Autonews: Automobilky milují Facebook, ale vydělat na něm neumějí
Sociální síť Facebook se stala oblíbeným nástrojem propagace mnoha automobilových výrobců. Na této síti automobilky se svými fanoušky sdílejí fotografie či videa. Když však přijde na to, aby se z fanouška stal platící zákazník, automobilky už tak úspěšné nejsou.
Facebook už ovlivňuje prodeje jednotlivých výrobců. Například Audi začalo v USA prodávat kupé TT RS kvůli tomu, že 12.000 fanoušků na Facebooku podepsalo petici, že složí zálohu 50.000 dolarů, pokud německá automobilka začne tento vůz v těchto končinách nabízet. Jeep zase jeho fanoušci přesvědčili, aby edici Altitude nabízel pro všechny modely a ne jen pro Grand Cherokee.
Americké zastoupení Fiatu zase zákazníky láká poněkud staromódní metodou, poté co v únoru překonal hranici půl milionu fanoušků, každému z nich nabídl kupón, který model 500 v případě nákupu zlevnil o 500 dolarů (cca 10.000 korun). V případě předložení speciálního kódu u zastoupení Fiatu měli fanoušci možnost vyhrát jeden z dvanácti kusů tohoto vozu. Platnost kupónů končí na začátku července, poté americké zastoupení značky vyhodnotí, zda tato metoda byla úspěšná.
Fiat zaznamenal, že některé zákazníky tato akce nalákala. „Byla to příležitost, jak změřit návratnost investic do prostoru sociálních médií," řekl serveru Automotive News Casey Hurbis, šéf marketingu v severoamerickém zastoupení Fiatu.
To šéf digitálního marketingu amerického zastoupení Hondy John Watts tvrdí, že aktivita automobilky na Facebooku pomohla k rekordním prodejům nové generace CR-V. Honda si mimochodem platí za sponzorovaný obsah – díky tomu se její zprávy na „news feed“ zobrazují na lepších pozicích.
Většina automobilek zaznamenává povzbudivé výsledky, které se však střídají s těmi horšími. Prezentace na sociálních sítích je ale relativně levná, a tak výrobci nejsou tolik nuceni, aby tržby díky Facebooku byly vysoké.
Volkswagen v Americe zaznamenal úspěch v roce 2011 reklamou na Passat s malým Darthem Vaderem, počet jeho fanoušků na Facebooku i díky tomu vzrostl ze 400 tisíc na dnešních 1,1 milionu. Nyní se VW snaží vést s fanoušky rozhovor o některých důležitých tématech, například o bezpečnosti a životním prostředí.
To Ford přímo tvrdí, že Facebook vidí jako místo, kde majitelé vozidel a přátelé mohou být vyslyšeni. Na podporu svých produktů Ford provozuje cca 70 stránek na Facebooku.
General Motors v USA ročně platí 1,8 miliardy dolarů za reklamy, přičemž 30 milionů dolarů je určeno na tvorbu obsahu na jeho stránkách na Facebooku. Do budoucna chce koncern tuto částku dále navýšit. „Očekáváme, že významně zvýšíme naše výdaje za obsah na Facebooku. Jsme úspěšní se zapojováním zákazníků a příznivců našich produktů a značek na naše stránky,“ uvedl tiskový mluvčí koncernu.
Doug Simpson, manažer Facebooku starající se o globální marketingová řešení, serveru Automotive News řekl, že by automobilky neměly počítat s okamžitým nárůstem prodejů. Zapojení věrných zákazníků ale vede k jejich doporučování značky, což dle Simpsona pomocí jiných druhů reklamy nelze koupit.
Nová analytická platforma Facebooku umožní firmám, aby za poplatek sledovaly chování fanoušků. Díky tomu společnosti budou moci snáze tvořit cílený obsah. Například pokud uživatel změní status na „absolvent,“ automobilka mu pošle aktuální nabídku na slevu pro absolventy vysokých škol.