Auto a zima: Nezávislé topení usnadní život i provoz auta

Auto a zima: Nezávislé topení usnadní život i provoz auta

 

Chcete přijít v zimě k vyhřátému autu, které nebude pokryté sněhem a ledem ? Řešení je jednoduché: nezávislé topení.

Jeho instalací odpadá nepříjemné pobíhání se škrabkou a smetáčkem kolem auta, spouštění motoru, aby se vůz zahřál a s tím související oblaka dýmu z výfuku. Navíc všechny zmiňované činnosti stojí čas, který tímto neztrácíme. Studené starty navíc agregátům vadí, volnoběžné otáčky jsou vyšší a spotřeba paliva letí nahoru.

Pomocné agregáty určené k vytápění pocházejí z nákladních a obytných aut. Nezávislé topení s palivovými hořáky je nejčastěji teplovodní. To zvládá ohřát nejen motor, ale i interiér. V předchozím odstavci zmíněné studené starty jsou tak minulostí. Vůz také díky tomu vypouští do ovzduší méně exhalací a motor má po startu nižší spotřebu (o zhruba 30 %) než v případě studeného startu. Srdcem systému je spalovací komora vyrobená z ušlechtilé oceli. Do té se ventilátorem vhání vzduch, který se míchá s palivem (benzin, nafta, záleží pochopitelně na tom, co spaluje Vaše auto) přiváděným čerpadlem z nádrže. Spotřeba běžícího systému je kolem 0,5 litru paliva za hodinu.

Zařízení je napojeno na chladicí okruh motoru a ohřívá v něm kapalinu. Teplý vzduch tedy proudí přes stávající systém vytápění a dá se bez problémů regulovat jeho intenzita. Systém může být díky vodotěsné konstrukci umístěn prakticky kdekoliv v automobilu.

Mimochodem, pokud si myslíte, že v létě bude zahálet, jste na omylu. Má totiž také funkci nezávislého větrání. Při stání na slunci můžete pomocí topení zapnout ventilátor vozu a vyfoukat horký vzduch pryč z interiéru.

Jednodušší variantou je teplovzdušné topení rozšířené zejména u kamionů. Na rozdíl od teplovodního je vyrobeno z hliníkové slitiny, funkčnost je ale obdobná. Jeho montáž je poměrně rychlá, umístit lze ale pouze do kabiny. Je vhodné pro delší dobu topení, proto jej využijí právě dálkoví řidiči při přestávkách. Vzduch lze rozvádět po vnitřním prostoru individuálně, ohřátý začne proudit ihned po startu.

Oba systémy se dají regulovat předvolbovými hodinami, čas spuštění tedy lze naprogramovat. Dálkové ovládání až na 1 kilometr nebo pomocí mobilního telefonu je rovněž samozřejmostí. Jejich nespornou výhodou je i to, že můžeme v zimě s vozem i delší dobu stát, aniž bychom zapínali motor.

Nezávislé topení vyrábějí například firmy Eberspächer, Webasto, Truma či Ateso. V současnosti se levnější varianty pohybují nejčastěji kolem 18 tisíc korun, pro majitele starších automobilů nejsou tedy předmětem zájmu, byť se dnes dají instalovat prakticky do každého. Několikahodinová montáž přijde minimálně na dalších 3.000 korun. Nabízejí je také někteří výrobci jako příplatkovou výbavu, částky, které musí zájemce vynaložit, jsou ale vyšší. U německých značek dosahují i dvojnásobku.

Auto a zima - Speciální příloha Auto.cz

V tomto ohledu existují ovšem i další volby. Elektrické topení je populární zejména ve Skandinávii a lze jej nabíjet také z domácí sítě. Právě nutná přítomnost zásuvky na 220 V je jeho hlavní nevýhodou. Výhodou jsou naopak příznivější ceny. Užitkové automobily a autobusy využívají topení vzduchového.

Na závěr pár rad. Vytápění by nikdy nemělo trvat déle než samotná jízda, jinak se palubní akumulátor nestačí dobít a následují další problémy - nehnete se z místa. Topení se doporučuje zapnout jednou za měsíc naprázdno, a to i v létě. Prověří se jeho funkčnost a autu to rozhodně neublíží. Moderní zařízení mají také paměť chyb.

Zapomněli jsme na něco? Jaký je váš názor na nezávislé topení? Doplňte nás prosím v diskusi.

Anketa

Máte nezávislé topení?
  • Ano, skvělá věc!

    28,2

    Hlasovat

     
  • Ano, ale používám jej zřídka

    19,2

    Hlasovat

     
  • Ano, ale nepoužívám jej

    12,5

    Hlasovat

     
  • Ne, ale chtěl bych ho

    33,8

    Hlasovat

     
  • Ne, nechi ho, je k ničemu

    4,3

    Hlasovat

     
  • Ani nevím

    2,0

    Hlasovat

     
Spolupracujeme s TipCars.com
O krachující leteckou společnost Alitalia je obrovský zájem O krachující leteckou společnost Alitalia je obrovský zájem

Krachující italská letecká společnost Alitalia obdržela…

10 robotických startupů, kvůli kterým zaniknou pracovní místa 10 robotických startupů, kvůli kterým zaniknou pracovní místa

Robotické technologie se v mnoha oblastech používají už…

 
 

Přidat názorDiskuse: Auto a zima: Nezávislé topení usnadní…












Blesk.cz

Tajemný tvor zaplavil pobřeží Kalifornie. Jsou jich tisíce a znemožňují rybolov

Tajemný tvor zaplavil pobřeží Kalifornie. Jsou jich…

Obyvatelé Kalifornie nebyli v červencových vedrech jediní, kdo zaplavil pláž podél severního pobřeží. Oceán v…

Počasí s Honsovou: Tropy podusí Česko i o víkendu. Pak přijdou hromy a blesky

Počasí s Honsovou: Tropy podusí Česko i o víkendu.…

O víkendu se vyšplhají teploty na 30 °C. Počítat ale musíme i s bouřkami, které budou v některých částech…

 

iSport.cz

PŘESTUPY ONLINE: Žádný Fribourg, Řepík jde ze Sparty do Slovanu

PŘESTUPY ONLINE: Žádný Fribourg, Řepík jde ze Sparty…

ONLINE | První máj je lásky čas, ale pro hokejové fanoušky také dnem prvních oficiálních přestupů. Právě 1.…

Boasson Hagen unikl a na Tour slaví! Před časovkou drží náskok Froome

Boasson Hagen unikl a na Tour slaví! Před časovkou…

Nejdelší etapu letošní Tour de France vyhrál po 222,5 kilometrech Edvald Boasson Hagen. Norský cyklista zaútočil…

 

Reflex.cz

Příběh dojemné fotografie Marlene Dietrichové poklekající před ruským spisovatelem Paustovským

Příběh dojemné fotografie Marlene Dietrichové…

Marlene Dietrichová byla celosvětově známou a uznávanou herečkou a zpěvačkou. Konstantin Paustovskij byl ruský a…

Další katoličtí pedofilové: Prověřme všechny církevní školy!

Další katoličtí pedofilové: Prověřme všechny církevní školy!

Zase praskl jeden skandál o laskavosti a dobrotě katolických pedofilů. Tentokrát se vyjevilo, že v Řezně…