22.5. 2018 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Automobilová „černá skříňka“: Věděli jste, že ji má i vaše auto?

 

O černých skříňkách známých z letadel se stále častěji mluví i v souvislosti s auty. Věděli jste, že už se dnes používají?

Pojem „černá skříňka“ se již léta používá v letectví. Označuje se tím záznamové zařízení, které výrazně pomáhá vyšetřovatelům leteckých nehod. Ale co černá skříňka v autech? Kde ji najdeme a co všechno umí?

Evropská unie si dala za cíl do roku 2030 snížit počet smrtelných nehod na silnicích o celou polovinu v porovnání se současným stavem. Od roku 2050 by pak při dopravních nehodách již neměl na silnicích Evropské unie zahynout ani jeden člověk. Jde o velmi ambiciózní plán, jehož realizace je mnohonásobně obtížnější než pouhé vytčení si daného cíle. Přesto se o to EU chce pokusit a pomoci ji k tomu má standardní přítomnost elektronických prvků, z nichž mnohé už v autech normálně jsou, jiné ale pouze u dražších vozidel či jen za příplatek. Od roku 2021 má být těchto prvků hned dvanáct a bude je mít každé auto bez ohledu na cenu, velikost či značku výrobce. Jedním z uvedených systémů má být také takzvaná černá skříňka.

Z letadel do aut

Pojem „černá skříňka“ se vžil pro označení záznamového zařízení používaného v letectví. Vzniklo v první polovině 50. let a plošně se u větších dopravních letadel rozšířilo v následujícím desetiletí. Pojem „černá skříňka“ je relativní, neboť obal záznamového zařízení nebo také havarijního zapisovače je běžně natřený oranžovou barvou, aby byl v troskách letounu snáze identifikovatelný. Letadla používají standardně dva typy havarijních zapisovačů. Jednak je to záznamové zařízení zvuků v kabině CVR (Cocktpit Voice Recorder) a dále zapisovač letových údajů FDR (Flight Data Recorder). U letadel vládních delegací bývá ještě třetí zapisovač, který je kódovaný, tudíž by jej měla dokázat přečíst pouze země registrace daného letounu. Příkladem, kdy bylo toto využito, je havárie polského speciálu TU-154M u Smolenska v roce 2010. Právě tento zapisovač pomohl vyvrátit původní myšlenku, že s daty z FDR a CVR Rusové záměrně manipulovali.

Netrvalo dlouho a „černá skříňka“ se objevila také v automobilech. S vývojem takového zařízení se začalo už v 70. letech a úkol byl podobný jako u letadel. Zjednodušit práci vyšetřovatelům dopravní nehody a tedy snáze a přesněji objasnit její příčiny, respektive co ji bezprostředně před ní předcházelo. V automobilech se takové plně elektronické zařízení objevuje od roku 1996 pod označením EDR (Event Data Recorder).

Napojeno na airbag

Na rozdíl od leteckých zapisovačů je havarijní zapisovač vozidel EDR integrovaný do řídicí jednotky airbagu. Ten je již řadu let v Evropě povinný, dříve, pokud jej vozidlo nemělo, nemohlo být vybaveno ani EDR. Automobilová „černá skříňka“, neboli EDR však měla původně jinou úlohu, a sice stanovovat příčinu aktivování airbagu. Od toho byl ale již jen krůček k tomu, využít její získaná data k rozboru nehody.

Auta od roku 2021 dostanou dvanáct povinných prvků výbavy. Maximální rychlost nám prý nadiktují značky

Data související s nehodou, která se ukládají v paměti jednotky EDR, jsou iniciována aktivací airbagu, případně iniciováním napínačů bezpečnostních pásů. Jde zejména o intenzitu nárazu, takzvaný parametr Delta-V ve vztahu k časové ose, tedy vlastně zpomalení (záporné zrychlení) vozidla. To čím je větší, tím ničivější jsou následky působící kinetické energie, která se mění v práci způsobující destrukci vozidla.

Dalšími údaji, které EDR zaznamenává, je činnost brzd, změna úhlu natočení volantu (za účelem snahy vyhnout se překážce), či míra brzdného účinku. Dalším sledovaným parametrem je práce bezpečnostních pásů. Systém EDR zpravidla uchovává záznam odpovídající době přibližně 5 až 10 sekund před nárazem vozidla. EDR zaznamenává pouze data, v žádném případě se nejedná o obrazový či zvukový záznam, a to ani v případě, že je auto vybaveno například stereokamerou pro asistenční systémy.

V USA jsou dále

Množství dat, které systém EDR zaznamenává, ale není u všech vozidel stejné. Naopak jejich množství se může lišit nejen v závislosti na výrobci vozidla, ale také modelu a hlavně jeho roku výroby. Je jasné, že bez systému ESP, které potřebuje ke své činnosti snímač úhlu natočení volantu, asi těžko může tento údaj zaznamenat také EDR.

Jaká data by měl systém sledovat a následně uchovat po nehodě? Zatímco v Evropě (rozuměj v EU) dosud neexistuje jednotné nařízení, v USA vypracovali za tímto účelem směrnici 563 článku 49 sborníku CFR (Code of Federal Regulation). Novelizovaná byla v roce 2008, v platnost vstoupila o čtyři roky později. Povinnost mít zařízení EDR ve vozidle, prodávaném na trhu v USA platí u nově registrovaných aut od 1. září 2014.

