Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

10 automobilových mýtů podle Discovery Channel

Aleš Dragoun
Diskuze (75)
Americký televizní kanál sestavil žebříček deseti největších mýtů, které se tradují v souvislosti s automobily.

Pojďme se na ně podívat v sestupném pořadí. Některé jsou typicky americké, jiné ale fungují také u nás nebo nejsou od našich reálií zas až tak na hony vzdálené.

10. Henry Ford vynalezl montážní linku

Ford v roce 1913 zavedl pásovou výrobu svého modelu T. Slavná „Plechová Lízinka“ se rozjela do světa ve statisícových sériích, vždyť jich za devatenáct let vzniklo přes 15 milionů. Její cena neustále padala dolů, umožňovala to montáž standardizovaných (a vzájemně zaměnitelných!) dílů. Jenže, byl Ford skutečně první? Když pomineme fakt, že se nechal inspirovat provozem na chicagských jatkách, měl i svého předchůdce z oboru. A tím byl jednoznačně muž jménem Ransom Eli Olds. Jeho Olds Motor Works v michiganském Lansingu vyrobila do roku 1904 celkem 11 tisíc vozů Curved Dash. Vrcholem byl ovšem rok 1905, kdy za dvanáct měsíců vzniklo 6,5 tisíce aut tohoto typu. O skutečnou pásovou výrobu ve Fordových rozměrech ještě nešlo, ale rozpracované stroje byly již tehdy posunovány na vozíčcích od jedné skupinky dělníků k další. Curved Dash se stal v té době nejrozšířenějším automobilem světa, montoval se i v Evropě. A to v době, kdy místní výrobci dokázali víceméně ručně postavit maximálně několik stovek aut za rok.

9. Střelba do palivové nádrže způsobí výbuch

Asi všichni někdy viděli film, ve kterém palivová nádrž auta po zasažení byť jedinou kulkou vybuchne a plameny ho v několika vteřinách celé zničí. Je to velice nepravděpodobné. Na samotném kanálu Discovery si to v pořadu MythBusters před osmi lety osobně vyzkoušeli. Vystříleli do nádrže starého cadillacu celkem pět kulek a nestalo se vůbec nic. Benzin potřebuje k výbuchu kyslík a teplo. Pokud je ale uvnitř málo vzduchu, prostě neexploduje. Ano, je větší pravděpodobnost, že by nádrž vybuchla, kdyby byla prázdná. Ale ani poté nelehne vůz popelem během chvilky. Nejsnadnější cestou, jak tohoto efektu dosáhnout, je mířit z větší dálky. Náboj se při letu třením více zahřeje a pak je exploze teoreticky možná. Ale hollywoodští tvůrci speciálních efektů nám takovouto podívanou asi nenabídnou.

8. Prémiové palivo je vždy lepší

Panuje názor, že tankování vysokooktanových (tzv. prémiových) paliv prospěje motoru. Jenže, takový benzin je přitom méně hořlavý, potřebuje tedy více času, aby ve směsi se vzduchem došlo k jeho vznícení. Ještě před pár lety motory klepaly, protože exploze způsobené tlakem pístů byly špatně načasované. To mělo za následek také drsnější projev pohonné jednotky. Ano, vysokooktanový benzin tento problém vyřešil. Moderní agregáty mají ovšem snímače klepání, které se starají o správný chod. Takže prémiové palivo je vlastně zbytečné. Ano, vyžaduje-li výrobce používání benzinu o 98 oktanech, pak jej dodržujte. Ale vyšší číslo smysl nemá. Někteří motoristé možná budou oponovat, že se motor pročistí a má vyšší výkon. Jeho nárůst ale není nijak markantní. Jaké máte zkušenosti vy?

7. Cukr v nádrži zničí motor

Štve vás soused? A napadlo vás někdy nasypat mu do nádrže jeho auta cukr v domnění, že se nerozjede, protože bude mít zničený motor? Tak na to zapomeňte, ono to totiž nefunguje. Teď neřešme způsob, jak se lze do nádrže vůbec dostat. Cukr uvnitř by měl ale přece po smíchání s benzinem zkaramelizovat, vytvořit hustý kal a ucpat vše, kam se dostane, včetně palivového čerpadla. Chyba lávky, nic takového se nestane. Ta troška, kterou jste tam nasypali, nic nezpůsobí. Samozřejmě, pokud jste majitelem cukrovaru, pak ho tam dejte třeba náklaďák. Ten opruz, který každý večer motor svého miláčka túruje do vysokých otáček jenom proto, aby naštval vás a vašeho psa donutil k šílenému vytí, bude mít skutečně takzvaně po ptákách. Nebo spíš po motoru. A vy pak budete měsíc v pracovní neschopnosti a ještě se nedoplatíte na soudních poplatcích. Takže, opatrně...

