Automobilky v ČR zvedly výrobu o 10 %, hrozí ale prý propouštění
Na dnešní tiskové konferenci to řekl ředitel Sdružení automobilového průmyslu (SAP) Antonín Šípek. Přesto zástupci automobilového průmyslu hovoří o krizi a možném propuštění až 3000 zaměstnanců.
Za celý rok očekávají zástupci automobilového průmyslu růst o čtyři procenta na zhruba milion vyrobených vozů. Podrobnější informace k letošní produkci zveřejní sdružení příští týden. Mírný růst by se měl udržet i příští rok především díky zahájení výroby automobilky Hyundai. Letošní tržby celého odvětví odhadl Šípek na zhruba 640 miliard korun, tedy stejně jako loni.
Na propouštění by podle zástupců automobilového průmyslu, který z velké části tvoří dodavatelé tuzemských i zahraničních automobilek, mohlo dojít především na přelomu roku. První na řadě budou lidé zaměstnaní přes agentury, propouštění se však může týkat i kmenových zaměstnanců.
"Budeme propouštět zaměstnance, bez kterých se obejdeme, tedy nikoliv konstruktéry a techniky, kteří nám zajistí budoucí rozvoj," řek šéf Brano Group Pavel Juříček. Prezident SAP Martin Jahn doplnil, že pro firmy je nyní důležité finančně přežít. Svá slova označil zároveň za vzkaz odborářům před kolektivním jednáním.
Důvodem krize automobilek a jejich dodavatelů je výrazně nižší poptávka v zemích západní Evropy a USA. Například výrobce světlometů Hella zaznamenal až třetinový propad odbytu a do konce roku bude muset propustit zhruba 150 lidí najatých od agentury. Méně objednávek má podle šéfa Helly Oldřicha Svobody například Jaguar.
Propad na Západě bude podle předpokladů SAP pokračovat i v příštím roce, ve střední Evropě se očekává stagnace. Východní trhy budou stále růst, ovšem výrazně pomaleji, než byly původní odhady. V Rusku se tak snížil odhad růstu z 30 procent na pět procent.
Kapitáni automobilového průmyslu dnes znovu zopakovali svůj požadavek na stanovení data přijetí eura. Vláda a evropská komise by navíc podle nich neměly zatěžovat podniky novou legislativou, jako je směrnice o chemických látkách REACH, chystané normy pro emise oxidu uhličitého nebo plánovaný páteční zákaz jízd kamionů. Stát by měl navíc zásadně omezit dovoz ojetin ze zahraničí.
Krize odvětví by podle Jahna mohla pominout koncem příštího roku.