reklama


29.12. 2015 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Automobilová prvenství II: Kdo měl jako první protiprokluzový systém, diesel s přímým vstřikováním nebo bezpečnostní pásy?

 

Ve druhém díle našeho seriálu se zaměříme jednak na vybrané dnes zcela běžné systémy. Příště se budeme pro změnu zabývat méně rozšířeným prvenstvím.

V prvním díle našeho seriálu jsme se obšírněji věnovali počátkům zavádění protiblokovacího systému brzd, tedy ABS. Jeho jakousi nadstavbou, pracující vlastně obráceně, je systém zabraňující prokluzu kol. Zatímco u běžných aut se uplatní zejména při prudším rozjezdu na povrchu se sníženým součinitelem smykového tření (adhezí), u výkonných vozů vám jeho typická kontrolka, tvořená u prvních systémů oranžovým trojúhelníkem, u pozdějších s ESP „autem ve smyku“, bliká mnohem častěji.

Protiprokluzové systémy mají na rozdíl od protiblokovacích různá označení. Kromě ASC (Automatic Stability Control, případně z němčiny Automatische Stabilitäts Kontrol) je snad ještě známější označení ASR (z němčiny Antischlupf-Regelung případně Antriebschlupf-Regelung). Prvně jmenované je spojováno historicky s BMW, druhé s Mercedesem. A konečně se lze setkat také se zkratkami ETC (Electronic Traction Control). Na rozdíl od ABS nabízí protiprokluzová soustava poněkud větší výběr z pohledu způsobu regulace záběrových sil.

Jako první nabídli tento systém Američané, konkrétně firma Buick, a to u luxusního kupé Riviera. Stalo se tak v roce 1970 pro modelový rok 1971, přičemž systém je známý jako „Max Trac“. Aktivní byl už v okamžiku, kdy byl prokluz jednoho kola zadní nápravy větší než 10 procent. Pro vysvětlení, reálným otáčkám kol odpovídala v danou chvíli skutečná rychlost vozu větší o 10 procent. Systém pracoval v součinnosti se samosvorným diferenciálem na principu krátkodobého vypínání zapalování. Při tom ovšem stále docházelo k dodávce paliva do válců. Jeho nespalováním vznikaly jednak vysoké emise a zároveň docházelo k tepelnému zatížení katalyzátoru, který byl už tehdy v USA na pořadu dne.

Zajímavé je, že již o dva roky dříve si dal protiprokluzový systém patentovat Daimler-Benz. Na rozdíl od Buicka reguloval prokluz kola sice také omezením výkonu motoru, nicméně mnohem efektivněji, a to zmenšením otevření škrticí klapky, tedy stejně jako se to děje dnes. Ale to není vše. Navíc se k tomu přidávalo i přibrzdění příslušného, tedy prokluzujícího kola. Opět stejně jako dnes. Bohužel dlouho zůstalo jen u prototypů. V sérii se u mercedesů první ASR regulující hnací sílu oběma popsanými způsoby objevilo v roce 1986 coby příplatkové vybavení řad E124 a W126.

Stejně jako Mercedes-Benz nezahálel ani bavorský konkurent BMW. Ten svůj prototyp předvedl poprvé v roce 1973. Na rozdíl od stuttgartského soka se rozhodl pro jednodušší řešení v podobě pouhé regulace výkonu motoru. Bylo to logické, neboť BMW bylo pionýrem v zavádění systémů Motronic v řízení motoru, přičemž právě Motronic tento typ regulace umožňuje nejlépe dosáhnout. Zkoušky tehdy probíhaly na modelu 3.0 Si (řada E3, předchůdce řady 7 E23).

I přes značnou invenci švábských a bavorských konstruktérů je nakonec předběhli Švédové. Konkrétně firma Volvo. Ta prototyp takového zařízení pojmenovaného ETC a poprvé předvedla v roce 1982 na modelu 760. Od roku 1985 šlo o volitelné vybavení vrcholné 760 Turbo s manuální převodovkou a ABS. Důvodem byl fakt, že ETC využívalo jeho snímače, ačkoliv pracovalo pouze s omezováním výkonu motoru. První prototypová verze počítala s vícestupňovou regulací. V první fázi se snižoval plnicí tlak turbodmychadla až na atmosférický. Pokud to nestačilo, omezovala se dodávka paliva nejprve vynecháním každého druhého zdvihu vstřikovacího ventilu, případně dále se zamezovalo dodávce benzínu u druhého a třetího válce. Ve finální fázi regulace, pokud ani předchozí opatření nestačila, dostával palivo pouze jeden válec, a to navíc jen poloviční dávku. V sériové verzi se opustilo od prvního stupně, tedy omezování plnicího tlaku turbodmychadla, a zůstala jen regulace dodávkou paliva (v sedmi stupních). Navíc jej bylo možné deaktivovat, třeba kvůli vyjetí vozidla ze závěje. Ve Švédsku rozhodně věc dost podstatná.

