Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Autosalon ESSEN 2001

Ondřej Koutský
Každý opravdový nadšenec tuningu by měl v prosinci zavítat do evropské Mekky úpravců automobilů, do Essenu, kde se již pěknou řádku let koná Motorshow, věnovaná převážně všelijak vyšperkovaným "kárám". A ti, kterým se to letos nepovedlo, mohou nasát...

V Čechách končí tuningová sezóna již tradičně velkým brněnským srazem. V zemích blíže rovníku se možná ještě nějaká ta akce koná začátkem listopadu, ovšem každý Evropan, posedlý úpravou rychlých vozů v ještě rychlejší se stejně nejvíce teší na první prosincový týden, kdy se každoročně koná největší evropský autosalon věnovaný převážně tuningu. Vystavuje zde však kromě úpravců řada "obyčejných" automobilek, také ty zde ale předvádějí své sportovní modely, takže i zde je na co se dívat.

Stejně tomu bylo i před měsícem, a to již po čtyřiatřicáté. Ano, tato výstava má již tak dlouhou tradici. Není se tedy čemu divit, že výstavní plocha zabírá asi 100.000 m2 a shlédne ji téměř 400.000 lidí. Úpravci se zde prezentují převážně novými modely vozů, které byly uvedeny v daném roce, ale nezapomínají ani na vozy o pár let starší. Je jen škoda, že i zde se projevuje německá "národní" hrdost, takže zapomeňte na Hondy, Mazdy, Toyoty a další japonské, ale i ostatní evropské automobily. Ty jsou pro úpravu sice taktéž velmi zajímavé, ale tady je nehledejte - za nimi musíte přes velkou louži do USA. V Německu se to hemží převážně vozy značek Audi, BMW, Mercedes, Opel, Porsche a Volkswagen.

Začněme u expozic "normálních" automobilek. U Audi se návštěvníci točili hlavně okolo nové Audi A4, a to jak v provedení sedan, tak i kolem oblíbeného kombi. Nechyběl tu ani speciál Audi R8, postavený pro závod 24 hodin v Le Mans. Tento vůz je osazen motorem V8 Turbo o obsahu 3600 ccm a jeho výkon přesahuje hodnotu 450 kW.

BMW předvedlo svou kompletní modelovou řadu, počínaje Compactem, přes M3 a M5, až po novou sedmičkovou řadu. Nechyběly samozřejmě ani roadstery Z3 a Z8 a malé Mini, které bylo v hojném počtu zastoupeno i na stáncích úpravců. Jako zpestření byl k vidění vůz Williams F1 a BMW M3 GTR ze série závodů ALMS (American Le Mans-Serie) s motorem V8/4000 ccm.

Mercedes představil, stejně jako BMW, celou svou modelovou řadu od malého C Sportcoupé až po prestižní modely S-klasse. Ze "sportovců" vystavoval Mercedes vůz CLK, postavený pro šampionát DTM.

U Opelu na to šli rafinovaně a spojili prezentaci s Irmscherem, vrchním úpravcem vozů této značky. Na místě, kde minulý rok "poletoval" závodní vůz Astra DTM, byl letos umístněn supersport OPC Astra Coupe X-treme. Nutno podotknout, že sériová verze se od té závodní ani moc neliší.

Hned proti stánku Opelu byla umístněna Škoda. Stánek byl vkusný a nechyběl zde nový Superb a sportovní Octavia RS. Novinkou tu byla Fabia GT s lehce upraveným vzhledem a sportovnějším interiérem. Tuto modifikaci však už měli možnost vidět návštěvníci předloňského autosalonu v Ženevě pod názvem Geneva.

Z výstavních ploch automobilek stála ještě za návštěvu ta náležící značkám Porsche, Honda (kde byla k vidění novinka Civic Type R, ale nikoho nezklame ani již dobře známý roadster S2000) a Subaru (lahůdkou zde byl zejména model Impreza WRX STi).

To je všechno sice hezké, ale již se nezdržujme a pojďme na to, kvůli čemu se do Essenu jezdí! TUNING, TUNING a zase TUNING. Vezměme to hezky podle abecedy a uvidíme, co nám jednotliví úpravci nabízejí.

Takže - Alfa Romeo. Po loňském boomu nového modelu 147 se tento rok Alfa moc nepředvedla, přesto však byl jeden perfektní kousek na stánku úpravce Hörmann motorsport.

To automobily značky Audi byly skoro všude. Hlavně nová A4 zde byla v několika kreacích a samozřejmě nechybělo ani TT, ovšem upravit se dá i Allroad - například od ABT.

