29.12. 2015 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Automobilová prvenství II: Kdo měl jako první protiprokluzový systém, diesel s přímým vstřikováním nebo bezpečnostní pásy?

 

Ve druhém díle našeho seriálu se zaměříme jednak na vybrané dnes zcela běžné systémy. Příště se budeme pro změnu zabývat méně rozšířeným prvenstvím.

V prvním díle našeho seriálu jsme se obšírněji věnovali počátkům zavádění protiblokovacího systému brzd, tedy ABS. Jeho jakousi nadstavbou, pracující vlastně obráceně, je systém zabraňující prokluzu kol. Zatímco u běžných aut se uplatní zejména při prudším rozjezdu na povrchu se sníženým součinitelem smykového tření (adhezí), u výkonných vozů vám jeho typická kontrolka, tvořená u prvních systémů oranžovým trojúhelníkem, u pozdějších s ESP „autem ve smyku“, bliká mnohem častěji.

Protiprokluzové systémy mají na rozdíl od protiblokovacích různá označení. Kromě ASC (Automatic Stability Control, případně z němčiny Automatische Stabilitäts Kontrol) je snad ještě známější označení ASR (z němčiny Antischlupf-Regelung případně Antriebschlupf-Regelung). Prvně jmenované je spojováno historicky s BMW, druhé s Mercedesem. A konečně se lze setkat také se zkratkami ETC (Electronic Traction Control). Na rozdíl od ABS nabízí protiprokluzová soustava poněkud větší výběr z pohledu způsobu regulace záběrových sil.

Jako první nabídli tento systém Američané, konkrétně firma Buick, a to u luxusního kupé Riviera. Stalo se tak v roce 1970 pro modelový rok 1971, přičemž systém je známý jako „Max Trac“. Aktivní byl už v okamžiku, kdy byl prokluz jednoho kola zadní nápravy větší než 10 procent. Pro vysvětlení, reálným otáčkám kol odpovídala v danou chvíli skutečná rychlost vozu větší o 10 procent. Systém pracoval v součinnosti se samosvorným diferenciálem na principu krátkodobého vypínání zapalování. Při tom ovšem stále docházelo k dodávce paliva do válců. Jeho nespalováním vznikaly jednak vysoké emise a zároveň docházelo k tepelnému zatížení katalyzátoru, který byl už tehdy v USA na pořadu dne.

Zajímavé je, že již o dva roky dříve si dal protiprokluzový systém patentovat Daimler-Benz. Na rozdíl od Buicka reguloval prokluz kola sice také omezením výkonu motoru, nicméně mnohem efektivněji, a to zmenšením otevření škrticí klapky, tedy stejně jako se to děje dnes. Ale to není vše. Navíc se k tomu přidávalo i přibrzdění příslušného, tedy prokluzujícího kola. Opět stejně jako dnes. Bohužel dlouho zůstalo jen u prototypů. V sérii se u mercedesů první ASR regulující hnací sílu oběma popsanými způsoby objevilo v roce 1986 coby příplatkové vybavení řad E124 a W126.

Stejně jako Mercedes-Benz nezahálel ani bavorský konkurent BMW. Ten svůj prototyp předvedl poprvé v roce 1973. Na rozdíl od stuttgartského soka se rozhodl pro jednodušší řešení v podobě pouhé regulace výkonu motoru. Bylo to logické, neboť BMW bylo pionýrem v zavádění systémů Motronic v řízení motoru, přičemž právě Motronic tento typ regulace umožňuje nejlépe dosáhnout. Zkoušky tehdy probíhaly na modelu 3.0 Si (řada E3, předchůdce řady 7 E23).

I přes značnou invenci švábských a bavorských konstruktérů je nakonec předběhli Švédové. Konkrétně firma Volvo. Ta prototyp takového zařízení pojmenovaného ETC a poprvé předvedla v roce 1982 na modelu 760. Od roku 1985 šlo o volitelné vybavení vrcholné 760 Turbo s manuální převodovkou a ABS. Důvodem byl fakt, že ETC využívalo jeho snímače, ačkoliv pracovalo pouze s omezováním výkonu motoru. První prototypová verze počítala s vícestupňovou regulací. V první fázi se snižoval plnicí tlak turbodmychadla až na atmosférický. Pokud to nestačilo, omezovala se dodávka paliva nejprve vynecháním každého druhého zdvihu vstřikovacího ventilu, případně dále se zamezovalo dodávce benzínu u druhého a třetího válce. Ve finální fázi regulace, pokud ani předchozí opatření nestačila, dostával palivo pouze jeden válec, a to navíc jen poloviční dávku. V sériové verzi se opustilo od prvního stupně, tedy omezování plnicího tlaku turbodmychadla, a zůstala jen regulace dodávkou paliva (v sedmi stupních). Navíc jej bylo možné deaktivovat, třeba kvůli vyjetí vozidla ze závěje. Ve Švédsku rozhodně věc dost podstatná.

