Smrtelná nehoda prototypu Uberu vyvolává otázky, nakolik ovlivní další vývoj autonomních vozidel. Prototypy firmy ale bouraly už v minulosti, zatím ne však tragicky.
Společným jmenovatelem obou smrtelných nehod byl fakt že všichni účastníci nehod byly jelita. Bába s kolem, ženo-muž nesledující provoz za volantem (i když byl právě za to placen), pitoma spoléhající se na "Autopilot", který má do autopilota opravdu daleko, řidič náklaďáku dementně odbočující na křižovatce ......
Mnoho inteligence se nenašlo ani v lidech, ani v automatizovaných systémech řízení.
V době CO2 šílenství je nezanedbatelným faktem že tyto "vyspělé" asistenční systémy odebírají 5 kW výkonu.
A co za těch spotřebovaných 5 kW poskytují? Jak to tak vypadá tam moc ne.
To by mne taky docela zajímalo. Je mi jasné, že to něco bere a ovlivňuje spotřebu. Když to zapnu a potom to točí volantem místo mne. Ale nahrazuje to moje ruce. A v těch moc velký výkon nemám.
no kdys vezmeme dnes nejpokrocilejsi vypocetni HW na autonomni jizdu, tak jsme na 0,5kW (DRIVE Pegasus, ale tady by melo bejt PX2 se spotrebou pod 0.3kW), pak radary a senzory cca 0,3kW, nejaka ta energie prave na to toceni volantem, a nemyslim si ze by to melo bastit 4kW 8-s
To je skoro jako se ptát, jestli je lepší se utopit, nebo udusit. :-) Člověk snadno dokáže selhat jako dozor (když to vyžaduje pozornost, ale je to nudné, monotonní, tak je to špatný nápad). A dokáže věřit věcem, kterým by z principu věřit neměl, protože se mu osvědčily (ale tak dlouho se chodí se džbánem pro vodu...). Má osobní preference je být podporovaný, ne být jen dozorem. Když autonomní auto, tak jen plně, které klidně může jezdit bez posádky. Tam je to pak otázka důvěry.
Autonomní auta jezdí pod dozorem mnoho let. A problémy s tím nějak nebyly (alespoň jsem je nezaregistroval). Asi si firmy jako Daimler dávají víc záležet na výběru zaměstnanců.
ta prvni varianta ma rocne nasvedomi cca 1.3 milionu mrtvych a cca 55 milionu zranenych (data 2014, novejsi jsem nenasel)
druha varianta ac v poctu asi milionkrat mene zastoupena, ma nasvedomi kolik? 2 mrtve a par desitek zranenych za celou dobu testovani, tedy za nekolik let?
Ako si prisiel na to cislo 1,3M mrtvych a vlastne aj pomer najazdenych km?
Prve si zobral za cely svet a druhe fundovane odhadol? :-) Uz len spocitat smrtelne nehody v celom svete je nezmysel, kedze pochybujem, ze tieto systemy testuju v premavke v JV Azii alebo Afrike. Pri ich sucasnej neschopnosti by bud zabijali denne alebo neboli nicoho schopne, kedze tam nefunguju deterministicke pravidla cestnej premavky.
Az niekto pride s autonomnym systemom, zalozenom na masivnom machine learningu pozorovanim spravania milionov vodicov, tak to moze fungovat. Kym sa to riadi deterministickymi pravidlami, ktore niekto naprogramoval, tak to nefunguje v momente ked podmienky prestanu byt idealne, vid aktualna nehoda.
zadal jsem si do googlu aby me takovou statistiku nasel? a prekvapive nasel od roku 2007 do roku 2014 pekne rozepsanou po rokach, a je zajimave ze v ac je technika stale lepsi, tak tam byl kady rok mirnej narust jak umrti tak zranenych, v 2007 tam bylo tusim 1,2 milionu mrtvich a 50 milionu zranenych
On ten vysledok dava zmysel - stale viac ludi ma pristup k autam resp. dopravnym prostriedkom. Mas niekolko miliard ludi (India, Cina, JV Azia, Afrika), ktory pred 10 rokmi o aute mohli akurat snivat a dnes ho uz cast moze vlastnit. Teda v Afrike to asi nebude pravda, ale Azia sa rozvija ohromnym tempom. Ako rastie pocet ucastnikov, tak logicky rastie aj nehodovost, kedze ucastnici nepribudaju v EU ani Sev. Amerika, kde su ceste viac menej bezpecne.
