29.12. 2015 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Automobilová prvenství II: Kdo měl jako první protiprokluzový systém, diesel s přímým vstřikováním nebo bezpečnostní pásy?

 

Ve druhém díle našeho seriálu se zaměříme jednak na vybrané dnes zcela běžné systémy. Příště se budeme pro změnu zabývat méně rozšířeným prvenstvím.

V prvním díle našeho seriálu jsme se obšírněji věnovali počátkům zavádění protiblokovacího systému brzd, tedy ABS. Jeho jakousi nadstavbou, pracující vlastně obráceně, je systém zabraňující prokluzu kol. Zatímco u běžných aut se uplatní zejména při prudším rozjezdu na povrchu se sníženým součinitelem smykového tření (adhezí), u výkonných vozů vám jeho typická kontrolka, tvořená u prvních systémů oranžovým trojúhelníkem, u pozdějších s ESP „autem ve smyku“, bliká mnohem častěji.

Protiprokluzové systémy mají na rozdíl od protiblokovacích různá označení. Kromě ASC (Automatic Stability Control, případně z němčiny Automatische Stabilitäts Kontrol) je snad ještě známější označení ASR (z němčiny Antischlupf-Regelung případně Antriebschlupf-Regelung). Prvně jmenované je spojováno historicky s BMW, druhé s Mercedesem. A konečně se lze setkat také se zkratkami ETC (Electronic Traction Control). Na rozdíl od ABS nabízí protiprokluzová soustava poněkud větší výběr z pohledu způsobu regulace záběrových sil.

Jako první nabídli tento systém Američané, konkrétně firma Buick, a to u luxusního kupé Riviera. Stalo se tak v roce 1970 pro modelový rok 1971, přičemž systém je známý jako „Max Trac“. Aktivní byl už v okamžiku, kdy byl prokluz jednoho kola zadní nápravy větší než 10 procent. Pro vysvětlení, reálným otáčkám kol odpovídala v danou chvíli skutečná rychlost vozu větší o 10 procent. Systém pracoval v součinnosti se samosvorným diferenciálem na principu krátkodobého vypínání zapalování. Při tom ovšem stále docházelo k dodávce paliva do válců. Jeho nespalováním vznikaly jednak vysoké emise a zároveň docházelo k tepelnému zatížení katalyzátoru, který byl už tehdy v USA na pořadu dne.

Zajímavé je, že již o dva roky dříve si dal protiprokluzový systém patentovat Daimler-Benz. Na rozdíl od Buicka reguloval prokluz kola sice také omezením výkonu motoru, nicméně mnohem efektivněji, a to zmenšením otevření škrticí klapky, tedy stejně jako se to děje dnes. Ale to není vše. Navíc se k tomu přidávalo i přibrzdění příslušného, tedy prokluzujícího kola. Opět stejně jako dnes. Bohužel dlouho zůstalo jen u prototypů. V sérii se u mercedesů první ASR regulující hnací sílu oběma popsanými způsoby objevilo v roce 1986 coby příplatkové vybavení řad E124 a W126.

Stejně jako Mercedes-Benz nezahálel ani bavorský konkurent BMW. Ten svůj prototyp předvedl poprvé v roce 1973. Na rozdíl od stuttgartského soka se rozhodl pro jednodušší řešení v podobě pouhé regulace výkonu motoru. Bylo to logické, neboť BMW bylo pionýrem v zavádění systémů Motronic v řízení motoru, přičemž právě Motronic tento typ regulace umožňuje nejlépe dosáhnout. Zkoušky tehdy probíhaly na modelu 3.0 Si (řada E3, předchůdce řady 7 E23).

I přes značnou invenci švábských a bavorských konstruktérů je nakonec předběhli Švédové. Konkrétně firma Volvo. Ta prototyp takového zařízení pojmenovaného ETC a poprvé předvedla v roce 1982 na modelu 760. Od roku 1985 šlo o volitelné vybavení vrcholné 760 Turbo s manuální převodovkou a ABS. Důvodem byl fakt, že ETC využívalo jeho snímače, ačkoliv pracovalo pouze s omezováním výkonu motoru. První prototypová verze počítala s vícestupňovou regulací. V první fázi se snižoval plnicí tlak turbodmychadla až na atmosférický. Pokud to nestačilo, omezovala se dodávka paliva nejprve vynecháním každého druhého zdvihu vstřikovacího ventilu, případně dále se zamezovalo dodávce benzínu u druhého a třetího válce. Ve finální fázi regulace, pokud ani předchozí opatření nestačila, dostával palivo pouze jeden válec, a to navíc jen poloviční dávku. V sériové verzi se opustilo od prvního stupně, tedy omezování plnicího tlaku turbodmychadla, a zůstala jen regulace dodávkou paliva (v sedmi stupních). Navíc jej bylo možné deaktivovat, třeba kvůli vyjetí vozidla ze závěje. Ve Švédsku rozhodně věc dost podstatná.

