Autoklub ČR prosazuje uzákonění nenulového limitu alkoholu v krvi

Autoklub ČR prosazuje uzákonění nenulového limitu alkoholu v krvi

 

Podle Autoklubu ČR by mělo být zváženo uzákonění nenulového limitu, nejvýše však 0,5 promile, a s dalším omezením pro určité kategorie řidičů.

Autoklub ČR zastává názor, že řízení pod vlivem alkoholu je nebezpečné, což dokazuje například svou kampaní „Alkohol Vaše auto řídit neumí“. Ve své tiskové zprávě se vyjádřil k nulovému limitu alkoholu a navrhuje jeho přehodnocení.

Autoklub ČR ve své tiskové zprávě uvádí, že ze statistik nehodovosti v silničním provozu vyplývá, že počet nehod zaviněných pod vlivem alkoholu i počet lidí usmrcených při těchto nehodách představují z celkového počtu nehod a počtu usmrcených cca 4 %.

Evropská rada pro bezpečnost dopravy (ETSC) konstatovala, že v České republice se nejvýrazněji z Evropské unie snižuje počet smrtelných dopravních nehod způsobených alkoholem (v ČR klesl mezi lety 1996 a 2005 o více než polovinu počet obětí nehod způsobených opilými řidiči).

Zákon o silničním provozu stanoví, že řidič nesmí řídit vozidlo bezprostředně po požití alkoholického nápoje nebo v takové době po jeho požití, kdy by mohl být ještě pod jejich vlivem. To se týká řidičů motorových i nemotorových vozidel (např. cyklistů) i jezdců na zvířatech a řidičů tramvají. Z toho se pak vyvozuje, že řidič by v krvi neměl mít vůbec žádný alkohol, a obecně se uvádí, že v České republice platí nulový limit alkoholu, zatímco většina států Evropy stanovila pro řidiče limit 0,5 promile, několik států dokonce 0,8 promile. Pouze v některých státech, většinou z bývalého tzv. východního bloku, platí nulový limit.

Evropská unie nestanovila jednotný limit alkoholu v krvi řidičů, ale pouze vyzývá členské státy, aby povolenou hladinu alkoholu v krvi snižovaly, zejména pokud u nich platí limit 0,8 promile.

Statistiky neuvádějí, s jakým obsahem alkoholu v krvi řidiči nehody zavinili. Ukazuje se však, že zejména u nehod se smrtelnými následky jde pravidelně o vyšší obsah alkoholu v krvi, tedy o hodnoty vyšší než 0,5 či 0,8 promile. V zemích, kde je nulová tolerance alkoholu, jsou dopravní nehody a bohužel i smrtelné dopravní nehody, mnohem častější než ve státech s nenulovým limitem. Obecně platí, že v zemích východní Evropy a střední Evropy (v nových zemích Evropské unie) je procento smrtelných dopravních nehod vyšší než na Západě.

Světová antidopingová organizace WADA, jejímiž stanovisky se řídí Mezinárodní olympijský výbor, toleruje pro sportovce alkohol v krvi většinou do 0,1 promile, což mj. platí i pro jezdce Formule 1 (např. pro letecké sporty platí limit 0,2 promile a pro vodní motorismus dokonce 0,3 promile).

Co z toho podle Autoklubu ČR vyplývá?

Při zjištění jakékoliv nenulové hodnoty při dechové zkoušce policista řidiče vždy vyzve (je povinen vyzvat), aby se podrobil lékařskému vyšetření, tedy odběru krve. Laboratoře na odběr krve po silniční kontrole však hladiny nižší než 0,2 promile považují za nulové, protože jsou pro ně „ klinicky úplně němé“. Řidiči tak končí bez trestu, zůstávají, ale stohy formulářů a účty za testy. Jeden test stojí zhruba pět set korun a jenom v Praze je takových případů asi 700 za rok. To představuje zbytečně vynaložených 350 tisíc korun, a navíc poštovné, obálky obíhající mezi úřady, náklady na práci úředníků atd..

Za menší množství alkoholu v krvi, než které je ve většině Evropy povolené, řidič v ČR velmi přísně trestán. Za 0,3 a méně promile třemi body, pokutou od 10 do 20 tisíc Kč a zákazem řízení od 6 měsíců do jednoho roku. Řidič, který přijíždí do ČR z jiné země, např. z Německa či Rakouska, může být bezprostředně po překročení státní hranice přísně potrestán ačkoliv krátce předtím vyhovoval předpisům jiného evropského státu.

