Autobusy Temsa:  Příchod do Česka

Autobusy Temsa: Příchod do Česka

 
 

Autobusy Temsa jsou u nás novinkou, ale v Turecku mají tradici od roku 1984 a rychle zvětšují podíl 7 % na evropském trhu. Přijíždí k nám opaliny a safari.

Proces homologace typových řad Temsa Opalin a Safari HD byl úspěšně ukončen na sklonku ledna letošního roku. Jejich noví majitelé se navíc neocitnou ve vzduchoprázdnu, servisní zázemí naleznou u renomované brněnské dopravní společnosti Tourbus s šedesátiletou tradicí, provozující nyní asi 150 autobusů různých značek. V současné době probíhají intenzivní jednání zástupců společnosti Temsa s potenciálními partnery v okolí Prahy a do budoucna by na území České republiky měly vzniknout další opěrné body zajišťující servis tems.

Na následujících třech stranách vám chceme představit tohoto významného výrobce autobusů a dalších užitkových vozidel. Turecká společnost Temsa Global se sídlem v Istanbulu se zabývá také stavebními a speciálními stroji, úzce spolupracuje s Komatsu.

Od armatur ke třem diamantům

Temsa byla založena v roce 1968 jako ocelárna specializující se na stavební armatury, ale rychle expandovala. Dnes zaměstnává více než 2500 osob a tvoří součást holdingu Sabanci s konsolidovaným obratem 15 miliard dolarů (2007).

S nejdynamičtěji rostoucím oborem svého podnikání – autobusy - Temsa začínala přesně před čtvrt stoletím, kdy získala licenci a potřebné know-how od Mitsubishi. K nejúspěšnějším modelům patřil Marathon (1987) a malé autobusy Prestij (1992). Turci stále používají komponenty japonské značky se třemi diamanty ve znaku, ale nakupují také u dalších renomovaných společností jako MAN, DAF, Cummins nebo Caterpillar. V nabídce najdete moderní motory plnící normy Euro 3, 4 i 5 – záleží na přání zákazníka a nárocích dané země. „Euro-trojky“ jsou stále žádány na méně náročných trzích i mimo Afriku.

Cesta na západ

Od roku 2000 Temsa nabízí autobusy vyvinuté pro náročné západoevropské země, přičemž se opírá hlavně o motory a nápravy MAN a převodovky německé značky ZF. Jako první turecká automobilka dosáhla na certifikát ISO 27001 a patří mezi elitní desítku tamních firem udržujících vysoký standard kvality. Známka „Turquality“ je chápána podobně jako u nás dříve výrobky Czech Made nebo pozdější Klasa. Turci vytěžili maximum z kooperace s Japonci, evropskou technologii skloubili s asijským smyslem pro disciplínu, organizaci výroby a důrazem na vysokou kvalitu produkce. K vývoji se stále častěji povolávají evropští konstruktéři a designéři.

K pýchám společnosti Temsa se řadí moderní továrna Adapazari u Istanbulu, otevřená loni v červnu. Na 131 000 m2 (27 000 m2 hal) je k dispozici kapacita k roční výrobě 7500 lehkých užitkových vozidel a 1000 návěsů. Zavedený hlavní závod v Adaně (555 000 m2 celkové, respektive 105 000 m2 kryté plochy) ročně dodává 1000 autobusů vyšších tříd a 2000 midibusů.

Na třech kontinentech

Temsa vyniká flexibilním přístupem k zástavbě agregátů podle specifických nároků trhů nebo požadavků zákazníků. Výroba na zakázku při zachování velmi atraktivních cen výrazně podpořila obchodní úspěch této společnosti. Vyrábí asi 1000 autobusů ročně, z nichž plné tři čtvrtiny míří na export zhruba do 50 zemí světa. Před sedmi lety činila hodnota vyváženého zboží 36 milionů dolarů, loni již rovných 200 (asi 4 miliardy korun). Kromě Evropy se Temsa poohlíží také po Africe, do níž proniká přes Egypt. Padesát kilometrů od Káhiry proto na zelené louce (nebo spíš žlutém písku?) v uplynulém roce postavila zbrusu nový výrobní závod.

V západní Evropě zapustila kořeny prostřednictvím belgického zastoupení. Poté expandovala i na tak přesycené trhy, jako jsou v Německu, Francii, Velké Británii, Itálii, Rakousku či Řecku. Zastoupení má v Maďarsku, Bulharsku i u našeho severního souseda – v Polsku.

Opalin a Safari

Zákazníky zaujal především meziměstský autobus Temsa Safari, dobře se prodává také Opalin. Obě modelové řady už mají k dispozici také čeští odběratelé.

Safari HD se vyrábí jako dálkový autobus o délce 12 nebo 12,8 m, Safari STD v délkách 10,66, 12 nebo 12,8 a meziměstské Safari IC měří 12 či 12,8 metru. Motory plní normy Euro 4 a 5, z technického hlediska zaujme také lehká, tuhá a odolná konstrukce nosného rámu karoserie. Ekonomové ocení příznivé pořizovací i provozní náklady.

