29.12. 2015 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Automobilová prvenství II: Kdo měl jako první protiprokluzový systém, diesel s přímým vstřikováním nebo bezpečnostní pásy?

 

Ve druhém díle našeho seriálu se zaměříme jednak na vybrané dnes zcela běžné systémy. Příště se budeme pro změnu zabývat méně rozšířeným prvenstvím.

V prvním díle našeho seriálu jsme se obšírněji věnovali počátkům zavádění protiblokovacího systému brzd, tedy ABS. Jeho jakousi nadstavbou, pracující vlastně obráceně, je systém zabraňující prokluzu kol. Zatímco u běžných aut se uplatní zejména při prudším rozjezdu na povrchu se sníženým součinitelem smykového tření (adhezí), u výkonných vozů vám jeho typická kontrolka, tvořená u prvních systémů oranžovým trojúhelníkem, u pozdějších s ESP „autem ve smyku“, bliká mnohem častěji.

Protiprokluzové systémy mají na rozdíl od protiblokovacích různá označení. Kromě ASC (Automatic Stability Control, případně z němčiny Automatische Stabilitäts Kontrol) je snad ještě známější označení ASR (z němčiny Antischlupf-Regelung případně Antriebschlupf-Regelung). Prvně jmenované je spojováno historicky s BMW, druhé s Mercedesem. A konečně se lze setkat také se zkratkami ETC (Electronic Traction Control). Na rozdíl od ABS nabízí protiprokluzová soustava poněkud větší výběr z pohledu způsobu regulace záběrových sil.

Jako první nabídli tento systém Američané, konkrétně firma Buick, a to u luxusního kupé Riviera. Stalo se tak v roce 1970 pro modelový rok 1971, přičemž systém je známý jako „Max Trac“. Aktivní byl už v okamžiku, kdy byl prokluz jednoho kola zadní nápravy větší než 10 procent. Pro vysvětlení, reálným otáčkám kol odpovídala v danou chvíli skutečná rychlost vozu větší o 10 procent. Systém pracoval v součinnosti se samosvorným diferenciálem na principu krátkodobého vypínání zapalování. Při tom ovšem stále docházelo k dodávce paliva do válců. Jeho nespalováním vznikaly jednak vysoké emise a zároveň docházelo k tepelnému zatížení katalyzátoru, který byl už tehdy v USA na pořadu dne.

Zajímavé je, že již o dva roky dříve si dal protiprokluzový systém patentovat Daimler-Benz. Na rozdíl od Buicka reguloval prokluz kola sice také omezením výkonu motoru, nicméně mnohem efektivněji, a to zmenšením otevření škrticí klapky, tedy stejně jako se to děje dnes. Ale to není vše. Navíc se k tomu přidávalo i přibrzdění příslušného, tedy prokluzujícího kola. Opět stejně jako dnes. Bohužel dlouho zůstalo jen u prototypů. V sérii se u mercedesů první ASR regulující hnací sílu oběma popsanými způsoby objevilo v roce 1986 coby příplatkové vybavení řad E124 a W126.

Stejně jako Mercedes-Benz nezahálel ani bavorský konkurent BMW. Ten svůj prototyp předvedl poprvé v roce 1973. Na rozdíl od stuttgartského soka se rozhodl pro jednodušší řešení v podobě pouhé regulace výkonu motoru. Bylo to logické, neboť BMW bylo pionýrem v zavádění systémů Motronic v řízení motoru, přičemž právě Motronic tento typ regulace umožňuje nejlépe dosáhnout. Zkoušky tehdy probíhaly na modelu 3.0 Si (řada E3, předchůdce řady 7 E23).

I přes značnou invenci švábských a bavorských konstruktérů je nakonec předběhli Švédové. Konkrétně firma Volvo. Ta prototyp takového zařízení pojmenovaného ETC a poprvé předvedla v roce 1982 na modelu 760. Od roku 1985 šlo o volitelné vybavení vrcholné 760 Turbo s manuální převodovkou a ABS. Důvodem byl fakt, že ETC využívalo jeho snímače, ačkoliv pracovalo pouze s omezováním výkonu motoru. První prototypová verze počítala s vícestupňovou regulací. V první fázi se snižoval plnicí tlak turbodmychadla až na atmosférický. Pokud to nestačilo, omezovala se dodávka paliva nejprve vynecháním každého druhého zdvihu vstřikovacího ventilu, případně dále se zamezovalo dodávce benzínu u druhého a třetího válce. Ve finální fázi regulace, pokud ani předchozí opatření nestačila, dostával palivo pouze jeden válec, a to navíc jen poloviční dávku. V sériové verzi se opustilo od prvního stupně, tedy omezování plnicího tlaku turbodmychadla, a zůstala jen regulace dodávkou paliva (v sedmi stupních). Navíc jej bylo možné deaktivovat, třeba kvůli vyjetí vozidla ze závěje. Ve Švédsku rozhodně věc dost podstatná.

