Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Automatické parkování v praxi: řidič je nadbytečný

Ondřej Láník
Diskuze (8)
Parkování je noční můrou řady začínajících řidičů. Řadu let se výrobci tento manévr snaží lidem usnadnit, ale zcela automatický systém zatím v sériové výrobě nebyl zaveden. Jak by to mohlo za pár let vypadat ukazují studenti univerzity v Linköpingu.

Parkování je noční můrou řady začínajících řidičů i řidiček. Řadu let se výrobci tento manévr snaží lidem usnadnit, ale zcela automatický systém zatím v sériové výrobě nebyl zaveden. Jak by to mohlo za pár let vypadat ukazují studenti univerzity v Linköpingu.

V rámci programu Evolve byl na linköpingské univerzitě pod vedením a ve spolupráci s automobilkou Volvo realizován projekt, jehož výsledky vám zde prezentujeme. Experimentální automobil – Volvo S60 – byl vybaven systémem pro automatické parkování.

Obdobná pomůcka fungovala například ve studii IRVW Futura, představené na IAA v roce 1989. Tehdy byl parkovací pomocník navíc vybaven variabilním řízením všech kol, takže zatímco běžný automobil potřebuje k bezpečnému zaparkování mezeru v řadě, která je o půldruhého metru delší než vozidlo samotné, Futura v extrémním případě zaparkovala do mezery, která byla jen o 50 cm delší než auto (bylo k tomu potřeba 6 manévrů, krabí chod).

Podobným systémem jako je Evolve se chlubí několik výrobců u koncepčních studií prezentovaných na autosalonech, skutečnou ukázku jak to bude fungovat v praxi, ale příliš často nevidíme.

Experimentální Volvo je vybaveno čtyřmi ultrazvukovými senzory, které, jakmile řidič vyjádří přání zaparkovat, skenují prostor kolem vozu a měří velikost mezery mezi automobily. Je-li prostor dostatečně velký, systém o tom informuje řidiče, který zastaví automobil. Automobil vybavený elektrickým řízením je pak samočinně zaparkován. Na videu sice řidič demonstrativně vystoupil z automobilu, v praxi by však samozřejmě zůstal ve voze. Méně provokativní a velmi blízká realitě je verze, ve které řízení ovládá řidič podle obrazovky asistenčního systému, ale brzdění (a tedy i rychlost vozu při parkování) má na starost automobil.

Ondřej Láník
Diskuze (8)