Autobusy Temsa:  Příchod do Česka

Autobusy Temsa: Příchod do Česka

 
 

Autobusy Temsa jsou u nás novinkou, ale v Turecku mají tradici od roku 1984 a rychle zvětšují podíl 7 % na evropském trhu. Přijíždí k nám opaliny a safari.

Proces homologace typových řad Temsa Opalin a Safari HD byl úspěšně ukončen na sklonku ledna letošního roku. Jejich noví majitelé se navíc neocitnou ve vzduchoprázdnu, servisní zázemí naleznou u renomované brněnské dopravní společnosti Tourbus s šedesátiletou tradicí, provozující nyní asi 150 autobusů různých značek. V současné době probíhají intenzivní jednání zástupců společnosti Temsa s potenciálními partnery v okolí Prahy a do budoucna by na území České republiky měly vzniknout další opěrné body zajišťující servis tems.

Na následujících třech stranách vám chceme představit tohoto významného výrobce autobusů a dalších užitkových vozidel. Turecká společnost Temsa Global se sídlem v Istanbulu se zabývá také stavebními a speciálními stroji, úzce spolupracuje s Komatsu.

Od armatur ke třem diamantům

Temsa byla založena v roce 1968 jako ocelárna specializující se na stavební armatury, ale rychle expandovala. Dnes zaměstnává více než 2500 osob a tvoří součást holdingu Sabanci s konsolidovaným obratem 15 miliard dolarů (2007).

S nejdynamičtěji rostoucím oborem svého podnikání – autobusy - Temsa začínala přesně před čtvrt stoletím, kdy získala licenci a potřebné know-how od Mitsubishi. K nejúspěšnějším modelům patřil Marathon (1987) a malé autobusy Prestij (1992). Turci stále používají komponenty japonské značky se třemi diamanty ve znaku, ale nakupují také u dalších renomovaných společností jako MAN, DAF, Cummins nebo Caterpillar. V nabídce najdete moderní motory plnící normy Euro 3, 4 i 5 – záleží na přání zákazníka a nárocích dané země. „Euro-trojky“ jsou stále žádány na méně náročných trzích i mimo Afriku.

Cesta na západ

Od roku 2000 Temsa nabízí autobusy vyvinuté pro náročné západoevropské země, přičemž se opírá hlavně o motory a nápravy MAN a převodovky německé značky ZF. Jako první turecká automobilka dosáhla na certifikát ISO 27001 a patří mezi elitní desítku tamních firem udržujících vysoký standard kvality. Známka „Turquality“ je chápána podobně jako u nás dříve výrobky Czech Made nebo pozdější Klasa. Turci vytěžili maximum z kooperace s Japonci, evropskou technologii skloubili s asijským smyslem pro disciplínu, organizaci výroby a důrazem na vysokou kvalitu produkce. K vývoji se stále častěji povolávají evropští konstruktéři a designéři.

K pýchám společnosti Temsa se řadí moderní továrna Adapazari u Istanbulu, otevřená loni v červnu. Na 131 000 m2 (27 000 m2 hal) je k dispozici kapacita k roční výrobě 7500 lehkých užitkových vozidel a 1000 návěsů. Zavedený hlavní závod v Adaně (555 000 m2 celkové, respektive 105 000 m2 kryté plochy) ročně dodává 1000 autobusů vyšších tříd a 2000 midibusů.

Na třech kontinentech

Temsa vyniká flexibilním přístupem k zástavbě agregátů podle specifických nároků trhů nebo požadavků zákazníků. Výroba na zakázku při zachování velmi atraktivních cen výrazně podpořila obchodní úspěch této společnosti. Vyrábí asi 1000 autobusů ročně, z nichž plné tři čtvrtiny míří na export zhruba do 50 zemí světa. Před sedmi lety činila hodnota vyváženého zboží 36 milionů dolarů, loni již rovných 200 (asi 4 miliardy korun). Kromě Evropy se Temsa poohlíží také po Africe, do níž proniká přes Egypt. Padesát kilometrů od Káhiry proto na zelené louce (nebo spíš žlutém písku?) v uplynulém roce postavila zbrusu nový výrobní závod.

V západní Evropě zapustila kořeny prostřednictvím belgického zastoupení. Poté expandovala i na tak přesycené trhy, jako jsou v Německu, Francii, Velké Británii, Itálii, Rakousku či Řecku. Zastoupení má v Maďarsku, Bulharsku i u našeho severního souseda – v Polsku.

Opalin a Safari

Zákazníky zaujal především meziměstský autobus Temsa Safari, dobře se prodává také Opalin. Obě modelové řady už mají k dispozici také čeští odběratelé.