Od roku 1987 nabízí protiprokluzový systém ASC volitelně také BMW, a to u typu 735i E32. První generace pracovala pouze s omezováním výkonu motoru. Od roku 1989 s příchodem kupé 850i E31 je v nabídce vyspělejší verze ASC+T, využívající regulaci výkonem motoru i brzdami.

Dnes je systém zabraňující protáčení kola a tedy usnadňující rozjezd a zvyšující aktivní bezpečnost vozidla, nedílnou součástí systémů ESP a ABS a většina řidičů mnohdy ani neví, že ho v autě má.

1/4 Pokračovat ve čtení

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Glosa Martina Čabana: Zeman potřetí a stále stejně Glosa Martina Čabana: Zeman potřetí a stále stejně

Prezident Miloš Zeman při projevu před Valným…

Jih Mexika zasáhlo silné zemětřesení, v metropoli se třásly domy Jih Mexika zasáhlo silné zemětřesení, v metropoli se třásly domy

Nejméně pět lidí zahynulo při zemětřesení o síle 7,4…

Hyundai už v Nošovicích vyrábí i30 N. Letos jich stihne 1450 Hyundai už v Nošovicích vyrábí i30 N. Letos jich stihne 1450

První exempláře sportovní varianty modelu i30 již vyjely…

 

Štítky Technika

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Obrněnou limuzínu pro papaláše vymysleli Rusové. Uvnitř je kapsle Obrněnou limuzínu pro papaláše vymysleli Rusové. Uvnitř je kapsle

Automobiloví i bezpečnostní odborníci v USA v současnosti…

Otevření tří nových úseků dálnic ŘSD Otevření tří nových úseků dálnic ŘSD "náhodou" stihne do voleb

20. - 21. října se konají parlamentní volby, a tak není…

 





 
Podívejte se, jak se na Floridě schovávala superauta před hurikánem Irma

Podívejte se, jak se na Floridě schovávala superauta před hurikánem Irma

Dnes 18:49

Kvůli jednomu z nejsilnějších hurikánů poslední doby se muselo evakuovat na sedm milionů lidí. A ukrývala se před ním i auta.




Blesk.cz

Toto chceme na svém mobilu: Virtuální drak, autodráha v obýváku a další ukázky ARCore

Toto chceme na svém mobilu: Virtuální drak,…

Google před pár týdny představil svůj vlastní systém pro rozšířenou realitu ARCore, který by měl být dostupný…

Recenze: Kam se ztratil malý Noah? Nejhorší noční můra všech rodičů na vlastní kůži

Recenze: Kam se ztratil malý Noah? Nejhorší noční…

Let z Británie do Austrálie neprobíhá zrovna podle Joanniných představ. Má vysokou teplotu, její devítitýdenní…

 

iSport.cz

TOP 5 gólů 7. kola: Jovovičova raketa, Houskova drzost, Hušbauerova chytrost

TOP 5 gólů 7. kola: Jovovičova raketa, Houskova…

V 7. kole HET ligy se rozstřílely Jablonec a Olomouc, které svým soupeřům nasypaly po pěti gólech. Také mají oba…

Nejlepší posila Slavie? Stoch! Nehraje alibi fotbal, chválí Švancara

Nejlepší posila Slavie? Stoch! Nehraje alibi fotbal,…

Danny? Už ukázal kvalitu a lehkost, ale brzdí ho zranění. Halil Altintop? Nic. Ruslan Rotaň? Dříč ve středu…

 

Reflex.cz

Stanislav Petrov: Hrdina studené války, který zabránil jadernému konfliktu

Stanislav Petrov: Hrdina studené války, který…

Je zajímavé, že zatímco dodnes obdivujeme hrdiny druhé světové války, o protagonistech té studené, kteří – snad…

Je povinná maturita z matematiky protiústavní? A co z češtiny?

Je povinná maturita z matematiky protiústavní? A co…

Máte rádi matematiku? Nebo jste ji jako děti a žáci nenáviděli? Oblíbenou otázkou různých rodinných sešlostí…