Od roku 1987 nabízí protiprokluzový systém ASC volitelně také BMW, a to u typu 735i E32. První generace pracovala pouze s omezováním výkonu motoru. Od roku 1989 s příchodem kupé 850i E31 je v nabídce vyspělejší verze ASC+T, využívající regulaci výkonem motoru i brzdami.

Dnes je systém zabraňující protáčení kola a tedy usnadňující rozjezd a zvyšující aktivní bezpečnost vozidla, nedílnou součástí systémů ESP a ABS a většina řidičů mnohdy ani neví, že ho v autě má.

1/4 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Německo mění politiku vůči Turecku, vadí mu zatýkání protivládních aktivistů Německo mění politiku vůči Turecku, vadí mu zatýkání protivládních aktivistů

Kvůli úternímu zadržení bojovníků za lidská práva v…

Volkswagen dále hledá nového majitele pro Ducati, zájem má italský klan Benettonů Volkswagen dále hledá nového majitele pro Ducati, zájem má italský klan Benettonů

O koupi italského výrobce motocyklů Ducati od německé…

Zpěvák kapely Linkin Park Chester Bennington spáchal sebevraždu Zpěvák kapely Linkin Park Chester Bennington spáchal sebevraždu

Chester Bennington, zpěvák americké rockové kapely Linkin…

 

Štítky Technika

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Fiesta zůstává ve své třídě královnou jízdy: První svezení s novou generací Fiesta zůstává ve své třídě královnou jízdy: První svezení s novou generací

Během novinářské prezentace vozu na severu Španělska jsme…

 





 
Aston Martin AMR1 (1988-1989): Kratičký comeback

Aston Martin AMR1 (1988-1989): Kratičký comeback

Dnes 18:57

Návrat Aston Martinu do nejvyšší ligy vytrvalostních závodů nepřinesl žádné vítězství, nicméně úplný propadák to nebyl. Jenže Ford koupil Jaguar a přišel rychlý konec...




Blesk.cz

Pět Češek v tuk tuku chce dobýt Jižní Ameriku: „Ženské do expedic patří,“ říkají

Pět Češek v tuk tuku chce dobýt Jižní Ameriku:…

Že ženské do expedice nepatří? Omyl! O tom vás přesvědčí pětice dobrodružek z Česka, které se rozhodly projet…

Lucie Vondráčková si mne ruce: Další kšeft snů!

Lucie Vondráčková si mne ruce: Další kšeft snů!

Zpěvačce Lucii Vondráčkové (37) se v Kanadě, kde žije s manželem Tomášem Plekancem (34) a dvěma syny, daří čím…

 

iSport.cz

USA na nohou! Bývalý fotbalista O. J. Simpson půjde z vězení, z 33 let odpykal 9

USA na nohou! Bývalý fotbalista O. J. Simpson půjde…

Orenthal James Simpson, hráč amerického fotbalu a herec, který byl v roce 2008 odsouzen k trestu 33 let vězení…

Sparta hlásí devátou posilu. Přichází kamerunský záložník Mandjeck

Sparta hlásí devátou posilu. Přichází kamerunský…

Fotbalová Sparta hlásí svou devátou letní posilu, z francouzských Mét přichází střední záložník Georges…

 

Reflex.cz

Akty X 2017: Přihlaste své fotografie do soutěže a podívejte se na snímky z uplynulých let

Akty X 2017: Přihlaste své fotografie do soutěže a…

Akty X, dlouhodobě nejpopulárnější soutěž časopisu Reflex, které se každý rok účastní stovky profesionálních i…

Děs a hrůza v české literatuře: naše krvavé romány a lidové horůrky zmapoval Polák

Děs a hrůza v české literatuře: naše krvavé romány a…

První komplexní monografie věnovaná české hrůzostrašné literatuře! Na téměř pěti stech stránkách Hrůzy v české…