GM představuje centrální airbag: Boční airbag jinak (video)

Co je předmětem uvedené směrnice? Velmi zjednodušeně řečeno třeba s jakými daty má jednotka EDR pracovat. Kromě výše uvedených hodnot je to například status kontrolní svítilny airbagu, činnost zapalování motoru, či rozfázování výše zmíněného údaje Delta-V od 0 do 250 milisekund po 10 milisekundách. Maximální časový požadavek je 0 až 300 milisekund. Směrnice dále požaduje přesný a hlavně jednotný zápis zaznamenaných dat z důvodu snazší orientace v nich.

Potřebujete speciální „čtečku“

Vzhledem k uvedeným požadavkům se jistě nabízí otázka, jakým způsobem lze znamenaná data po nehodě vozidla získat a tedy je z jednotky EDR přečíst. K tomu se používá speciální diagnostický přístroj CDR (Crash Data Retrieval), vyvinutý a dodávaný firmou Bosch. Běžnou, byť třeba originální diagnostikou data z EDR přečíst nelze.

CDR využívá ke spojení s jednotkou airbagu respektive EDR, stejně jako běžná diagnostika rozhraní EOBD, neboli DLC (Diagnostic Link Connector). V některých případech však pouhé připojení CDR přes diagnostickou zásuvku EOBD není možné z důvodu jejího poškození při nehodě. To pak nezbývá, než zkusit CDR připojit přímo k jednotce airbagu, případně ji z vozu demontovat.

Důvod, proč se „černá skříňka“ v automobilech nezačala pro usnadnění vyšetřování nehod využívat dříve, když ji některá auta mají už od 90. let, leží v legislativě. V roce 2014 proběhl na toto téma v Evropě v Bruselu kongres podílníků pod patronací britského institutu TRL. Ten vypracoval studii, jež měla za úkol prověřit potenciál povinného používání EDR pro snížení nehodovosti vozidel a dále snížení škod na zdraví a majetku v rámci zkoumání dopravních nehod. Od té doby se toho ale mnoho nezměnilo. Zlom by měl nastat ve zmíněném roce 2021 v rámci výše uvedené snahy snížit počty nehod se smrtelnými následky na evropských silnicích.

Spolupracujeme s TipCars.com
Macron navštíví koncem října Prahu, setká se se Zemanem i Babišem Macron navštíví koncem října Prahu, setká se se Zemanem i Babišem

Francouzský prezident Emmanuel Macron navštíví 27. října…

O místo šéfa lidovců je velký zájem, možných nástupců Bělobrádka je hned několik O místo šéfa lidovců je velký zájem, možných nástupců Bělobrádka je hned několik

Začíná se spekulovat o nástupci Pavla Bělobrádka, který…

Miliardář Křetínský jedná o nákupu podílu ve francouzském deníku Le Monde Miliardář Křetínský jedná o nákupu podílu ve francouzském deníku Le Monde

Český miliardář Daniel Křetínský jedná s francouzským…

 

Štítky Technika

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Příliš tvrdá pravidla? Technickou kontrolou nemusí projít 90 % aut Příliš tvrdá pravidla? Technickou kontrolou nemusí projít 90 % aut

Se zpřísněním předpisů pro technické kontroly a měření…

Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault

Nová generace Rapidu se bude jmenovat Scala. Jako první…

 





 
Škoda a názvy jejích aut. Jak dostaly své jméno Octavia, Felicia nebo nová Scala?

Škoda a názvy jejích aut. Jak dostaly své jméno Octavia, Felicia nebo nová Scala?

Včera

Mladoboleslavská automobilka při hledání názvů svých aut často hledala v latině. Dnes sází i na výrazy původních obyvatel Aljašky.




Blesk.cz

Antické Řecko čeká na dobytí: Recenze Assassin’s Creed Odyssey

Antické Řecko čeká na dobytí: Recenze Assassin’s…

Vůbec ne dávno, alebrž teprve před 11 lety vznikla série Assassin’s Creed pojednávající o asasínech a…

Man Bookerovu prestižní literární cenu získal román Mlékář: Vypráví o sexuálním obtěžování v 70. letech

Man Bookerovu prestižní literární cenu získal román…

Letošní Man Bookerovu cenu za anglicky psaný román získala severoirská spisovatelka Anna Burnsová za knihu…

 

iSport.cz

Krok do OHL se vyplácí. Pekař podepsal nováčkovskou smlouvu s Buffalem

Krok do OHL se vyplácí. Pekař podepsal nováčkovskou…

Český hokejový útočník Matěj Pekař, který v současné době působí v celku Barrie Colts v juniorské OHL, podepsal…

Vsetínský trenér o šokujícím trestu: Zvítězila ješitnost, je to likvidační

Vsetínský trenér o šokujícím trestu: Zvítězila…

Nezhroutil se. Byť označuje devítiměsíční distanc za likvidační a po zbytek sezony bude zápasy sledovat bezmocně…

 

Reflex.cz

Czech Press Photo 2018: Kdo získá cenu čtenářů Lidé a Země? Dejte hlas své nejoblíbenější fotce!

Czech Press Photo 2018: Kdo získá cenu čtenářů Lidé…

Hlasujte o čtenářsky nejoblíbenější fotografii letošních finalistů Czech Press Photo! Vaše hlasy rozhodnou, kdo…

Peníze na zdravotnictví budou chybět, musíme být zdraví jako řípa. Babišova vláda je jen do pěkného počasí

Peníze na zdravotnictví budou chybět, musíme být…

Nejprve dobrá zpráva: české zdravotnictví dosahuje skvělých výsledků, zdravotní pojišťovny mají peníze, protože…