Temsa Opalin se poprvé objevila v roce 2003. Je však průběžně modernizována, podobně jako o dva roky starší Safari. Jedná se o autobus délky 8 nebo 9 metrů. Navzdory kompaktním rozměrům nabízí cestujícím velmi vysokou úroveň komfortu a velkorysý prostor pro zavazadla. Za pozornost stojí konstrukce rámu z ocelových trubek, moderní nápravy (vpředu nezávislé zavěšení) nebo commonrailové turbodiesely s účinným potlačením hluku a vibrací i nízkými exhalacemi.

Temsu Opalin charakterizuje nadčasově líbivý a nevtíravý design a komfortní interiér pro 35 cestujících. Jeho vývoj neusnul na vavřínech po získání ocenění „Nejpohodlnější midibus roku 2005“ na prestižní výstavě v nizozemském Kortrijku. K samozřejmostem patří xenonové světlomety, účinná samočinná klimatizace, LCD obrazovky s DVD přehrávačem či toaleta a kuchyňka. Méně kvalitní cesty důkladně prověřily vyspělý a odolný systém vzduchového odpružení. Umístění motoru za přední nápravou zlepšilo rozložení hmotnosti na nápravy, vytvořilo předpoklady k velmi dobrým jízdním vlastnostem a uvolnilo prostor v zádi pro zavazadla.

Příchod autobusů značky Temsa na český trh představuje vítané obohacení nabídky o osvědčené produkty s atraktivním poměrem mezi cenou a nabízenými technickými parametry, komfortem i kvalitou.

Spolupracujeme s TipCars.com
EU je blízko podpisu obchodní dohody s Japonskem EU je blízko podpisu obchodní dohody s Japonskem

Evropská unie (EU) se blíží podpisu dohody o volném…

Bývalý majitel Úschovny hledá investory pro nový projekt na sdílení dat. Hodlá dobýt cizinu Bývalý majitel Úschovny hledá investory pro nový projekt na sdílení dat. Hodlá dobýt cizinu

Desítky milionů korun bude potřebovat český internetový…

Lukáš Kraus z Rekonstrukce státu: Zaktivizovali jsme občany, a to je úspěch Lukáš Kraus z Rekonstrukce státu: Zaktivizovali jsme občany, a to je úspěch

Aktivistická platforma Rekonstrukce státu udělala…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125 Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který…

Přesnost na čtyři tisíciny milimetru. Taková ložiska si žádají špičková auta Přesnost na čtyři tisíciny milimetru. Taková ložiska si žádají špičková auta

Už sto osmdesát milionů kusů ložisek vyrobil olomoucký…

 






 
Dechberoucí snímky: Takto už několik let chátrají vozy po tragédii ve Fukušimě

Dechberoucí snímky: Takto už několik let chátrají vozy po tragédii ve Fukušimě

Včera

Na jaře letošního roku uplynulo šest let od havárie elektrárny ve Fukušimě. Od té doby tu v ulicích chátrají nejen domy, ale i mnoho krásných automobilů.




Blesk.cz

Sobotkova japonská mise startuje. Z premiérů tam byl naposled Paroubek

Sobotkova japonská mise startuje. Z premiérů tam byl…

Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) zamířil do Japonska. Jako první premiér od Jiřího Paroubka, který tam byl v roce…

Povodí Odry se chystá na sucho. Střeží si zásoby pitné vody

Povodí Odry se chystá na sucho. Střeží si zásoby pitné vody

Státní podnik Povodí Odry už začal dělat opatření, aby se připravil na případné sucho. Omezil například výrobu…

 

iSport.cz

Čeští in-line hokejisté padli s Finy na nájezdy, Petružálek zazářil hattrickem

Čeští in-line hokejisté padli s Finy na nájezdy,…

Druhý skalp Seveřanů nezískali. Čeští reprezentanti v in-line hokeji po úvodním vítězství se Švédy sváděli…

Bolt se loučí se Zlatou tretrou. Je to pro mě jako domov, hlásil v Ostravě

Bolt se loučí se Zlatou tretrou. Je to pro mě jako…

Usain Bolt, nejrychlejší muž planety, tentokrát nebyl před Zlatou tretrou Ostrava zdaleka tak rozverný jako v…

 

Reflex.cz

Lidí na světě přibývá, práce však ubývá. Budou z toho sociální bouře? A co na to prezident-prognostik?

Lidí na světě přibývá, práce však ubývá. Budou z…

Je smutným faktem, že politici (lhostejno, zda z pravice, či z levice) se většinou věnují pěně dní a svým…

Štěpán Mareš slaví pětačtyřicátiny. O čem vyprávěl Zelený Raoul, když byl stejně starý jako jeho kreslíř?

Štěpán Mareš slaví pětačtyřicátiny. O čem vyprávěl…

Ten den vidíme pořád tak jasně, jako by se odehrál včera. Dvaadvacetiletý mladík vešel do papíry zaneřáděné…