6. Kradou se jen nová auta

Kradou se jen nová, případně zánovní auta, dále luxusnější značky a sporťáky. Pochopitelně i zde se jedná o hluboký omyl. Obyčejný starší vůz, za který byste dostali v bazaru sotva několik málo tisícovek, má totiž svou cenu. Když jej zloděj rozebere na díly, kolikrát to použitelné prodá dráž než celé auto pohromadě. U nás to platí hlavně pro škodovky, a to i dnes již letité favority a felicie, kterých jezdí stále dost. V USA se pak hodně kradou Toyoty Camry. Ne ty nové, ale modely z osmdesátých a devadesátých let. Toyota již na ně náhradní díly dávno nedodává a druhovýroba také evidentně nefunguje tak, jak by měla. Češi jsou naštěstí zvyklí svá čtyřkolová zlatíčka alespoň zamykat i při krátkém odběhnutí, pro obyvatele velké země za Atlantikem to neplatí.

5. Elektromobily neznečišťují ovzduší

Tento mýtus je nepravdivý jen částečně. Ano, elektromobily nevypouštějí do ovzduší žádné jedovaté látky, protože nemají odkud. Postrádají totiž výfuk. Jenže, elektrická energie, kterou odebírají, vzniká mnohdy značně neekologickým způsobem - v tepelných elektrárnách. Mnozí pak připočítávají emise vzniklé při výrobě elektřiny k údaji o spotřebě. Nyní ale dovolte malou polemiku: a proč se to samé neděje u aut s benzinovými a naftovými motory? Ropné rafinerie na rozdíl od elektráren vodních či slunečních nemají také dvakrát ekologický provoz, spíše naopak. Na druhou stranu je pak třeba vzpomenout likvidaci baterií z elektromobilů, která rovněž není zcela dořešena.

4. Řidiči červených vozů platí více pokut

„Nekupujte si červené auto,“ radí mnozí, „nedoplatíte se na pokutách“. Proč? Budete na policisty působit jako látka obdobné barvy v rukou toreadora na býka. Existuje mnoho teorií, proč tomu tak je. Prostě červená auta jsou v dálničním provozu mezi všemi ostatními lépe vidět, nebo jejich barva má psychologický vliv na řidiče, kteří pak více šlapou na plynový pedál. Typ člověka, který vlastní červený vůz, má podle některých studií rád rychlost. Jenže, americká policie tvrdí něco jiného. Nepokutuje majitele aut této barvy více než jiné a statistiky to dokazují. Už v roce 1990 provedl reportér deníku St. Petersburg Times neformální průzkum a nahlédl do policejních záznamů. Ty mu prozradily, že řidiči červených vozů nejsou pokutováni za jakýkoli přestupek (včetně rychlé jízdy) více než ostatní. Spíš to platilo překvapivě pro automobily barvy šedé, pro bílou tomu ovšem bylo přesně naopak.

3. Chevrolet Nova se prodával špatně kvůli svému jménu

Legenda tvrdí, že původní Chevrolet Nova ročníku 1970 se po svém uvedení na trhy Latinské Ameriky špatně prodával. Konkrétně šlo o Mexiko a Venezuelu. Proč? Protože „no va“ znamená ve španělštině „nejde“ či „nejede“. To prý odrazovalo kupce. K marketingovým přehmatům automobilek, které musely pro konkrétní trh přejmenovat model, protože jeho název má v jazyce dané země pejorativní nádech, došlo mnohokrát. Namátkou vyberme třeba Volkswagen Santana (Američanům připomínal satana), nebo Škodu Garde (ve Francii se jedná o výraz popisující dámu lehčích mravů). Ale to nebyl případ Chevroletu. Nova se totiž prodávala velice dobře. Rodilý španělsky mluvící Latinoameričan by dle jazykovědců navíc těžko zaměnil dvouslovné „no va“ za „nova“. Kromě toho je „nova“ formou slovesa novar, které je v češtině ekvivalentem sousloví „obnovit smlouvu“. A to nemá s automobily moc společného.

