Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Automobilový trh v USA uzavřel rok silnými přírůstky

redakce AUTO.CZ

Americký automobilový trh uzavřel již tak úspěšný rok 2014 vysokými prosincovými přírůstky a například největší americká automobilka General Motors (GM) měla nejlepší prosinec za sedm let. Plyne to z dnešních údajů jednotlivých výrobců. Manažeři automobilek a analytici ale po pěti letech oživováni trhu čekají letos zpomalení růstu. Celoroční prodej osobních a lehkých užitkových aut v USA byl zřejmě nejvyšší od roku 2006.

GM zvýšila prodej svých automobilů v meziročním srovnání o 19 procent a za celý rok vykázala nárůst o 5,3 procenta. Chrysler, který je součástí skupiny Fiat Chrysler, zvýšil odbyt o 20 procent a měl nejlepší prosinec za osm let. Americká "dvojka" Ford Motor prodala méně, než se očekávalo, a její odbyt stoupl o 1,2 procenta.

Americký automobilový trh podpořilo ve druhé polovině loňského roku hlavně zlevňování benzinu, což prospělo odbytu velkých vozů, které nabízejí zejména domácí výrobci. Průměrná cena benzinu v USA je nyní asi třetinu pod úrovní z počátku loňského roku. K silnému růstu loni dopomohly i štědré nákupní pobídky a snadný přístup zákazníků k levným úvěrům.

Podle analytika Adama Jonese z banky Morgan Stanley však poptávka po automobilech v USA překračuje tempo růstu ekonomiky a mezd, a její dosavadní růst je tak neudržitelný. Analytici podle agentury Reuters odhadují, že celoroční prodej v USA se loni zvýšil o šest procent na 16,5 milionu vozů a za prosinec se zvýšil o více než deset procent na celoročně přepočtené tempo 16,9 milionu vozů.

Největší japonská automobilka Toyota prodala v prosinci o 13 procent více aut než před rolem a za celý rok se jí odbyt zvýšil o šest procent. Nárůst na konci roku a za celý rok 2014 zaznamenali také další japonští výrobci Nissan a Honda. Německému Volkswagenu se podařilo v prosinci prodej nepatrně zvýšit, za celý rok nicméně odbyt jeho vozů spadl o deset procent.

redakce AUTO.CZ