Inak pocestoval som nieco po cestach v Nepale a jeden by neveril, ako sa da bat o zivot pri rychlostiach nizsich ako mestska 50. Pekne to vyjadruje statistika za rok 2013
[odkaz]
Hlavně, autonomní auta jezdí pod dozorem profesionálních řidičů placených za zajištění bezpečnosti. Jinak by nemohla na silnici. Jablka a hrušky. I kdybys měl dobrá čísla a normalizoval je na nájezd.
Zakladny problem je , ze pustili do prevadzky systemy, ktore su nedokonale a neodladene. Nevedia predvidat a to je ich hlavny nedostatok. V realnej premavke nefunguju iba bigotne pravidla, ale situacie sa tam menia dynamicky a ostatní vodici cestnej premavky taktiez robia chyby na co zatial autonomne systemy nie su schopne adekvatne reagovat. >:-[]
a lidsky ridic je dokonaly ze ho poustime do provozu v poctech desitek a stovek milionu? jak pisu vesj, za rok 2014 jsou cisla celkem desiva, 1.3 milionu mrtvych a 55 milionu zranenych lidi pri nehodach aut po celem svete
Zato lidi denně dokazují, že jsou všichni, bez výjimku, nejlepšími řidiči na světě, a nehody se jim nestávají. Natož aby při nich vůbec někdo mohl umřít...
A tak to aj ostane, počítač, akokoľvek dokonalý nedokáže predvídať situácie ktoré vznikajú v cestnej premávke. A to nehovorím o zlých poveternostných podmienkach kedy senzory prakticky nefungujú. Pred pár hodinami som prechádzal snehovou búrkou a moje asistenčné systémy (držanie v pruhoch, adaptívny tempomat) zlyhali na plnej čiare. Ak si niekto myslí že ak také niečo funguje v lietadlách, tak to bude fungovať aj na zemi. Nie nebude.
senzory ktere ma tve auto (drtiva vetsina aut s temahle asistentama) v takovem pocasi nefunguji, ale autonomni auta budou mit a maji uplne jine senzory ktere prave maji odolavat a fungovat i v mnohem horsich podminkach
tahl nehoda ukazala spise na to, ze to nefungovalo v techto testovacich autech, lidaru by melo bejt uplne fuk jestli je tma a nebo venku blizzard kde ridic nevidi ani na konec kapoty, ale evidentne jim to moc nefungovalo, a zaroven se k tomu pridal i faktor nepozorneho cloveka ktery mel davat pozor, a ikdys by asi ta machna stretu nezabranila, mohla zareagovat teoreticky i par chvilek driv, ale to ukazou az zavery vysetrovani jak to doopravdy bylo
a proto se to taky testuje, aby se tyhle chyby odhalili a vychytali driv nez to bude nasazene masove do prodeje
Autopilot v letadle je ekvivalent spíš obyčejného (neadaptivního) tempomatu. Ve své podstatě jsou primitivní. Obecně se nemusí vyhýbat překážkám. Za to zodpovídá pilot a případně řízení letového provozu (a letadla mají systém pro hlášení polohy, kterého využívá řízení i protikolizní systém přímo na palubě). Umí držet směr, výšku a na základě instrukcí stoupat, klesat, zatáčet. Moderní systémy toho umí víc, jsou provázané s jinými systémy, ale ten základ zůstává - létání je hodně daleko od jízdy po silnici. Autopilot letadla vůbec nepotřebuje vědět, co je před ním. To není jeho starost.
Tvůj mozek je také jen počítač. I stroje se umí učit a na základě zkušeností předvídat. A není nutné, aby senzory asistenčních systémů musely fungovat za všech podmínek. Od řízení jsi tam ty. Plně autonomní auto musí jen být schopno rozpoznat, že není bezpečné dál pokračovat a zastavit. Přesně to samé, co by měl umět člověk. Pokud vyžaduje dozor člověka, tak je nakonec na člověku, aby ho odstavil, pokud to nevzdá sám.