reklama


Autobusy Temsa:  Příchod do Česka

Autobusy Temsa: Příchod do Česka

 
 

Autobusy Temsa jsou u nás novinkou, ale v Turecku mají tradici od roku 1984 a rychle zvětšují podíl 7 % na evropském trhu. Přijíždí k nám opaliny a safari.

Proces homologace typových řad Temsa Opalin a Safari HD byl úspěšně ukončen na sklonku ledna letošního roku. Jejich noví majitelé se navíc neocitnou ve vzduchoprázdnu, servisní zázemí naleznou u renomované brněnské dopravní společnosti Tourbus s šedesátiletou tradicí, provozující nyní asi 150 autobusů různých značek. V současné době probíhají intenzivní jednání zástupců společnosti Temsa s potenciálními partnery v okolí Prahy a do budoucna by na území České republiky měly vzniknout další opěrné body zajišťující servis tems.

Na následujících třech stranách vám chceme představit tohoto významného výrobce autobusů a dalších užitkových vozidel. Turecká společnost Temsa Global se sídlem v Istanbulu se zabývá také stavebními a speciálními stroji, úzce spolupracuje s Komatsu.

Od armatur ke třem diamantům

Temsa byla založena v roce 1968 jako ocelárna specializující se na stavební armatury, ale rychle expandovala. Dnes zaměstnává více než 2500 osob a tvoří součást holdingu Sabanci s konsolidovaným obratem 15 miliard dolarů (2007).

S nejdynamičtěji rostoucím oborem svého podnikání – autobusy - Temsa začínala přesně před čtvrt stoletím, kdy získala licenci a potřebné know-how od Mitsubishi. K nejúspěšnějším modelům patřil Marathon (1987) a malé autobusy Prestij (1992). Turci stále používají komponenty japonské značky se třemi diamanty ve znaku, ale nakupují také u dalších renomovaných společností jako MAN, DAF, Cummins nebo Caterpillar. V nabídce najdete moderní motory plnící normy Euro 3, 4 i 5 – záleží na přání zákazníka a nárocích dané země. „Euro-trojky“ jsou stále žádány na méně náročných trzích i mimo Afriku.

Cesta na západ

Od roku 2000 Temsa nabízí autobusy vyvinuté pro náročné západoevropské země, přičemž se opírá hlavně o motory a nápravy MAN a převodovky německé značky ZF. Jako první turecká automobilka dosáhla na certifikát ISO 27001 a patří mezi elitní desítku tamních firem udržujících vysoký standard kvality. Známka „Turquality“ je chápána podobně jako u nás dříve výrobky Czech Made nebo pozdější Klasa. Turci vytěžili maximum z kooperace s Japonci, evropskou technologii skloubili s asijským smyslem pro disciplínu, organizaci výroby a důrazem na vysokou kvalitu produkce. K vývoji se stále častěji povolávají evropští konstruktéři a designéři.

K pýchám společnosti Temsa se řadí moderní továrna Adapazari u Istanbulu, otevřená loni v červnu. Na 131 000 m2 (27 000 m2 hal) je k dispozici kapacita k roční výrobě 7500 lehkých užitkových vozidel a 1000 návěsů. Zavedený hlavní závod v Adaně (555 000 m2 celkové, respektive 105 000 m2 kryté plochy) ročně dodává 1000 autobusů vyšších tříd a 2000 midibusů.

Na třech kontinentech

Temsa vyniká flexibilním přístupem k zástavbě agregátů podle specifických nároků trhů nebo požadavků zákazníků. Výroba na zakázku při zachování velmi atraktivních cen výrazně podpořila obchodní úspěch této společnosti. Vyrábí asi 1000 autobusů ročně, z nichž plné tři čtvrtiny míří na export zhruba do 50 zemí světa. Před sedmi lety činila hodnota vyváženého zboží 36 milionů dolarů, loni již rovných 200 (asi 4 miliardy korun). Kromě Evropy se Temsa poohlíží také po Africe, do níž proniká přes Egypt. Padesát kilometrů od Káhiry proto na zelené louce (nebo spíš žlutém písku?) v uplynulém roce postavila zbrusu nový výrobní závod.

V západní Evropě zapustila kořeny prostřednictvím belgického zastoupení. Poté expandovala i na tak přesycené trhy, jako jsou v Německu, Francii, Velké Británii, Itálii, Rakousku či Řecku. Zastoupení má v Maďarsku, Bulharsku i u našeho severního souseda – v Polsku.

Opalin a Safari

Zákazníky zaujal především meziměstský autobus Temsa Safari, dobře se prodává také Opalin. Obě modelové řady už mají k dispozici také čeští odběratelé.

Safari HD se vyrábí jako dálkový autobus o délce 12 nebo 12,8 m, Safari STD v délkách 10,66, 12 nebo 12,8 a meziměstské Safari IC měří 12 či 12,8 metru. Motory plní normy Euro 4 a 5, z technického hlediska zaujme také lehká, tuhá a odolná konstrukce nosného rámu karoserie. Ekonomové ocení příznivé pořizovací i provozní náklady.

