Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Autobusy Temsa: Příchod do Česka

Zdeněk Vacek
Diskuze (0)
Autobusy Temsa jsou u nás novinkou, ale v Turecku mají tradici od roku 1984 a rychle zvětšují podíl 7 % na evropském trhu. Přijíždí k nám opaliny a safari.

Proces homologace typových řad Temsa Opalin a Safari HD byl úspěšně ukončen na sklonku ledna letošního roku. Jejich noví majitelé se navíc neocitnou ve vzduchoprázdnu, servisní zázemí naleznou u renomované brněnské dopravní společnosti Tourbus s šedesátiletou tradicí, provozující nyní asi 150 autobusů různých značek. V současné době probíhají intenzivní jednání zástupců společnosti Temsa s potenciálními partnery v okolí Prahy a do budoucna by na území České republiky měly vzniknout další opěrné body zajišťující servis tems.

Na následujících třech stranách vám chceme představit tohoto významného výrobce autobusů a dalších užitkových vozidel. Turecká společnost Temsa Global se sídlem v Istanbulu se zabývá také stavebními a speciálními stroji, úzce spolupracuje s Komatsu.

Od armatur ke třem diamantům

Temsa byla založena v roce 1968 jako ocelárna specializující se na stavební armatury, ale rychle expandovala. Dnes zaměstnává více než 2500 osob a tvoří součást holdingu Sabanci s konsolidovaným obratem 15 miliard dolarů (2007).

S nejdynamičtěji rostoucím oborem svého podnikání – autobusy - Temsa začínala přesně před čtvrt stoletím, kdy získala licenci a potřebné know-how od Mitsubishi. K nejúspěšnějším modelům patřil Marathon (1987) a malé autobusy Prestij (1992). Turci stále používají komponenty japonské značky se třemi diamanty ve znaku, ale nakupují také u dalších renomovaných společností jako MAN, DAF, Cummins nebo Caterpillar. V nabídce najdete moderní motory plnící normy Euro 3, 4 i 5 – záleží na přání zákazníka a nárocích dané země. „Euro-trojky“ jsou stále žádány na méně náročných trzích i mimo Afriku.

Cesta na západ

Od roku 2000 Temsa nabízí autobusy vyvinuté pro náročné západoevropské země, přičemž se opírá hlavně o motory a nápravy MAN a převodovky německé značky ZF. Jako první turecká automobilka dosáhla na certifikát ISO 27001 a patří mezi elitní desítku tamních firem udržujících vysoký standard kvality. Známka „Turquality“ je chápána podobně jako u nás dříve výrobky Czech Made nebo pozdější Klasa. Turci vytěžili maximum z kooperace s Japonci, evropskou technologii skloubili s asijským smyslem pro disciplínu, organizaci výroby a důrazem na vysokou kvalitu produkce. K vývoji se stále častěji povolávají evropští konstruktéři a designéři.

K pýchám společnosti Temsa se řadí moderní továrna Adapazari u Istanbulu, otevřená loni v červnu. Na 131 000 m2 (27 000 m2 hal) je k dispozici kapacita k roční výrobě 7500 lehkých užitkových vozidel a 1000 návěsů. Zavedený hlavní závod v Adaně (555 000 m2 celkové, respektive 105 000 m2 kryté plochy) ročně dodává 1000 autobusů vyšších tříd a 2000 midibusů.

Na třech kontinentech

Temsa vyniká flexibilním přístupem k zástavbě agregátů podle specifických nároků trhů nebo požadavků zákazníků. Výroba na zakázku při zachování velmi atraktivních cen výrazně podpořila obchodní úspěch této společnosti. Vyrábí asi 1000 autobusů ročně, z nichž plné tři čtvrtiny míří na export zhruba do 50 zemí světa. Před sedmi lety činila hodnota vyváženého zboží 36 milionů dolarů, loni již rovných 200 (asi 4 miliardy korun).

Kromě Evropy se Temsa poohlíží také po Africe, do níž proniká přes Egypt. Padesát kilometrů od Káhiry proto na zelené louce (nebo spíš žlutém písku?) v uplynulém roce postavila zbrusu nový výrobní závod.

V západní Evropě zapustila kořeny prostřednictvím belgického zastoupení. Poté expandovala i na tak přesycené trhy, jako jsou v Německu, Francii, Velké Británii, Itálii, Rakousku či Řecku. Zastoupení má v Maďarsku, Bulharsku i u našeho severního souseda – v Polsku.

Opalin a Safari

Zákazníky zaujal především meziměstský autobus Temsa Safari, dobře se prodává také Opalin. Obě modelové řady už mají k dispozici také čeští odběratelé.

Safari HD se vyrábí jako dálkový autobus o délce 12 nebo 12,8 m, Safari STD v délkách 10,66, 12 nebo 12,8 a meziměstské Safari IC měří 12 či 12,8 metru. Motory plní normy Euro 4 a 5, z technického hlediska zaujme také lehká, tuhá a odolná konstrukce nosného rámu karoserie. Ekonomové ocení příznivé pořizovací i provozní náklady.

Temsa Opalin se poprvé objevila v roce 2003. Je však průběžně modernizována, podobně jako o dva roky starší Safari. Jedná se o autobus délky 8 nebo 9 metrů. Navzdory kompaktním rozměrům nabízí cestujícím velmi vysokou úroveň komfortu a velkorysý prostor pro zavazadla. Za pozornost stojí konstrukce rámu z ocelových trubek, moderní nápravy (vpředu nezávislé zavěšení) nebo commonrailové turbodiesely s účinným potlačením hluku a vibrací i nízkými exhalacemi.

Temsu Opalin charakterizuje nadčasově líbivý a nevtíravý design a komfortní interiér pro 35 cestujících. Jeho vývoj neusnul na vavřínech po získání ocenění „Nejpohodlnější midibus roku 2005“ na prestižní výstavě v nizozemském Kortrijku. K samozřejmostem patří xenonové světlomety, účinná samočinná klimatizace, LCD obrazovky s DVD přehrávačem či toaleta a kuchyňka. Méně kvalitní cesty důkladně prověřily vyspělý a odolný systém vzduchového odpružení. Umístění motoru za přední nápravou zlepšilo rozložení hmotnosti na nápravy, vytvořilo předpoklady k velmi dobrým jízdním vlastnostem a uvolnilo prostor v zádi pro zavazadla.

Příchod autobusů značky Temsa na český trh představuje vítané obohacení nabídky o osvědčené produkty s atraktivním poměrem mezi cenou a nabízenými technickými parametry, komfortem i kvalitou.

Zdeněk Vacek
Diskuze (0)