavu, částky, které musí zájemce vynaložit, jsou ale vyšší. U německých značek dosahují i dvojnásobku.

Auto a zima - Speciální příloha Auto.cz

V tomto ohledu existují ovšem i další volby. Elektrické topení je populární zejména ve Skandinávii a lze jej nabíjet také z domácí sítě. Právě nutná přítomnost zásuvky na 220 V je jeho hlavní nevýhodou. Výhodou jsou naopak příznivější ceny. Užitkové automobily a autobusy využívají topení vzduchového.

Na závěr pár rad. Vytápění by nikdy nemělo trvat déle než samotná jízda, jinak se palubní akumulátor nestačí dobít a následují další problémy - nehnete se z místa. Topení se doporučuje zapnout jednou za měsíc naprázdno, a to i v létě. Prověří se jeho funkčnost a autu to rozhodně neublíží. Moderní zařízení mají také paměť chyb.

Zapomněli jsme na něco? Jaký je váš názor na nezávislé topení? Doplňte nás prosím v diskusi.

Anketa

Máte nezávislé topení?
  • Ano, skvělá věc!

    28,0

    Hlasovat

     
  • Ano, ale používám jej zřídka

    18,9

    Hlasovat

     
  • Ano, ale nepoužívám jej

    12,4

    Hlasovat

     
  • Ne, ale chtěl bych ho

    33,4

    Hlasovat

     
  • Ne, nechi ho, je k ničemu

    5,3

    Hlasovat

     
  • Ani nevím

    2,0

    Hlasovat

     
Spolupracujeme s TipCars.com
Zápisník Jany Havligerové: Zeman si notoval s Okamurou Zápisník Jany Havligerové: Zeman si notoval s Okamurou

Prezident Miloš Zeman zavítal na konferenci hnutí Svoboda…

Soud rozhodl o osudu Poldi, huť jde do konkurzu Soud rozhodl o osudu Poldi, huť jde do konkurzu

Zadlužená kladenská huť Poldi půjde do konkurzu.…

Růst cen zpomaluje, zelenina dokonce zlevnila Růst cen zpomaluje, zelenina dokonce zlevnila

Meziroční růst spotřebitelských cen v listopadu zpomalil…

 
 

Přidat názorDiskuse: Auto a zima: Nezávislé topení usnadní…












Blesk.cz

Zákulisí seriálu Dáma & Král: Vybavení za 15 milionů!

Zákulisí seriálu Dáma & Král: Vybavení za 15 milionů!

Kriminální seriál Dáma & Král pravidelně kraluje obrazovkám a získává tak sledovanost televizi Nova.…

Otec od rodiny se oběsil na Štědrý den! Mrtvého ho našel 12letý syn

Otec od rodiny se oběsil na Štědrý den! Mrtvého ho…

Na Vánoce se těší jak velcí, tak malí. Jsou to svátky, kdy se má sejít celá rodina a posedět u štědrovečerního…

 

iSport.cz

Lukaku po derby terčem posměchu: konečně zařídil góly, jenže pro City!

Lukaku po derby terčem posměchu: konečně zařídil…

Jestli mělo nedělní derby o Manchester nějakého smolaře, byl jím Romelu Lukaku. Belgický obr na hrotu United se…

SESTŘIHY: City vyhrálo derby a má rekord, Arsenal zachránil bod v závěru

SESTŘIHY: City vyhrálo derby a má rekord, Arsenal…

Vítězné derby, náskok 11 bodů na čele a nový rekord anglické Premier League mají fotbalisté Manchesteru City po…

 

Reflex.cz

Prezidentský kandidát Hannig: Uprchlíci si za německé dávky užívají v Česku, díky bohu za Zemana

Prezidentský kandidát Hannig: Uprchlíci si za…

Současné hlavě státu fandí, do prezidentské volby přesto jde. Hudební producent Petr Hannig by se prý choval…

Zakážeme kradnutí konečně v Ústavě, anebo se bude v Česku krást vesele dále?

Zakážeme kradnutí konečně v Ústavě, anebo se bude v…

Firemní právníci hnutí ANO připravili další novelizaci naší normy norem, tedy Ústavy ČR. Poté, co se nepodařilo…