2. Nechte motor zahřát, než se rozjedete

V chladném zimním ránu se váš vůz obtížně probírá, sice nastartuje, ale škytá. Je třeba tedy 10-15 minut čekat na to, až se motor zahřeje a mazivo se dostane všude, kam má. To je samozřejmě zbytečné. Distribuce provozních kapalin trvá u moderních benzinových aut se vstřikováním paliva méně než minutu a je vždy lepší se hned rozjet, než čekat. I starší vozy s karburátory potřebují ke správnému fungování tak maximálně pět minut. Tolik vám stačí také k zahřátí interiéru, abyste nezmrzli, tedy pokud správně funguje topení. Jestli máte problémy s akumulátorem, který v zimě vypovídá poslušnost, ale přesto motor uvedete do chodu, i baterie se dobije rychleji za jízdy.

1. Schováte-li se za otevřené dveře auta, odoláte kulkám

Další nesmysl z akčních filmů. Tým z již zmíněného pořadu MythBusters proto na ukázku prostřílel padesátkou ran dveře staršího Cadillacu. Samozřejmě, byly doslova jako řešeto a stejně by dopadlo vaše tělo. Běžné vozy neodolají ani střelám z obyčejných pistolí ráže 7,65 mm nebo „devítek“ a i když bude člověk sedět uvnitř, pranic mu to k přežití nepomůže. Reálnou šanci má ten, kdo si hoví v pancéřované velké černé limuzíně, tedy zloděj, mafián, politik nebo dobře situovaný podnikatel. Případně všechno dohromady. A to i proti ručním granátům nebo AK-47, záleží na balistické třídě, pro kterou je auto postaveno. Přestřelky se u nás naštěstí příliš nenosí, přece jen nežijeme v USA, kde má právo na zbraň každý dospělý. Ale sem tam se také nějaká najde.

Aleš Dragoun
Diskuze (75)
23. 9. 2012 19:39
Re: bod 9
Tak já o mléku vůbec nemluvil, já psal o "malých letadlech" a v kategorii do 600kg je 90% na klasickej Natural 95, zbytek pístovejch na letecky AVGAS ;-). JET A, tedy lidově kerosen, je narozdíl od benzínu(třída nebezpečnosti 1) třída nebezpečnosti 2 a používá se do proudových motorů. Např palivo , které používal SR 71 Blac Bird, který měl nejsilnější proudové motory na světě, nešlo při běžném atmosférickém tlaku zapálit vůbec. Naštěstí, protože na zemi z toho éra teklo palivo jak z konve a dokud se letem neohřál, ta netěsnily nádrže. >:-[]
23. 9. 2012 10:15
Re: Znôška blbostí
nebuď hysterka ;)
23. 9. 2012 08:49
Re: Ad bod 5.
Jo a to sem patří..Světelné emice, vybrace... ;-)
Docel abych oponovat, páč z logiky věci, elektromobily jsou vyrobně náročnější, likvidačně náročnější a v neposlední řadě budou rychleji opotřebovávat pneumatky, podvozkové díly, než běžné automobily. Je to stejné smýšlení jako u voltarických elektráren, na jeden článek je zapotřebí několikanásobně více energie, než je schopen za svoji životnost získat... Ale co z toho, když to vyrobí jinde Číně. Jsme na jené Zemi, tak by stálo za ti o tom začít uvažovat.... ;-\
23. 9. 2012 08:31
Re: bod 9
Ono ale srovnáváš vodu s mlíkem Kerosen je hořlavina, benzín nikoliv... Z benzínu hoří pouze výpary, tj velice malé množství s dostatkem kyslíku. Stejně jako típnutí cigarety, pokud si před tím potáhnu, tak chytne. Pokud ne a budu ji típat třeba v naplněném víčku, kde dochází k nízkému odpařování, tak ji típnu naprosto v pohodě. Těžko ale mohu stejné očekávat od típnutí v rozlitém benzínu na rozehřátý asfalt, beton. To je stejné, jako mě kdysi dávno matka seřvala, že jsem nechal kanistr s palivem do sekačky na slunci.. >:D >:D >:D
Avatar - Hammunasakra
22. 9. 2012 15:55
Re: 8. (některé) Prémiové palivo je (opravdu) lepší
Ach ano - tohle je (bohužel) "známá" praktika.. a (zdaleka) NEjen u SHELLu :-|
PS: Týká se to kávy, pracích prášků/gelů atd. atp. prostě "všeho" (možného) ;-\