Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Automobilová karoserie: Milníky a inovátoři v toku času

Karoserii osobního vozu lze zpracovat na mnoho způsobů – od klasických přes křížence až po pokusy o transformaci. Jaká vozidla však mají podíl na dlouhém vývoji automobilové karoserie? Připomeňme si významné modely, které ovlivnily její průběžný vývoj.
Zpět na článek
29. 12. 2013 12:53
29. 12. 2013 13:24
29. 12. 2013 16:10
30. 12. 2013 10:54
30. 12. 2013 10:46
29. 12. 2013 18:24
29. 12. 2013 18:51
30. 12. 2013 07:46
30. 12. 2013 08:24
30. 12. 2013 15:22
29. 12. 2013 11:53
K Chrysleru Airflow.
........ přičemž pohonná jednotka byla umístěna před zadní nápravu......

I když před zadní nápravou je vlastně i umístění motoru vpředu, kde tento Chrysler měl ve skutečnosti motor, jedná se o velmi nešťastnou formulaci, která by si zasloužila opravit.
Rozbalit vlákno
0
29. 12. 2013 12:05
K Citroënu Traction Avant (1934).
........například Citroën Traction Avant (1934), první automobil s pohonem předních kol.

To, samozřejmě, není pravda. Automobily s předním pohonem byly vyráběny daleko dříve a první velkosériově vyráběný automobil na světě s pohonem předních kol byl DKW model F1 firmy Auto Union představený v roce 1931 na autosalonu v Berlíně.

Také zasluhuje jednoduše opravit - dejme tomu, .....který patřil mezi první sériově vyráběné automobily s pohonem předních kol.
Rozbalit vlákno
2
29. 12. 2013 13:06
Re: K Citroënu Traction Avant (1934).
Možná byl ještě dřív Cord L-29?
29. 12. 2013 13:49
Re: K Citroënu Traction Avant (1934).
Jj, byl o dva roky dřív.

Aut s předním pohonem bylo i dřív víc, dokonce i závodní, je jen otázka co budeme nazývat velkosériovou výrobou. Cordů se prodalo první rok do 800 ks a za tři roky pak asi 5000 ks, pokud jsem našel důvěryhodný zdroj.
Avatar - Ja Prvni 123
29. 12. 2013 12:11
Jojo,pořád zůstává Lancia prvním autem se samonosnou karosér
:-)