Temsa Opalin se poprvé objevila v roce 2003. Je však průběžně modernizována, podobně jako o dva roky starší Safari. Jedná se o autobus délky 8 nebo 9 metrů. Navzdory kompaktním rozměrům nabízí cestujícím velmi vysokou úroveň komfortu a velkorysý prostor pro zavazadla. Za pozornost stojí konstrukce rámu z ocelových trubek, moderní nápravy (vpředu nezávislé zavěšení) nebo commonrailové turbodiesely s účinným potlačením hluku a vibrací i nízkými exhalacemi.

Temsu Opalin charakterizuje nadčasově líbivý a nevtíravý design a komfortní interiér pro 35 cestujících. Jeho vývoj neusnul na vavřínech po získání ocenění „Nejpohodlnější midibus roku 2005“ na prestižní výstavě v nizozemském Kortrijku. K samozřejmostem patří xenonové světlomety, účinná samočinná klimatizace, LCD obrazovky s DVD přehrávačem či toaleta a kuchyňka. Méně kvalitní cesty důkladně prověřily vyspělý a odolný systém vzduchového odpružení. Umístění motoru za přední nápravou zlepšilo rozložení hmotnosti na nápravy, vytvořilo předpoklady k velmi dobrým jízdním vlastnostem a uvolnilo prostor v zádi pro zavazadla.

Příchod autobusů značky Temsa na český trh představuje vítané obohacení nabídky o osvědčené produkty s atraktivním poměrem mezi cenou a nabízenými technickými parametry, komfortem i kvalitou.

Spolupracujeme s TipCars.com
Novinka amerického námořnictva: ponorkový dron bojující s minami Novinka amerického námořnictva: ponorkový dron bojující s minami

Americké námořnictvo má nový ponorkový dron, který dokáže…

Odpověď Sobotkovi. Babiš chce snížit daně všem s příjmem do 113 tisíc Odpověď Sobotkovi. Babiš chce snížit daně všem s příjmem do 113 tisíc

Ministr financí a předseda hnutí ANO Andrej Babiš chce…

GALERIE: Projděte se s námi Havanou. Krása historie i moderní oprýskanost GALERIE: Projděte se s námi Havanou. Krása historie i moderní oprýskanost

Havana je nádherné historické město, v němž se snoubí…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
První snímky Škody Rapid po faceliftu: V porovnání s octavií se mění decentně První snímky Škody Rapid po faceliftu: V porovnání s octavií se mění decentně

Modernizované provedení obou verzí rapidu si zákazníci…

Kia uvedla Rio na český trh. Prozradila ceny a pak jej nechala posprejovat! Kia uvedla Rio na český trh. Prozradila ceny a pak jej nechala posprejovat!

Kia představila čtvrtou generaci modelu Rio už minulý rok…

 






 
Nová Škoda Yeti vyfocena téměř bez maskování!

Nová Škoda Yeti vyfocena téměř bez maskování!

Dnes 08:36

Náš čtenář Petr Slavíček načapal na silnici u Mladé Boleslavi téměř odmaskovanou novou Škody Yeti. Jak moc se liší od Seatu Ateca?




Blesk.cz

Americké veverky čeká v Británii sterilizace. Země chce ochránit své „zrzečky“

Americké veverky čeká v Británii sterilizace. Země…

Britská vláda připravuje ve snaze ochránit domácí veverku obecnou před nepůvodní veverkou popelavou rozsáhlý…

Zesnulý herec Pavlata (†71): 19 dnů po pohřbu zemřel náhle i bratr Jan (†63)!

Zesnulý herec Pavlata (†71): 19 dnů po pohřbu zemřel…

Sotva se příbuzní alespoň minimálně vzpamatovali ze smrti herce a dabéra Michala Pavlaty (†71), přišla další…

 

iSport.cz

CELÝ SESTŘIH: Jihlava - Hradec 3:1. Domácí opustili sestupovou příčku

CELÝ SESTŘIH: Jihlava - Hradec 3:1. Domácí opustili…

Fotbalisté Jihlavy vyhráli v předehrávce 18. ligového kola v záchranářském souboji nad Hradcem Králové 3:1.…

Vítej do rodiny! Dočkalův přestup do Číny potvrdil už také klub

Vítej do rodiny! Dočkalův přestup do Číny potvrdil…

Čekání je u konce. Reprezentační záložník Bořek Dočkal definitivně přestupuje ze Sparty do čínské Superligy, kde…

 

Reflex.cz

Etika v boji proti terorismu. Nutnost, nebo nonsens?

Etika v boji proti terorismu. Nutnost, nebo nonsens?

Vážený pane profesore, není to tak dlouho, co byl jedním výše postaveným klerikem zveřejněn název jeho…

Mažte šišky a kobližky, přichází masopust. Jak na něj?

Mažte šišky a kobližky, přichází masopust. Jak na něj?

Dneska už si koblihy spojíme spíš s předvolební kampaní Andreje Babiše než s masopustem. Škoda. Tak blbou…

 
 
reklama