Další, a zřejmě nejoblíbenější auta pro úpravy, jsou BMW. Nový Compact ještě není moc vidět, ale aktuální model trojkové řady E46 je všude. Zřejmě nejdokonalejší úpravou je Racing Dynamics Tornado V8S s výkonem 500 koní (368 kW). Velké pozornosti úpravců se těšilo také Mini, patřící nyní pod křídla BMW.

Značka Mercedes se též objevovala u velké řady úpravců a byly k vidění již i úpravy nového roadsteru SL, který je již sám o sobě pořádnou "mašinou" (V8, 4966 ccm, 306 koní). K Mercedesu také můžeme počítat "nákupní tašku" Smart, která zde byla zastoupena v neuvěřitelných kreacích od nejvyhlášenějších úpravců.

Z Opelů bylo vidět hlavně Speedster a na několika stáncích byly představeny hezké úpravy Corsy, která svými ostrými rysy k tuningu přímo vyzývá.

Krásné úpravy zde byly k vidění na vozy Porsche. Dokonalý hardcore tuning zde předvedl TECHART s modelem GT Street a s wide verzí Boxsteru.

Kupodivu hojně zastoupenou značkou byl Seat. Uvidíme příští rok, co připraví návrháři pro novou Ibizu.

Volkswagen patří k nejupravovanějším autům vůbec a v Essenu tomu nebylo jinak. Bylo tu mnoho úprav Golfu IV, ale neztratily se ani starší, trojkové řady. Třeba Seidl předvedl novou sadu pro Golfa III. JE-DESIGN se na Essen připravil aerodynamický kit pro nové Polo.

Dále byly k vidění sériové vozy, ale z třídy snů. Tak třeba Lamborghini Diablo, ale také jeho mladší bráška Murciélago, dále třeba Maserati a do výroby uváděný Koenigsegg CC.

Máme za sebou "sériovky" a klasické úpraváře a závěrem se s Vámi podělíme o pár krásných lahůdek, které zde byly k vidění. Tak například vozy AC Cobra od firmy Auto ES Huis. To je nádhera, až oči přecházejí. Jde o špičkově zrestaurované originály, a to nejen zvenku, ale i v interiéru a motor a podvozek je samozřejmě ve stoprocentním stavu. Takováhle "kára" by se rozhodně v garáži nestyděla ani vedle nejnovějšího Ferrari či Porsche.

A co třeba do sériové výroby uváděný YES! "Papá" jen Natural 98, ale odvděčí se Vám zrychlením z 0 na 100km/hod za 4,1s, "maximálkou" 264 km/h a neskutečnými jízdními vlastnostmi. Tohle všechno dokáže s 585 kg vážícím vozítkem motor VW 1.8T vyladěný na téměř 300 koní. A cena? "Směšných" 51.000 Euro, ale za tu "srandu" to rozhodně stojí.

Pokud věříte jen na spolehlivost vozů Toyota a manželce chcete koupit Yarise, zavezte ho od prodejce ne domů, ale do dílen firmy TTE. Co Vás tam čeká? Kouzla s motorem a i další vlastnosti se rapidně zlepší. Pokud se budete chtít svézt ještě o něco sportovněji, pořiďte si jejich Celicu Turbo, případně na léto novou MR2 s motorem V6, 3000 ccm. V žádném z uvedených případů nebudete zklamáni.

Špičkový stánek předvedla firma Startech, která si bere do parády vozy americké produkce. Nejlepší je od nich koupit rovnou Vipera ST10, případně nějaký z precizně vyladěných Jeepů. PT Cruiser je od tohoto úpravce vcelku decentní, ale nijak okoukaný.

Úpravce ZENDER se rozhodl, že nebude jen upravovat, ale že pro změnu zkonstruuje a představí svou novou studii. Co z toho vzešlo, můžete vidět na následujících fotkách. Nutno uznat, že s praktičností má model Straight 8 pramálo společného, ale je nádherný a také velmi rychlý. Více se o něm můžete ale dočíst ZDE.

Na mnoha stáncích se představily nové verze a modely litých ráfků, a k vidění zde byly i kuriozity, jako je formule postavená z kostek Lega, případně naleštěný a nachromovaný HotRod Ford, krásný Mustang Cabrio, závodní Wiesmann a decentní úpravy nového Fiatu Stilo, či posledního modelu Mazdy 323.

Samozřejmě takto krátká reportáž nemůže obsáhnout kompletně všechny novinky a úpravy, takže Vám všem, kteří jste alespoň trochu posedlí čtyřmi koly, nejlépe pak ještě jejich úpravou, musíte v roce 2002 v termínu 29.11. až 8.12. navštívit výstaviště v Essenu na již 35. ročníku výstavy ESSEN MOTOR SHOW. Rozhodně to stojí za to.



Ondřej Koutský