I když má dneska smutné a krušné časy...
Rozbalit vlákno
1
Avatar - euro89
30. 12. 2013 11:35
Re: Jojo,pořád zůstává Lancia prvním autem se samonosnou kar
Jen bych však dodal, že Lambda rozhodně nebyla vyráběna pouze v jedné karosářské verzi, naopak existovalo několik variant a to jak otevřených, tak uzavřených. Každopádně je pro mě Lambda nejrevolučnějším automobilem 20. století. :-)
Avatar - Stefič
29. 12. 2013 12:53
Matra Rancho
Ano, hrdým majitelem tohoto vozu byl můj strýc někdy v polovině 80. let. Dovlekl to z imperialistického západu ani nevím jak. Každopádně v době, kdy největší hit byl Traboš, tento vůz značně vyčníval z řady.
Pamatuji, jak jsem jako dítě hrděl seděl na kapotě a pozoroval jsem srocený dav kolem. Jo to byly časy...Dobře, že jsou pryč.
Rozbalit vlákno
0
29. 12. 2013 13:24
...
Jedna technická: je to Hofmeister-Knick, ne HofmeiNster :-)
Rozbalit vlákno
0
29. 12. 2013 16:10
A co liftback?
V článku mi chybí další karoserie a to liftback. Otcem je jak jinak francouzský Renault, modely 20 a 30, rok asi 1975. U limuzín nového věku bych osobně rozhodně zmínil Opel Signum a Renault Vel Satis. Ti ukázali, že limuzína nemusí být jen klasický sedan, ale i luxusní hatchback. ( Poslední poznámku nechám na posouzení každého, zda-li je opodstatněná s přihlédnutím na téma a zpracování v článku). Až na chyby, nepřesnosti apod. dobré :yes:
Rozbalit vlákno
10
29. 12. 2013 16:55
Re: A co liftback?
Nebo spíše VW Passat 1 generace (1973)...
Avatar - Ja Prvni 123
29. 12. 2013 17:38
Re: A co liftback?
VW?
Ten nikdy nic nevymyslel... vždycky jen opisoval.
Ale zase to hromadnou výrobou zlevnil, takže malej kousek zásluhy mu tedy budiž přiznán.
;-)
Avatar - Ja Prvni 123
29. 12. 2013 17:36
Re: A co liftback?
.. a co byl teda Renault 16?
Myslím, že je to jen o novém názvosloví - ale ten typ auta definovala právě šestnáctka...
Zajímavá i jinak.
Třeba tím, že měla převodovku před motorem! Tedy dál od cestujících,než motor... bylo to dražší a méně praktické, ale zlepšovalo to jízdní vlastnosti.
:-)
29. 12. 2013 18:22
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Avatar - Ja Prvni 123
29. 12. 2013 18:48
Re: A co liftback?
no já myslím, že hatchback má prostě výklpnou záď, zatímco liftback vypadá jako že má kufr, ale otvírá se to i s oknem.
Takže novej Rapid bez zadku je hatchback...
Původní Rapid s "kufrem" je stejně jako Oktávka liftback.
Nevidím rozdíl mezi R16 a později 20 nebo 30... a ani ten Pasát neměl v té době zadek.
Celý mi to přijde jako hraní si na nové "třídy"... je to prostě dvouprostorový auto, který vyměnilo část tuhosti karoserie za lepší přístup do kufru.
Alfa 156 SW otvírá i kousek střechy - takže je to nová třída?
;-)
30. 12. 2013 08:27
Re: A co liftback?
Vystihls to myslím přesně. To ovšem znamená, že prvním liftbackem byl Citroën Traction Avant.... :-) Pokud se neplatu, tak se záď alespoň u poáílečných "berlin" vyklápěla vzhůru celá i s oknem a původní "hrb" jí přitom zůstal :-)
30. 12. 2013 10:54
Re: A co liftback?
První Passat byl fastback. Stejně jako dnes A7.
30. 12. 2013 10:46
Re: A co liftback?
Technicky žádný. Oboje má vzadu dveře. Jen marketingový. Jako synonyma jsem je viděl i ve slovníku. SAE, pokud vím, žádnou definici pro liftback nemá.
Avatar - Stejsn
29. 12. 2013 20:34
Re: A co liftback?
" limuzína nemusí být jen klasický sedan, ale i luxusní hatchback" - limuzína je limuzína, sedan je sedan a hatchback je hatchback. I když se nám mercedes s VW snaží tvrdit, že sedan je coupé, peugeot že roadster je kabriolet a škodovka že hatchback je "spaceback". :no:
Avatar - twistedTSD
30. 12. 2013 15:40
Re: A co liftback?
Prodeje následně v obou případech ukázaly, že "limuzína" klasický sedan být musí. :-)
29. 12. 2013 18:24
Renault 16 je zakladatel karoserie hatchback. Tak jest uváděno ve všech zdrojích, tak jest též u našeho vzdálenějšího souseda. Ano, tento vůz je velmi zajímavý. Vpředu i vzadu jsou zkrutné tyče, jedno z nejlepších odpružení 60. let. Jejich uspořádání způsobuje rozdílný rozvor kol na obou stranách. Motory jsou hliníkové, OHV, uložené podélně, pohon předních kol, dle ročníku s 1,4, 1,5 a 1,6 litru se saharou spínanou termostatem. Do té doby běžně spojenou s motorem. Tuším, že od r. 72 je pouze motor 1648 ccm3 o 95HP (někde i 98HP). Nabízel centrální zamykání, elektrické ovládání oken včetně střešního, vyhřívání zadního skla včetně stěrače s ostřikovačem, litá kola se třemi šrouby a další. Výroba probíhala v letech 1965 až 80, celkem cca 2 mil. vozů.
Rozbalit vlákno
4
Avatar - Ja Prvni 123
29. 12. 2013 18:51
Re: Re:
:-)
Je to tak.
Ten podvozek byl vůbec krásnej.
Ty tyče byly napříč jen vzadu - vepředu byly podél. Takže rozdíl v rozvoru byl tvořen jen vzadu. Přední náprava byla "rovně".
>:D
Mělo to tak víc Renaultů... včetně slavné R5.
Avatar - Blue Sun
30. 12. 2013 07:46
Re: Re:
Rozdíl v rozvoru náprav není žádná novinka. Tatry mají posunuté nápravy, co je trubkový rám na světě...
30. 12. 2013 08:24
Re: Re:
Renault 16 nebyl prvním hatchbackem. Možná pětidveřovým, ale nikoli úplně prvním. Tenhle primát patří Austinu A40 (1958).
30. 12. 2013 15:22
Re: Re:
Historie jako taková je spletitá. Někdy přiznává prvenství a uznání něčemu či někomu, co udělali jiní již dávno předtím. Kupříkladu stačilo málo a učili bychom se o vynálezci žárovky Járu Cimrmanovi a Američané by si mohli svého Edisona strčit za klobouk :-). R16 přišel tedy později a přece byl revolučnější, významnější a snad právě proto je považován za zakladatele hatchbacků. Tehdy v 60. letech platilo, že cestovní vůz je pouze sedan. To se změnilo. Po té následovala vlna u všech významných výrobců aut, neboť každý z nich následně představoval své modely karoserie hatchback. Pro názornost uveďme si pár příkladů: Honda Civic 1972, VW Golf 1974, Mazda 323 1977 ?, Renault 5 1972 atp.

PS: pro p. "Sleeper": Renault měl už od r. 1961 ve své stáji model R4, který bychom též mohli považovat za hatchback. To však souvisí s předešlými řádky. :-)
Avatar - Barrichello
30. 12. 2013 10:19
Těch prvenství a zajímavých vozů bylo víc
co takhle AMC Eagle třeba >:D
Rozbalit vlákno
0