Od roku 1987 nabízí protiprokluzový systém ASC volitelně také BMW, a to u typu 735i E32. První generace pracovala pouze s omezováním výkonu motoru. Od roku 1989 s příchodem kupé 850i E31 je v nabídce vyspělejší verze ASC+T, využívající regulaci výkonem motoru i brzdami.

Dnes je systém zabraňující protáčení kola a tedy usnadňující rozjezd a zvyšující aktivní bezpečnost vozidla, nedílnou součástí systémů ESP a ABS a většina řidičů mnohdy ani neví, že ho v autě má.

1/4 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Vítek hodlá vrátit závodiště v Chuchli mezi evropskou elitu, plánuje stamilionové investice Vítek hodlá vrátit závodiště v Chuchli mezi evropskou elitu, plánuje stamilionové investice

Rodina miliardáře Radovana Vítka investuje do dostihového…

Akcie, měny & názory Miroslava Frayera: Příležitosti stále existují Akcie, měny & názory Miroslava Frayera: Příležitosti stále existují

Americký akciový trh byl v dosavadním průběhu tohoto roku…

Německo na pomoci Řecku vydělalo miliardy eur Německo na pomoci Řecku vydělalo miliardy eur

Německo od roku 2010 vydělalo na pomoci Řecku nejméně 2,9…

Zásadní není vláda s důvěrou, ale důstojnost ČSSD, říká Jan Chvojka Zásadní není vláda s důvěrou, ale důstojnost ČSSD, říká Jan Chvojka

Kdyby Miroslav Poche po schůzce s prezidentem Milošem…

 

Štítky Technika

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Subaru BRZ V8 na českých značkách? Postrach Ferrari má 580 koní Subaru BRZ V8 na českých značkách? Postrach Ferrari má 580 koní

Pokud si opravdu myslíte, že japonská dvojčata GT 86 a…

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu? TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu?

Volkswagen dopřál motoru 1.5 TSI Evo Bluemotion řadu…

 





 
Odhalujeme tajemství nové Kie Ceed: Kdy se začne prodávat? Jaké karosářské verze nabídne?

Odhalujeme tajemství nové Kie Ceed: Kdy se začne prodávat? Jaké karosářské verze nabídne?

Dnes 12:50

Nejnovější generace oblíbeného kompaktu korejské značky vstoupí do prodeje během letních prázdnin.




Blesk.cz

Náhlá smrt hvězdy reality show (†32)! Její soupeři jsou v šoku

Náhlá smrt hvězdy reality show (†32)! Její soupeři…

Televizní diváci sledovali její vztahy s muži i ženami v reality show Love Island (v překladu ostrov lásky), teď…

Prezident Zeman znovu v akci: Čeká Evropu nová vlna migrace? A co udělá s vládou?

Prezident Zeman znovu v akci: Čeká Evropu nová vlna…

Prezident Miloš Zeman už překonal sto dní ve svém druhém fuknčním období, a tak znovu usedne na zámku v Lánech…

 

iSport.cz

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů, hrací dny, play off

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů,…

Mistrovství světa ve fotbale 2018 v Rusku nabídne od 14. června celkem 64 zápasů, ze kterých 8. července vzejde…

ONLINE: Dánsko – Austrálie. Seveřané bojují o postup

ONLINE: Dánsko – Austrálie. Seveřané bojují o postup

Fotbalisté Francie a Dánska mohou na mistrovství světa v Rusku už po druhých zápasech slavit postup do…

 

Reflex.cz

Případ Tommyho Robinsona: Jak udělat z radikálů evropské hrdiny boje za pravdu

Případ Tommyho Robinsona: Jak udělat z radikálů…

V posledních letech vidíme v Evropě nástup legitimizace osobností z okraje společnosti do jejího centra. Lidé,…

Merkelová udělala katastrofální kroky. Přijdou další migrační vlny a ona je nezastaví, říká Daniel Kaiser

Merkelová udělala katastrofální kroky. Přijdou další…

„Angela Merkelová přežije, bude to ale takové politické vegetování.“ Komentátor Daniel Kaiser už konec německé…