Od roku 1987 nabízí protiprokluzový systém ASC volitelně také BMW, a to u typu 735i E32. První generace pracovala pouze s omezováním výkonu motoru. Od roku 1989 s příchodem kupé 850i E31 je v nabídce vyspělejší verze ASC+T, využívající regulaci výkonem motoru i brzdami.

Dnes je systém zabraňující protáčení kola a tedy usnadňující rozjezd a zvyšující aktivní bezpečnost vozidla, nedílnou součástí systémů ESP a ABS a většina řidičů mnohdy ani neví, že ho v autě má.

1/4 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Maier: Škoda do roku 2025 zdvojnásobí prodej na dva miliony aut Maier: Škoda do roku 2025 zdvojnásobí prodej na dva miliony aut

Škoda Auto do roku 2025 zdvojnásobí počet prodaných vozů…

Státní podnik Diamo by mohl odkoupit OKD za korunu, navrhuje Mládek Státní podnik Diamo by mohl odkoupit OKD za korunu, navrhuje Mládek

Ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek (ČSSD) navrhne, aby…

Celoevropské silniční mýtné? Německá vláda je pro Celoevropské silniční mýtné? Německá vláda je pro

Německá vláda je připravena podpořit vytvoření…

Kovosvit odhadl ztrátu na 600 milionů, mzdy už posílá včas Kovosvit odhadl ztrátu na 600 milionů, mzdy už posílá včas

Strojírenská firma Kovosvit MAS Sezimovo Ústí na Táborsku…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné

Na karoseriích automobilů či v prospektech vídáme…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 






 
Idiot ve Škodovce neodhadnul vzdálenost. Od nehody jej dělily centimetry!

Idiot ve Škodovce neodhadnul vzdálenost. Od nehody jej dělily centimetry!

Dnes 14:56

Z některých situací na silnicích doslova mrazí. Jednu takovou zachytila kamera na silnici ve Skotsku - tady rozhodovaly centimetry!




Blesk.cz

Jen v EU voda poškodí až 100 tisíc smartphonů denně. Význam odolných zařízení bude narůstat

Jen v EU voda poškodí až 100 tisíc smartphonů denně.…

Agentura IDC vydala zajímavou studii, podle které se v evropských zemích poškodí vlivem kontaktu s vodou nebo…

Kolegové z Novy poslali ochrnutému Jančaříkovi vzkaz! Tohle vás dojme!

Kolegové z Novy poslali ochrnutému Jančaříkovi…

Sílu mu dodává podpora jeho fanoušků i kolegů! Těsně poté, co se těžce nemocný moderátor nováckého Počasí Michal…

 

iSport.cz

Kemp v USA, návštěva Utkání hvězd NFL. Útočnice Prague Harpies si plní sen

Kemp v USA, návštěva Utkání hvězd NFL. Útočnice…

Americký fotbal patří k nejdynamičtěji se rozvíjejícím sportům u nás. A už dávno neplatí, že je to sport…

Plíšková smetla domácí naději a je ve čtvrtfinále. Strýcová končí

Plíšková smetla domácí naději a je ve čtvrtfinále.…

Česká tenistka Karolína Plíšková hladce postoupila do čtvrtfinále ženské dvouhy na Australian Open. Turnajová…

 

Reflex.cz

Amazonky ruské avantgardy: od revolucionářek k vyhnankyním

Amazonky ruské avantgardy: od revolucionářek k vyhnankyním

Letos uplyne sto let od vypuknutí bolševické revoluce v Rusku. Počátek 20. století však nebyl bohatý jen na…

Náměstek ministra financí Závodský: Hazardním webům bez licence hrozí pokuta až 50 milionů korun

Náměstek ministra financí Závodský: Hazardním webům…

Od 1. ledna letošního roku došlo ke zpřísnění podmínek pro provozování hazardu v České republice. Vybrané…

 
 
reklama