Autoklub ČR je toho názoru, že zavinění nehody pod vlivem alkoholu by mělo být nekompromisně trestáno a policie by měla ve svých statistikách v souvislosti s „alkoholickými“ nehodami sledovat hladinu alkoholu v krvi řidičů, kteří zaviní nehodu (dosud se tak neděje). Případy, kdy řidič pod vlivem alkoholu zaviní nehodu, by měly být odlišeny. Při prostém zjištění hladiny alkoholu v krvi (v případech, kdy nejde o zavinění nehody) nižším než je tolerováno ve většině evropských států (0,5 promile), by měl následovat jen finanční postih, bez přidělení trestných bodů a odebrání řidičského průkazu.

Podle Autoklubu ČR by mělo být zváženo uzákonění nenulového limitu, nejvýše však 0,5 promile, a s dalším omezením pro určité kategorie řidičů (mladiství řidiči, noví držitelé řidičského oprávnění, řidiči hromadné dopravy osob apod.). Je nezbytné, aby limit alkoholu v krvi řidičů byl určen racionálně, na základě stanovisek odborníků z oblasti dopravy a medicíny. Bylo by na škodu věci, kdyby rozhodující byla např. vyjádření politiků apod..

Anketa

Jste pro uzákonění nenulového limitu (nejvýše do 0,5 promile)?
Víno, olivy a parmezán v ohrožení. Italští farmáři sčítají škody nebývalého sucha Víno, olivy a parmezán v ohrožení. Italští farmáři sčítají škody nebývalého sucha

Nebývalé sucho, které v posledních týdnech sužuje Itálii,…

Kartelový skandál dopadl na akcie německých automobilek. Investoři odepisují miliardy Kartelový skandál dopadl na akcie německých automobilek. Investoři odepisují miliardy

Německé automobilky Volkswagen, Daimler a BMW, na které…

Tatra slouží hasičům více než sto let, podívejte se na rozsáhlou galerii Tatra slouží hasičům více než sto let, podívejte se na rozsáhlou galerii

Vozidla značky Tatra v nejrůznějších provedeních bojují s…

 
Zdroj: Tisková zpráva Autoklubu ČR

Štítky Testy Statistiky Formule 1

 

Přidat názorDiskuse: Autoklub ČR prosazuje uzákonění nenulového…







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody? Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody?

Místo velkých pák ručních brzd dnes automobilky dávají…

Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč? Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč?

Početnějším rodinám zůstane levné SUV od Dacie…

 





 
Mercedes vyráběl pick-upy už před třídou X. Proč se o nich moc neví?

Mercedes vyráběl pick-upy už před třídou X. Proč se o nich moc neví?

Včera

Ač se to na první pohled nezdá, značka Mercedes-Benz má v produkci pick-upů více než sedm desítek let trvající tradici.




Blesk.cz

Stav Lenky (36) pobodané v Egyptě se prudce zhoršil. Letí za ní český lékař

Stav Lenky (36) pobodané v Egyptě se prudce zhoršil.…

Ještě včera se mluvilo o jejím brzkém převozu zpět do České republiky. Dnes se ale podle informací ministerstva…

Božský Thor má nový sestřih, na hvězdnou akci láká čerstvým trailerem

Božský Thor má nový sestřih, na hvězdnou akci láká…

Do filmového podzimu už zase tak moc dlouhá doba nezbývá. Jedním z jeho trháků má být i nové dobrodružství…

 

iSport.cz

Famózní úspěch! Baumrtová zaplavala český rekord a je ve finále MS

Famózní úspěch! Baumrtová zaplavala český rekord a…

Česká plavkyně Simona Baumrtová po čtyřech letech znovu postoupila do finále mistrovství světa na 100 metrů…

Jednáme s několika kluby, řekl Jágr o NHL. Šéfovi Floridy už odpustil

Jednáme s několika kluby, řekl Jágr o NHL. Šéfovi…

Když hokejisté Kladna v přípravě na novou sezonu poprvé vyjeli na led, nechyběl mezi nimi ani Jaromír Jágr. Ten…

 

Reflex.cz

Šestnáctiletá Němka, členka Islámského státu zadržená v Iráku, pochází z města nedaleko českých hranic

Šestnáctiletá Němka, členka Islámského státu…

Příběh šestnáctileté Němky Lindy Wenzelové, která se hlásila k Islámskému státu a byla zadržena počátkem…

Obrácená migrace: Za druhé světové války byli uprchlíci z Evropy v syrském Aleppu či palestinské Gaze

Obrácená migrace: Za druhé světové války byli…

Důvody pro migraci bývají po staletí podobné – války, násilí, ekonomické problémy. Jenže toky, kudy uprchlíci…