Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Automobilky si chtějí půjčit 40 miliard eur, EU zvažuje pomoc

redakce AUTO.CZ
Diskuze (5)
Evropské automobilky si chtějí od Evropské unie půjčit 40 miliard eur (téměř bilion korun) na vývoj vozidel s nižšími emisemi oxidu uhličitého.

Novinářům to dnes řekl šéf představenstva sdružení automobilových producentů ACEA a nejvýše postavený muž PSA Peugeot Citroën Christian Streiff. Český vicepremiér Alexandr Vondra prohlásil, že EU nemůže nechat automobilky padnout.

Unie by automobilkám podle Vondry mohla pomoci třeba půjčkami prostřednictvím Evropské investiční banky (EIB) nebo určitým zmírněním připravované unijní legislativy na vypouštění emisí CO2.

"My nemůžeme nechat položit automobilový průmysl. Je třeba zohlednit ekonomickou situaci, ve které se nalézá," řekl Vondra po setkání představitelů EU a automobilového průmyslu v Bruselu. "Pro nás jako Českou republiku je tohle dost klíčové," řekl. "Jestli je nějaký zranitelnější sektor v českém hospodářství, tak je to právě automobilový průmysl," dodal.

Podle návrhu Evropské komise mají automobilky snížit emise u aut v průměru na 130 gramů na kilometr od roku 2012. Státy se sice na tomto návrhu ještě neshodly, nicméně je pravděpodobné, že razantní snížení projde, byť možná později.

"Musíme hledat kompromis v připravované legislativně na emise CO2," řekl Vondra. Jde třeba o to, zda to bude plně platit od roku 2012, jak navrhla EK, nebo až o tři roky později. Zvažovat se ještě bude i výše pokut za případné překračování limitů.

Výrobci upozorňují, že výroba "zelenějších" aut je spojena s vysokými finančními náklady, na něž se automobilkám v době hospodářské krize nedostává peněz.

"Je to jedním z našich cílů," odpověděl Streiff na otázku, zda automobilky o téměř bilionovou půjčku stojí. Evropská komise však zatím podobné myšlenky odmítala a spolu s ní i některé státy. Mohlo by totiž jít o nedovolenou podporu. Na druhé straně ovšem mezi unijními státy existují i zastánci pomoci automobilkám, především pak Francie.

"Jsme otevřeni možnosti poskytnout podporu pro vývoj automobilů s nízkými emisemi, technologicky vyspělých vozů, které mohou evropskému automobilovému průmyslu udržet globální konkurenceschopnost," řekl dnes šéf Evropské komise José Barroso.

Podle francouzského prezidenta Nicolase Sarkozyho evropský automobilový průmysl potřebuje stejnou podporu, jakou svým výrobcům vozidel poskytly Spojené státy. USA automobilkám poskytly vládní záruky na úvěry do 25 miliard dolarů (zhruba 500 miliard Kč). Krize však dopadá i na evropské automobilky.

Vondra připustil, že pokud unie nějakým způsobem podpoří automobilový sektor, mohly by se obdobné hlasy zaznít i od dalších průmyslových odvětví. "Je to velmi relevantní. Proto říkám, že jsme s finančními nástroji poměrně opatrní. Rozhodně nalít peníze do jednoho sektoru vytváří precedent. Tedy půjčky a podobně, nikoli dárky," zdůraznil.

Podle údajů evropské automobilové asociace ACEA v září klesl počet registrací nových aut v Evropě o 8,2 procenta na 1.304.583 ks a byl nejnižší pro tento měsíc od roku 1998. Za devět měsíců roku prodej aut v zemích EU bez Malty a Kypru a na Islandu, v Norsku a Švýcarsku klesl o 4,4 procenta.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (5)
30. 10. 2008 09:59
Je to investice do obrany
Je to investice do vedy a vyzkumu ale zaroven je to i investice do obrany. Nesmysl? Nikoliv. Penize investovane do snizeni zavislosti na rope, ucini CR bezpecnejsi nez stejne penize investovane do armady. Takze jako zasadni odpurce investicnich pobidek myslim, toto dava smysl. Koneckoncu, narozdil investicnich pobidek to neni dar ale pujcka, ktera se vrati. Kdyby vsechny penize proudici ze statu byly utraceny timto zpusobem, tak by to bylo jeste dobre.
Avatar - Falco
30. 10. 2008 07:06
Vzpomínky na socialismus
EU musí naopak odstranit zbytečné regulace obchodu. Musí vylepšit podnikatelské prostředí a omezit byrokracii. Musí skončit s podporou zemědělství a začít podporovat vědu a výzkum. Evropské firmy odvádějí příliš vysoké daně a přestávají být konkurenceschopné, nezbývá jim dostatek prostředků na zvyšování vlastního know-how a na zkvalitňování produkce. Firmy nemohou investovat do výzkumu, inovací a hlavně do vzdělání.

Vraťme se k hodnotám na kterých vyrostla výjimečná západní civilizace. Svoboda, individualita a ekonomická ctižádost. Nenechme se zničit socialismem. [odkaz]