Safari HD se vyrábí jako dálkový autobus o délce 12 nebo 12,8 m, Safari STD v délkách 10,66, 12 nebo 12,8 a meziměstské Safari IC měří 12 či 12,8 metru. Motory plní normy Euro 4 a 5, z technického hlediska zaujme také lehká, tuhá a odolná konstrukce nosného rámu karoserie. Ekonomové ocení příznivé pořizovací i provozní náklady.

Temsa Opalin se poprvé objevila v roce 2003. Je však průběžně modernizována, podobně jako o dva roky starší Safari. Jedná se o autobus délky 8 nebo 9 metrů. Navzdory kompaktním rozměrům nabízí cestujícím velmi vysokou úroveň komfortu a velkorysý prostor pro zavazadla. Za pozornost stojí konstrukce rámu z ocelových trubek, moderní nápravy (vpředu nezávislé zavěšení) nebo commonrailové turbodiesely s účinným potlačením hluku a vibrací i nízkými exhalacemi.

Temsu Opalin charakterizuje nadčasově líbivý a nevtíravý design a komfortní interiér pro 35 cestujících. Jeho vývoj neusnul na vavřínech po získání ocenění „Nejpohodlnější midibus roku 2005“ na prestižní výstavě v nizozemském Kortrijku. K samozřejmostem patří xenonové světlomety, účinná samočinná klimatizace, LCD obrazovky s DVD přehrávačem či toaleta a kuchyňka. Méně kvalitní cesty důkladně prověřily vyspělý a odolný systém vzduchového odpružení. Umístění motoru za přední nápravou zlepšilo rozložení hmotnosti na nápravy, vytvořilo předpoklady k velmi dobrým jízdním vlastnostem a uvolnilo prostor v zádi pro zavazadla.

Příchod autobusů značky Temsa na český trh představuje vítané obohacení nabídky o osvědčené produkty s atraktivním poměrem mezi cenou a nabízenými technickými parametry, komfortem i kvalitou.

Spolupracujeme s TipCars.com
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Brzdy už produkují více částic než výfuky. Dostanou proto vysavače Brzdy už produkují více částic než výfuky. Dostanou proto vysavače

Z brzdových systémů současných aut s motory pro normu…

Nový Mercedes-Benz G odhalil interiér. Téměř nic nebude jako dřív… Nový Mercedes-Benz G odhalil interiér. Téměř nic nebude jako dřív…

Nová generace legendárního „géčka“ bude oficiálně…

 





 
Nové SUV Lamborghini Urus odhaleno! Díky multimediálnímu systému...

Nové SUV Lamborghini Urus odhaleno! Díky multimediálnímu systému...

Dnes 09:51

Vzhled chystaného SUV ze Sant‘ Agaty naváže na tvary stejnojmenného konceptu z roku 2012. Tvarování přídě se ale změní.




Blesk.cz

Zvracející Hitler, kojení i sex nacistky a černocha - Recenze pecky Wolfenstein II: The New Colossus

Zvracející Hitler, kojení i sex nacistky a černocha…

Nácky nemá nikdo rád. Tedy kromě nácků samotných. Pokračování legendární série stříleček Wolfenstein nabízí…

Horká linka Blesku: Lékaři zvali volající do ordinace

Horká linka Blesku: Lékaři zvali volající do ordinace

Srdeční nemoci, poškození ledvin, ale i nemocné žíly, dieta při cukrovce, bolesti zad, hubnutí a chřipka – to je…

 

iSport.cz

Lakatoši zaber, vzkázali NY Rangers do Liberce. Talent už zase hrál

Lakatoši zaber, vzkázali NY Rangers do Liberce.…

Až zásah organizace NY Rangers si vynutilo výkonnostní ustrnutí talentovaného útočníka Dominka Lakatoše.…

Real zničil APOEL 6:0 a jde dál, Sevilla proti Liverpoolu vstala z mrtvých

Real zničil APOEL 6:0 a jde dál, Sevilla proti…

Obhájce titulu Real Madrid vyhrál 6:0 na hřišti APOELu Nikósie a postoupil do osmifinále fotbalové Ligy mistrů.…

 

Reflex.cz

Proč lingvisté milují VŘSR a jak komunistická revoluce proměnila ruštinu?

Proč lingvisté milují VŘSR a jak komunistická…

Divili jste se na hodinách ruštiny, proč se rusky řekne mír a svět stejně ()? Tak to jste pravděpodobně nebyli…

Království Lesotho: Expedice do nejvýše položené nezávislé země světa

Království Lesotho: Expedice do nejvýše položené…

Do království Lesotho sice cesta vede přes Dračí hory, ale nehledejme ho v říši pohádek. Dračí hory…